Karol Dučák |
Celými dejinami ľudstva sa ako zlatá niť
tiahnu snahy o vytvorenie sociálne spravodlivej spoločnosti. Túžbu po návrate
„strateného raja“, či „zlatého veku“ nachádzame v dielach známych
osobností, napríklad u Plínia, Pomponia Mella, Vergília, Ovídia, Senecu, vo
vyspelom antickom Grécku. Často sa spomína spartský zákonodarca Lykurgos, ktorý
údajne rozdelil pôdu rovnakým dielom všetkým plnoprávnym obyvateľom Sparty.
Okolo života tejto historickej osobnosti je však mnoho nejasností. Nemožno
dokonca presne stanoviť ani obdobie, v ktorom žil, pretože historické
pramene aj autori sekundárnej literatúry sa vo svojich údajoch značne
rozchádzajú. Podľa niektorých mohol Lykurgos žiť v 9.–8. storočí pred Kristom,
podľa iných omnoho neskôr. Všeobecný encyklopedický slovník, vydaný
v Prahe roku 2002, o tejto osobnosti okrem iného uvádza: „Lykurgos (asi
koniec 9. storočia pred n. l.) – gréc. legendárny zákonodarca; spartský kráľ.
Podľa tradície zaviedol väčšinu opatrení zameraných na posilnenie obce a
vojenskej zdatnosti Sparťanov. Rozdelil rovnakým dielom pôdu všetkým
plnoprávnym Sparťanom a zabezpečil im rovnosť v právach
a povinnostiach (...).“ 1
Pomerne spoľahlivé údaje máme o Sokratovom žiakovi
Platónovi (okolo 427 – okolo 347 pred Kristom), autorovi diela Políteiá (Ústava),
v ktorom Platón popísal svoju predstavu ideálneho štátu. Je však potrebné
zdôrazniť, že v Platónovej republike neexistovala absolútna spoločenská
rovnosť. Boli tam tri triedy. Trieda výrobcov mala nižšie postavenie a len
jej najnadanejší príslušníci mohli postúpiť do dvoch vyšších tried. Nad triedou
výrobcov bola trieda bojovníkov, ochrancov štátu, ktorá zabezpečovala vnútornú
a vonkajšiu bezpečnosť. Najvyššou bola trieda vládcov, ktorú tvorili
filozofovia.
Platón pokladal súkromné vlastníctvo za
príčinu spoločenských konfliktov, preto sa ho snažil vo svojom diele čo najviac
eliminovať. Občania síce mali neodcudziteľné podiely, no nesmeli vlastniť zlato
ani striebro a ich peniaze platili len na území obce. Trieda výrobcov smela
vlastniť majetok, ale pre jeho vlastníctvo platili pevne stanovené obmedzenia.
Príslušníci dvoch vyšších tried nemali žiaden majetok, ani vlastné rodiny.
Výchova, morálka a kultúrny život sa riadili racionálnymi pravidlami, ktoré sa
prísne dodržiavali. Obecný záujem štátu bol povýšený nad záujmy jednotlivca.
Okrem spomínaných troch tried však boli v Platónovom štáte aj bezprávni otroci,
ktorí nepatrili k žiadnej triede. Platónovo dielo teda nebolo vyobrazením
dokonalého spoločenského poriadku. Okrem už spomínaných nedostatkov hodnotu
diela výrazne znižovala skutočnosť, že Platón v ňom zavádza spoločné
vlastníctvo žien a detí. Napriek tomu však znamenalo istý pokrok a
odvolávajú sa naňho mnohé neskoršie generácie bojovníkov za sociálnu
spravodlivosť vo svete. 2 V 3. storočí sa neoplatonik
Plótínos (205–270) neúspešne pokúšal za pomoci vládnucej dynastie realizovať
Platónovu republiku, ktorá sa mala volať Platónopolis. 3
Práve v antickom Grécku zapustili utopické
ideály pozoruhodne hlboké korene. Spomína sa napríklad Iambúlov utopický román,
ktorý sa, žiaľ, nezachoval. Máme o ňom len sprostredkované informácie
z druhej ruky – od Diodóra Sicílskeho z 1. storočia pred Kristom. 4
Už po tisícročia teda rezonuje v ľudskom
spoločenstve túžba po návrate „strateného raja“, či „zlatého veku“, ako
o tom ostatne píše aj Miguel de Cervantes Saavedra vo svojom vari
najznámejšom diele, v ktorom hlavný hrdina Don Quijote takto medituje: „Šťastlivý
vek a šťastlivé storočia, ktoré stredovekí ľudia nazvali zlatými,
a nie azda preto, že by sa zlato, toľme cenené v našom železnom veku,
získavalo za oných šťastlivých čias bez námahy, lež preto, že ľudia vtedy
žijúci nepoznali dve zlovestné slová: ,moje´ a ,tvoje´. Boli totiž v tom
svätom veku všetky veci spoločné.“ 5
Odkazy z dejín vyvoleného národa
Pozoruhodné snahy o presadzovanie princípov
sociálnej spravodlivosti nachádzame aj v starozákonnej židovskej spoločnosti.
