|
Pavel Duraj |
„Moudrost stáří“ je specifickou formou hromadění vědění pro tradiční
společnost. Moderní společnosti chápou sebe jako společnosti bez tradice.
Nevyznačuje je reprodukce zkušenosti, nýbrž jejich permanentní znovu-vytváření
ve všech oblastech: technologie, formy života, módy, způsoby chování, umění. (K. P. LIESSMANN: Na konci – Malá
filozofie stáří; str. 139)
K napísaniu tejto úvahy ma inšpirovala,
či skôr vyprovokovala, esej „Na konci – Malá filozofie stáří“ od Konráda Paula
Liessmanna. Celá esej – okrem štyroch viet na konci a zmienok o prácach
Platóna, Cicera a Schopenhauera v strede eseje – pôsobí ako
propagačný materiál, ktorý zatracuje starobu a do neba vychvaľuje mladosť
a jej prednosti. Ale takto sa dá esej pochopiť len pri povrchnom, rýchlom
čítaní. Ak si ju prečítame aj druhý raz a pomaly, potom vidíme, že autor
nám chce povedať niečo iné.
Tzv. generačný problém
sa pravdepodobne tiahne celou históriou človeka. Najmä v spolo-čenstvách
lovcov a zberačov, ktorí boli neustále v pohybe a nemali trvalé
obydlia, starí ľudia so zmenšenou pohyblivosťou predstavovali záťaž. V
spoločenstvách roľníkov, ktorí mali trvalejšie obydlia, problémy
s neustálym pohybom odpadli.
Ak budeme rozmýšľať takto, potom podobnou
záťažou by mali byť aj mladí ľudia. Lenže najmladší a mladí ľudia mali
vždy a v každej spoločnosti zvláštne, privilegované postavenie, deti
boli pod ochranou všetkých príslušníkov spoločenstva. Veď od nich záležalo, či
bude rod pokračovať a či sa bude mať kto postarať o ranených,
chorých, starých a bezmocných.
Preto ich povinnosťou i právom bolo naučiť sa v spoločenstve
žiť. Bola to mnohogeneračná skúsenosť, ktorá ľudí naučila, že tak je to
najlepšie. A naučila ich aj to, že je „ekonomicky výhodnejšie“ (povedané
jazykom modernej doby) raneného či chorého uzdraviť ako odmalička vychovať
nového človeka; hranice sú dané materiálnymi možnosťami a platnou
„spoločenskou dohodou“. Veď je to tak prirodzené
– všade v prírode okolo seba vidíme, ako sa „dospeláci“ starajú
o mlaď, kým nie je schopná samostatného života – aj keď pomoc raneným,
chorým a starým je vzácnou výnimkou.
Podobných argumentov sa dá nájsť veľa, len treba situáciu posúdiť komplexne.
Už za čias Platóna a Cicera
boli starí odsúvaní na vedľajšiu koľaj. Na str. 133 zmienenej eseje čítame: „Ciceronovy
argumenty se stali klasickými. (...) Kdo tvrdí, že se staří nemohou zabývat
veřejnými záležitostmi, říka něco neopodstatněného a počína si podobně jako
kdyby někdo prohlašoval, že kormidelník při plavbě nic nedělá, protože
jiní... vylévají vodu z podpalubí,
kdežto on drží kormidlo a klidně si
sedí na zádi; on síce nedělá to, co dělají mladí námorníci, avšak dělá něco
důležitejšího. Při velkých výkonech nezáleží na tělesné síle, obratnosti nebo rychlosti, ale na rozvaze, vážnosti
a správnych názorech, a to jsou přednosti, o které stáří nejen
není ochuzováno, ale které mu dokonca přibývají.“ Čiže už v starom Ríme „modernisti“
presadzovali, aby starí boli vylúčení zo „správy veci verejných“.
Aj v Evanjeliách nájdeme
zmienky o tom, ako „pokrok“ a „móda“ v spoločenských vzťahoch
a moderné inovované zvyky umožňovali mladým nestarať sa o svojich
rodičov. V evanjeliu podľa Marka čítame: „A hovoril ďalej: Ako
pekne viete obísť Božie prikázanie, aby ste zachovali svoje podanie! Mojžiš
povedal: »Cti svojho otca i matku« a »Kto zlorečí otcovi, alebo
matke, musí zomrieť.« Vy však hovoríte: Ak človek povie svojmu otcovi alebo
matke: »Majetok, ktorým som ti mal pomáhať, vyhlasujem za korban (totiž za
obetu zasvätenú Bohu),« vtedy podľa vás už nič nemusí urobiť pre svojho otca,
alebo matku. Tým rušíte Božie slovo pre svoje obyčaje, ktoré si medzi sebou
podávate...“ (Mk 7, 9–13).
