(Pôstne zamyslenie Vlada Gregora)
Väčšina ľudí žije svoj život tak, ako môže, a pomáha si, ako vie. Práve
preto je posolstvom kresťanstva pokánie, zmierenie a odpustenie. Je fakt, že
mnoho kresťanov podľa toho nežije, ale je aj fakt, že podľa toho nežijú ani
naši protivníci a osočovatelia.
Ľudia iste potrebujú vzory a ideály, chcú mať pred niečím úctu, majú potrebu
klaňať sa a adorovať. Môže a má to tak byť, ale nech nerobia zo svojich vzorov,
predstaviteľov a svätých predchodcov modly a voskové figuríny, neživé,
necitlivé a akoby dokonalé...
Veď aj náš najväčší vzor Ježiš Kristus sa ohradil,
keď ho nazývali dobrým učiteľom. Sám sa dokonca nazýval synom človeka, čo vtedy
znamenalo dať najavo: som obyčajný človek, taký, ako vy, s tými istými
trápeniami a starosťami, túžbami a radosťami... Práve preto nepochybujem, že
bol Boží synom, lebo ho tak nazvali druhí. Autoritu si človek nemôže objednať ani
dosiahnuť nejakým nárazovým aktom, musí si ju trpezlivo budovať.
Keby sa ľudia nehrabali za mamonou či kariérou a nešli by preto cez mŕtvoly,
ako by bolo dobre na svete! Takisto, keby sa nestarali do druhých, ale každý
sám o seba... Keby bolo keby, boli by sme v nebi, a keby sme neokusovali trpkú
realitu a ľudskú debilitu, nepoznali by sme ani Božiu a večnú autoritu.
Učene sa toto zjednotenie protikladov nazýva coincidentia oppositorum. Je
to mystický termín, ale dá sa zažiť aj v bežnom živote, a čím je ten život
ťažší a tvrdší, tým prídeme k tej mystike rýchlejšie a istejšie. "Maličká
slzička neuškodí, bez nej sa dievčatko nenarodí," spieva sa v jednej z
pekných slovenských pesničiek. Platí to aj pre chlapcov, z ktorých sa bez
nejakej tej smoly, trapasov a krívd ťažko stanú múdri, šikovní, vzdelaní
a navyše aj charakterní a nezištní muži. Tie posledné dve vlastnosti nie
sú len čerešničkou na torte, bez nich tie prvé tri strácajú zmysel!
Majme teda vždy podozrenie voči tým príliš vzorným a bezchybným, ktorí nás
udivujú vyžehlenými frázami a tvrdeniami o možnosti byť dokonalými a ešte
dokonalejšími. Aj v matematike platí, že stopercentnosť je väčšinou len teória
a výraz stopercentnejší je vlastne logický nezmysel, učenejšie contradictio in
adiecto.
Je teraz veľmi ľahké a pre niekoho zaslúžilé a občas aj ziskové nasadzovať
somársku hlavu kresťanstvu a osobitne katolíctvu. V "Čiernej knihe
katolíckej Cirkvi" sa hovorí o kvázi kresťanskom vyvražďovaní Indiánov,
pričom práve duchovný Bartolomeo de las Casas sa ich zastával už za prvej generácie
dobyvateľov. Prosperujúce redukcie, vlastne štátne útvary, kde sa Indiáni
stávali civilizovanými ľuďmi, založili práve tí preklínaní jezuiti a boli
zlikvidované pre závisť tých, ktorým to bránilo sa na úkor disciplinovanejších domorodcov
obohacovať. Akoby sme nevedeli, že Cortés bol žoldnier, teda v modernej
terminológii nájomný vrah a Pizarro začínal ako pastier svíň! O tom, aký výkvet
Európy sa hrnul aj do severnej Ameriky sa takisto všeobecne vie a je to veľmi
dobre zdokumentované.
Dalo by sa písať aj na iné témy, ale som stále starší a unavenejší, tak by som
to zhrnul len do krátkeho záveru. Naozaj je to celé len a len o tom povestnom
brvne vo vlastnom oku. Máme toho všetci za ušami a aj na rováši dosť, nevyhlasujme
teda, aký nevinný a nezištný je náš boj o stále väčšiu kosť...
::
Autorom príspevku je filozof a publicista Vlado Gregor.
Prečítajte si o jeho knihe Svedectvo času.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.