- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Odporúčaný článok: Človek ako boh (peklo na zemi) - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

17. januára 2015

Charlie Hebdo: morálna žumpa

Karol Dučák
Náš Hospodin Boh je žiarlivý...
S istým oneskorením, ale predsa aspoň stručne reagujem na krvavé udalosti v Paríži, kde samozvané trestné komando popravilo časť zamestnancov satirického časopisu Charlie Hebdo a niekoľko ďalších ľudí. Pripájam sa k tým, ktorí nekompromisne odsúdili tento teroristický čin. Najviac ma mrzí smrť nevinných obetí tohto masakru. Treba však povedať, že Stéphane Charbonnier, šéfredaktor tohto zdegenerovaného plátku, a jeho kolegovia si nevážili nikoho a nič, preto zomreli tak, ako žili. Siali nenávisť a nenávisť aj zožali. Ako kresťan ich ľutujem a neschvaľujem ich hromadnú popravu, ale v žiadnom prípade ich nemienim glorifikovať. Povedzme si pravdu: Charlie Hebdo je morálna žumpa, ktorá je hanbou Francúzska. Táto nešťastná krajina je dodnes otrávená jedovatým ovocím Veľkej francúzskej revolúcie.

Keď som na internete videl karikatúry časopisu Charlie Hebdo, ktoré obzvlášť hanebným spôsobom znevažujú Najsvätejšiu Trojicu, Ježiša Krista, Pannu Máriu, ale aj pápežov či kardinálov, bol som zhnusený a otrasený. Vari môže človek klesnúť až tak hlboko?
Redaktori Charlie Hebdo sa neustále oháňali právom na slobodu slova a prejavu. Lenže sloboda ad absurdum je najslabomyseľnejším výdobytkom ľudského ducha!
Boh dal človeku rozum a slobodnú vôľu. Aj prvým rodičom, Adamovi a Eve, dovolil zhrešiť. Lenže po hriechu nasledovala nekompromisná konzekvencia – trest, na čo dopláca celé ľudské pokolenie. Boh ľuďom ponechal slobodu a dovolil im aj hrešiť, ale len po určitú hranicu. Keď človek slobodu priveľmi zneužíval, Boh bol tvrdý a nekompromisný. Preto bola potopa a iné katastrofy, ktorými Boh trestal neposlušné ľudstvo. Nesmieme sa tomu diviť. Náš Boh je žiarlivý. Sám to o sebe predsa prehlásil: „...lebo ja, Pán, tvoj Boh, som žiarlivý Boh, ktorý tresce neprávosť otcov na synoch až do tretieho a štvrtého pokolenia u tých, čo ma nenávidia...“  (Dt 5, 9).
Ak niekto urobí z absolútnej slobody svojho nového boha a postaví ho nad nášho Hospodina, Boha Abrahámovho, Izákovho a Jakubovho, náš Pán žiarli a skôr či neskôr dopadne na takého opovážlivca trestajúca ruka Božia. A ja nemôžem urobiť nič iné, ako sa v pokore skloniť pred vôľou Boha, ktorý všetko smie a všetko môže.
::

27 komentárov:

  1. Anonymný17.1.15

    K téme:
    http://www.duseahvezdy.cz/2015/01/08/zustanme-strizlivi/

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Anonymný18.1.15

    Ešte jeden zaujímavý článok, súvisiaci s témou:
    http://www.postoy.sk/content/vladimir-palko-falosna-volba-medzi-terorom-nihilizmom

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Karol Dučák18.1.15

    Aj keď teroristi, ktorí zlikvidovali časť redakcie Charlie Hebdo, boli moslimovia, ktorí sa chceli pomstiť za nechutné karikatúry proroka Mohameda, redakcia tohto zdegenerovaného plátku útočila omnoho častejšie na katolíkov. Katolícka cirkev opakovane žalovala redakciu Charlie Hebdo za početné nevyberané útoky, avšak v morálne zhumpľovanom Francúzsku nemala nádej na úspech. Ale napokon predsa len padla kosa na kameň...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Anonymný19.1.15

      Kto Ste,že súdite?Zdegenerovaný plátok?Morálne zhumplované Francúsko?Vaša posledná veta vyvoláva dojem,že súhlasíte s tým,čo sa stalo.Alebo Vas skor urazali karikatury na cirkev?Karikatury neurazaju veriacich,ale bigotnych fanatikov nutiacich svoje videnie sveta ostatnym.Nepacia sa Vam,tak hlasate do sveta,ze je to moralna zumpa.Lutujete ich ako krestan.A ako clovek?Kreslili svoje nazory.Vy tu pisete svoje nazory na francuzov.Nestastna krajina?Miliony Francuzov su hrdi na svoju revoluciu a republiku,takze,ak padne kosa na kamen,onedlho tu budu francuzi hladat Vas.O co je Vas clanok lepsi ako karikatura v casopise?

