(Hosťovský priestor)
Možno sa zdá, že píšem príliš
uvoľnene, ale humor je asi jediný prostriedok, ktorý môže ľudstvo ako celok
niekam nasmerovať – inde, než sa ľudia najradšej navzájom posielajú...
Rád by som bol originálnym
spisovateľom, ale so smútkom si uvedomujem, že už roky píšem v podstate to isté
a pomaly strácam nádej, že moje „výlevy“ niekomu pomôžu. Ľudia by aj
prostredníctvom svojho vyznania radi reformovali celý svet, a pritom sa im
to nedarí ani v rámci svojich malých národov, ba občas ani v úzkom
kruhu rodiny.
Čím to je, milí moji? Väčšine totiž
nejde o objektívnu pravdu, ale o tú vlastnú, náležite prifarbenú
a vkusne pristrihnutú. Je to spoločná vlastnosť ľudského pokolenia
a niet inej cesty k jednote, alebo aspoň k znesiteľnému modus
vivendi, než si to priznať a rešpektovať aj u druhých.
Ono sa tu hrá nejaká hra na spoluprácu
náboženstiev, ale málokto sa vážne zaoberá tým, čo by mohlo iných na ňom
zaslúžene pohoršovať. Preto som rád, že mi okrem katolíkov publikuje aj „Evanjelický
posol spod Tatier“ a za úplný vrchol kariéry budem považovať, ak mi niečo
uverejní „Vestník židovských náboženských obcí.“
Keď sa začítame do Tóry
a prorokov, nemôžeme prehliadnuť, že ak sa vtedajším Izraelitom stalo
nešťastie, vždy sa pýtali, čo zlé urobili oni, akú vinu práve oni spáchali.
Toto povedomie sa zvlášť u nich v novej dobe akosi vytratilo. To
vyzdvihovanie seba a obviňovanie iných je však všeobecnou ľudskou
vlastnosťou. Naozaj to vyzerá tak, že ako židia tak aj kresťania sa občas dosť
odchyľujú od svojich svätých kníh a robí im veľký problém si to priznať.
To isté sa samozrejme týka aj moslimov a ľudí všeobecne. Ak sa nám teda
nedarí, neobviňujme iných, ale spytujme si svoje vlastné svedomie.
Každý človek by samozrejme rád
odstránil zo svojho života každé nešťastie, zničujúce stresy a trápne
omyly. Ale bol by to potom život a nie nudné živorenie? Máme radi
jednoznačné recepty a hanbíme a bojíme sa priznať, že občas sa niečo
nedá a ani my, dokonalejší od iných, to nedokážeme.
Nebudem teraz hovoriť
o iných náboženstvách, ale práve Božie zjavenie nás už od svojho počiatku
ničomu takému neučí. Naopak, hovorí o modlitbe, pokore, vzájomnom
odpustení a čo najväčšom možnom milosrdenstve. Lebo musíme vidieť aj to,
že pliagy a rôzne sodomy môžu viesť aj k nevyhnutnému ničeniu, ba aj
k hlúpemu sebazničeniu. Nemajme teda veľké oči, ale skôr veľké, pozorné
a vnímavé uši a nevyhýbajme sa kladeniu aj nepríjemných otázok, ako
sa to deje aj v našich Písmach počnúc Abrahámom a končiac Kristom na
kríži.
Ešte pár slov na záver, aby nikto
nezapochyboval o mojej katolicite. Naďalej považujem mariánske púte, kde
sa stretávajú chudobní, alkoholici, invalidi a podobne, za najdemokratickejšiu,
najrovnocennejšiu a najslobodnejšiu inštitúciu na svete.
::
Autorom príspevku je filozof a publicista Vlado Gregor.
Nedávno mu vyšla kniha s názvom Svedectvo času.
K tým púťam v závere, len pripomínam, že je tam aj všetko na zaopatrenie pútnikov, od jedla cez pitie a ubytovanie, predajné stánky od svätých obrázkov až po fľaštičky na zázračnú vodu. Taký malý, alebo veľký turistický priemysel. Proste ani tam sa to dnes (ani v minulosti) nezaobíde od tej komercie. Lebo sme ľudia...
OdpovedaťOdstrániť