Karol Dučák |
V krízových časoch je mimoriadne dôležité inšpirovať sa svetlými
príkladmi z minulosti, hľadať v nich podnety a námety na
riešenie neblahej situácie. Jedným takýmto mimoriadne svetlým príkladom je
excelentné dielo misionárov Spoločnosti Ježišovej (SJ) u Indiánov kmeňa Guaraní
v jezuitskom štáte v Paraguaji 1609–1768.
Hlboká a úprimná zbožnosť obyvateľov jezuitských redukcií
Jeden z nekompromisných kritikov
jezuitov, socialista a zať Karola Marxa, Paul Lafargue, napísal: „Jezuiti
použili všetko preto, aby Indiánov spútali duchovne ešte viac ako materiálne.
Celú dobu, ktorú nevenovali práci, alebo nevyhnutnému zotaveniu, museli tráviť
v modlitbách, takže im neostala ani jedna voľná minúta nato, aby mohli uvažovať
o svojom položení.“ (LAFARGUE, Paul. Der Jesuitenstaat in Paraguay, s.
159)
Štúdium pomerov v jezuitskom štáte však
usvedčuje Lafargua buď z povrchnej znalosti faktov alebo z očividného klamstva.
Rozhodne nie je pravdou, žeby jezuiti nejakým drastickým spôsobom obmedzovali
osobnú slobodu Indiánov a nútili ich k intenzívnemu náboženskému životu. Pravý
opak je pravdou. Pôvodní obyvatelia Paraguaja nachádzali v kresťanstve
prirodzenú potrebu a záľubu, takže tu kresťanstvo zapustilo pevné a hlboké
korene.
Jezuiti nielenže nenútili Indiánov k prepiatej zbožnosti, ale
naopak, neraz boli sami šokovaní extrémnymi prejavmi hlbokej a úprimnej
zbožnosti Indiánov a snažili sa ich udržať v rozumných medziach. Platilo to tak pre Guaraníov, ako aj pre
Indiánov v iných oblastiach Paraguaja, v ktorých pôsobili jezuitskí
misionári. Štúdium prameňov nám o tom poskytuje nesmierne množstvo
svedectiev. Páter Paucke opisuje svoju skúsenosť s domorodými ženami, ktoré sa
pokúšali presvedčiť ho, aby im dovolil bičovať sa pri kríži na námestí pred
kostolom. No hoci im páter povolenie nedal, dozvedel sa napokon, že to mnohé z
nich robili tajne. Sliezsky jezuita dokonca píše: „Indiáni sa šľahali s celou
silou, a tiež tak dlho, až som im dal zvončekom znamenie. Takú horlivosť by som
si u mojich kresťanov nevedel predstaviť.“ (PAUCKE, Florian. Zwettler Codex
420, s. 614)
Znie to zvláštne, ale Indiáni mali akúsi zvláštnu záľubu v
sebabičovaní. Takúto skúsenosť
potvrdzuje aj iný misionár, páter Dobrizhoffer, ktorý píše: „Posledné tri dni
veľkonočného týždňa zahoreli túžbou po mučení, keď počuli o utrpení nášho
Spasiteľa, alebo o ňom rozjímali. Mnohí sa intenzívne bičovali. Mnohí niesli v
procesiách kríže cez námestie, lebo to isté videli u horlivých Španielov v
Santa Fè. Dokonca ani chlapci sa napriek zákazu a hrozbám misionárov nenechali
odradiť od sebabičovania. Nástrojmi im boli kožené povrazy s uzlami. Keďže
nemali kríže, pospájali si drevá z volských záprahov, oje z vozov, veľké brvná,
či iné neforemné drevá, ktoré mali poruke, na spôsob kríža. Naozaj sa zdalo, že
v krvavom rozdriapaní svojho tela dokázali nájsť vnútornú blaženosť.“
(DOBRIZHOFFER, Martin. Geschichte der Abiponer, III, s. 139–140)
Bolo paradoxom, že práve Indiáni, predtým nomádi a ľudožrúti,
v priebehu relatívne krátkej historickej epochy, sa stali po prijatí
kresťanstva vzorom aj pre európskych kresťanov. Neplatilo to len pre Guaraníov, ale aj pre
iné juhoamerické indiánske kmene. Páter Dobrizhoffer nešetril chválou pri
hodnotení svojich Mocobíov. Veľmi sugestívnym spôsobom píše, že „kolónia,
utvorená krátko predtým zlúčením divokej a zabíjaniachtivej lúpežnej
hávede, sa stala semenišťom kresťanskej zbožnosti. Svätosť ich manželstva v
zmysle Rímskej cirkvi, neuveriteľná ostýchavosť ich mladých ľudí oboch pohlaví,
ochotná poslušnosť, pracovitosť, žiadnou hádkou alebo zvadou nenarušený súlad
ich myslí a ich úprimná oddanosť voči pátrom primäli Španielov k obdivu a úcte
voči tomuto ľudu, na ktorého predchádzajúcu divokosť ešte nezabudli...“
(DOBRIZHOFFER, Martin. Geschichte der Abiponer, III, s. 139)
Možno povedať, že katolícka viera sa stala alfou a omegou života
obyvateľov paraguajských redukcií. História
nám zanechala nepreberné množstvo svedectiev hlbokej a úprimnej zbožnosti
Indiánov v Paraguaji nielen zo strany misionárov SJ, ale aj z iných
zdrojov.
