Robert Hakala
|
Jeruzalem: Via Dolorosa |
Prepletáme sa úzkymi uličkami starého
Jeruzalema, zaplnenými davmi turistov s fotoaparátmi, batohmi, taškami,
dáždnikmi... Turisti poslušne nasledujú svojho sprievodcu, aby došli k prvému
zastaveniu Krížovej cesty (Via Dolorosa). Pre nás kresťanov je to
miesto, kde sa začína Ježišovo utrpenie a ukrižovanie. Jej trasa sa
v priebehu stáročí menila. V súčasnosti má štrnásť zastavení, pričom deväť z nich je umiestnených na
samotnej ceste a päť zastavení je vo vnútri Baziliky Svätého hrobu. Ak si
predstavujete, že zastavenia sú nejako zvlášť viditeľné a majestátne,
budete sklamaní. Každé zastavenie je označené pamätnou doskou, ktorá je
umiestnená napríklad na stene nejakého obchodíka so suvenírmi, takže jej
identifikovanie nie je vôbec jednoduché. Prvá zastávka – Ježišovo odsúdenie
Pontským Pilátom, je preplnená pútnikmi. (Keď Ježiš stál pred vladárom,
vladár sa ho spýtal: „Si židovský kráľ?“ Ježiš odpovedal: „Sám to hovoríš.“ – Mt 27, 11.)
|
Via Dolorosa |
Pôvodne sme mali úmysel prejsť po jednotlivých
zastaveniach a prečítať si verše z Písma. Museli sme to vzdať. Hluk,
vrava a tlačenica boli také, že sme len mlčky prechádzali a jednotlivé
zastavenia sme si uctili tichým osobným rozjímaním. Keď sme už boli pred
posledným zastavením, z obrovského reproduktora sa začal ozývať ohlušujúci
zvuk, ktorý zvolával moslimov na ďalšiu dennú modlitbu... Našťastie, o chvíľu
nás pohltili múry Baziliky Svätého hrobu, ktoré hurhaj čiastočne zmiernili. Vo
vnútri Baziliky bolo ľudské mravenisko: množstvo ľudí, ktorí sa tlačili na
všetky strany, prechádzali krížom-krážom po chodbách, tlačili sa na všetky
posvätné miesta, ktoré táto monumentálna Bazilika ukrýva...
|
Tŕňová koruna ako tovar |
|
Via Dolorosa |
|
Via Dolorosa - šieste zastavenie |
|
Via Dolorosa |
Bazilika Svätého hrobu, pravoslávni
veriaci ju nazývajú Kostol Vzkriesenia: stojí na mieste, ktoré väčšina kresťanov
uctieva ako Golgotu
– Kalváriu, kde bol ukrižovaný Ježiš Kristus. Bazilika je dôležitým pútnickým
miestom kresťanov už od 4. storočia, keď svätá Helena objavila Boží hrob a cisár Konštantín Veľký dal pri ňom vybudovať kostol.
Chrám prináleží šiestim cirkvám: rímskokatolíckej, grécko-ortodoxnej,
arménsko-ortodoxnej, sýrsko-ortodoxnej, egyptsko-koptskej a etiópskej. Bol
niekoľkokrát zničený a obnovený. Je symbolom rozštiepeného kresťanstva. Vybavenie
interiéru dnes odráža po stáročia prebiehajúci spor jednotlivých cirkví. Šesť
cirkví tu má navzájom rozdelený priestor s presnosťou na centimetre. Nadôvažok,
kľúč od chrámu je v rukách dvoch moslimských rodín. Majú kľúče od
Baziliky, každý večer ju uzamknú a ráno otvoria.
|
Bazilika Svätého hrobu |
Táto Bazilika je opradená množstvom
nevysvetliteľných javov, ktoré sa v nej odohrávajú najmä počas Veľkej noci
pri pravoslávnych liturgických obradoch. Náš rímsko-katolícky sprievodca tieto
„znamenia“ mlčky prehliadol. Mám priateľa, pravoslávneho kňaza, ktorý mi
o týchto skutočnostiach porozprával pred mojou púťou. Nebudem o tom
veľa písať, kto má záujem, určite nájde vhodný spôsob, aby sa dozvedel viac.
Hneď pri vchode do Baziliky je Kameň
pomazania – posvätné miesto (13. zastavenie Krížovej cesty), kde bolo podľa
tradície položené Ježišovo telo po
zložení z kríža. Kameň pomazania je doska z bielo-ružového mramoru, ktorá
je zhora slabo osvetlená ôsmimi lampami (každej kresťanskej cirkvi patrí jedna)
a v každom rohu kameňa stojí mohutný svietnik. Je to miesto, kde
Panna Mária plakala nad telom svojho mŕtveho Syna. Každým dňom sa stovky
a stovky pútnikov tohto kameňa
dotýkajú a bozkávajú ho. Kladú naň rôzne prinesené predmety (šatky, retiazky,
prstene, manželské obrúčky, kríže), ktoré si potom ako vzácne relikvie odnášajú
domov. Pozoroval som ich so zatajeným dychom. Bol to neobyčajný zážitok! Blízko
Kameňa pomazania je na stene namaľovaný obraz, ktorý zachytáva výjav pomazania
mŕtveho Pána Ježiša. Olej, ktorý sa nachádza na kameni sa nazýva „križmo“,
odvodením od gréckeho slova Christos, ktoré znamená to isté ako aramejské slovo
Mesiáš, t.j. „pomazaný olejom“.
