(Úvaha Vlada Gregora)
Mnoho ľudí vyčíta Cirkvi snahu o jasné,
katechizmové pravidlá. Je v tom iste problém a jezuiti to nazvali
probabilizmom, keďže život je ťažko obsiahnuť definíciami a momentálne
rozhodovanie často býva na základe pravdepodobností a okolností.
Katolícka Cirkev i pri svojej pevnej štruktúre
a niekedy možno aj príliš inkvizičnom duchu to však vždy brala do úvahy. Už v
zárodku vybojovala súboj s gnosticizmom, ktorý propagoval čierno-biele videnie
a skupiny lepších a vyvolených. Lenže toto pokušenie je tu stále a permanentne – aby
som parafrázoval Milana Lasicu: Kto si ešte nekopol do Sokola a
nepochválil Bezáka, nech sa hlási u súdruha Žinčicu.
Alebo, ako píše tuším antický Iuvenalis:
"Difficile est satiram non scribere" – teda "ťažké je nepísať
satiru". Isteže je chvályhodné, keď má aj arcibiskup zo tri bicykle,
zodvihne stotridsať kíl a srdečne sa baví s každým cyklistom a fitnesákom,
ktorého náhodou stretne. Ale asi by to nemalo byť hlavnou náplňou práce a trochu
vážne by mal komunikovať aj so spolubratmi, z ktorých väčšina, vrátane toho
"veľkého brata", mu iste chce dobre.
Milí moji, nehnevajte sa, ale tá záplava
úžasných "osobností", vzájomne prepojených a stále tých istých, ide
tomu mierne „prašivému“ a v priemere iste menej šikovnému kresťanovi stále viac
na nervy. Nemyslite si, že nevidí, ako často ide o pätolizačov a ľudí živiacich
sa prázdnymi rečami. Kristus sa narodil ako bezdomovec a zomrel akoby zločinec,
ale okrem toho si celý život zarábal riadnou a nie práve exkluzívne platenou
drinou. Kto z vás veľkých osobností, ho chce naozaj nasledovať? Nie sú náhodou
tými najväčšími osobnosťami tí, ktorí zarábajú okolo štyristo eur, alebo aj
menej a pritom dokážu byť slušní, poctiví a pravdovravní?
Vrátim sa k začiatku úvahy o pravidlách,
katechizmových a organizačných poriadkoch. Ide o to, že ak sa hocijaká
organizácia alebo inštitúcia vzdá svojich pravidiel a zásad, hocijako
nevyhnutne nedokonalých a neúplných, je to jej koniec.
Ešte raz zdôrazňujem aj to, aby sme zase nenaleteli
nejakej takzvanej elite, ktorá nám zase bude maľovať lepšie, jasnejšie a
demokratickejšie zajtrajšky a považujme to len za ten dávno odsúdený staroveký
gnosticizmus v najrôznejších modernizovaných prevlekoch.
Pripomínam ešte nám Slovákom, nedajme si
nadávať do primitívnejších, fašistickejších a špinavších. Aj my máme svoje
ušľachtilé a nasledovaniahodné vzory a pri okolnostiach, za akých sa utváral
náš národ, je pozoruhodné, že ich je až toľko.
Vyzývam aj vás, klérus i laikov, snažte sa o
pozitívny prístup nielen k histórii, novšej i staršej, ale i k trápeniam nášho
špatnokrásneho ľudu v súčasnosti a budúcnosti. Nikdy nezabúdajte, že sme nielen
špatní a hodní ohovárania, ale dokázali sme a dokážeme byť aj krásni a obetaví.
Občas končím latinskými slovami, ale tentoraz skončím po slovensky. DAJBOŽE!
::
Autorom príspevku je Vlado Gregor. Ak máte
záujem, prečítajte si rozhovor s ním:
::
PriestorNet :: niečo navyše.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.