Napríklad Pedro Faxardo (uvádzaný aj ako
Guaxardo) z rádu trinitárov, biskup z Buenos Aires, píše dňa 20. mája 1721 vo
svojom ochrannom liste španielskemu kráľovi Filipovi V. o Indiánoch
z redukcií okrem iného toto: „Medzi týmito početnými kmeňmi, ktorí
pochádzajú z Indiánov, od prírody náchylných k všakovakým nerestiam, panuje
taká nevinnosť, že neverím, že by sa tu páchal čo len jeden smrteľný hriech,
pretože bdelosť pastierov predvída najmenšiu chybu a predchádza jej. Bol som na
slávnosti Našej milej Pani v jednej z ich osád a videl som tam pristupovať k
svätému prijímaniu osemsto osôb. Môže sa potom človek ešte diviť, že nepriateľ
spásy ľudí prebúdza toľké búrky proti tak svätému dielu a vynakladá celú svoju
silu, aby ho zničil? Je prirodzene pravda, že misionári bdejú so zvláštnou pozornosťou,
aby ich Indiáni neudržiavali žiadne styky so Španielmi; majú k tomu ale závažné
dôvody, pretože tieto styky by mohli byť skazonosným morom pre ich nevinnosť a
vniesť medzi nich výstrednosti a skazenosť. Máme o tom veľmi názorný príklad v
živote, ktorý vedú Indiáni štyroch kmeňov, žijúcich v blízkosti tohto mesta. Je
tiež pravda, že títo Indiáni sú svätým otcom dokonale podriadení a je
obdivuhodné, že človek u týchto barbarov, ktorí pred svojím obrátením
vzbudzovali pochybnosť, či by mohli byť rozumnými ľuďmi, nájde viac vďačnosti,
ako u tých, ktorí sa narodili v lone Cirkvi.“ (Schutzschrift des Bischofs von
Buenos Ayres, in: CHARLEVOIX, P. Franciscus de. Geschichte von Paraguay,
I, s. 330-331)
Aj Muratori píše, že misionári podľa vlastných
svedectiev poväčšine odhalia pri spovedaní Guaraníov takú čistotu ich svedomia,
že „tam nie je matéria na rozhrešenie.“ (MURATORI, Lodovico Antonio. Il
cristianesimo, I, s. 95)
Hlboká a čistá zbožnosť Indiánov bola vari najúchvatnejším triumfom
jezuitov pri vykonávaní ich misijného poslania v Paraguaji. Významnú úlohu zohrala pritom aj skutočnosť,
že sa misionári SJ snažili spestriť a spríjemniť náboženský život Indiánov
okázalými slávnosťami, spevom, hudbou a tancom. Zaviedli v redukciách
španielsky zvyk sláviť cirkevné sviatky tancom, aby Indiáni intenzívnejšie prežívali
radosť z kresťanstva.
Hudba, spev a tanec boli neodlučiteľnou
súčasťou dennodenného života Indiánov. Smutný alebo unudený Indián sa čoskoro
cítil byť smrteľne chorý a nebol už na nič súci. Indiáni pri slávnostných
príležitostiach tancovali tie najzložitejšie tance, hrali rytierske hry, či už
na koňoch, alebo pešky, chodili na šesť stôp vysokých chodúľoch, vedeli chodiť
aj po lane, alebo pretekali vo vrhaní kópiou do krúžku. Dokonca sa časom
naučili hrať aj krátke komédie a s veľkou záľubou ich predvádzali ešte aj mnoho
desaťročí po vyhnaní jezuitov z Paraguaja. (Porov. FÜLÖP-MILLER, René. Moc a
tajemství jezuitů, s. 343)
Počas takých výnimočných príležitostí, akými
boli najväčšie sviatky redukcií, boli Indiánom v obmedzenom množstve povolené
aj alkoholické nápoje, teda chicha a trocha vína. (Porov. LUGON, Clovis.
Chrześcijańska komunistyczna republika Guaranow, s. 198; FAßBINDER,
Maria. Der "Jesuitenstaat" in Paraguay, s. 68)
Veľkolepé oslavy náboženských sviatkov
Zvlášť slávnostne prebiehal sviatok Božieho tela. Ten misionári koncipovali spôsobom, ktorý v
mnohom pripomínal slávnosti na čínskom cisárskom dvore. Charlevoix nám zanechal
opis sviatku Božieho Tela: „Nič sa však nedá porovnať so slávnosťou Božieho
tela a môžeme popravde povedať, že tieto slávnosti aj bez bohatstva a nádhery
poskytujú obraz, prekonávajúci takmer všetko, čo je na iných miestach bohaté a
nádherné. Predvádzajú sa pritom i tance, podobne ako v provincii Quito, avšak
všetko dýcha krásou a zbožnosťou. Hoci tu nevládne vyumelkovaná nádhera, sú tu
prítomné všetky krásy prostej prírody v tak ľúbeznej rozmanitosti, že sa všetko
odvíja v najvyššom lesku. Ba príroda sama je tu prítomná v kvetinách a vetvách
stromov, z ktorých sú zhotovené slávobrány, ktorými prechádza Božská Sviatosť.