      Odstrániť
    2. Anonymný19.1.15

      ..neurazaju bigotnych ako pises, ale vsetkych slusnych ludi.
      Ak by urazali Tvoju rodinu, hned by si krical, co si to dovoluju, pisal by si trestne oznamenia..
      ak vsak urazaju inych - nech si robia a pisu co len chcu..
      Aj sloboda prejavu ma svoje hranice, za ktore sa nezachadza..

      Odstrániť
    3. Karol Dučák20.1.15

      Ešte snáď pár slov k Veľkej francúzskej revolúcii. Jej najvýraznejším symbolom sa stala gilotína, ktorá napokon zahubila aj samotných strojcov revolúcie. Revolúcia sa zhumpľovala a začala požierať svoje vlastné deti. Teda niet dôvodov na jej nekritickú glorifikáciu.

      Odstrániť
  4. Anonymný18.1.15

    Pekne napisane, akurat ten citat z knihy Deuteronomium ste mohli troska predlzit.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tu je "predĺžený" citát (Dt 5, 9-11):
      "... ja, Pán, tvoj Boh, som žiarlivý Boh, ktorý tresce neprávosť otcov na synoch až do tretieho a štvrtého pokolenia u tých, čo ma nenávidia, ale zmilúvam sa až nad tisícimi u tých, čo ma milujú a zachovávajú moje príkazy. Nevezmeš meno Pána, svojho Boha, nadarmo, lebo Pán nenechá bez trestu toho, kto bude brať jeho meno nadarmo."

      Odstrániť
  5. Joseph de Maistre v roku 1796 napísal:
    „Francúzska revolúcia má satanistický charakter... Zdá sa, že niektorí muži tejto epochy prepadli až chorobnej nenávisti k Bohu... Zanedbávanie najväčšieho Bytia (o pohŕdaní Bytím ani nehovoriac) prináša neodvolateľnú kliatbu na všetko ľudské konanie, ktoré ním bolo poznačené.
    Ale ak kresťanstvo vyviazne z tejto strašnej skúšky ešte čistejšie a ešte hrdinskejšie, ak kresťanský Herkules, silný vo svojej účinnosti, zanechá synov zeme a rozdrví ich silou svojho ramena, patuit Deus. Francúzi! Pripravte miesto pravému kresťanskému Kráľovi, ustanovte ho na dávny trón, zdvihnite znovu jeho prápory, a razte mince s jeho portrétom, keď bude znovu cestovať z jedného kraja zeme na druhý, nesúc do všetkých strán sveta triumfálny nápis: Kristus velí, Kristus panuje, on je Víťaz!“
    (In: Kultúra č. 1/2015)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Anonymný19.1.15

    obzvlášť hanebným spôsobom znevažujú, hmm, to netreba brat tak vazne, vsak su to len trapne carbanice, ono cela ta trojjedinost je z filozofickeho hladiska dajme tomu zvlastna, (teda okrem krestansko teologickej, aj tam v tom nemaju jasno co to ta trojjedinost je), z pohladu ateistu su tie veci absurdne a absurdnost sa da vyhnat do extremu, urazat sa pre infantilne carbanice je hodne nedospele, samozrejme aj kreslit ich je nedospele, ale vrazdit kvoli tomu odvolavanim sa ze to boh nechce to je neodpustitelne

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Pornografia je pornografiou bez ohľadu na to, či je kreslená alebo trebárs nafotená.
      ::
      Otázka "trojjedinosti" je vo vzťahu k téme článku irelevantná. A do extrému sa dá vyhnať aj úplne samozrejmá vec, to nie je ospravedlnenie.

      Odstrániť
    2. Anonymný19.1.15

      nepokusal som sa o ospravedlnenie, ked sa mi pornografia nepaci tak ju nebudem podporovat, polozme si na vazky o com sa bavime "infantilna kresba" versus "zivoty ludi (aj uplne nevinnych)" no a teraz si povedzme aky obrazok opravnuje niekoho aby vrazdil v mene boha ? budem tvrdit ze ziadny, keby sme sa riadili aj starozakonnym "oko za oko" tak by bola adekvatnou odpovedou iba kresba, dnesny krestania tvrdia ze sa riadia Kristovou naukou a ta neospravedlnuje ziadne nasilie (oprav ma ak sa mylim prosim)