V tomto citáte akoby bol už zakódovaný
moderný sociálny štát – korban môžeme chápať ako (dôchodkovú) daň. Niekto sa
predsa musel o rodičov postarať a ak to neboli deti, lebo zaplatením
korbanu sa tejto povinnosti zbavili, musela to byť nejaká skupina ľudí, ktorí
boli organizovaní tým chrámom, do ktorého korban zaplatili. Či sa to vôbec
robilo a ako sa to robilo, sa z bežných informačných zdrojov nedozvieme,
ale je pravdepodobné, že bolo to „odskúšané“ a neujalo sa. Ale do
súčasnosti sa to aplikovalo vo forme sociálneho štátu. A dôsledky jeho
fungovania po necelých 100 rokoch sú očividné. V židovskom národe, ktorého
súdržnosť je všeobecne známa, boli určite vyvinuté iné mechanizmy, ako zabrániť
tomu, aby starí boli „na obtiaž“. Napríklad v ňom určite neplatí (najmä
v užšom, skutočnom vedení podniku, spoločnosti, banky) – čím mladší, tým
múdrejší.
Starí ľudia v modernej dobe,
u nás zhruba od 50-tych rokov minulého storočia, sa postupne stali skoro
príťažou spoločnosti. Je ich absolútne aj relatívne stále viac a možnosti
štátu zabezpečiť im slušný dôchodok a služby na takej úrovni, aby
dôstojne dožili, sa zmenšujú. Dokonca sú vypudzovaní na okraj spoločnosti,
pričom za starých a neperspektívnych sa začínajú považovať už ľudia nad
40 rokov. Táto tendencia priamo kopíruje históriu sociálneho štátu. Jeho
náznaky sa objavujú v Číne už v 11. storočí. Základy sociálneho štátu
položil nemecký kancelár Otto von Bismarck svojimi reformami po r. 1871. Do
dnešnej podoby sa rozvinul až po II. svetovej vojne. V USA sa presadil
len vo veľmi oklieštenej podobe.
V eseji citovaná obhajoba staroby
podľa Cicera pre dnešných mladých ľudí nemá vôbec žiadnu argumentačnú silu. Veď
v dnešných časoch sa ku kormidlu lode dostane len ten, kto je
absolventom príslušnej školy, je po „zácviku“ a má „predpísanú“ prax
(ale pomaly aj tu platí, že nesmie mať nad 40 rokov). Čo je však veľmi
zaujímavé, ku kormidlu vedenia spoločnosti ako celku si vyberáme ľudí vo
voľbách (parlament, prezident, starostovia...).
Tam nie sú potrebné žiadne školy, žiadna prax... Vyberáme si ich podľa
toho, ako vedia pekne hovoriť,
sľubovať, akú peknú rozprávku nám
povedia!!! Ale znova platí, čím mladší – tým „kvalitnejší“, „lepší“,
„múdrejší“. Ktohovie prečo?
V našej kultúre škola
sa považuje za niečo úplne samozrejmé. Sme presvedčení, že ak chceme žiť
kvalitný život, musíme sa na to dobre pripraviť v škole. A čím
kvalitnejšia príprava, čiže škola, tým budeme žiť lepší život, tým to budeme
mať v živote ľahšie. Ale len starší ľudia (najmenej päťdesiatnici) by
z vlastnej skúsenosti mali vedieť, ako to je s tou školou a životom
v skutočnosti. Už dávno je známy Goetheho výrok: „Šedivá je každá
teória (škola), večne zelený je strom života.“ V živote, v
„praxi“, to znamená, že to, čo nás škola
naučila, vlastne neplatí. Takúto skúsenosť majú všetci absolventi nejakej
školy, len každý si asi myslí, že to postretlo len jeho – myslí si, že
u ostatných učenie zo školy bolo v „praxi“ potvrdené.
Dobrým príkladom platnosti vedomostí získaných
v škole je učenie o živote našich predkov – vyučovací predmet na
škole zvaný „dejepis“, alebo „história“. Prv narodení sa určite pamätajú ako sa
učili, že VOSR a FEBRUÁR znamenali takú zmenu v spoločnosti, že ľudia
predtým vlastne ani nežili, ale živorili. Dnes školy a média učia VOSR
a Február 1948 chápať presne naopak – ako prevrat, ktorým sa dostali
k moci komunisti s ich „totalitným“ vedením spoločnosti. (Nedávne
oslavy 70-teho výročia SNP si v ničom nezadajú s oslavami SNP v časoch „totality“. Nemá mediálny
„boom“ odvrátiť pozornosť od nejakých podstatnejších udalostí, prebiehajúcich
vo svete, či u nás doma – napr. od
schvaľovania zákonov o mobilizácii na ukrajinský spôsob? Postupne prenikajúce
informácie o správaní sa našich predstaviteľov voči hosťom
z Ruska – aj na oslavách – by o tom svedčili; pozn. 15.10.2014.)
