|
Pavel Duraj |
Skrz život
v klasickej rodine spoznávame človeka v celej jeho komplexnosti a
učíme sa žiť harmonický a plný život so všetkými jeho prejavmi...
V súvislosti s referendom, ktoré sa
bude konať 7. februára 2015, sa roztrhlo vrece s informáciami
podporujúcimi jeho prospešnosť pre spoločnosť ako celok. Ešte viac a cez
podstatne hlasnejšie trúby sa brojí proti referendu. Argumenty proti referendu
sú občas priamo úsmevné. Tak pôsobia napríklad argumenty istej panej, ktorá
presnosť a zrozumiteľnosť otázok referenda posudzuje jazykom
a pravidlami matematiky pri základných výpočtoch s množinami.
Pri týchto prestrelkách priam bytostne chýba
presné vymedzenie pojmov „rodina“ a
„manželstvo“. Tak jednoducho, jazykom obyčajného človeka – aby bolo každému
jasné, o čo ide.
Slovom RODINA (family, die Familie,
La famille, famiglia...) je v slovenčine označená, pomenovaná
základná samostatná životaschopná bunka spoločnosti aj štátu. Je tak označené
najmenšie spoločenstvo ľudí, v ktorom sa rodí a vyrastá nový človek,
vychovávaný a vedený tak, aby bol prínosom pre celú spoločnosť. Na to
úplne stačia pravidlá „definované“ v rozprávke O troch grošoch, doplnené
„zlatým pravidlom“, ktoré znie: Rob druhým to, čo chceš, aby oni robili tebe!
V tej podobe, ako rodinu poznáme
u ľudí – mama, otec, deti – je základom dokonca aj v spoločenstvách
vyšších živočíchov – najmä vtákov. U nich to berieme ako samozrejmosť,
párik sa stará o mladé od nakladenia vajíčok až po vyletenie
z hniezda a osamostatnenie sa. Rozdelenie úloh medzi samcom
a samičkou sa pri jednotlivých druhoch líši (napr. niektoré druhy
uzatvárajú „doživotné dohody“ – labute,
kým iné len na obdobie hniezdenia), ale základný model – môžeme ho nazvať RODINA
– zostáva. Tento model – často skôr ako veľkorodinu – nájdeme aj pri cicavcoch,
hoci tam väzba dieťa – otec v mnohých prípadoch chýba. Prečo by to isté
potom zrazu nemohlo platiť u ľudí – rodina ako základná bunka spoločnosti,
v ktorej sa rodí a na život pripravuje nový, mladý, samostatný,
plnohodnotný človek?!
MANŽELSTVO je slovo
vymedzujúce typ rodiny, bežný v našej súčasnej spoločnosti, daný
historickým vývojom. Je to pojem, ktorý definuje postavenie rodiny ako
základnej organizačnej zložky spoločnosti. Opakujem: Manželstvo sa týka len
rodiny!
Manželstvo vzniká čestným verejným vyhlásením
tých, čo si novú rodinu chcú založiť (alebo si ju už založili), „že chcú
životom kráčať spolu, až kým ich smrť nerozdelí“. Historicky formy takéhoto
vyhlásenia a ich náplne boli rôzne a aj v dnešných časoch sa
v rôznych krajinách líšia – napr. u kresťanov tento akt je vykonávaný
pred tvárou Božou predovšetkým v kostoloch – ale podstata zostáva.
A zostáva aj to, že takáto základná bunka spoločnosti ako celok – práve
kvôli nezameniteľnej, nenahraditeľnej funkcii v spoločnosti – má trochu
iné postavenie ako iné spoločenstvá.
Dalo by sa povedať, že slovo „rodina“ je
z tej istej kategórie slov ako slovo „človek“ – označuje subjekty
a objekty skutočnosti, reality, teda to, čo je, čo existuje. Pojem
„manželstvo“ patrí so slovom „občan“, ktoré definuje právne postavenie človeka
v štáte, do inej skupiny slov – označuje
postavenie v spoločnosti podľa platnej „spoločenskej zmluvy“. Miešať či dokonca zamieňať tieto dva pojmy
môže byť až nebezpečné!!!
Prečo sa tak tvrdo útočí na klasickú rodinu,
hoci je daná „prírodným výberom“ (pozri vyššie)? Veď keby alternatívne modely
základnej bunky spoločnosti (ktoré tak vehementne pretláčajú médiá) boli také
vynikajúce, tak by v „prírodnom výbere“ vyhrali – ale nestalo sa. Nebude to
práve preto, že len v úplnej klasickej rodine – ktorá vyšla víťazne zo
všetkých možných modelov, ktoré vyskúšala príroda – môže sa zrodiť a vyrásť
plnohodnotný človek, ktorý bude svojprávnym a plnoprávnym
konkurencieschopným jedincom vo všetkých
oblastiach života?!
Proti klasickej rodine sa brojí ešte aj z iného dôvodu. Stačí si
uvedomiť, že každý z nás chodil (a chodí) v podstate do dvoch typov
škôl:
Prvý typ pozná každý – to
sú bežné školy: materská, základná, stredná, vysoká.... A potom školenia
rôzneho typu, informácie z médií, z ulice, zamestnania, rodiny... Vo
všetkých týchto školách sa učí najmä slovom, skrz slovo a aj skúšky sú
predovšetkým cez slovo (aj písomné).