      Odstrániť
    3. Vďaka za reakciu, načrtáva závažné témy.
      Samozrejme, čin samozvaných pomstiteľov je neospravedlniteľný - to jednoznačne konštatuje aj autor článku; k tomu nemám čo dodať.
      Z druhej strany: Reči o tom, že predmetný časopis symbolizuje európske hodnoty a že predstavuje kultúrnu elitu, ktoré sa šíria cez väčšinové médiá, sú hlúpe.
      A ešte niečo: Zvyčajné tvrdenie (ktoré si mnohí bezhlavo osvojili), že predsa ak čosi nechceme, tak si to nemáme, nemusíme kupovať, nemusíme to sledovať, podporovať... nuž takéto tvrdenie je prinajmenšom alibistické. Dajme na vážky povedzme násilné a pornografické programy v televízii a oproti tomu "slobodu" dieťaťa takéto programy nesledovať. Faloš!

      Odstrániť
    4. Anonymný19.1.15

      urcite sa nejedna o ziadnu kulturnu elitu, to je zrejme, europske hodnoty? mozno len slobodu prejavu, co nechceme to nemusime podporovat, ano tato sloboda musi ostat zachovana, (ak niekto bude verit ze po tom co sa odpali dostane 70 panien,(alebo podobne), tak si moze niekto z neho robit zarty akykolvek pokus o regulaciu skonci nasilnym rezimom, (kto bude urcovat co ano a co uz nie? nebudu to zase len ludia ? elita ?) televiziu dnesne deti nepozeraju, dostanu sa ku vsetkym informaciam na nete, jedina moznost je ist im prikladom, nezalezi na tom co hovoris (nemyslim teba osobne) je dolezite co robis, to im neunikne

      Odstrániť
  7. Anonymný19.1.15

    "Redaktori Charlie Hebdo sa neustále oháňali právom na slobodu slova a prejavu. Lenže sloboda ad absurdum je najslabomyseľnejším výdobytkom ľudského ducha!" Sprivatizovat si "Pravy pohlad na svet" neznie ako najsilnejsiemyselny vydobytok ludskeho ducha..

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Výraz "pravý" má, resp. môže mať viac významov. Nazrel som do slovníka:
      1. nachádzajúci sa na opačnej strane ako srdce,
      2. politicky konzervatívny,
      3. skutočný,
      4. správny, náležitý, vhodný
      5. naozajstný, vlastný...
      Označenie z hlavičky portálu teda môže znamenať: Politicky, ideovo konzervatívny vlastný pohľad na svet.
      (Uznajte, nie je to duchaplné? :)

      Odstrániť
  8. Anonymný19.1.15

    Áno, ľudia si dosť obmedzene vysvetľujú pojem sloboda slova, sloboda prejavu. Ale sloboda jedného končí právom druhého. Skúsme vymeniť slovo prorok za iné slovo, napríklad beznohý, bezruký, slepý, hluchý, dawnov syndróm, postihnutý mozgovou obrnou, postihnutý rakovinou. Viem si predstaviť obrázky na tieto témy, ale robí to niekto normálny? Ak sa niekto chce živiť nemorálnym využívaním stavu mysle alebo tela niekoho, tak si zaslúži to, čo sa stalo tej redakcii. A to som ateista, ktorý ale ctí slobodu toho druhého na jeho náboženstvo. A ešte ak niekto nedokáže rozoznať aj nebezpečenstvo svojho konania, tak tomu nie je ani rady, ani pomoci.

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Anonymný19.1.15

    Bolo to presné súhlasím s týmto článkom. Francúzi sa radi tvária ako kultúrny výkvet Európy, ale tie karikatúry su obyčajná žumpa. Nezvyknem také veci veľmi pozerať, ale to čo som videl ma hlboko uráža z môjho náboženského cítenia.

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Anonymný19.1.15

    Zarytý člen katolíckej cirkvi takto reaguje na tragické udalosti. Člen organizácie, ktorá spáchala obrovské množstvo zločinov proti ľudskosti a nebola za ne nikdy relevantne potrestaná. Takto to vyzerá keď niekto po stáročia beztrestne pachá zločiny. Alebo podľa autora článkov a jeho spolukumpánpv je satira oveľa väčší zločin ako upaľovanie ľudí, vraždenie, mučenie, zneužívanie maloletých, pranie špinavých mafiánskych peňazí ...? Takto to vyzerá keď rozhodujúce slovo v spoločnosti má jedná z najstarších a najväčších zločineckých organizácií. Kam kráčaš Slovensko?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Na takéto iracionálne útoky a obvinenia je ťažké vecne odpovedať. Hádam len jedno: Hnev zatemňuje myseľ.