Tí dnes starší sa tiež učili, že kapitalizmus
je to najhoršie, čo ľudstvo môže postihnúť,
kým v dnešnej dobe kapitalizmus v novšom šate a skrytý
pod názvami „sloboda podnikania“, „liberalizmus“, „voľná ruka trhu“ sa vzýva skoro
ako božstvo. Obyčajná otázka: Ktoré vysvetlenie spomínaných udalostí je dobré,
historicky správne – priamo vyplývajúca z rozporu vo výkladoch – nám ani
nenapadne. Veď ide „o politiku“ a „my sa o politiku
nezaujímame“! Pritom odpoveď na otázku
je veľmi jednoduchá: Ani jedno! Odpoveď si musí najsť každý sám, pričom dobrá
odpoveď mu odpovie aj na nevyslovenú otázku: Prečo také rozdielné hodnotenia
tej istej udalosti? Stačí si uvedomiť, že v škole sa učí len to, čo
schváli vládnuca skupina ľudí – v súčasnosti samozrejme cez parlament
a oficiálne, demokraticky ustanovené inštitúcie.
V škole sa učí
všetko možné, ale nie to, ako máme žiť. V podstate sa učíme, ako sa stať
trvalým zdrojom maximálneho zisku. Ak tomu neveríte, stačí aby sme si všímali,
ako sa skoro každé dva, tri roky menia osnovy a učebnice napr. na
základných školách. Menia sa najmä pri tých predmetoch, ktoré najviac formujú
mladého človeka. Keby si niekto dal tú námahu a pozháňal učebnice dejepisu
pre základné školy aspoň za posledných 30 rokov a z nich vypísal za
sebou, čo sa v nich písalo o vybraných udalostiach v našej
histórii, ako sa postupne menili pohľady na tie isté udalosti, bol by
prekvapený. Odporúčal by som témy: Veľkomoravská ríša, VOSR, 2. svetová vojna,
Veľký február 1948; možno aj Veľká francúzska revolúcia by bola zaujímavá.
Spôsob vyučovania dejepisu je taký, aby si
mladý človek nemohol urobiť ucelený obraz o histórii, o minulosti
vlastného národa. Skáče sa z jednej krajiny do druhej, z nedávnej
minulosti do staroveku, zabieha sa do tak nepodstatných podrobností, že to skôr
vyzerá na klebetenie ako na vyučovanie histórie. Ako príklad uvádzam, čo sa
začiatkom 90-tych rokov učili na istom gymnáziu o starogréckom bájkarovi
Ezopovi. Podľa sylab, vypracovaných mladou učiteľkou dejepisu, Ezop napísal len
„Pijanské piesne“. Jeho nádherné bájky neboli ani spomenuté.
Práve táto roztrieštenosť a skoro
nezmyselnosť vyučovania dejepisu spôsobuje, že dnešní mladí ľudia ho radi
nemajú (hoci pre súčasných päťdesiatnikov a starších dejepis bol obľúbeným
predmetom). Strácajú tak puto so svojou vlastnou minulosťou, nie sú ukotvení
ani v priestore ani v čase – stávajú sa z nich svetobežníci,
ktorí sa chcú mať dobre a „lepšie“ hneď, tu a teraz – bez nároku na
budúcnosť; veď nejako bude!
Už dávnejšie sa dajú kúpiť rozne
encyklopedické, bohato ilustrované
„prehľady celosveto-vých dejín“.
Väčšinou sú to preklady z angličtiny. Obyčajný človek čaká, že sa
tam niečo dočíta aj o dejinách svojho národa a svojej vlasti. Hľadá márne,
ak objaví napr. aspoň dve-tri vety o našej Veľkomoravskej ríši, má šťastie,
hoci jej existencia podmienila vznik ostatných slovanských štátov. A možno to
platí len pri prekladoch do slovenčiny – vydania v iných jazykoch asi nie sú
také otrocké!
Ako to je s tou školou, sám od seba si
uvedomí málokto. Pritom, ak sa o tom niekde dočíta, má to hodnotu len prevzatej informácie a nejako
hlbšie sa ho to nedotkne.
V škole a v mladom veku získavame vedomosti aj o starobe. Priamo sa určite neučíme, že
starí ľudia sú na obtiaž, ale zo všetkých strán sa na nás hrnú informácie, aké fantastické
je byť mladým (alebo tak aspoň navonok vyzerať), aké ťažkosti má štát so
zabezpečením dôchodkov, zdravotnej starostlivosti a podobne. A to nás na podvedomej úrovni formuje.
Nechceme vedieť a neberieme do úvahy
jeden podstatný fakt: starí vedia, čo je to byť mladý, veď určite boli mladí.
Ale oni vedia aj to, čo je to byť starý! Mladí – nech sú akokoľvek „múdri“,
nech absolvujú hocijaké školy, to nevedia, nemôžu to vedieť – neprežili to!
A to je ten podstatný rozdiel , ktorí sa vôbec neberie do úvahy. Mladým
v ich uvažovaní chýba práve ten rozmer, ktorý sa dá získať len žitím
vlastného života, učením sa v jeho škole. Je to akoby sme pri opise sveta
okolo nás uvažovali len v dvoch rozmeroch – dĺžke a šírke,
a vôbec nebrali do úvahy aj výšku. Je to rozmer, ktorý bezo zvyšku
prijímame pre všetko ostatné okolo nás a ktorý najjednoduchšie
a najpresnejšie definujeme sloganom: Buďte prirodzení! Áno, vo všetkom
máme byť prirodzení, len sa nemáme „prirodzene“ učiť v tej
„najprirodzenejšej škole“ – v škole života. A odovzdávanie životných
skúsenosti starých ľudí ľuďom mladým patrí k tým „najprirodzenejším“
formám školy života.
