(Úvaha Vlada Gregora)
Istí ľudia si zostrojili balón a vydali sa na
dobrodružnú a zaujímavú púť. Dostali sa ale do hroznej hmly a stratili
orientáciu. Rozhodli sa teda spustiť k zemi a opýtať sa na cestu. S veľkým
rizikom to urobili. Konečne natrafili na človeka, ktorého sa pýtali, kde sú.
Ten im odpovedal, že v balóne. Taká je typická odpoveď našich teológov. Povedia
nám pravdu, ale nie je nám to na nič dobré. Akoby nechceli, nemohli, ba ani
nevedeli vnímať, čo sa ich ľudia pýtajú a čo chcú od nich počuť. To, že niečo
nevedia, alebo to vedia horšie ako tí, ktorých chcú poučovať, by si títo
profesori a ani ich oponenti za ten svet nepriznali. Podobajú sa ľuďom v
balóne, ktorí by si v nebezpečenstve života usporiadali konferenciu o tom, na
akú farbu v budúcnosti ten balón premaľujú.
Bol som dnes večer na besede so známym pastorálnym
teológom Paulom Zulehnerom. Riešil sa tam problém, načo my, ľudia vzdelaní a
nezávislí, potrebujeme Cirkev. Veľa z nás žije prakticky bez nej a často si len
so sebazaprením vypočujeme nejakú tú občas aj infantilnú kázeň. Musíme ale brať
do úvahy fakt, že mnohí ľudia po spoločenstve túžia, chcú mať predpísané, čo
majú robiť a potrebujú k tomu aj tradičné dekórum. Akým právom im toto všetko
chceme brať a celkom zbytočne ich znechucovať? Máme byť síce soľou zeme, ale
asi je lepšie nedosoliť, ako presoliť.
Okrem toho treba uznať, a mnohí si to musíme aj osobne
priznať, že v tej Cirkvi si môžeme dovoliť byť natoľko kritickí, že z inej
organizácie by sme po takých rečiach leteli ako špinavé handry. Netvrďme, že
žiadna objektívna pravda neexistuje, podľa ovocia ju poznáme. Treba byť ľudskí
a tolerantní, ale netreba hádzať do jedného vreca Komunistický manifest, Korán
a Bibliu, pretože v tom prípade sme ako nasledovníci Krista a jeho evanjelia
definitívne skončili.
Ako príklad hlúpej sebakritiky a nezdravého masochizmu
uvediem polemiky o úlohe a postavení žien v Cirkvi. Možno sa cítia
obmedzované a mnohé by iste dokázali viac, ale skúsili by o tomto probléme
debatovať islamistky, hinduistky, alebo emancipované ruské traktoristky!
Na záver by som ešte dodal, že si nevieme dostatočne
oceniť ani to, že katolícka Cirkev získala v priebehu histórie určitú reálnu
moc. I keď bola aj zneužívaná, predsa len bola protipólom svetskej moci, ktorý
neexistoval v konfucianizme, islame, ba ani v pravosláví. Možno teda Cirkev
kritizovať a hľadať nové cesty, ale vždy s ohľadom na potreby všetkých ľudí, aj
tých menej vzdelaných a samostatných, ako sme azda my. Pretože práve pýcha
na vlastné vedomosti a zručnosti nás môže priviesť k dezorientácii a blúdeniu.
Nebadane prestaneme vnímať reálne problémy, procesy a tendencie, ktoré v ľudskej
spoločnosti prebiehajú.
Nedostatky vždy boli, sú aj budú, ale nie je férové,
aby sme Cirkvi neprejavili aspoň minimálne uznanie za to, čo dobré priniesla,
prináša a verme, že bude prinášať aj naďalej. Kristov evanjeliový program by
nám to mal zaručovať. Ak chceme jeho príklad nasledovať, treba vnímať potreby a
trápenia ľudí, a to sa nedá robiť od písacieho stola a ani z tej
najvznešenejšej katedry, alebo kazateľnice.
18. 4. 2013
::
Autorom príspevku je Vlado Gregor.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.