(Úvaha Vlada Gregora)
Ilustračná snímka: Arpád Horváth |
Trochu ostro som sa do
tých mladých v minulej úvahe pustil, hoci iste za mnohé okolnosti, do ktorých
boli hodení, nemôžu a iste o všetkom nakoniec rozhoduje dobrý úmysel. Všetci, nielen
mladé kresťanské úderky, si musia dávať dobrý pozor, aby nešomrali na to, čo tu
bolo, a pritom aby nerobili všetko preto, aby sa to vrátilo. Možno aj v horšom
prevedení...
My sme samozrejme tiež
zamladi boli naivnejší, ako sme teraz, ale boli sme skôr a bezprostrednejšie
hodení do reality a konfrontovaní s menej manipulatívnou ideológiou ako dnešná
tak trochu virtuálna mládež.
Ako často podotýkam, najhoršie je to čierno-biele videnie, ktoré robí svet
zdanlivo jednoduchým a pochopiteľným na prvý pohľad, ale nakoniec vytvára len
zložitosti a neuveriteľne absurdné kľučky.
Napríklad: Kolakovič bol dobrý, Tiso
bol zlý, Slovenský štát bol zlý, Slovenské národné povstanie bolo dobré. Vôbec
nebudem vnímať, že ten jezuita bol fantasta, ktorý neposlúchal ani vlastných
predstavených a že len na naivnom a dobráckom Slovensku získal aký-taký úspech.
Vôbec ma nebude zaujímať, že za tzv. národného povstania tu boli vraždení kňazi
a že zahynulo o pár tisíc ľudí viac – ľudí, ktorí mohli žiť, vrátane židovských
spolubratov... Takto by sa dalo pokračovať: Dubček bol dobrý, Husák bol zlý,
každý komunista bol zlý, každý demokrat dobrý. Maďari a Poliaci sú vlastenci a
patrioti, Slováci sú fašisti a šovinisti, Česi sú kultúrni, Slováci sú
folklórna háveď a slama im trčí z uší aj topánok...
Skrátka, zvlášť u mladých bol vždy problém myslieť v alternatívach a
kompromisoch a život im niekedy pripadá ako rozprávka. Za siedmimi horami a
dolami to bolo a nie teraz sa niečo deje, ale vtedy, keď sa voda sypala a
piesok sa lial. Hlavné, že sme hrdinovia a máme veľké vzory, nič to na tom, že
tie naše veľké vzory plávali vo veľkom a egocentrickom nadoblačne a tí
plahočiaci sa ľudia, každodenne odstraňujúci nejaké to blato a polievajúci
dusivý prach, pre nich jednoducho neexistujú a neexistovali.
Všetko toto sa týka aj vnímania Krista ako osoby i jeho náuky. On nám hovorí,
že rozhodujúce je to, čo robíme teraz a ako sa momentálne správame k ľuďom
okolo seba. História existuje pre nás ľudí, ktorí sa vyvíjame, sme nedokonalí a
čas je prostriedkom k našej konkrétnej realizácii a či len sebarealizácii. Ale
u Boha je všetko tu a teraz, a tak chápme nielen našu minulosť a snívajme
o budúcnosti, ale tak rozumejme aj prítomnosti a správajme sa podľa nej. A ak
ju nechápeme, trénujme si radšej trpezlivosť a viac počúvajme ako rečnime.
Nenadarmo máme dve uši a dve oči a len jeden jazyk.
Uvedomujme si aj to, že
žiadna idea nestojí za to, aby sme kvôli nej robili zle aj tomu
„najposlednejšiemu“ človeku, aby sme týmito ľuďmi manipulovali a obetovali ich,
aby sme nimi pohŕdali a riskovali ich životy kvôli našim ambíciám a cieľom.
Milí moji, oni majú svojho Zástancu a Záchrancu!
Preto tak často ľudí oslovujem „milí moji“, lebo si uvedomujem tú často
neúmyselnú krutosť a sledujem tie často dobre myslené, ale nereálne
experimenty, ktoré títo vzdelaní a pritom naivní skúšajú na tých prostejších a
jednoduchších, ale často viac vidiacich a zažívajúcich.
Krista si ľudia pamätajú,
lebo mal rád ľudí a oni mali radi jeho, nie kvôli zložitým a prešpekulovaným
filozofiám ani kvôli hlásaniu svetlých a nereálnych cieľov. Milujme sa teda
podľa jeho vzoru a vnímajme svet tak, ako ho vnímal on, teda zbytočne
„nemachrujme“ a nevyťahujme sa ponad všetkých čo len trochu iných. Pýcha nie je
len najväčší hriech, ale aj najväčšia a do neba volajúca hlúposť s nedozernými
následkami.
Vlado Gregor |
(7. 5. 2013)
::
Autorom príspevku je Vlado Gregor.
::
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.