Táto škola spoločnosť nič nestojí, naopak,
v dlhodobom dôsledku je pre spoločnosť užitočná a veľmi efektívna.
Vychováva samostatných jedincov, ktorí majú ďaleko k uniformite – veď
každý „učiteľ“ tejto školy absolvoval vlastnú, svojskú, originálnu školu života a práve toto učí – najmä na
podvedomej, neverbálnej úrovni.
Rozprávku o troch grošoch
určite pozná každý. V nej otec vysvetlí kráľovi ako hospodári s troma
grošmi, ktoré dostane za udržiavanie kráľovskej cesty: prvý požičiava svojmu
synovi, druhý vracia svojmu otcovi a z tretieho sám žije. (V dnešnej
dobe na to vrátenie groša akoby sme pozabudli.) Táto rozprávka sa dá nádherne
prerozprávať: Povinnosťou i právom mladého človeka je učiť sa,
právom i povinnosťou starého človeka je učiť a povinnosťou
i právom človeka v aktívnom veku je umožniť mladému
i starému plniť si svoje povinnosti a uplatniť svoje práva.
Sociálny štát vznikol
ako dieťa priemyselnej revolúcie. Manufaktúry a pozdejšie továrne
potrebovali robotníkov, ale tí boli viazaní na pôdu a rodinu. Preto bolo
treba tieto putá uvolniť. V praxi odpoveďou na problémy, vznikajúce
s rozvojom priemyslu, zamestnanosťou a s oslabením pút
klasickej rodiny bol dôchodok – tu štát prevzal zodpovednosť za obživu starých ľudí. Materské školy a „jasle“ zasa
vznikli ako dôsledok zvýšenej zamestnanosti žien – tu štát priamo prevzal
zodpovednosť za výchovu mladého človeka. Tá pokračuje na základnej škole a
školách vyšších.
Dôsledky takéhoto prístupu k riešeniu
základných problémov v spoločnosti sa už začínajú prejavovať naplno,
sociálny štát ako garant slušného života dôchodcov a zdravej spoločnosti
zlyháva na celej čiare. Jednou z príčin je zvyšujúci sa podiel dôchodcov
v spoločnosti, zodpovedajúci zvyšenému priemernému veku ľudí.
A znížená pôrodnosť a zmenšujúci sa podiel mladých ľudí – najmä medzi
potomkami tzv. Indoeurópanov (belochov) situáciu ešte viac komplikuje.
Pred vznikom sociálneho štátu, keď sa
o starých starala rodina, samotní starí ľudia sa snažili byť užitoční do
poslednej chvíle svojho života. Podľa toho, ako sa cítili, postupne prechádzali
z robôt fyzicky náročných na menej náročné a starali sa najmä o chod
domácnosti a o mladé deti. Klasickým obrazom takéhoto modelu
spoločnosti je stará mama, rozprávajúca rozprávku pred spaním svojím vnúčatám
alebo starý otec na prechádzke s vnukom po poli a odovzdávajúci svoje znalosti okolo rodiny a hospodárstva.
Niekedy je to len zopár viet, ktoré ovplyvnia mladého človeka na celý život.
V týchto jednoduchých činoch je skryté neobyčajne silné posolstvo. Spája
mudrosť prežitého s odovzdávaním tradícií a histórie vlastného rodu. Na
takýchto postoch sú starí rodičia jednoducho nenahraditeľní.
Moderná výchova
mladého človeka „v bavlnke“ (zákony priamo predpisujú, čo všetko rodičia
„musia“) vedie k tomu, že mladý človek sa najskôr cíti byť stredom sveta,
aby po prvom tvrdšom stretnutí so skutočnosťou rezignoval a unikol do
sveta hier, alkoholu, drog a neviazaného užívania si. Chýba mu posolstvo
rozprávok (a života), že ak niečo chceme, musíme zaťať zuby a vydržať;
že o čím hodnotnejšiu vec ide, tým je skúška tvrdšia a dlhšie
trvá. Nepozná odkaz svojich predkov, že ak sa nám niečo priamo ponúka, nemá to
žiadnu cenu, práve naopak – v konečnom dôsledku to „niečo fantastické“
urobí z nás otrokov.
Priamym dôsledkom priemyselnej revolúcie je aj tzv. emancipácia žien. Tá je propagovaná ako zrovnoprávnenie žien
s mužmi. Už trochu širší pohľad (s odstupom času) na emancipáciu žien
vraví niečo iné: vzdali sme sa možnosti formovať mladého človeka ako
svojbytnej, samostatnej, originálnej bytosti. Síce mamy majú nárok na materskú
dovolenku, ale naše myslenie je masírované tak, aby sme výchovu mladého človeka
brali ako niečo menejcenné (a to mám utierať ritku?) – byť zamestnanou sa cení
podstatne vyššie. Ženieme sa za vyššou „životnou úrovňou“ – tú však meriame len
množstvom materiálnych statkov – iné kritéria sú nám „ukradnuté“! Deti sa
pomaly berú ako nutné zlo – a znova: rodiny sú oficiálne podporované, ale
v skutočnosti sa rodičom bráni všetkými možnými spôsobmi vychovávať svoje
deti.