O tom druhom type školy sa
diskrétne mlčí – hoci práve ona je určujúca pre hodnotu človeka a kvalitu
jeho života:
Do akej školy chodíte, keď sa učíte chodiť?
Akú školu navštevujete, keď sa učíte hovoriť?
A aká je to škola, čo vás učí vidieť, milovať, vychovávať deti?
A aká je to škola, čo vás učí...?
Odpoveď je jednoduchá: Je to ŠKOLA ŽIVOTA. Áno, chodíme do ŠKOLY
ŽIVOTA. A do tej chodí každý.
Keď sa dieťa učí chodiť, rodičia mu síce
pomáhajú, ale naučilo by sa chodiť aj bez ich pomoci – samozrejme medzi ľuďmi.
Neučíme dieťa chodiť tak, ako ho učíme napr. lyžovať. Dieťa sa učí hovoriť
v inej „škole“, ako je škola, v ktorej sa učí písať. Aj vidieť sa musíme naučiť – stačí na to
dostatok optických podnetov, veď zvieratá sa to naučia tiež (aj chodiť sa
naučia a aj všetko ostatné, čo na život potrebujú). Do školy života
chodíme celý život, každý okamih života nás niečo naučí; len o tom
nevieme. Hovoríme síce o skúsenostiach, ale nie v týchto
súvislostiach. V tejto škole sa učíme VŠETKÝMI ZMYSLAMI, ktorými nás
vybavila príroda.
Porovnajme si teraz, ako sa mladý človek učí –
od okamihu narodenia, keď je človek „najučenlivejší“ – v rôznych modeloch
základných buniek spoločnosti. To, čo sa naučí od mamy (ženy) nech v našom
prirovnaní je zdravotnícka škola, čo sa naučí od otca (muža), nech predstavuje
technickú školu.
Potom v klasickej rodine (otec a
mama) akoby chodil aj na zdravotnícku školu, aj na technickú školu súčasne,
jedna škola druhej vôbec neprekáža, nekonkuruje. Ak dieťa má súrodencov, to
akoby chodil do ďalšej školy, povedzme do gymnázia. A ak má aj starých
rodičov a bežne sa s nimi stýka – to sú zasa školy, či učilišťa navyše:
napr. práce v kuchyni a práce v záhrade. Dieťa to absolvuje bez problémov
– veď tak je to prirodzené, tak to zariadila matka príroda. Potom neskoršie,
v živote – pri rozhodovaní sa, má z čoho vyberať. Veď taký človek
zakúsil život muža, život ženy, život rovesníkov – súrodencov, aj život ľudí
o dve generácie starších, a zažil to sám, na vlastnej koži – už od
narodenia. On to vie!!!
Dieťa, vyrastajúce s dvoma ženami
alebo s dvoma mužmi – to akoby chodilo do dvoch zdravotníckych
(alebo technických) škôl súčasne. Možno sa naučí niečo viac ako v jednej,
ale nestojí to za vynaloženú námahu. Námietka, že dieťa predsa sa učí aj od
širšieho okolia, nie je až taká podstatná – treba si uvedomiť, že tak sa učí aj
vtedy, keď vyrastá v prirodzenej rodine.
A určite nemá možnosť zažiť radosti a starosti spojené
s príchodom nového človiečika do rodiny; je jednoducho ukrátené
o podstatné skúsenosti dieťaťa, vyrastajúceho v normálnej rodine, ktoré sa
potom prejavia v jeho ďalšom živote.
Preto skrz život v klasickej rodine
spoznávame človeka v celej jeho komplexnosti a učíme sa žiť harmonický
a plný život so všetkými jeho prejavmi.
História nás učí, že pred pádom civilizácií
(Rímska ríša, Byzancia...) sa v nich rozmohli práve takéto nezriadené
praktiky (napr. sodomia), ktoré sa dnes prezentujú ako vymoženosť modernej doby
a sú vraj založené na princípe slobodnej vôle – bez znalosti zaručených
dôsledkov.
Je skoro isté, že tieto „moderné praktiky“
boli odpozorované z histórie, oblečené do nových šiat a sú veľmi
premysleným spôsobom (napr. pomocou „emancipácie žien“) postupne uvádzané do
života.
Spoločnosť, ktorá ich prijme, sama seba odsúdi na zánik!
(23. 1. 2015)
::
Príspevok napísal Pavel Duraj.
Rozhovory s autorom:
Sledujem verejnú diskusiu o blížiacom sa referende. Žiaľ, dostali sme sa tak ďaleko, že sa bojíme niečo vyhlásiť za pravdu. A takzvané hodnoty sa stali súčasťou hry na "politickú korektnosť"... Pravdaže, neplatí to o všetkých, ale o mnohých (o väčšine?) áno.
OdpovedaťOdstrániť::
Ešte citát –
Giovanni Papini: „Dávna rodina sa ničí: manželstvo je zničené cudzoložstvom a dvojženstvom; potomstvo sa mnohým zdá kliatbou a zbavujú sa ho všelijakými lesťami a úmyselnými potratmi; smilstvo má prednosť pred zákonnou láskou; sodomia má svojich oslavovateľov a svoje bordely, prostitútky verejné a tajné panujú nad ohromným národom slabochov a syfilitikov.“