Je známe, že Židia v období pred Kristom nezberali úrodu na poliach do
čista. Zvyšky úrody nechávali chudobným. Navyše, každých sedem rokov sa pôda
nechávala úhorom a všetko, čo vyrástlo samo, patrilo chudákom. Každých
päťdesiat rokov sa všetky dlhy rušili a majetky, vrátane pôdy a domov, sa
vracali pôvodným vlastníkom. Teda tak, ako sa o tom píše vo Svätom písme: „Päťdesiaty
rok zasväťte! Ohláste slobodu pre všetkých obyvateľov krajiny! Má to byť pre
nich jubilejný (milostivý) rok. Vtedy každý dostane do vlastníctva svoj majetok
a každý sa vráti k svojmu rodu“ (Lv 25, 10).
„Pôda sa teda nebude predávať navždy, lebo pôda je moja a vy ste
cudzincami a príšelcami u mňa“
(Lv 25, 23).
Teda ľudia mohli začať nanovo a nemohlo sa
stať, že ak raz niekto schudobnel, všetci jeho potomkovia museli byť zákonite
tiež chudobní a naopak, ak niekto zbohatol, jeho potomkovia mohli bohatnúť
ďalej.
V Starom zákone, zvlášť u prorokov, však
môžeme čítať aj iné pozoruhodné myšlienky. Ako uvádza Mátel, „sociálnym
zameraním svojej kritiky sú z biblických prorokov najaktívnejší Amos,
Micheáš a Izaiáš“. 6
Nie je možné na relatívne malej ploche článku
vymenovať všetky sociálne orientované výpovede biblických prorokov, pretože
takýto zámer si vyžaduje samostatný rozsiahlejší materiál. Uveďme aspoň
niektoré z nich od najznámejšieho z uvedených prorokov, Izaiáša: „Pán
vstúpi do súdu so staršími svojho ľudu, i s jeho kniežatami: ,Veď vy ste spásli
vinicu, máte v dome korisť od bedára! Čo chcete? Drvíte môj ľud a rozomieľate
tváre bedárov´ - hovorí Pán, Jahve zástupov“ (Iz 3, 14–15).
„Beda tým, čo hromadia dom na dom a pole pripájajú k poľu...“ (Iz 5, 8).
V Starom zákone nájdeme aj mnohé iné pasáže
podobného charakteru a tak nie div, že v starozákonnej židovskej pospolitosti
boli myšlienky sociálnej spravodlivosti živé už pred príchodom Mesiáša. Vari
najvýraznejšie sa prejavili v období od 2. storočia pred Kristom do roku 68
nášho letopočtu. V tomto období existovala židovská polomníšska sekta esejcov
(aj esénov či essenov), ktorí „žili v samote v okolí Mŕtveho mora
(...) Najznámejšia je komunita (...)
žijúca podľa prísnych pravidiel (celibát, spoločný majetok, spoločný život...)
v Kumráne na púšti pri Mŕtvom mori“. 7 Z kumránskej
komunity esejcov údajne pochádzal Ján Krstiteľ a je možné, že splynuli
s prvými kresťanmi.
Sociálna spravodlivosť v počiatkoch kresťanstva
Výrazný posun pri nastoľovaní požiadaviek
sociálnej spravodlivosti v praktickom živote znamenal príchod Ježiša Krista na
tento svet. Už pred ním začal ohlasovať Božie kráľovstvo svätý Ján Krstiteľ. Keď
sa ľudia tohto svätca pýtali, čo majú robiť, odvetil im: „Kto má dvoje šiat,
nech dá tomu, čo nemá nijaké, a kto má jedlo, nech urobí podobne!“ (Lk 3,
11).
Ježiš Kristus počas svojej spasiteľskej misie
na tejto zemi vždy neohrozene pranieroval majetkovú nerovnosť. Biblia je plná
jeho výrokov, ktoré sa nesú v tomto duchu. Napríklad slová, ktoré Ježiš povedal
bohatému mládencovi: „Ak chceš byť dokonalý, choď, predaj, čo máš, rozdaj
chudobným a budeš mať poklad v nebi. Potom príď a nasleduj ma!“ (Mt 19, 21).
Alebo slová, ktoré Spasiteľ povedal svojim
apoštolom: „Bohatý ťažko vojde do nebeského kráľovstva. Ba hovorím vám:
Ľahšie je ťave prejsť cez ucho ihly, ako boháčovi vojsť do Božieho kráľovstva“
(Mt 19, 23 –24).
Tento Ježišov zmysel pre sociálnu spravodlivosť
zostal v Cirkvi zakotvený aj po Jeho Nanebovstúpení. Prví kresťania v
Jeruzaleme vytvorili spoločnosť, o ktorej Špirko píše: „Pri nanebovstúpení
Pána mala Cirkev Kristova v celom Judsku a Galilejsku okolo 500 prívržencov, z
ktorých 120 – keď aj apoštolov rátame – žilo v Jeruzaleme. Pod dojmom Petrovej
kázne v Turíčny deň dalo sa pokrstiť 3.000 a skoro potom ďalších 2.000 ľudí.