V modernej dobe, začiatky ktorej sa
celkom dobre zhodujú so vznikom sociálneho štátu a začiatkom emancipácie
žien (u nás výrazne po roku 1948), je zjavná tendencia (priamo nedeklarovaná,
ale o to tvrdšie uplatňovaná v praxi) deti nemať, alebo mať len jedno
dieťa, lebo „deti bránia v sebarealizácií človeka“. Táto móda je tvrdo
presadzovaná (nie priamo, ale rôznymi obštrukciami a znevýhodňovaním
rodičov) najmä v tých národoch, ktoré
môžeme považovať za priamych potomkov (tzv.) Indoeurópanov, teda proti
príslušnikom bielej rasy, proti kresťanom.
Uvedomujeme si, čo znamená pojem „moderná spoločnosť“? Čo je to „spoločnosť“ o tom každý
z nás niečo vie. Aj slovo „moderný“ je nám známe, len si neuvedomujeme, čo
vlastne znamená. Vnímame to tak, že „byť moderný“ je dobre aj dobré. Je to
naozaj tak??? Koreňom slova „moderný“ je
slovo „móda“, ktorá je najlepšie a najpresnejšie definovaná ženskou módou.
Podľa sk.wikipedia.org/wiki/Móda: „Móda je aktuálny trend (neustále
meniaci sa), uprednostňovaný skôr z ľahkomyseľných ako z praktických, logických
alebo intelektuálnych dôvodov.“ Pomôcť si môžeme aj „definíciou“ modernej spoločnosti
v úvodnom citáte: „Moderní společnosti chápou sebe jako společnosti bez
tradice. Nevyznačuje je reprodukce zkušenosti, nýbrž jejich permanentní
znovu-vytváření ve všech oblastech: technologie, formy života, módy, způsoby
chování, umění.“
A je to jasné – moderné je to, čo je nové, čo nie je odskúšané!
Ak ide o módu v obliekaní, tam sa
„modernosťou“ toho veľa nezmení – základné požiadavky na oblečenie musí spĺňať každá móda, veď čo s
takými šatami, ktoré sa nedajú nosiť, alebo čo priamo poškodzujú zdravie
človeka. (Hoci aj tu sa nájdu módne trendy, ktoré pri dlhodobejšom pôsobení
poškodzujú zdravie človeka, napr. obtiahnuté nohavice, desaťcentimetrové
podpätky alebo holé pupky v desaťstupňových mrazoch zdravie určite
nepodporujú. Určite deformujú ženské lono a sťažujú ženám otehotnieť;
alebo bezproblémový pôrod.) Tu je reakcia na novú módu bezprostredná, rýchla,
ale obyčajne ohľad na zdravie je až na n-tom mieste.
Aj „moderné“ technológie a výrobky bežnej aj
špecializovanej spotreby sú testované a skúšané – skúšky sú tým tvrdšie
a precíznejšie, čím vyššie nároky sú na výrobky kladené. Síce najnovšie
platí: dva roky a dosť – máme predsa dvojročnú záručnú dobu a ľudí
treba zamestnať, ale že vlastne vyrábame šmejdy a súhlasiac s tým sa aj my
takými stávame, že tým trpí príroda, nás už nezaujíma. Horšie je to, že
naj-výrobky vyrobené naj-technológiami sa k ľuďom ani nedostanú – na ne
majú nárok len vyvolení. Zdá sa dokonca, že celý humbuk okolo UFO je spustený
a udržiavaný mocnými tohto sveta. Kľudne to môže byť dymová clona skrývajúca
skúšky výrobkov naj-technológií a dlhodobý „výskum“ človeka na
najjemnejších, až do duše zasahujúcich, úrovniach.
S modernosťou v spoločenských vzťahoch je to trochu ťažšie. Tam sa dôsledky „modernizácie“ prejavujú až
po dlhšom čase. Napríklad dôsledkom osvietenstva a z neho
vyrastajúcich revolúcií (Anglická revolúcia 1640–1660, Francúzska revolúcia
1789–1799, vojna Severu proti Juhu
1861–1865 v Amerike) i „priemyselných
revolúcií“ (19. storočie pary, 20. storočie elektriny, 21. storočie
informatiky) je nás dnes na zemeguli aspoň desať razy viac, pričom naše nároky
na energiu sú neporovnateľne vyššie. Je nám na Zemi už trocha tesno, a tá
začína „protestovať“. Globálne otepľovanie, či zmena správania sa niektorých
živočíchov (u nás vrany, medvede, v Afrike agresívne slony...) o tom
svedčia.
Ale toto všetko môžeme považovať len za priame
dôsledky našej modernosti.
