Karol Dučák |
V krízových časoch je mimoriadne dôležité inšpirovať sa svetlými
príkladmi z minulosti, hľadať v nich podnety a námety na
riešenie neblahej situácie. Jedným takýmto mimoriadne svetlým príkladom je
excelentné dielo misionárov Spoločnosti Ježišovej (SJ) u Indiánov kmeňa Guaraní
v jezuitskom štáte v Paraguaji 1609–1768.
Jezuitský štát v Paraguaji
Oficiálne sa história jezuitského štátu
v Paraguaji začala písať v roku 1609 založením prvej redukcie San
Ignacio Guazú dňa 23. decembra 1609. Postupne pribúdali ďalšie redukcie,
až v roku 1760 bola založená posledná z nich s názvom Belén.
Počty obyvateľov týchto indiánskych obcí či osád značne kolísali. Páter Sepp
uvádza, že osady majú„sedemsto, osemsto, deväťsto, ba mnohé majú už tisíc
a ešte viac rodín; pod rodinou sa rozumie otec a matka, dcéra a syn, vrátane
všetkých detí. Môžeme teda zaokrúhlene počítať šesť, sedem, osem a aj viac
tisíc duší na jednu osadu, pretože Indiáni sú veľmi plodní.“ (SEPP, Anton. Reißbeschreibung,
s. 237)
Údaje o počtoch obyvateľov redukcií sa však
značne rozchádzali. Napokon aj samotný páter Sepp uvádza na inom mieste svojho
diela, že redukcie mali „až do 15 tisíc duší...“ (SEPP, Anton. Reißbeschreibung,
s. 23)
Toto však boli skôr výnimočné prípady
dočasného preľudnenia niektorých redukcií. Bežne boli počty obyvateľov
jednotlivých redukcií nižšie. V každom prípade však boli na svoju dobu
pomerne ľudnaté a počtom obyvateľov prevyšovali mnohé španielske
koloniálne mestá. Páter Dobrizhoffer, pôsobiaci v redukciách v poslednom
období existencie jezuitského štátu, uvádza, že ľudnaté redukcie mali často 4–7
tisíc obyvateľov. (Porov. DOBRIZHOFFER, Martin. Geschichte der Abiponer,
I, s. 267, s. 560)
Tesne pred vyhnaním jezuitov z Paraguaja
v roku 1767 bola podľa oficiálnych údajov najľudnatejšou redukcia Yapeyú
so 7 974 obyvateľmi. (Porov. OTRUBA, Gustav. Der Jesuitenstaat in Paraguay,
s. 143; Porov. tiež FAßBINDER, Maria. Der "Jesuitenstaat" in
Paraguay, s. 82;porov. tiež LUGON, Clovis. Chrześcijańska komunistyczna
republika Guaranow, s. 82)
Celkový počet obyvateľov jezuitského štátu
veľmi kolísal a najvyšší stav dosiahol v roku 1732, keď žilo v 30
redukciách (do roku 1732 bolo vybudovaných iba 30 redukcií, posledné tri
redukcie boli postavené neskôr, v rokoch 1750–1760) vyše 141 tisíc
Guaraníov. (Porov. FAßBINDER, Maria. Der "Jesuitenstaat" in
Paraguay, s. 80; porov. LUGON, Clovis. Chrześcijańska komunistyczna
republika Guaranow. s. 83; porov. DOBRIZHOFFER, Martin. Geschichte der
Abiponer, III. s. 505)
Keď bol jezuitský štát v roku 1768 násilím zlikvidovaný, žilo
v redukciách okolo 100 tisíc Guaraníov. (Porov. FAßBINDER, Maria. Der "Jesuitenstaat" in Paraguay,
s. 80; Porov. LUGON, Clovis. Chrześcijańska komunistyczna republika Guaranow.
s. 83; Porov. DOBRIZHOFFER, Martin. Geschichte der Abiponer, III. s.
505)
Jednotlivé redukcie boli do značnej miery nezávislé,
v niektorých prípadoch navzájom od seba značne vzdialené „malé republiky
Indiánov Paraguaja“. (MURATORI, Lodovico Antonio. Il cristianesimo, I,
s. 145)
Jezuitský štát bol akousi konfederáciou mestských republík – redukcií. Fülöp-Miller doslova píše: „Zo štátoprávneho
hľadiska by sme mohli Paraguaj označiť najskôr za konfederáciu, pretože
redukcie boli vo svojich vnútorných záležitostiach celkom samostatné a len
niektoré agendy, napríklad zahraničný obchod a vojenskú službu, riadili
spoločne.“ (FÜLÖP-MILLER, René. Moc a tajemství jezuitů, s. 349-350)
V strede každej z redukcií sa nachádzalo
veľké, najčastejšie štvorcové námestie. Každá strana námestia mala priemerne
128 metrov. Na námestí bola socha nejakého svätca, spravidla patróna redukcie.
