Vlado Gregor |
(Úvaha Vlada Gregora)
Iste každý človek má nejaký sen, nejakú
túžbu. Niekto túži vyniknúť množstvom majetku, niekto športovým výkonom, niekto
počtom detí a je pár svätcov, ktorí to chcú toleranciou, odpúšťaním, zriekaním
sa všetkých horeuvedených vecí, skrátka popretím všetkého úspechu a prospechu.
Aj títo sa však veľmi nenápadne a aj pre seba samých nebadane môžu prepracovať
k fanatizmu a presnému opaku svojich pôvodných túžob, ideálov a cieľov. Naopak,
ak sa horeuvedeným prospechárom podarí ich ciele aspoň čiastočne naplniť,
stávajú sa občas dobroprajnými, tolerantnými a štedrými.
Tie sny sa nevyhnutne navzájom zrážajú, a to
pôvodne a základne na úrovni jednotlivcov, ale samozrejme sa to potom prejavuje
v rodinách, národoch, štátoch a v neposlednom rade vo vierovyznaniach a
náboženstvách. Každý chce byť štýlový, originálny, mať v niečom navrch a podľa
možnosti takmer vo všetkom. Ťažko sa to uplatňuje na úrovni indivídua, zato v rámci
hocijakej skupiny je to únosnejšie a navzájom ospravedlniteľné. Otázka je len
odkiaľ pokiaľ a kde musí tá tolerancia a dobroprajnosť voči takto vznikajúcim
extrémom končiť.
Kristus správne hovorí, že aj zlo, aj
dobro vzniká v srdci jednotlivých ľudí a tie skupinové využitia a či zneužitia
týchto sklonov sú väčšinou len maskovania za účelom manipulácie a obetí z radov
nielen druhých, ale občas aj svojich. Paradox je, že extrémne ideológie a
skupiny často dosahujú pravý opak toho, čo chcú. Priveľa dobra a príliš mnoho
zla pre priveľa alebo primálo ľudí po čase škodia rovnako, líšia sa len
veľkosťou hanby a dĺžkou trápenia.
Slovensko má to šťastie, že žije medzi
Východom a Západom a môže lepšie porovnávať. Zhruba povedané, Západ hlása
slobodu a individualitu, Východ disciplínu a všeobecné záruky. Ak sa však
ide do extrému, reakciou na Západe bol vznik nacizmu s maximálnym potlačením
slobody a individuality a na Východe snaha o príliš všeobecné a masové dobro
viedla k tomu, že sa nakoniec staral každý sám o seba. Potvrdzuje to ruský
termín "naplevateľstvo", čo značí napľuť na všetkých a na všetko, keď
s tým aj tak nemôžeme nič urobiť. V našej Cirkvi je teraz rok cyrilo-metodskej
tradície, dúfam, že nepôjde o prázdne slávenie, ale aj o reálne a vzájomné
zvýšenie úcty k dvom smerovaniam
Kristovho odkazu, ktoré sa stretávajú práve na našom území.
Každý človek teda túži po nejakej
výnimočnosti, sebauplatnení a snaží sa tieto svoje, či len ciele, alebo už aj výsledky,
potvrdzovať a uplatňovať. To platí aj pre skupiny, náboženstvá, idey a
smerovania. Vznikajú rôzne tradície, ctia sa rôzne udalosti, skutky a príbehy.
Všetko toto môže byť pravdivé aj nepravdivé, ba ešte by som to zjednodušil, že
všetko toto môže aj nemusí byť. Iste, pomôže niekedy ľudí ohurovať, útočiť na
city a fantáziu prostredníctvom mimoriadnych javov. Ľudia vždy hľadali aj budú
hľadať zvláštne znamenia, ale ak ich chceme trvalo a pevne zakotviť pri
správnej viere a spôsobe života, musíme argumentovať aj racionálne. Fides et
ratio, viera aj rozum sú dva piliere a žiaden most medzi ľuďmi neustojí len na
jednom z nich.
Každé náboženstvo sa, či už dokonalejším alebo
menej dokonalým spôsobom, snaží tlmiť pudové a živočíšne sklony, ktoré škodia
nám aj ostatným. Tak sa mi ale zdá, že len kresťanstvo propaguje ideu vývoja prostredníctvom
Ducha svätého. Je pozoruhodné, koľko Kristových nasledovníkov dokáže tvrdiť
úplný opak. Milí extrémisti, snažte sa teda skúmať svoje srdcia a nezaujato
pozorovať svoje dobré i zlé sklony. Hlavne si však uvedomte, že keby boli
všetci rovnakí, nemali by ste čo hlásať a zlepšovať, bolo by to všetko o ničom.
Načrtol som v tejto krátkej úvahe všeličo o
tom reálne nedosiahnuteľnom, o čom ľudia radi snívajú. Bez týchto snov a túžob
by asi svet nebol ľudský. Je však mimoriadne ťažké si ich regulovať, tolerovať
a odpúšťať.
::
Autorom príspevku je Vlado Gregor. V PriestorNete nájdete viacero jeho úvahových textov.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.