O vedľajších účinkoch modernosti
sa nehovorí vôbec, tie sú skryté, ale sú o to nebezpečnejšie. Neustálou
snahou byť „IN“ sa nekriticky prispôsobujeme novým modernostiam a meníme
sa. Nevnímame, nepresviedčame sa o tom, či nejaká novota nám naozaj
priniesla niečo dobré alebo bola len nato, aby sme niekoľko dní mali o čom
rozmýšľať a klebetiť. Nemáme ani tušenie o spätnej väzbe,
o jednoduchom mechanizme kontroly a opráv niečoho nepodareného, ktorý
v prírode nádherne funguje a nepresne ho voláme „prírodný
výber“. Nevnímame, že skoro každá
„ľudská“ novota celkovo situáciu len zhoršuje; nemáme čas na jej posúdenie – ohodnotenie, lebo je
nahradená novou a ešte novšou modernosťou. Postupne sa z nás stávajú
skoro stroje, ktoré sú naprogramované na „modernosti“, „pokrok“, „progres“...
Tieto súvislosti si môže uvedomiť len starý
človek, ktorý prežil dve, tri revolúcie, napr.: Február, r. 1968,
tzv. Nežnú, vstup do EÚ (aj tu sa
zmenili základné zákony, priamo ústava; už nie sme samostatný štát, ale kolónia
– koho?) a nebojí sa kontroverzne či diskutabilne rozmýšľať.
Kontro-verzný → iný, ako je oficiálna verzia.
Diskutabilný → ponúka iný pohľad na problém, vyvoláva
potrebu o probléme si pohovoriť, posúdiť z rôznych uhlov pohľadu.
Toto je prvý veľmi vážny dôvod, prečo
starí ľudia modernistom tak zavadzajú – škola života ich naučila, že: „Nie
je všetko zlato, čo sa blyští!“.
Druhým, ešte vážnejším
dôvodom je úplne anulovať ich vplyv na mladých – vykresliť ich ako tých, ktorí
všetko len zdržiavajú. Vo všeobecnosti nevieme, že skúsení starí rozmýšľajú
podľa podstatne precíznejšieho „programu“, že do úvahy berú oveľa viac
„nezávisle premenných“ (život ich to naučil) a preto rozmýšľajú „pomaly“!
A z týchto dôvodov aj na väčšinu modernizácií odpovedajú: nie! Oni
vedia, k čomu to vedie!
A preto sú starí, vraj
skostnatelí...!
A najmä preto sa tak tvrdo proti ním brojí!
V skutočnosti riešenie „generačného
problému“ je veľmi jednoduché. Je naznačené v predchádzajúcich riadkoch.
Len na to musí prísť každý sám. Náznak riešenia je skrytý v zámene
sloganu: „Chcem sa mať (za každú cenu) lepšie!“ za slogan: „Mám sa dobre!“
Že vývoj sa zastaví?
Nemajme obavy! Všetko naokolo je v neustálom pohybe, premenách. Príroda so
svojimi zákonmi sa o to postará. Len je treba tvrdo obmedziť umelé zmeny
v spoločnosti prameniace z aplikácií teórie chaosu a zo „salámovej“
metódy na manipuláciu a ovládanie ľudí.
„Mladí ľudia sa učia mnohým ťažkým predmetom... Len sa neučia, čo je vždy a všetkým
potrebné, v čom je zmysel ľudského života, ako ho treba prežiť a čo si
o tomto probléme mysleli a ako ho riešili najmúdrejší ľudia
minulosti. Ľudia, ktorí sa považujú za učených, vzdelaných, osvietených, ktorí
ovládajú obrovské množstvo nepotrebných vecí, ustrnuli v najhlbšej
nevedomosti nepoznajúc zmysel svojho života, dokonca sa touto neznalosťou
pýšia.“ (L. N. TOLSTOJ: Čítanie na každý deň; 18. 1., str. 34)
Literatúra:
LIESSMANN, Konrad Paul – Malá filosofie
stáři; in: HODNOTA ČLOVĚKA,
filozoficko-politické eseje, Nadace Dagmar a Václava Havlových, VIZE
97, Praha; vydal Malovaný kraj, Břeclav 2010, str. 129–141
NOVÝ ZÁKON s komentármi
a margináliami Jeruzalemskej Biblie; Dobrá kniha Trnava, 2008
TOLSTOJ, Lev Nikolajevič – Čítanie na každý
deň; VERBUM – vydavateľstvo KU v spolupráci s Vydavateľstvom Michala
Vaška, Ružomberok 2010
::
Súvisiace články:
Ďakujem autorovi za podnetný článok.
OdpovedaťOdstrániťO starnutí a starobe sa v dnešnej dobe hovorí málo – a najmä povrchne a jednostranne.
Považujem za zvrátené, keď sa ľudská životná skúsenosť odhadzuje ako niečo nepotrebné či dokonca škodlivé.
Aj návrat späť môže byť pokrokom! Novosť sama osebe nie je zárukou kvality.
Osobitne zaujímavé je poukázanie na odvrátenú stranu fungovania „sociálneho štátu“. Narúšanie rodinných väzieb (medzigeneračnej výmeny a pomoci) si vyžaduje štátnu sociálnu starostlivosť, a spätne vyplácanie sociálnych dávok ( v najrôznejších podobách) vedie k ďalšiemu rozkladu rodiny. Povedal by som, že sme sa dostali do bludného kruhu. Rozpad tradičných (osvedčených) hodnôt nabral vlastnú dynamiku... Ako z toho von? Autor naznačuje východisko.