Bývali tam tiež vysadené stromy a v štyroch rohoch námestia stáli masívne
drevené kríže. Každá redukcia bola zároveň farnosťou, ktorú spravovali
poväčšine dvaja kňazi. Kostol bol teda farským kostolom a tvoril centrum sídla.
Stál na jednej zo strán námestia a vedľa neho bol umiestnený komplex
verejných budov. Vchod do kostola prečnieval do námestia a bol umiestnený
nad úrovňou námestia, takže ak niekto vychádzal z kostola a postavil sa do
vchodových dverí, mal pred sebou námestie a rady obytných domov obyvateľov redukcie,
rozmiestnené okolo zvyšných troch strán námestia.
Dá sa povedať, že vzhľad guaranískych redukcií mal čosi spoločné so
španielskymi koloniálnymi mestami. Tie
mali pôdorys šachovnice s veľkým štvorcovým centrálnym námestím, ktorému
dominoval kostol, pri ňom stála radnica a iné verejné budovy. Na rozdiel od
španielskych miest však mali guaraníske redukcie do detailov vypracovaný
architektonický plán s precízne pravouhlým pôdorysom, v ktorom nebolo miesto
pre živelnosť a nepravidelnosť.
Celková koncepcia výstavby redukcií bola na
vtedajšiu dobu mimoriadne pokroková. Zachované plány redukcií, ktoré poskytujú
aj pohľad na jednoposchodové domy, sochy a kríže, vytvárajú pôsobivý obraz
týchto sídel. Ešte aj dnes pôsobia monumentálnym dojmom zrúcaniny budov,
kostolov, brán a kultúrnych pamiatok, ktoré stoja na mieste bývalých
redukcií a sú zapísané v zozname pamiatok UNESCO. Toto tvrdenie však
platí predovšetkým pre redukcie Guaraníov.
Kostoly – pulzujúce srdcia jezuitských redukcií
Pod vedením jezuitov vznikali staviteľské
skvosty, predovšetkým kostoly a kaplnky. Z mnohých, žiaľ, zostali len ruiny ako
nemá obžaloba krutého neľútostného sveta. Väčšina z nich podľahla skaze v 19.
storočí a keďže sa nezachovali detailné popisy, môžeme si o nich urobiť len približnú
predstavu. V každom prípade šlo o mohutné, pomerne honosné, množstvom sôch a
sošiek svätcov vyzdobené barokové kostoly so španielskymi, talianskymi,
indiánskymi a juhonemecko-rakúskymi štýlovými prvkami. Už koncom 17. storočia
boli vo všetkých redukciách výstavné kostoly, ktoré sa v 18. storočí renovovali
a zväčšovali, alebo boli nanovo postavené.
Páter Sepp píše, že v 90. rokoch 17. storočia
mala každá obec jeden pekný, vysoký a veľký kostol s vežou, v ktorej bolo
niekoľko zvonov, s jedným alebo dvoma organmi, bohato pozláteným hlavným
oltárom a dvoma, prípadne štyrmi bočnými oltármi. Okrem toho každý kostol mal
kompletne pozlátenú kazateľnicu, osemnásť a viac strieborných svietnikov, tri
až päť strieborných kalichov, tri strieborné kríže, striebornú monštranciu,
veľké strieborné cibórium, atď. (Porov. SEPP, Anton. Reißbeschreibung,
s. 250)
Kostol mal pre Indiánov mimoriadny význam. Bol
nielen centrom redukcie, ale aj centrom ich vlastného života. Dokonca, ako
uvádza Lugon, neraz „v prvom období neofyti túžili postaviť kostol ešte skôr,
ako stihli vybudovať obytné domy.“ (LUGON, Clovis. Chrześcijańska
komunistyczna republika Guaranow, s. 75)
V Indiánoch bola istá dávka lokálpatriotizmu. Kostol bol pýchou
redukcie a Indiáni každej redukcie sa chceli pýšiť svojím kostolom. Charlevoix dokonca uvádza, že výstavba
nádherných chrámov bola tiež „jedinou ctižiadosťou medzi osadami. Niektorí
dokonca zbúrali svoje kostoly a vystavali ich tak, aby sa vyrovnali ostatným. A
odopreli si aj to najnutnejšie, aby to dosiahli.“(CHARLEVOIX, P. Franciscus de.