      Odstrániť
  11. Karol Dučák20.1.15

    O osude redakcie Charlie Hebdo nerozhodla Katolícka cirkev a nerozhodol som o ňom ani ja. Rozhodol o ňom sám Najvyšší. Ako vždy. Hospodin dal človeku rozum a slobodnú vôľu a človek ich môže užívať podľa vlastného uváženia, ale v konečnom dôsledku Boh rozhodne o každom človeku bez ohľadu na to, či je to kresťan, moslim, žid, či ateista. Či už sa to ľuďom páči alebo nie. Boha nemožno donekonečna beztrestne urážať a ak niekto podstúpi takéto riziko, musí rátať s následkami. Všemohúci môže pri svojom rozhodovaní o ľuďoch použiť nástroje, aké sám uzná za vhodné, pretože on je Najvyšší. O Titanicu tvrdili, že ho nepotopí ani Boh. Potopil sa pri prvej plavbe cez oceán. Naši starí Slováci hovorievali: „Boh je nenáhlivý, ale pamätlivý.“ Škoda, že mnohí zo súčasných Slovákov zabúdajú na múdrosť svojich otcov. Amen.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Anonymný26.1.15

      Velmi pekne ste to povedali- je to uzasne ze na Slovensku su este stale ludia s vysokou moralkou- drzte sa a nedajte sa zastrasit alebo znechutit skupinou ludi ktora nema ziadny ciel v zivote okrem kritizovania vsetkeho co je a bolo dobre. Drzime palce

      Odstrániť
  12. Anonymný20.1.15

    Kto je to Karol Dučák aby hádzal kameňom a opovažoval sa súdiť? Asi to nie je kresťan. Ale nemá právo súdiť ani ako agnostik, lebo zjavne nerozumie cudzej kultúre. Vidieť to už len z jeho písomného prejavu. Francúzskej karikatúre rozumejú len oni a možno niektorí vzdelanejší a pokornejší európania. Bodka.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Chcem pripomenúť, že diskusia v PriestorNete má svoje pravidlá (môžete si ich prečítať pod článkom). Vyberám z nich:
      "Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora."
      ::
      Čitatelia ocenia vecné pripomienky a jasne formulované názory, či už súhlasné alebo nesúhlasné. Ostatné je len na škodu...

      Odstrániť
    2. Karol Dučák20.1.15

      Máte pravdu, Anonymný. Francúzi naozaj rozumejú francúzskej karikatúre. Podľa najnovšieho prieskumu verejnej mienky 42 % Francúzov odsúdilo karikatúry Charlie Hebdo, ktoré spôsobili tragédiu redakcie. Nemôžem si pomôcť, ale fakty sú v presile.