Boli to židokresťania, ktorí tvorili prvú cirkevnú obec v Jeruzaleme. Ňou sa
vlastne začínajú dejiny Cirkvi. O jej vnútornom živote a ďalšom rozširovaní
podávajú nám úchvatný obraz Skutky Apoštolské: ,Množstvo veriacich malo jedno
srdce a jednu myseľ a nikto nepovažoval za svoje niečo z toho, čo mal, ale
všetko mali spoločné.´ (Sk 4, 32) Bol to istý druh komunizmu, pravda nie nanúteného,
ale prúdiaceho z kresťanskej lásky k blížnemu, ktorá nestrpela, aby spolubrat
trpel núdzu.“ 8
Na toto spoločenstvo sa neskôr odvolávali
cirkevní učitelia (uvádzaní aj ako cirkevní otcovia, či sv. otcovia), ktorých
výroky „bičovali (...) zneužitie súkromného vlastníctva, alebo horlili podľa
príkladu Platónovho a prvých kresťanov v Jeruzaleme za komunizmus lásky. Malo
to byť odpoveďou sv. otcov na prílišnú túžbu ľudí po majetkoch, na lakomstvo a
ziskuchtivosť, ktorá sa šírila i medzi kresťanmi“. 9
Postoje cirkevných otcov boli naozaj
mimoriadne radikálne. Výrečne o tom svedčí výrok sv. Jána Zlatoústeho: „Boháč
je zlodej! Je žiaduce, aby sa zaviedla akási rovnosť tým, že človek človeku dá
svoj príbytok. Bolo by lepšie, keby všetok majetok bol spoločný.“ 10
Žiada sa v tejto súvislosti dodať, že
autenticita tohto výroku svätca býva spochybňovaná, ale to nič nemení na
radikálnom boji proti sociálnej nespravodlivosti, ktorá charakterizovala život
tohto cirkevného otca. Sám sv. Ján Zlatoústy nebol len mužom slov, ale
predovšetkým mužom činov. Začal sám od seba. „Žil a jedol jednoducho
a takúto jednoduchosť vyžadoval aj od duchovenstva (...) To, čo ušetril
úspornými opatreniami, išlo na pomoc chudobným a na podporu charitatívnych
ustanovizní.“ 11 Založil nemocnicu v Carihrade a
podobne postupovali aj iní cirkevní učitelia tej doby. Sv. Augustín založil
nemocnicu v mestečku Hippo a sv. Bazil v blízkosti Cézarey. 12
Boli to v tom čase priam revolučné činy.
V období pôsobenia cirkevných otcov vznikol aj
prvý známy katolícky kláštor, založený sv. Antonom. Princíp kláštorov bol
prevzatý zo židovstva, ale známy bol aj mimo židovstva a kresťanstva. Kláštory
boli komúnami, v ktorých bolo spoločné vlastníctvo. Ich vplyv na formovanie sa
okolitej spoločnosti však bol do značnej miery obmedzený, pretože boli
uzavretými komunitami, neraz izolovanými od vonkajšieho sveta.
Stredovek a novovek
Princíp komunizmu sa pestoval aj mimo
Katolíckej cirkvi. Často sa v tejto súvislosti spomínajú rôzne sekty,
ktoré zakladali spoločenstvá na princípe spoločného vlastníctva. Aj v
protestantských cirkvách dochádzalo k pokusom o vytvorenie sociálne
spravodlivej spoločnosti. Vari najvýznamnejšími boli husitská mestská republika
a Münsterská komúna.
K najpozoruhodnejším udalostiam v tomto smere
však predsa len došlo v katolíckom prostredí. V roku 1494 taliansky mních
Girolamo Savonarola (1452 –1498) spolu so svojimi prívržencami ovládol
Florenciu. V tejto „renesančnej metropole zriadil Kristovu republiku
a Ježiša Krista vyhlásil za kráľa“. 13 Florencia sa
stala teokratickou republikou so Savonarolom na čele. Jeho vláda však trvala
len zopár rokov. Savonarola bol popravený v roku 1498, ale Katolícka cirkev ho
začiatkom 20. storočia rehabilitovala.
Ťažko povedať, či o týchto udalostiach vedel anglický
právnik, politik a spisovateľ Tomáš Morus (1478–1535) a či bol nimi nejako
ovplyvnený pri tvorbe svojho latinsky písaného diela De optimo rei publicae
statu, deque nova Insula Utopia (O najlepšom stave štátu a o novom ostrove
Utópia). Autor v ňom podáva neúprosnú kritiku súdobej anglickej spoločnosti, no
zároveň opisuje aj svoju predstavu ideálnej spoločnosti na vymyslenom ostrove
Utópia. Príčinu všetkého zla vidí v existencii súkromného vlastníctva. Ústami
Rafaela Hythlodaia vo svojom diele hovorí: „Zdá sa mi, že všade tam,
kde trvá súkromné vlastníctvo a kde všetko merajú peniazmi, ťažko môže niekedy
nastať, aby bol štát zriadením spravodlivým a prospešným (...) Preto som
pevne presvedčený, že sa statky nemôžu nijako správne a spravodlivo rozdeliť a že nemožno ľudské pomery šťastne usporiadať, iba ak
úplným odstránením súkromného vlastníctva...“ 14
Samotný výraz Utópia znamená v doslovnom
preklade miesto, ktoré nikde nejestvuje. Obyvatelia Utópie sú si rovní. Každý,
s výnimkou malej skupiny učencov, je tu povinný pracovať. Výroba je
zospoločenštená a založená na remeslách. Základom hospodárstva je
poľnohospodárstvo. Okrem roľníckej práce sa každý obyvateľ naučí jedno remeslo.