Geschichte von Paraguay, I, s. 305)
Výber stavebných materiálov, používaných na
výstavbu kostolov, sa postupom času menil. Spočiatku stavali z kameňa len
spodnú časť kostolov, kým vrchná bola čiastočne z tehál a čiastočne z dreva. V
posledných desaťročiach existencie redukcií sa stavali kostoly celé
z kameňa. Boli to novopostavené kostoly redukcií San Miguel
a Trinidad, ktoré uzreli svetlo sveta v rokoch 1735–1744 zásluhou
slávneho architekta brata Primoliho. Avšak aj tieto kostoly podobne ako všetky
doposiaľ vybudované chrámy v redukciách boli postavené bez vápna. Až tesne
pred zánikom jezuitského štátu sa začal používať cement a vápno. Týkalo sa to
kostola v redukcii Jesús, ktorý už jezuiti nestihli dokončiť. (Porov. FAßBINDER,
Maria. Der "Jesuitenstaat" in Paraguay, s. 30)
Práce pri výstavbe a výzdobe kostolov s láskou
a nadšením vykonávali tak jezuiti, ako aj Indiáni, ktorí v tomto prípade
prekonávali svoju vrodenú lenivosť a ľahostajnosť. Stálo to však veľmi veľa
námahy. Napríklad na výstavbe a výzdobe kostola v redukcii San Miguel
„pracovalo desať rokov tisíc Indiánov.“ (CARDIEL, José. Breve relación,
s. 64)
Kostol v San Miguel patril k ozajstným
skvostom jezuitskej architektúry v Južnej Amerike. Ako uvádza Cardiel, hodnotu
tohto kostola vyčíslil „hlavný inžinier španielskych vojsk a iní architekti na
jeden milión pesos.“ (CARDIEL, José. Breve relación, s. 64–67)
Kostol bol vecou cti a hrdosti nielen pre
jezuitov, ale aj pre Guaraníov.
Ako architekti pôsobili v redukciách pátri a
frátri z rôznych krajín. Výrazný podiel na formovaní misionárskej architektúry
v Paraguaji mal páter Sepp von Rainegg. Okrem neho sa vyznamenali frátri Kraus,
Primoli, Brasanelli (uvádzaný aj ako Prasanelli), Lamaire. Páter Sepp s frátrom
Krausom, žiakom architekta R. Blanka, vybudoval najväčší guaranísky kostol v
redukcii San Juan a tiež kostol v Santo Tomé. (Porov. HARTMANN, Peter Claus. Der
Jesuitenstaat in Südamerika, s. 50)
Kostoly v redukciách boli často troj až päť
loďové a mali bohatú vnútornú výzdobu. Bohato vyrezávané, pozlátené barokové
oltáre, ako aj kostolné organy, či zvony, vyrábali zručné ruky remeselníkov
redukcií pod vedením laických bratov. Pri výzdobe sa využívalo zlato, striebro
a vzácne dreviny. Charlevoix píše: „Tieto kostoly v ničom nezaostávali za
najkrajšími v Španielsku či v Peru, ani čo sa týka staviteľského umenia, ani
dobrým vkusom pri práci so striebrom a použití ozdôb.“ (CHARLEVOIX, P.
Franciscus de. Geschichte von Paraguay, I, s. 289)
Vedľa kostolov stáli samostatne stojace
zvonice s 5–6 zvonmi. Každá redukcia mala pre ňu typický súzvuk zvonov,
tvorený piatimi či šiestimi hlasmi. Zvonice mali vzhľad talianskej kampanily,
postavenej v štýle neskorej španielskej renesancie. Aj v tomto ohľade redukcie
predstihli španielske koloniálne mestá svojej doby. Ešte aj omnoho neskôr mali
zvonice pri kostoloch v týchto mestách úbohý vzhľad. Rengger popisuje zvonice v
Asuncióne. Tie pozostávali zo štyroch vysokých drevených stĺpov, postavených do
štvorca, na ktorých boli striešky a pod nimi boli zavesené zvony. Prístup k
zvonom umožňovali rebríky. (Porov. RENGGER, J. R. Reise nach Paraguay,
s. 90)
Kostoly v redukciách boli zariadené množstvom obrazov a sôch. Dodnes sa zachovali stovky plastík,
pochádzajúcich od rôznych sochárov, medzi inými od pátra Seppa, frátra Schmidta
a Jozefa Brasanelliho. Mnohé z týchto diel však pochádzajú aj od Indiánov. Píše
o tom vo svojom diele aj páter Dobrizhoffer: „Z dreva nádherne vyrezaný
oltár v S. Borgia na Uruguaji (sám som ho videl)... bol dielom Guaraníov z
osady Loreto, ktorých vyučil vo svojom umení brat Prasanelli, vynikajúci sochár
z Ríma.“ (DOBRIZHOFFER, Martin. Geschichte der Abiponer, I, s. 277)
Jezuiti vtlačili pečať architektonickému umeniu nielen v Paraguaji, ale
aj v susedných štátoch.