Ešte raz vďaka!
O starnutí, o tom prirodzenom vývoji sa hovorí málo. Zistila to dokonca, v jednom rozhovore, aj Adela Banášová. Modernosť by som nedefinoval tak negatívne, lebo aj v nej sú prvky života, teda zmeny. Zachovaná by však mala byť istá prirodzenosť vývoja spoločnosti, teda akceptovanie jej prirodzeného rozvrstvenia. V spoločnosti by mala byť aj snaha nestať sa poslušnými ovečkami globalizácie. Kto to však rozozná? Mládež na to nemá dosť skúseností... Ešte k tvarovaniu "histórie", malá úvaha o jednej knihe (trochu zabalená v baliacom papieri iných slov):
OdpovedaťOdstrániťhttp://waboviny.blogspot.sk/2012/03/tazke-knihy.html#comment-form
Ako to pripomína aj článok, na ktorý odkazujete, dôležité je poctivé hľadanie súvislostí...
OdstrániťAk hovoríme o zachovaní prirodzenosti vývoja spoločnosti, možno konštatovať, že pozitívny vplyv má nie revolúcia, ale evolúcia (obnova, obroda, metanoia).
Môj príspevok nemá za cieľ priamo reagovať na pôvodný článok. Je skôr voľným prúdom myšlienok a úvah na túto tému. Vynasnažím sa poukázať na súvislosti, o ktorých sa málo hovorí, ale ktoré sú mimoriadne dôležité pre nás všetkých.
OdstrániťVšetko, čo dáva Boh, je požehnaním. Choroba, utrpenie, bolesť je požehnaním, pretože je to cesta k spáse duše. Životný kríž je požehnaním, pretože takisto vedie k spáse. Aj staroba je požehnaním. Požehnaním pre starého človeka aj pre jeho okolie a celú spoločnosť. Staroba dáva človeku múdrosť, skúsenosť, ale aj možnosť pripraviť sa na večnosť. Môj bývalý učiteľ zo základnej škole aj jeho manželka boli učitelia a pred rokom 1989 nemohli verejne vyznávať svoje náboženské presvedčenie. Rok 1989 ich zastihol v dôchodkovom veku a vtedy začali chodiť do kostola. Ale nielen v nedeľu, ako je to bežne zvykom, ale každý deň. Teda už 25 rokov využívajú tú vymoženosť, ktorú im priniesla zmena režimu v roku 1989. Nie sú sami. Mnohí starí ľudia sa začínajú intenzívne starať o spásu svojej duše až v dôchodkovom veku. V aktívnom veku materiálne starosti často zadúšajú volanie duše po Bohu. Vášne mladosti odpútavajú od potrieb ľudskej duše. Keď potom príde staroba, vášne mladosti vyhasínajú, nerozvážnosť nahrádza múdrosť, zrelosť, vyrovnanosť. Človek sa konečne zmieruje s tým, že všetko pozemské je len dočasné a večné hodnoty sú inde. Akosi prirodzene to človeka v starobe tiahne k duchovným veciam naliehavejšie ako v mladosti. A tak sa starí ľudia hojne obracajú k Bohu. Pre vlastné blaho, ale aj pre blaho nás všetkých. Keby nebolo toľko starých ľudí v kostoloch, trestajúca ruka Pána by možno už dávno zahubila túto zem. Sodome a Gomore by bolo stačilo desať spravodlivých, aby Boh nezahubil tieto mestá. Lenže nebolo ich ani toľko a tak Boh hriešne mestá zahubil. Možno práve vďaka starým, zbožným ľuďom máme my dosť spravodlivých na to, aby Boh nezahubil naše hriešne mestá. Určite aj tí starí poctiví veriaci zadržiavajú trestajúcu ruku Pána pre záchranu nás všetkých.
Chcel by som však poukázať na ďalšie veľké blaho, ktoré nám starí ľudia preukazujú. Umožňujú nám slúžiť blížnemu. My sa o nich staráme, preukazujeme im službu, ale, paradoxne, v skutočnosti oveľa väčšiu službu preukazujú oni nám tým, že nám umožňujú konať skutky lásky k blížnemu. Totiž podľa toho, ako v živote konáme skutky milosrdenstva voči svojím blížnym, budeme raz súdení pri Poslednom súde, ako o tom píše evanjelista Matúš v 25. kapitole svojho evanjelia. Čím viac lásky preukážeme tým, ktorí ju potrebujú, tým väčšiu nádej máme dostať sa do večnej blaženosti. Zákon lásky je najvyšší Boží zákon. Ten môže vyriešiť všetky naše problémy, jeho zavrhnutím nevyriešime ani tie najľahšie problémy.