Ľudia pracujú 6 hodín denne. Ostatný čas venujú umeniu a vedám, ktoré sa
tu tešia veľkej úcte. Samozrejmosťou je povinná školská dochádzka. Spoločnosť
je beztriedna. Istou výnimkou v jednotnej štruktúre sú len úradníci
a otroci. V Utópii vládne relatívna hojnosť, založená na skromnosti
potrieb. Nejestvuje vykorisťovanie človeka človekom. Základnou bunkou
spoločnosti je klasická patriarchálna rodina. O malé deti je postarané
v zariadeniach, pripomínajúcich novodobé jasle. Chorí sa liečia
v pekných a dobre vybavených verejných nemocniciach. Obyvatelia miest
sa stravujú zdarma v spoločných sieňach, kým vidiečania sa stravujú doma.
Súkromné vlastníctvo nejestvuje. Peniaze nie sú potrebné, pretože každý dostáva
zdarma všetko, čo potrebuje. Ľudia sú vľúdni, svorní, vtipní a príčinliví.
V krajine však panuje prísna morálka. Niet tu vinární, ani nevestincov.
Nekompromisne sa dbá na cudnosť mládeže. „Ak je muž alebo žena usvedčená
z kradmej súlože pred sobášom, stíha ho alebo ju ťažký trest a navyše
zákaz sobáša navždy, ledaže milosť vladárova zľaví trest.“ 15
Morus opisuje Utópijčanov ako ľudí, ktorých
doposiaľ nenavštívili misionári z Európy. Ich náboženské predstavy sú však
prekvapivo blízke kresťanstvu. Väčšina ľudí verí v jediného Boha, ktorého
nazývajú Otcom. Panuje tu však náboženská tolerancia. Lenže Morus vo svojom
diele prekvapujúco prejavuje aj istú dávku liberalizmu a na niektorých
miestach zachádza do nehumánnych extrémov. V Utópii je napríklad povolené
dobrovoľné usmrcovanie nevyliečiteľne chorých a sporadicky sú povolené rozvody
manželstiev. Podobných extrémov je v diele viac, takže možno konštatovať,
že ani v Morusovom ideálnom štáte nie je všetko ideálne. Aj tu žijú hriešnici,
leňosi, neverné ženy, ba aj otroci, ktorými sú odsúdení zločinci, alebo vojnoví
zajatci. V každom prípade však Morusovo dielo popri všetkých svojich
nedostatkoch obsahuje mnohé pozoruhodné a ušľachtilé myšlienky a je preto
právom považované za jedno z najvýznamnejších diel svetovej literatúry
vôbec. Navyše, aj keď išlo o utopické dielo, niektoré Morusove myšlienky
predsa len našli uplatnenie aj v praktickom živote, ako uvádza Kašpar: „Zákony
pre Indie predpisovali určité urbanistické riešenia, inšpirované erazmovskými
humanistami dvora Karola V., vychádzali z myšlienok, formulovaných
v Utópii, ideálnom meste Thomasa Mora (z r. 1516).“ 16
Zhruba jedno storočie po vydaní Mousovho
diela, v roku 1623, vyšlo vo Frankfurte dielo podobného charakteru s názvom Civitas Solis (Mesto Slnka) Tomassa
Campanellu (1568 –1639). Preklady Campanellovho diela nezriedka nesú názov
Slnečný štát, hoci presný preklad pôvodného názvu diela znie Mesto Slnka
a niektoré preklady nesú práve tento názov. Pritom na rozdiel od Morusovej
Utópie, ktorá je ozajstným ostrovným štátom s 54 mestami a mnohými
dedinami, Civitas Solis je mestom a štátom zároveň. Campanella vo
svojom diele vykresľuje svoju predstavu ideálnej teokratickej spoločnosti bez
súkromného vlastníctva a s direktívnym riadením života každého jednotlivca.
Keďže je v Slnečnom štáte všetko spoločné, Slnečňania „dostávajú
(...) všetko, čo potrebujú, od štátu a úrady pozorne sledujú, aby nikto
nedostal viac, než si zaslúži“. 17
Vládne tu duchovná aristokracia. Najvyšším
vládcom je najmúdrejší filozof a najvyšší kňaz v jednej osobe, zvaný v ich
reči Slnko alebo Metafyzik. Pomáhajú mu traja spoluvládcovia, takisto kňazi,
z ktorých každý má ďalších troch podriadených. Vyšší úradníci
v Slnečnom štáte sú kňazi. Každý Slnečňan je povinný pracovať, avšak len 4
hodiny denne. Zvyšný čas môže venovať vzdelávaniu, rozhovorom, čítaniu, písaniu
a všestrannému zdokonaľovaniu svojej osobnosti. Slnečňania sú vzdelaní,
múdri, majú učencov a vynálezcov. Voči sebe navzájom sú priateľskí, voči
cudzincom pohostinní a štedrí. Slnečný štát je poľnohospodárskou
spoločnosťou s remeselnou malovýrobou.
Campanella nemá vo svojom štáte otrokov
z radov obyvateľov Slnečného štátu. Otrokmi sú len vojnoví zajatci. Obchod
v pravom slova zmysle Slnečňania nepoznajú, jestvuje tu výmenný obchod.