Výstavbou nádherných chrámov vytvorili špecifický stavebný štýl, ktorý sa
nazýva španielsky koloniálny barok, ale aj jezuitský štýl. Bežné sú však aj
označenia tropický barok, kreolizmus, španielsky tiež hispano-indígeno alebo
mestizo. Za mimoriadne úsilie pri výstavbe a skrášľovaní chrámov sa jezuitom
dostalo ocenenia aj od španielskeho kráľa Filipa V. v jeho veľkom dekréte Cédula
Grande z roku 1743. (Porov. Decreto, s. 62)
Paradoxne, kým guaraníske kamenné kostoly
podľahli zubu času, tam, kde redukcie neboli zničené, konkrétne v oblasti
Chiquitos, patriacej k dnešnej Bolívii, sa dodnes zachovali tri nádherné
barokové drevené chrámy, ktoré postavil znamenitý švajčiarsky páter Martin
Schmid z Baaru (1694–1772). Okrem neho
sa ako stavitelia sa v týchto oblastiach vyznamenali páter Johann Mesner
(1709 – 1768) a páter Julian Knogler (1717–1775).
Páter Martin Schmid z Baaru použil pri
výstavbe kostola drevo, pretože nemal k dispozícii kameň. Tieto tri drevené
kostoly s dĺžkou 50–60 metrov a šírkou 20–25 metrov majú jednoduché strešné
konštrukcie z ťažkých trámov a zmestí sa do nich neuveriteľné množstvo dve až
tri tisíc ľudí. (Porov. HARTMANN, Peter Claus. Der Jesuitenstaat in
Südamerika, s. 51)
Kostoly boli zvnútra vymaľované a bohato
vyzdobené, stĺpy mali často špirálovité ryhy. Schmid spolu so svojimi
indiánskymi remeselníkmi vytvoril vo svojich kostoloch v St. Rafael, Concepción
a St. Xaver nádherné oltáre, ba vyhotovil oltáre aj v iných kostoloch. Bol
nielen schopným staviteľom, ale aj zručným sochárom a striebrotepcom. Založil v
redukcii San Rafael umeleckú kováčsku dielňu Chiquitov, „ktorá vyrábala
nádherné monštrancie, svietniky, kalichy a výzdobu oltárov.“ (HARTMANN, Peter
Claus. Der Jesuitenstaat in Südamerika, s. 51) A Indiáni si tu napriek
nedostatku katolíckych kňazov zachovali vieru, ktorú im misionári priniesli.
Výstavba kostolov v guaranískych redukciách nebola samoúčelnou
záležitosťou. Ako už bolo
v úvode spomenuté, kostoly boli skutočným pulzujúcim srdcom redukcie.
Vtláčali životu Guaraníov najvýraznejšiu pečať a bez nich si ani nemožno
predstaviť život v redukcii. Život redukcie začal ráno zvonením zvona.
Charlevoix píše: „Takmer nikdy nie sú kostoly bez veľkého množstva ľudí, ktorí
tu trávia všetok voľný čas v modlitbe. Už pri
brieždení sa v nich po zaznení zvonu zhromažďujú deti a po modlitbe
spievajú kresťanské poučky, pokým nevyjde slnko. Nato prichádzajú muži a ženy,
aby sa zúčastnili na svätej omši; potom sa všetci odoberú do práce. Večer sa
deti vracajú späť do kostola, načúvajú katechizmu, po ňom nasleduje modlitba,
na ktorú sa podľa možnosti dostavia všetci, a ktorá je vždy ukončená ružencom.“
(CHARLEVOIX, P. Franciscus de. Geschichte von Paraguay, I, s. 307-308)
Ešte rušnejšie v kostoloch bývalo pochopiteľne
počas nedelí a sviatkov. Kostoly sa nezamykali, ale boli neustále otvorené pre
veriacich.
