Nad knihou
zamyslení Jána Maršálka Cesta k bráne
Slovo malo v dejinách vždy mimoriadny význam.
V súčasnej konzumnej spoločnosti, žijúcej skôr vo virtuálnom svete než na
pevných a skutočných hodnotách, sa funkcia slova veľmi rýchlo mení. Slovo
stráca na záväznosti, mizne rovina medzi pravdou a lžou a nedodržať dané slovo
sa pomaly stáva akceptovateľnou normou.
A buďme úprimní: hoci si tieto smutné
skutočnosti väčšina uvedomuje, zároveň sa takmer tá istá väčšina svojím
rezignujúcim či už dokonca rezignovaným postojom chtiac-nechtiac, priamo či
nepriamo podieľa na degenerácii nielen slova, ale aj Slova.
Naschvál som povedal „takmer tá istá väčšina“,
lebo nie všetci mávnu rukou. Našťastie, sú tu totiž ešte takí, ktorí to
(zatiaľ) nevzdali a nerezignovali. Nemám na mysli rôznych grafomanov či
kaviarenských intelektuálov, ale tých, ktorí si uvedomujú, že v čase „preinformovanosti“,
prejavov, správ, analýz... skrátka v čase chrlenia slov je najhlasnejšie
a vari aj najsilnejšie – mlčanie.
Isto, tí, ktorí majú čo povedať, nesmú mlčať.
A tí, ktorí majú navyše aj talent, musia písať. Písať o dôležitosti
ani nie tak mlčania, ako skôr o dejinnej nutnosti stíšenia sa,
v ktorom sa mlčí o podstatnom.
Medzi takýchto ľudí s talentom patrí aj
básnik, literárny kritik a publicista Ján Maršálek. Jeho najnovšie dielo Cesta
k bráne je o jeho mlčaní o prítomnosti Cesty, Pravdy
a Života, o Duchu, ktorý je tu stále prítomný, aj keď zastretý
priveľmi viditeľnou hmotou.
A to, čo si autor „namlčal“, ponúka cez
slovo o Slove. Ponúka cestu k Slovu. Aj keď titul knihy hovorí
o „ceste k bráne“, svojimi krátkymi zamysleniami nám vlastne onú
bránu otvára. Sú to totiž zamyslenia, ktoré sa dotýkajú životných otázok
človeka i doby, v ktorej žijeme. Majú ambíciu ponúknuť čitateľovi trváce
hodnoty a overené postoje, ako sú obsiahnuté v pokladnici kresťanského učenia.
Ak niekto očakáva, že autor zamyslení je
básnik a preto úvahy jeho budú popretkávané lyrickými figúrami, môže byť
sklamaný. Slúži totiž ku cti autora, že sa nedal zviesť k lyrizovaniu
úvah o jeho vnímaní, odkrývaní a realizácií večných právd. Lebo
pravda, ak chceme – Pravda, si podľa Alessandra Pronzata nárokuje iba jediné
právo: právo byť milovaná a komunikovaná, a tak sa stať vlastníctvom
všetkých. A práve o spomínanú komunikáciu sa Ján Maršálek pokúša.
Potláča v sebe básnika a úsporným jazykom, precíznou formuláciou a
schopnosťou vystihnúť podstatu predkladá čitateľovi nielen moderne podané
meditatívne dielo, ale, paradoxne, odkrýva čitateľovi – básnika. V svojich
úvahách totiž vidí veci „trochu inak“; nie priamočiaro či prvoplánovo, ale
očami poetu vidí to, čo je bežnému zraku neviditeľné, a tak vystupuje
vyššie, aby silnejšie vnímal duchovné hodnoty.
A ešte jedna „maličkosť“. Knižka totiž
obsahuje 366 zamyslení. Nie bežných „kalendárnych“ 365, ale o jedno viac,
pretože raz za štyri roky máme annus bissextus, doslovne dvojšiesty
rok, ktorý má jeden deň navyše. Milá „maličkosť“, „šibalstvo básnikovo“.
Pápež Benedikt XVI., ešte ako kardinál, v
knihe Soľ zeme odpovedá na otázku „Koľko je ciest k Bohu?“
takto: „Toľko, koľko je ľudí. Pretože aj vnútri tej istej viery je cesta
každého človeka celkom osobná. Máme Kristovo slovo: ,Ja som cesta.´ V tomto
zmysle je len jedna cesta a každý, kto putuje k Bohu, je nejakým spôsobom aj na
ceste ku Kristovi. Avšak to neznamená, že by všetky cesty podľa vedomia a vôle
boli totožné, práve naopak, jedna cesta je taká veľká, že sa stáva osobnou
cestou každého človeka.“
Ján Maršálek ponúka čitateľovi svoju „osobnú
cestu“. Nie však ako nejaký manuál, skôr ako pomoc pri hľadaní „osobnej cesty“
každého jedného čitateľa. A tak sa jeho Cesta k bráne stáva
akousi „bránou k ceste“, bránou, ktorá sa v mlčaní otvára každému
z nás.
::
Recenzia bola pôvodne uverejnená v časopise VOX. Preberáme ju
so súhlasom redakcie.
::
Ján Maršálek: Cesta k Bráne; Post
Scriptum, Bratislava, 2014
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.