Peniaze razia len pre svojich vyslancov a spravodajcov. Náboženstvo hrá
v živote obyvateľov Slnečného štátu kľúčovú úlohu. Poznajú Ježiša Krista
a uctievajú si ho, no ich náboženstvo sa nezhoduje s kresťanským
učením. Život v Campanellovom štáte sa však riadi prísnymi predpismi,
ktoré dostávajú miestami veľmi nehumánnu podobu. Slnečňania by napríklad
potrestali smrťou ženu, ktorá by si z túžby po kráse začala prikrášľovať
líca, či nosila črievice s vysokými podpätkami, aby sa zdala byť vyššia,
alebo si obliekala príliš dlhé šaty, aby skryla svoje nepekné nohy. Takisto
niektorí vinníci tu musia podstúpiť veľmi kruté tresty, končiace smrťou. Navyše
spoločné vlastníctvo sa tu netýka len majetku, ale aj manželiek a detí.
Štát riadi úplne všetko, dokonca aj pohlavný život obyvateľov. Na pohlavný akt
je potrebné povolenie a jeho dobu určuje lekár a astrológ.
Campanella bol sám prívržencom a znalcom
astrológie, takže aj v jeho diele zohráva astrológia nezastupiteľnú rolu.
Podľa astrológov bola dôležitá priaznivá konštelácia planét a hviezd na
nebeskej klenbe v okamihu počatia ľudského života, pretože to podľa ich
učenia určuje telesné a duchovné kvality budúceho potomka. Preto je
pohlavný život Slnečňanov veľmi prísne sledovaný a riadený. Plodenie potomstva
je v prvom rade štátnym záujmom a záujmy jednotlivcov tu zohrávajú
druhoradú rolu. Aby sa zo spojenia ženy a muža rodilo to najlepšie
potomstvo, je pohlavný život obyvateľov pod dozorom „vrchného úradníka pre
plodenie detí“. 18 Tieto i ďalšie absurdné extrémy
v živote obyvateľov Slnečného štátu výrazne znižujú celkovú hodnotu diela.
Campanella bol pri jeho tvorbe motivovaný
úprimnou snahou vyobraziť ideálne spoločenské zriadenie a nechal sa
inšpirovať aj životom prvých kresťanov, či kláštorným životom, no
jeho dielo obsahuje popri pozitívnych momentoch aj závažné nedostatky,
takže nemôže poskytovať príťažlivý príklad, hodný nasledovania.
Jezuitský štát v Paraguaji 1609–1768
Campanellovo dielo bolo vydané v dobe,
keď už jezuiti v paraguajských redukciách realizovali v praxi
najušľachtilejší model sociálne spravodlivej spoločnosti v dejinách
ľudstva, o ktorom Špirko píše: „Bol to teda akýsi komunizmus na spôsob
starokresťanského komunizmu lásky (...) Jezuitský štát v Paraguaji bol
praktickým pokusom zriadiť teokraticko-patriarchálne spolužitie, o akom snívali
vtedy niektorí utopisti (Tomáš Morus, Utópia; dominikán Campanella, Civitas
Solis). Jezuitský štát sa i hospodársky, i kultúrne dokázal a patrí k
najskvelejším výsledkom misijných dejín.“ 19
Komunizmus jezuitského štátu teda nie je
v kontexte historického vývoja Katolíckej cirkvi ničím neprirodzeným, no
napriek tomu registrujeme v súvislosti s jeho existenciou niekoľko
paradoxov. Napríklad to, že realita paraguajských jezuitských redukcií
v mnohých ohľadoch prekonala aj predstavy autorov utopických diel.
V praxi jezuitských redukcií nenachádzame niektoré extrémy, ktoré sú
v Platónovom, Morusovom, či v Campanellovom diele. Kým v
predstavách týchto autorov neboli tresty smrti ničím výnimočným,
v paraguajskom jezuitskom štáte nikdy nevykonali popravu človeka. Jezuiti
uskutočnili svojský komunistický systém, ktorý pretrval vyše stopäťdesiat rokov
„bez toho, žeby musel vykúpiť svoje zriadenie a existenciu životom čo len
jedného jediného inakšie zmýšľajúceho človeka. Náboženské korene misijného
diela už vopred vylučovali každé použitie násilia“. 20
Čoraz viac odborníkov prichádza k záveru, že
násilná likvidácia jezuitského štátu v Paraguaji v roku 1768 bola
veľmi nešťastným momentom v histórii Latinskej Ameriky. Zánik jezuitského štátu
zavinil, že Indiáni v tejto oblasti upadli po vyhnaní jezuitov do nesmiernej
biedy. Tak duchovnej ako aj hmotnej. Dodnes patrí juhoamerický kontinent, ktorý
mohol byť pýchou ľudstva, k tým biednejším teritóriám sveta. Veľmi výstižne to
vyjadril Kmeťko vo svojom diele Svetové misie: „Nebyť ľudskej zlosti u
kolonizátorov, ktorí znemožnili ďalší vývin misií, rehoľníci, zvlášť jezuiti,
zakladaním tzv. kresť. indiánskych redukcií (osád) boli by vytvorili v celej
Južnej Amerike nové kresťanské štáty a to nielen prechodné, ale trvalé, ktoré
by boli bývali predmetom obdivu celého sveta a vzorom pre všetky svetadiely.“
21
Zánik jezuitského štátu v Paraguaji však
výrazne poškodil nielen samotný juhoamerický kontinent, ale celú ľudskú
civilizáciu. Ľudstvo svojou chamtivosťou a primitívnym materializmom udusilo
úchvatný pokus o vybudovanie sociálne spravodlivej spoločnosti na princípe
lásky k Bohu a k blížnemu. A keďže bol násilne potlačený tento, ale aj ďalšie
pokusy o vytvorenie spravodlivého spoločenského zriadenia na princípe
nenásilia, zákonite nastúpili sily, presadzujúce princíp spoločenskej rovnosti
násilnou formou. Ani Októbrová revolúcia v Rusku nebola náhodným počinom, ale
zákonitým dôsledkom neochoty jediného chamtivého tvora na svete, človeka,
spravodlivo sa deliť so svojím blížnym o každú skyvu chleba.