O tom, že kostol bol skutočne pulzujúcim srdcom redukcií
Guaraníov, sa zachovali početné svedectvá. Ako píše Charlevoix, všetky kostoly „sú vyzdobené obrazmi, ktoré
predstavujú tajomstvá nášho svätého náboženstva a hrdinské činy svätcov Starého
i Nového zákona. Maľby sú rozdelené do polí a oddelené závesmi z kvetín, ktoré
sú vždy čerstvé a v plnom kvete. Počas sviatkov je kvetmi pokrytá i zem a celý
kostol je pokropený voňavou vodou. Takáto výzdoba nič nestojí, pretože v týchto
krajoch majú po celý rok čerstvé byliny a kvetiny; navyše Indiáni veľmi milujú
vône.“ (CHARLEVOIX, P. Franciscus de. Geschichte von Paraguay, I, s.
305)
Aj Muratori píše o skrášľovaní interiéru
kostolov girlandami kvetov a voňavých bylín. Ako ďalej uvádza,
príťažlivosť vnútornej výzdoby kostolov „ sa pri slávnostnejších sviatkoch
zvyšuje parfumami, podlaha sa kropí vodou z pomarančových kvetov
a ruží a taktiež sa posype kvetmi a voňavými bylinami...“
(MURATORI, Lodovico Antonio. Il cristianesimo, I, s. 95)
Vari najvýrečnejšie svedectvá o posvätnej úcte Indiánov ku
kostolom poskytuje páter Florián Paucke.
Vo svojom diele veľmi sugestívnym spôsobom líči príbeh ženy, ktorá sa rada
zdržiavala v kostole zvlášť v čase vyučovania náboženstva. Sliezsky páter o nej
píše: „Jedna vydatá menom Eulalia mala zvyk postiť sa každú stredu v roku,
preto som ju volal po španielsky Agunadora, to znamená: postiteľka.
Objavovala sa s deťmi na vyučovaní náboženstva istotne skôr ako o druhej hodine
popoludní. Bola vdovou... Vytrvalo si zachovávala svoj bezúhonný spôsob života.
Aj jej sa ohlásila posledná hodina a ona zomrela vo svojich najlepších rokoch.
Krátko pred smrťou sa na mňa obrátila s nasledovnou prosbou: ,Môj páter!
Považuj za dobré, o čo ťa žiadam. Prosím ťa, pochovaj moje telo nie mimo
kostola na spoločnom cintoríne, ale v kostole.´ Ja som sa jej opýtal:
,Prečo? Či vari nebol aj cintorín vysvätený a či tam neodpočívajú aj iní?´ Ona
odpovedala: ,Ja to dobre viem, ale moja jediná túžba spočíva v tom, aby si moje
telo pochoval v kostole, pretože som vždy bola veľmi rada v kostole a
predovšetkým som bola prítomná na dennom vyučovaní náboženstva. A keďže sa ho
po mojej smrti nebudem môcť zúčastňovať ako živá, prosím ťa, aby aspoň moje
mŕtve telo bolo tu v čase vyučovania náboženstva.´ Sľúbil som jej to a aj som
tak urobil.“ (PAUCKE, Florian. Zwettler Codex 420, s. 612)
Ten istý páter zanechal vo svojom diele aj iné
svedectvo zbožnosti svojich Indiánov: „V jednu nedeľu prišiel do mojej dediny
jeden Španiel, bohabojný muž, ktorý hľadal svoj stratený dobytok medzi dobytkom
našej dediny. Skôr než som nechal zazvoniť zvon, zavolal som ho, aby so mnou
vyšiel pred nádvorie, pretože mu chcem niečo ukázať. Keď zaznelo znamenie na
omšu, začal sa zliezať všetok ľud. Španielovi tiekli slzy po lícach a on mi
povedal: ,Ó, otče! Čo tu vidím na zahanbenie našich starých kresťanov! Sotva
títo nedávno divokí ľudia počujú znamenie ísť do kostola, už sa zliezajú ako
mravce zo svojich chalúp a ponáhľajú sa do kostola; kde toto vidno v našich
kresťanských mestách?´ “ (PAUCKE, Florian. Zwettler Codex 420, s. 617–618)
Všetky tieto svedectvá vyvracajú obvinenia
nepriateľov jezuitov, ktorí tvrdili, že misionári SJ Indiánom vnucovali katolícku
vieru a obmedzovali ich osobnú slobodu. Aj takéto tvrdenia totiž história
zaznamenala.
(Pokračovanie o týždeň.)
::
::
Predchádzajúca časť:
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.