Práve starí ľudia často vyžarujú lásku. Mnohí z nich sú nápomocní svojím deťom, či vnukom pri výchove ich potomkov. Niet takmer rodiny, v ktorej by sa starí ľudia nestarali o vnúčatá, či pravnúčatá. A zo skúsenosti mnohých rodín vo svojom bližšom aj ďalekom okolí viem, že bez ich pomoci by si mladí rodičia ťažko poradili sami. Ďakujme každý deň Bohu za to, že máme medzi nami starých ľudí. Často si ani sami neuvedomujeme, akým požehnaním pre nás sú.
Inak povedané, človek sa stáva (duchovne) slobodným až v dôchodkovom veku (môj citát). Netvrdím, že som starý, to nezodpovedá skutočnosti, som mladý, aj keď roky by tu na to boli. To druhé dôležité je rodina, ktorá ak je kompletná, je v tej najväčšej šírke. Tam sa porovnáva a kompenzuje do synergickej súhry mladosť s múdrosťou. Každý svojim nezastupiteľným dielom.
OdstrániťRád by som v tejto súvislosti poukázal na ešte jeden dôležitý moment. Z opatery starých ľudí výrazne profituje slovenská ekonomika. Mám na mysli opatrovateľky a opatrovateľov, ktorí sa starajú o seniorov predovšetkým v Nemecku, Rakúsku, ale aj iných krajinách v Európe, či dokonca –ako som počul - aj v zámorí. Sám som jeden z nich a keď cestujem do zahraničia na pracovisko, či domov, som mimoriadne prekvapený, aké množstvo Slovákov, ale predovšetkým Sloveniek, opatruje v zahraničí. Neviem si ani len predstaviť, ako by to s našou krajinou dopadlo, keby raz všetci títo ľudia – čisto hypoteticky – prestali pracovať v zahraničí a začali by okupovať úrady práce na Slovensku. Pochybujem, že by taký úder slovenská ekonomika vydržala. V tejto súvislosti sa už dlhšiu dobu zaoberám myšlienkou, s ktorou sa hodlám obrátiť aj na vládu Slovenskej republiky. Aj Slovensko starne a potreba zriadenia opatrovateľskej služby, porovnateľnej s tou v zahraničí, je mimoriadne naliehavá. Je tu však jeden vážny problém. Dôchodcovia v zahraničí dostávajú niekoľkonásobne vyššie dôchodky, ako naši dôchodcovia, takže si s pomocou štátnych príspevkov môžu dovoliť zaplatiť zahraničných opatrovateľov. Na Slovensku by v mnohých prípadoch celú výšku mzdy opatrovateľa musel dotovať štát. Bola by to vysoká záťaž pre štátny rozpočet, ale napriek tomu by sa to štátu rentovalo, pretože by to pomohlo znížiť nezamestnanosť obyvateľstva. Som presvedčený o tom, že zavedenie takejto profesionálnej starostlivosti je len otázkou času.
OdstrániťObávam sa, že taký model opatrovateľstva, resp. zamestnanosti je možný len pri veľkej rozdielnosti príjmov a životnej úrovne. Možno síce predpokladať, že rozdiely v príjmoch medzi štátmi budú pretrvávať, ale z dlhodobého hľadiska nemožno zanedbať vplyv demografickej krízy - pokiaľ bude v populácii stále narastať podiel starších a klesať podiel mladých, tak neviem, neviem...
OdstrániťO starnutí a starobe v súčasnej spoločnosti... Pod týmto názvom bol publikovaný článok spisovateľky a filozofky Etely Farkašovej, ktorý je zameraný na predmetnú tematiku; stojí za pozornosť.
OdpovedaťOdstrániťDovolím si citovať:
" Starnutie a staroba sa stávajú čoraz naliehavejším sociálnym problémom v súvislosti s nárastom veku populácie... Starší a starí ľudia sú v súčasnosti najzraniteľnejšou, najmä ekonomicky najohrozenejšou sociálnou skupinou obyvateľstva... Čoraz masovejšia hra na dlhovekú (večnú) mladosť, založená na podplácaní vlastného času mladistvým spôsobom obliekania, správania, hovorenia, je vlastne uposlúchnutím výzvy, s ktorou sa na nás obracia súčasná spoločnosť vtláčajúca nám prostredníctvom reklám a propagandy do vedomia a podvedomia ideály mladosti. (...) V spoločnosti existujú prejavy ageizmu, nevôle, nepriaznivého naladenia k starobe a starým ľuďom. (...) V dôsledku takéhoto postoja sa stráca zo zreteľa celé spektrum vlastností charakterizujúcich neskoršie životné etapy, čo vedie k nedoceňovaniu životnej skúsenosti ako dôležitej hodnoty..."
(IN: Slovenské pohľady č. 11/2014)
Podľa aktuálnych rakúskych štatistík opatruje starých a chorých ľudí v Rakúsku okolo 60 tisíc samostatných opatrovateliek a opatrovateľov. Z toho takmer polovica zo Slovenska - 29 472. Nasledujú opatrovateľky a opatrovatelia z Rumunska (21 256), Maďarska (3 105), Poľska (1 764), Rakúska (1 237), Bulharska (978) a Česka (714).
OdpovedaťOdstrániť