Ľudstvo malo dostatok možností a podnetov na
nápravu sociálnych deformácií spoločnosti. No nestalo sa. Preto boli pustošiace
revolúcie zákonitým a spravodlivým trestom pre ľudstvo za neustále ignorovanie
potreby spoločenskej spravodlivosti vo svete. Aj takým ľuďom, ako boli markíz
Pombal, Angličan Keene, Španiel Aranda, či iní nepriatelia jezuitov, ktorí sa
pričinili o záhubu jezuitského štátu v Paraguaji, môže dnes ľudstvo
pripísať vinu za zničujúce revolúcie, ktoré pustošili svet v posledných
storočiach. Bolo by pokrytectvom zvaľovať len na Marxa, Engelsa a Lenina vinu
za milióny zmarených ľudských životov, ktoré mali na svedomí boľševici.
Prapríčina všetkého zla tkvie omnoho hlbšie v
ľudskej histórii, v ľudskej spoločnosti, aj v človeku samotnom.
Týmto problémom sa okrem iných zaoberal už citovaný cirkevný učiteľ sv. Ján
Zlatoústy, ktorý „tak, ako aj iní cirkevní učitelia hovoril tisíc päťsto
rokov pred Proudhonnom, že vlastníctvo je krádež“. 22 On
sám považoval za žiaduce zavedenie rovnosti a spoločného vlastníctva. Podľa
významného ruského kresťanského socialistu Nikolaja Berďajeva bol svätý Ján
Zlatoústy svojimi výrokmi o sociálnej nespravodlivosti dokonca ostrejší ako
Proudhonne či Marx. 23
Mondragón
Aj keď bol jezuitský štát v Paraguaji
násilne zlikvidovaný v roku 1768, ideály, na ktorých bola založená jeho
existencia, neboli zlikvidované nikdy. Nie je bez zaujímavosti, že práve v dobe
existencie jezuitského štátu v Paraguaji sa uskutočnil aj iný pozoruhodný
sociálny experiment, ktorý však ani zďaleka nebol taký významný a veľkolepý,
ako jezuitský štát v Paraguaji, a pomerne rýchlo upadol do zabudnutia. Autorom
myšlienky bol dominikánsky mních Caraciolo a jeho ideu v praxi realizovali
piráti pod vedením francúzskeho korzára Missona na ostrove Madagaskar. Misson
sa líšil od iných korzárov. Na svojej lodi La Victoire mal bielu vlajku s
nápisom „Za Boha a za slobodu“. A paradoxne, slobodu aj udeľoval. Keď sa
zmocnil viacerých otrokárskych lodí, otrokov prepúšťal na slobodu, alebo nimi
dopĺňal svoju posádku. Hoci prepadával lode, ľudí nemučil ani nezabíjal. So
svojimi mužmi si vzal z prepadnutej lode len potraviny a rum. Toľko, koľko
potreboval na prežitie. Jeho dôstojníci sa správali k námorníkom ako bratia, čo
bolo v tých časoch skutočnou raritou.
Mohli by sme teda povedať, že Misson bol
korzár humanista. Baštou pirátov sa stal ostrov Madagaskar. Tam zamieril so
svojou loďou aj Misson a v roku 1695 tu založil Libertáliu, obec slobodných
ľudí, ktorá sa v priebehu niekoľkých rokov rozrástla na niekoľkotisícové,
výborne opevnené mesto. Zloženie obyvateľstva bolo pestré – Európania, domorodí
Malgaši i černosi. Kolonisti postupne vybudovali obchody, dielne a lodenice, z
ktorých čoskoro vyplávali dve nové lode – Avant a Liberté. Potravinovú základňu
získala Libertália kúpou dobytka a pôdy od domorodcov.
Misson a jeho priateľ dominikán vytvorili
stálu správu a vypracovali zákony, ktorými sa Libertálčania riadili. Všetci
osadníci si boli rovní. V kolónii neexistovalo súkromné vlastníctvo. Lodenice,
dielne i pôda boli vo vlastníctve štátu. V Libertálii platil prísny režim.
Všetci kolonisti vo veku od sedemnásť do šesťdesiat rokov boli povinní pracovať
v pracovných čatách po dvanásť mužov. Vedúci každého družstva bol členom
zhromaždenia, ktoré prijímalo dôležité rozhodnutia. Na čele komunity stál
staršina, ktorého volili každé tri roky. Najvyšším predstaviteľom – protektorom
tejto malej republiky – sa pochopiteľne stal Misson a jeho sekretárom bol
Caraciolo.
