Nehľadajme vinníka, keď nám zmysel dejín uniká
Vlado Gregor |
(Úvaha Vlada
Gregora)
Často má človek neuveriteľne reálny a konkrétny pocit, že Boh s ním hrá hru, pri ktorej On má v rukách všetky tromfy. Je ťažké pre ľudskú pýchu a vôbec nadšenie z našich vedomých aktivít tento fakt prijať, ale nič iné nám v konečnom dôsledku neostáva.
Akosi málo si uvedomujeme
fakt, že Ježiš nebol kňazom ani učiteľom, skôr človekom z ľudu,
akých učenci, zákonníci a farizeji nazývali am-haarec. Ak by ním aj nebol,
celkom určite sa v prvom rade stýkal s takýmito ľuďmi, s ľuďmi bez výsad a výhod,
ktorí sa živili ako mohli a občas aj nemohli. Nebol medzi nimi ani jeden
vzdelanec a predpokladá sa, že najstarší Peter mohol mať okolo 25 rokov a
najmladší Ján 17 alebo 18. Uvedomte si to hlavne vy, ktorí máte tri tituly
vpredu a tri vzadu a ešte sa vám to zdá málo!
Božie cesty nie
sú naše cesty a Boh dokáže múdrych a bohatých v očiach sveta veľmi ľahko
uzemniť a urobiť predmetom posmechu. Čítame v evanjeliu, ako sa Židia ohradzovali
proti nápisu na kríži a kázali Pilátovi, aby tam nepísal "Kráľ židovský
", ale tento tu tvrdil, že je kráľ židovský. A Pilát im s neprehliadnuteľnou
zlomyseľnosťou vytmavil, že čo napísal, napísal. Ešte väčším vrcholom irónie je
fakt, že meno Barabáš, namiesto ktorého vydal na smrť Ježiša, značí v
aramejčine Syn otca, teda Bar-abba...
My často robíme
z Biblie knihu rozprávok a neoverených povestí a neuvedomujeme si, že celé a
všetky naše osobné životy sú neuveriteľne krásne rozprávky a ak nevnímame
náhody, ktoré nás v nich stretajú, ako Božiu milosť, nesmierne sa tým ochudobňujeme.
Život je úžasnejší a neuveriteľnejší ako všetky naše snaženia, výmysly a stále
novšie a stopercentnejšie teórie. Buďme radi, že je to tak.
Môj obľúbený
Kazateľ má v texte aj vetu, aby sme nehovorili, že minulé časy boli lepšie, ako
terajšie, lebo takéto tvrdenia sú hlúpe. Čítal som nedávno knihu Waltera J. Veitha
"Genesis konflikt ". Autor sa pokúša obhájiť doslovný výklad Biblie
a tvrdí, že stvoriteľské dni mali naozaj 24 hodín a svet naozaj existuje len
pár tisíc rokov. Takéto názory sú iste veľkým prejavom viery v Boha a treba mať
úctu voči ľuďom, ktorí majú odvahu ísť do vopred strateného boja. Ako sa dá ale vážne
tvrdiť o nesmierne zložitých nielen biologických, ale aj kultúrnych procesoch,
že mohli prebehnúť za rádovo tisíce rokov? Existujú starodávne doklady o spôsobe
života cigánskej a či rómskej komunity, ktorá do Európy prenikala cez Egypt a
Grécko pred cca tisíc rokmi a stále je poznateľná podľa vtedajších záznamov a charakteristík...
Vyzerá to tak, že Boh je k nim právom milostivý.
V symbolických a
literárnych textoch je vždy problém posúdiť, čo tým chcel básnik povedať.
Inšpiráciou môžu byť bezpochyby aj skutočné udalosti. Nedostavané babylonské veže
nachádzame a veru nie iba jednu. Ide teda zároveň o skutočnosť aj hlbokú alegóriu
schopnosti ľudí nedorozumieť sa hoci len v takej konkrétnej záležitosti, akou
je veľkolepá a možno aj zbytočná stavba. O megalomanských projektoch nielen z oblasti
stavebníctva vieme aj z novšej histórie...
Tie otrocké
výklady Biblie teda naozaj nie sú len podcenením človeka, ale v konečnom dôsledku
aj podcenením Boha, aj keď očividne neúmyselným. Človek ako individualita s
rozlíšením svojej osobnej morálnej zodpovednosti sa môže utvárať len v
spoločenstve a cez prekonávanie prírodných prekážok a ľudskej zloby. Bez
toho je iste len zvieratkom zažívajúcim rajskú a blaženú nevedomosť
o svojej nedokonalosti a smrteľnosti. Takí sú skutoční a mnohí adamovia a evy,
a nie jediní, dokonale žiariví a bezhriešni, ktorí spadli na zem ako antický
"deus ex machina", teda boh zo stroja, ktorý zostupoval na staroveké
javiská a zariadil všetko a naraz. Náš Boh je "deus absconditus",
skrytý Boh, ktorý nám ale dáva milosť ho hľadať a pri úprimnej snahe aj
nachádzať.
(Napísané 30. 8.
2013)
DEO GRATIAS! BOHU VĎAKA!
::
Autorom príspevku
je Vlado Gregor.
Neprehliadnite
rozhovor s autorom.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.