      Odstrániť
  13. Karol Dučák4.2.15

    Zaujímavý ohlas na môj článok som našiel na blogu pána Jána Vilčeka. Pôvodne som chcel odpovedať priamo na tomto blogu, ale napokon som sa rozhodol reagovať v PriestorNete. Mám totiž s blogmi nie najlepšie skúsenosti. Diskusia sa tam neraz zvrhne na osobné invektívy. Pán Maršálek je pre mňa zárukou, že v PriestorNete sa diskusia nezvrhne. Okrem toho som už zvyknutý na PriestorNet. Ostatne pán Vilček dostane odo mňa kópiu príspevku, takže ho určite neobídem a umožním mu reagovať.
    Tento pán okrem iného píše: „Čo je však poľutovania hodné, Karol Dučák použil citát z Biblie, a to Dt 5, 9: ,...lebo ja, Pán, tvoj Boh, som žiarlivý Boh, ktorý tresce neprávosť otcov na synoch až do tretieho a štvrtého pokolenia u tých, čo ma nenávidia...´
    Nie som proti citátom z Písma svätého. Ale, keď už, nech je to presné – aj vhodné, a nie halabala ako sa komu chce. Našiel som si spomínaný citát v Biblii a zistil som zásadnú (dôležitú) odchýlku. 5M 5, 9-10: 9 Nebudeš sa im klaňať ani im slúžiť, lebo JA som Hospodin, tvoj Boh, Boh horlivý, ktorý trestám viny otcov na synoch do tretieho aj štvrtého pokolenia tých, ktorí ma nenávidia...´“ (citované podľa: Vilček, J. Resty z prečítaného (1.) [online].[cit. 4.2. 2015]. Dostupné na internete: http://vilcek.blog.sme.sk/c/373530/resty-z-precitaneho-1.html )
    Samozrejme, netvrdím o sebe, že som pochlípal všetku múdru polievku sveta, ale ak už má pán Vilček chce poučovať o znení Biblie, tak to je sila. Odporúčam pánovi Vilčekovi jednu dobrú, osvedčenú zásadu, ktorou sa riadim už dlhé roky a zatiaľ ma nesklamala. Ja keď totiž píšem akýkoľvek článok, teda nielen odborný, najprv si problematiku podrobne preštudujem. Neviem, koľko Biblií preštudoval pán Vilček. Ja ich mám doma k dispozícii niekoľko Biblií. Citácia v mojom článku, ktorú uverejnil PriestorNet, je z Biblie, vydanej na Slovensku v roku 2007. (SVÄTÉ PÍSMO STARÉHO I NOVÉHO ZÁKONA. Deviate vydanie. Trnava: Spolok svätého Vojtecha, 2007, s. 277)
    Mám však k dispozícii aj nemeckú a latinskú Bibliu. V tej nemeckej sa uvádza: „Denn ich, der Herr, dein Gott, bin ein eifersüchtiger Gott...“ (Die Heilige Schrift. 14. Auflage. Aschaffenburg: Paul Pattloch Verlag, 1962, s. 199)
    Slovenský preklad znie: „Lebo ja, Pán, tvoj Boh, som žiarlivý Boh...“
    Latinská Biblia Sacra z roku 1927 uvádza: „... sum Dominus Deus tuus, Deus aemulator...“ (Biblia Sacra Juxta Vulgatam Clementinam Divisionibus, Summariis et Concordantiis
    Ornata. Romae, Tornaci, Parisiis: Desclée et Socii Edit. Pont., 1927, s. 170)
    Slovenský preklad znie: „... som Pán Boh tvoj, Boh žiarlivý...“
    Takže slovenská, nemecká a latinská Biblia uvádzajú ten istý text. Odporúčam teda pánovi Vilčekovi to, čo robím neustále ja: totiž že si najprv precízne naštudujem literatúru a až potom sa pustím do písania.
    K ostatným výhradám pána Vilčeka sa vyjadrím neskôr.

    OdpovedaťOdstrániť
  14. Karol Dučák5.2.15

    Vo svojom článku pán Vilček píše: „Značne pochybujem, že by Karol Dučák poznal Charbonniera a aj jeho kolegov tak dokonale, aby mal plné právo odsudzovať. Vehementne tvrdí sám o sebe, že je kresťan, ale kto skutočne pozná kresťanstvo do hĺbky aj do šírky, tak autora odsúdenia dnes už mŕtvych redaktorov časopisu Charlie Hebdo, zaiste nenazve kresťanom, skôr karikatúrou na kresťana. Imitátor.
    A prečo by malo byť Francúzsko nešťastnou krajinou? A odkiaľ berie Karol Dučák súvislosť na ovocie „V. F. R.“?“
    Nuž, omyl, pán Vilček! Veľmi dobre som poznal Charbonniera. Vo Svätom písme sa píše: „Poznáte ich po ovocí.“ (Mt 7, 16) Podobne sa píše o niečo ďalej: „Teda po ich ovocí ich poznáte.“ (Mt 7, 20)
    A na inom mieste: „Lebo strom možno poznať po ovocí.“ (Mt 12, 33)
    Poznal som Charbonniera po jeho ovocí a môžem jednoznačne konštatovať, že to bolo ovocie zhnité, smradľavé, odporné a otrávené. Bolo to ovocie Veľkej francúzskej revolúcie, ktorá vyzdvihla slobodu na oltár namiesto Ježiša Krista. Toto bolo hlavnou pohnútkou zvrhlého konania Charbonniera a jeho kolegov v redakcii. Ako keby chcel vykričať do sveta: „Pozrite, aká bezbrehá je naša sloboda! My sa môžeme posmievať aj Bohu Otcovi, Ježišovi Kristovi, Duchu Svätému, Panne Márii, zástupcovi Ježiša Krista na zemi a každému, koho uznáme za vhodný objekt nášho posmechu, a nič sa nám nemôže stať! Našim novým bohom je sloboda bez hraníc!“
    Lenže to isté si mysleli aj v Sodome a Gomore a prepočítali sa. Takže ďalší omyl, pán Vilček! Nie je dôležité, či niekoho odsúdi Karol Dučák. Ak odsúdim ja, nič sa nedeje. Lenže ak odsúdi Hospodin, žiarlivý Boh, tomu beda prebeda! Aj preto je dôležité zúčastniť sa referenda a odpovedať trikrát áno. Sodoma a Gomora sa totiž môže kedykoľvek zopakovať. Pre každého z nás osobitne aj pre celé národy.

    OdpovedaťOdstrániť

Pravidlá diskusie v PriestorNete

1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.