(Úvaha Vlada Gregora)
|
Ilustračná snímka:
Arpád Horváth |
Načo sú dobré všakovaké hádky,
keď je ten život taký krátky?
Neviem prečo, ale niektorí
inak šikovní a vzdelaní ľudia sú neustálym zdrojom nepokoja. Dokonca mám pocit,
že veľa ľudských bytostí podlieha dojmu, že keď sa nehádajú, neexistujú.
Niekedy sa im hovorí "aktívni blbci" a oni skutočne mávajú mylné
predstavy, že nemožné sa dá urobiť na počkanie a zázrak do piatich minút. Sám
som sa možno niekedy podľa toho správal a preto to viem trochu lepšie rozlíšiť
ako mnohí iní. Ako sa ironicky hovorí, predtým som bol netrpezlivý a namyslený,
ale teraz už nemám nijakú chybu.
Mnohí ľudia, ktorí sa s
nadšením a odvahou modlia "buď vôľa tvoja", ako keby sa snažili za
každú cenu to presadenie Božej vôle urýchliť a nevnímajú, do akej pasce sa
dostávajú. Máme sa neprotiviť zlu, odpúšťať krivditeľom a milovať aj
nepriateľov. Mnohokrát sa to ale nedá a my sa musíme okamžite a aj
kvôli iným brániť a sme nútení sa k niečomu vyjadriť, lebo keby sme
nepovedali nič, bolo by to ešte horšie. Ale nikde nie je napísané, že si máme
nepriateľov a zdroje konfliktov umelo pestovať a niekedy doslova vyrábať.
Vždy som bol nešikovný a
lenivý a vždy som sa snažil zlepšovať len v tom, čo som ako-tak vedel a v čom
som ako-tak vynikal. Ale vždy som sa riadil tým latinským „qui bene distinguit,
bene docet“, teda: „kto dobre rozlišuje, dobre učí“; a niekedy tým iným aj
hlavy mučí, ako je to v mojom prípade.
Všetci, možno podvedome,
hľadáme nejaké vzory, múdrych, dokonalých a jednoznačne dobrých ľudí. Cez
chápanie vlastných nedokonalostí a obmedzeností by sme si však mali uvedomiť,
že v tomto ľudskom svete ani svätosť neexistuje bez kazov a nedostatkov. Ak to
nechápeme a niekedy ani nechceme chápať, stávajú sa nám naše sväté vzory
modlami a tiež zdrojom konfliktov. Samozrejme, modlou sa môžeme stať aj
sami sebe... Na druhej strane, ak strieľame, musíme aj mieriť, lebo bez
mierenia je to úplne nanič. Všetci niekam patríme a nemôžeme chcieť úplne dobre
všetkým s výnimkou svojich vlastných...
Zamýšľam sa niekedy nad
východnou spiritualitou, hlavne čínskou a indickou, a vychádza mi z toho,
že tí neznabohovia sú niekedy realistickejší, pragmatickejší a konkrétnejší ako
vyznávači jedného Boha, jedného jeho Posla a jedného Písma. Akoby nás práve ten
monoteizmus a hľadanie Absolútna zvádzali k občas až nezdravému idealizmu.
Pritom Kristus bol ako človek praktický a realistický. On je skutočne tou osou
a podstatou, ktorá prišla v plnosti času; a možno bude záchranou všetkých
monoteistických náboženstiev, teda kresťanstva aj židovstva a islamu, keď si to
spoločne uvedomia.
Možno by úplne stačilo, keby
sme pochopili cenu toho, čo nám Kristus hovorí a k čomu nás chce nasmerovať.
Slepých uličiek a nezmyselných kľučkovaní si ľudstvo už vo svojej histórii
užilo dosť a takisto nepokoja z unáhlených a nezmyselných rozhodnutí a z
hľadania toho, čo neexistuje a ani logicky nemôže existovať.
|
Vlado Gregor |
Bol som v predošlých úvahách
možno až príliš konkrétny a v tejto som zase skĺzol do abstrakcií a azda
ťažko pochopiteľných nejednoznačností. Ale aj to patrí k životu a možno sa mi s
Božou pomocou časom podarí tieto naznačené nejasnosti vyjasniť a konkretizovať.
Prosím čitateľov, aby sa za mňa modlili, tak ako sa aj ja modlím za nich.
Dokonca aj naše trápne a nedokonalé uvažovanie sa prostredníctvom Božej
milosti môže niekedy stať produktívnou a užitočnou modlitbou. Možno...
( Napísané 13. 5. 2013)
::
Autorom príspevku
je publicista Vlado Gregor.
Pekný článok. Akoby chcel povedať, že vo všetkom treba hľadať tú povestnú zlatú strednú cestu. Máme veriť, ale i pochybovať. Máme odpúšťať, ale i trestať. Máme sa snažiť o zlepšenie, ale vedieť svoje chyby aj akceptovať.
OdpovedaťOdstrániťNepokoj v človeku nemusíme nevyhnutne chápať negatívne, lebo častokrát je zdrojom pokroku. Pokiaľ ho však nepohltí natoľko, že hádanie sa a oponovanie nebude založené na argumentoch, ale stane sa len vonkaším prejavom jeho osobnosti.
Súhlasím, záleží na vyváženosti. Život je niekedy na hrane, len vyváženosť nám umožní udržať sa...
Odstrániť