|
Bazilika Svätého hrobu |
|
Bazilika Svätého hrobu |
|
Bazilika Svätého hrobu - interiér |
V blízkosti kríža v Chráme Svätého
hrobu sa nachádza puknutá skala ako pamiatka na chvíľu, keď pre Krista na kríži
„skaly pukali“. (Tak prišli na miesto, ktoré sa volá Golgota, čo znamená
Lebka – Mt 27, 33. A hľa,
chrámová opona sa roztrhla vo dvoje odvrchu až dospodku. Zem sa triasla a skaly
sa pukali – Mt 27, 51.) Samotný
Boží hrob sme mohli vidieť iba zvonku. Do jeho vnútra sa nedalo dostať. Práve
tam nejaká televízia nakrúcala dokument, a tak prístup do vnútra bol
uzavretý. Čakať dve hodiny na jeho otvorenie, tak na to nebol čas.
Ponáhľali sme sa ďalej na prehliadku starej časti Jeruzalema.
Okolie chrámu je dosť ošarpané. Po zemi sa
povaľujú papiere. Vzhľadom na to, že pred chrámom je málo miesta na sedenie,
pútnici sedia na zemi, občerstvujú sa, pofajčievajú. Navôkol je plno vravy,
smiechu, zvonia mobilné telefóny... Má to byť miesto ticha, smútku
a rozjímania. Opak je však pravdou.
Múr nárekov – je
pozostatkom západnej časti vonkajšej hradby starého jeruzalemského chrámu.
V súčasnosti je to najposvätnejšie miesto Židov. Prichádzajú sem Židia
a kresťanskí pútnici z celého sveta, aby tu vyslovili svoje modlitby
(a prosby), ktoré napíšu na kúsok papiera a ten vkladajú s nádejou
splnenia do škár v múre. Veria, že z Jeruzalema je najbližšie k Bohu a
modlitby vyrieknuté v tomto meste idú priamo k Bohu. K etike patrí aj to, že sa
nečítajú lístočky, ktoré tam zanechávajú iní.
|
Židia pri Múre nárekov |
Pri Múre nárekov sú prísne bezpečnostné
opatrenia, pred vstupom ľudí skontrolujú a všade sa pohybujú desiatky
policajtov. Najprv prejdete cez detektor kovov a skenerom vám skontrolujú aj tašku či
batožinu, ktorú máte so sebou. Na námestí pred Múrom nárekov je v pohotovosti
nielen polícia. Ochrankári hliadkujú v uličkách aj na trhoch, situáciu nad
mestom kontroluje vrtuľník. Takouto prísnou bezpečnostnou prehliadkou sme
prešli aj my. Netrvala dlho, bezpečnostná služba pri hlavnom vchode je na
všetko zvyknutá. Prekvapilo ma, že na ploche, ktorá je hneď za vchodom bolo asi
tridsať mladých žien (vo veku dvadsať až tridsať rokov) oblečených
v uniformách izraelskej armády. Vojačky boli vo výbornej nálade. Smiali
sa, upravovali si vlasy, česali sa, pozerali do svojich kozmetických taštičiek
a pri každej z nich bola opretá zbraň – moderný samopal... Bolo to
nesmierne bizarné, pozeral som na ne s údivom. Odfotiť ich som sa
dlho neodvážil...
|
Príslušníčky izraelskej armády |
|
Múr nárekov |
|
Priestranstvo pred Múrom nárekov |
Múr je rozdelený na dve časti: mužskú
a ženskú. Oddelené sú plotom. Pred samotným vstupom k múru musíte mať
pokrývku hlavy. Môžete si ju vybrať z košov, sú plné malých bielych
čiapočiek. Pri múre bolo mnoho ortodoxných Židov, od najmladších po starcov.
Niektorí sedeli na stoličkách a čítali zo svojich náboženských kníh. Iní
stáli v tesnej blízkosti, takže sa čelom dotýkali popraskanej steny. Tesne
za múrom sú postavené mešity, ktoré dotvárajú zaujímavú kulisu tohto posvätného
miesta.
|
Múr nárekov |
(Pokračovanie o týždeň.)
|
Robert Hakala |
Predchádzajúce časti:
Hakalov cestopis vtiahne do krajiny a vtiahne do deja.Nič neprikrášľuje, nemoralizuje, nehaní...
OdpovedaťOdstrániťJe obohatený dobrými, trefnými fotografiami, ktoré dopovedia, čo spisovateľ nenapísal. Dá sa čítať aj medzi riadkami a to je to naj.