Istú dobu Libertália prekvitala, ale aj tento pozoruhodný
sociálny experiment zničila ľudská chamtivosť a zloba. Domorodí Malgaši,
bývajúci mimo Libertálie, využili spolu s konkurenčnými pirátmi z iného
spoločenstva neprítomnosť Missona a v roku 1705 Libertáliu zničili. Missonova
loď sa neskôr rozbila o koralové útesy a potopila sa spolu s Missonom a jeho
dominikánskym druhom. Libertália už nikdy nebola obnovená a čoskoro upadla do
zabudnutia. Napriek tomu má pre nás nadčasový význam. Ako píše Jaroslav
Zemančík vo svojom článku o Libertálii: „Hoci zakladateľmi kolónie boli
drsní piráti, jej základná myšlienka bola nesporne ušľachtilá a na tú dobu
úplne nedocenená (...) Nosná myšlienka Libertálie predbehla svoju dobu. Do
histórie vošla ako jeden z najoriginálnejších pokusov o nastolenie socializmu.“
24
Požiadavky sociálnej spravodlivosti sa však
neriešili len v Paraguaji, či na ostrove Madagaskar. Počas existencie
jezuitského štátu i po jeho zániku vystúpilo mnoho sociálnych reformátorov
v snahe pričiniť sa o vytvorenie spravodlivejšieho sveta. Boli medzi
nimi Jean Meslier (1664–1729), Gabriel Bonnot de Mably (1709–1785) a veľa
iných osobností z katolíckeho prostredia. Po zániku paraguajskej
jezuitskej republiky sa však veľmi dlho nedarilo v praxi znovu realizovať
taký úchvatný model sociálne spravodlivej spoločnosti, akým bol jezuitský štát
v Paraguaji. No túžbu človečenstva po sociálnej spravodlivosti sa
nepodarilo udusiť. V 20. storočí našla táto túžba excelentné uplatnenie
v Baskicku.
Mondragón (uvádzaný aj ako Mondragon) je
baskické mesto, o ktorom český Katolícky týdeník uvádza vo svojom čísle 23
z 5. júna 1994 okrem iného aj toto: „Kresťanom sa vytýka, že síce hovoria o
potrebe spravodlivého spoločenského usporiadania, ale ešte nikdy ho nedokázali
uskutočniť. Katolíci údajne majú akési učenie o spoločnosti, ale to je príliš
abstraktné a pre dnešok nepoužiteľné. Je to nepravdivé obvinenie. Pretože
spravodlivé spoločenské vzťahy, založené dokonca programovo práve na katolíckom
učení o človeku a spoločnosti, nie sú len spomienkou na veľkolepý historický čin
v juhoamerických jezuitských redukciách, ale fungujú i dnes. Inšpirátorom
,ostrovčeka spravodlivosti´ bol katolícky kňaz José-Maria Arismendiarrieta,
ktorý pôsobil vo vidieckom mestečku Mondragon v Baskicku (v severnom
Španielsku). Keď tam po španielskej občianskej vojne prišiel, bolo to zaostalé
miesto, zničené bojmi. Otec Arismendiarrieta získal skupinu nadšencov, ktorá sa
rozhodla aplikovať myšlienky kresťanskej etiky v praxi – postaviť továreň v
spoluvlastníctve tých, ktorí v nej pracujú. Vychádzali pritom z predstavy
výrobného družstevníctva, ktorú ďalej rozvinuli a prepracovali.“ 25
Pozoruhodná história Mondragónu sa začala
písať v roku 1956, keď postavili továreň na výrobu varičov. Pracovalo v nej 24
mužov a dve ženy. Už o tri roky neskôr tu ale pracovalo 100 ľudí a o 20 rokov
stálo v Mondragóne viac ako 80 podnikov rovnakého typu s vyše 17 000
zamestnancami. Za 20 rokov sa zaostalý Mondragón zmenil na vyspelé priemyselné
mesto.
Dnes je mondragónsky kolos najväčším
kooperatívnym združením na svete. Za jedno polstoročie sa rozrástol na „160
samostatných kooperatívov (družstiev), zahŕňajúcich 23 tisíc členov. Medzi
najznámejšie kooperatívy patria obchodný reťazec Eroski, priemyselný podnik
Ulgor či továreň na výrobu domáceho príslušenstva Fagor Clima. Začiatkom 90.
rokov sa jednotlivé kooperatívy spojili do veľkej korporácie Mondragón (MCC).
Korporácia je rozdelená do troch sektorov, a to finančného (banka Caja Laboral
a sociálna poisťovňa Lagun Aro), obchodného (obchodný reťazec Eroski) a
priemyselného (približne 90 tovární). Všetky spomínané zložky, vrátane banky či
poisťovne, sú kooperatívami. Patrí sa dodať, že aby bol vo vnútri jednotlivých
podnikov udržiavaný duch kooperácie, žiaden z kooperatívov nemá viac než 500
členov“. 26
Mondragónsky kolos tvoria priemyselné,
poľnohospodárske a obchodné firmy, ktoré vyrábajú veľmi široký sortiment
tovarov od tých najjednoduchších až po priemyselné roboty a počítače. Vari
najznámejšia je biela technika, ktorou zaplavuje trhy v mnohých krajinách
sveta. Korporácia MCC sa však venuje aj potravinárskej výrobe, gastronómii a
hotelierstvu. Nie je len priemyselným gigantom, ale v meste Mondragón a
okolitom regióne obstaráva prakticky všetko, vrátane vzdelávania a mnohých
sociálnych služieb. Stojí za zmienku, že MCC skupuje súkromné podniky a podľa
štatistík táto korporácia vykazuje dvakrát väčšie zisky než priemerná
korporácia v Španielsku. 27
Mondragónsky gigant však už pôsobí nielen na
domácej pôde, ale čoraz viac sa aktivizuje v zahraničí a buduje priemyselné
podniky aj za hranicami Španielska. Navyše vytvára v zahraničí dcérske
spoločnosti, ktoré pôsobia okrem iného aj v ČR a na Slovensku. Čo je však
najdôležitejšie, príbeh Mondragónu inšpiruje ľudí aj mimo hraníc Španielska, či
dokonca európskeho kontinentu, a po vzore mondragónskych kooperatívov vznikajú
podobné podniky v mnohých krajinách sveta.
Novým pozitívnym fenoménom súčasnej doby sa
stáva solidárna ekonomika. Jestvuje už „veľa príkladov úspešných
kooperatívov v celom svete od solidárnej ekonomiky Brazílie po baskický
megakooperatív Mondragón alebo družstevnú regionálnu ekonomiku, aká je
v talianskom regióne Emilia Romagna“. 28 Môžeme
sa teda aj v dnešnej dobe inšpirovať ideou kolektívneho vlastníctva a
kolektívnej zodpovednosti za osud každého jedného člena ľudského spoločenstva.
V tomto ohľade ostáva aj historický odkaz jezuitského štátu v Paraguaji
v rokoch 1609–1768 večne živý.
Poznámky: 1. IVAN PAULIČKA
a kol., Všeobecný encyklopedický slovník G-L, prvé slovenské
vydanie, Ottovo nakladatelství, Praha 2002, s. 895. – 2. PLATÓN, Štát,
tretie vydanie, v Kalligrame druhé, Kalligram, Bratislava 2009. – 3.
JAROSLAV MARTINKA, Od Aristotela po Plotina – Antológia z diel filozofov,
IRIS, Bratislava 2006, s. 547. – 4. KAROL DUČÁK, Božie
svetlo v temnotách Paraguaja. Jezuitský štát 1609 – 1768, Spoločnosť
Božieho slova, Nitra 2012, s. 427. – 5. MIGUEL DE CERVANTES SAAVEDRA, Dômyselný
rytier Don Quijote de la Mancha, I. zv., IV. vydanie, Tatran, Bratislava
1979, s. 84-85. – 6. ANDREJ MÁTEL, Sociálne posolstvo prorokov Amosa
a Micheáša, in: Acta Missiologica, 2010, roč. 4, č. 1, s. 14–18, tu s.
16. – 7. Encyclopaedia Beliana 4: Slovenská všeobecná encyklopédia,
1. vyd., Encyklopedický ústav Slovenskej akadémie vied, Bratislava 2005, s.
160. – 8. JOZEF ŠPIRKO, Cirkevné dejiny, I, Neografia, Turčiansky
Svätý Martin 1943, str. 46. – 9. Tamtiež, s. 191. – 10. Citované podľa: KAROL
NAGY, Dejiny socializmu, samizdat 1996, s. 13. – 11. RAJMUND
ONDRUŠ SJ, Blízki Bohu i ľuďom. Životopisy svätých, na Slovensku
prvé vydanie, Tatran, Bratislava 1991, s. 492. – 12. JOZEF ŠPIRKO, c.d.,
I, s. 190. – 13. BODO HARENBERG, Kronika ľudstva, siedme,
doplnené slovenské vydanie, Fortuna Print, Bratislava 2005, s. 375. – 14. THOMAS
MORE, Utopie, 2. vydání, Mladá fronta, Praha 1978, s. 52–54. – 15. Tamtiež,
s. 91. – 16. OLDŘICH KAŠPAR – EVA MÁNKOVÁ, Dějiny Mexika, Lidové noviny, Praha 2000, s.
122. – 17. TOMASSO CAMPANELLA, Sluneční stát, Mladá fronta, Praha
1979, s. 14. – 18. Tamtiež, s. 21. – 19. JOZEF ŠPIRKO, c.d.,
II, s. 266. – 20. GUSTAV OTRUBA, Der Jesuitenstaat in Paraguay. Idee
und wirklichkeit, Bergland,Wien 1962, s. 176. – 21. KAROL KMEŤKO, Svetové
misie, I, s. 354. – 22. KAROL NAGY, c.d., s. 13. – 23. Tamtiež,
s. 13. – 24. JAROSLAV ZEMANČÍK, Raj pirátov na ostrove Madagaskar,
in: Historická revue, 2001, ročník XII, číslo 5, s. 12–13, tu s. 13. –
25. Mondragon – pozoruhodný příklad (Podle knihy B. Vymětalíka Cesta k
člověku, Scriptum 1993, vybral a redakčně upravil MiK), in: Katolický
týdeník, 1994, č. 23, s. 5. – 26. ĽUBOŠ BLAHA, Príbeh výrobnej
samosprávy II. Mondragón, dostupné na internete: <utopia.sk>.
– 27. Tamtiež. – 28. ANDREAS EXNER, Stress, buchstäblich
mörderisch, in: AUGUSTIN, 2012, č. 312, s. 14-15, tu s. 15.
Karol Dučák
Autor je odborný publicista.
::
Článok bol pôvodne publikovaný v časopise Teologické texty.
Preberáme ho so súhlasom redakcie.
Preberáme ho so súhlasom redakcie.
(Teologické texty. Časopis pro teoretické a praktické otázky
teologie. Ročník 25/2014, číslo
3, s. 137–141.)
::
Rozhovor s Karolom Dučákom: Kristova Cirkev je nezničiteľná.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.