Okolo poletujú vtáci všetkých farieb. Uviazaní za nohu dlhými povrázkami sa
zdajú byť takými voľnými, ako keby sem dobrovoľne prileteli; svojimi hlasmi
doslova vpadli do koncertu spevákov a všetkého ľudu a po svojom chválili Toho,
ktorý sa o nich vo svojej Prozreteľnosti stále stará.
Vo všetkých uliciach sú špaliere z krásne
zhotovených závesov, ktoré sú od seba oddelené vencami kvetín a zelenými
kobercami s presnou súmernosťou. V primeraných vzdialenostiach od seba stoja
dobre spútané levy a tigre, a prekrásne ryby sa hrajú v obrovských, vodou
naplnených nádržiach. Skrátka, živé stvorenia všetkých druhov vzdávajú ako
vyslanci hold Bohočloveku v Najsvätejšej Sviatosti a uznávajú jeho výsostnú
zvrchovanosť nad všetkým živým, ktorú mu dal jeho večný Otec.
Všade, kade prechádza procesia, je zem pokrytá
šašinou a posiata kvetmi či voňavými bylinami. Všetci, i najmenšie deti pracujú
na výzdobe, a dokonca je sem prinesené a Pánu obetované čerstvé mäso a všetky
jedlá, ktoré budú na tejto veľkej slávnosti predložené; prvotiny každej žatvy a
zrná semien budúcej úrody, aby všetkému požehnal. Spev vtákov, rev levov a
tigrov, hlasy spevákov, mnohohlasný spev zboru možno počúvať na jednom mieste
bez chaosu a to všetko vytvára jeden koncert, ktorý je vskutku jedinečný svojho
druhu.
Za Sviatosťou nesú veľkú kráľovskú zástavu;
kacik, corregidor, regidor a alcaldes nesú baldachýn.
Jazdecké a pešie vojsko pritom pochoduje so svojimi zástavami v brilantných
zákrytoch. Akokoľvek nádherný je tento pohľad, predsa len je najvyšším leskom
tejto slávnosti zbožnosť, mravnosť, bázeň a dokonca výraz svätosti na všetkých
tvárach. Nikde nie je triumf Vykupiteľa sveta dokonalejší, než v tejto divokej
krajine, kde ešte pred sto rokmi bolo jeho meno neznáme. Len čo sa Božia
Sviatosť vráti do kostola, sú misionárom odovzdané všetky pokrmy, ktoré boli
vystavené pri ich ceste. Tí potom pošlú to najlepšie chorým, zvyšok sa ale
rozdelí medzi obyvateľov osady. Večer je usporiadaný ohňostroj...“ (CHARLEVOIX,
P. Franciscus de. Geschichte von Paraguay, I, s. 312–314)
Počas sviatku Božieho tela dostávali priestor aj umelci z ľudu,
ktorí takto mohli prejaviť svoj umelecký talent. Pôsobivé vystúpenie predvádzali „štyria
králi, ktorí reprezentovali štyri strany sveta, s ich korunami
a žezlami...“ (CARDIEL, José. Breve relación, s. 114)
Bol to nepochybne jeden z
najkrajších dní v roku a teda nie
div, že mali Indiáni Sviatosť oltárnu vo veľkej úcte a nevynechali nijakú
príležitosť na adoráciu.
Veľkolepé procesie sa uskutočňovali aj počas iných sviatkov
v liturgickom roku.
Pri veľkonočných procesiách Indiáni obchádzali vlastnoručne zhotovené figuríny,
plasticky znázorňujúce scény Kristovho utrpenia. Misionári zvyšovali dojem tak,
že používali sochy s pohyblivými údmi a očami. Na zem pritom sypali byliny a
kvety, ktoré postriekali voňajúcou vodou. (Porov. FÜLÖP-MILLER, René. Moc a
tajemství jezuitů, s. 344)
V redukciách usporadúvali procesie aj inokedy,
ale tie už neboli natoľko okázalé ako tie, ktoré sa konali počas
najvýznamnejších sviatkov roka. Uskutočňovali sa na sviatok sv. Marka, pri
posviackach polí, pred Nanebovstúpením Pána, či pri iných príležitostiach. Aj
tieto procesie sa však vyznačovali hlbokou, úprimnou nábožnosťou. (Porov.
LUGON, Clovis. Chrześcijańska komunistyczna republika Guaranow, s. 224)
Jezuiti zavádzali v redukciách aj kult ľudových patrónov. Práve vďaka jezuitom sa stal český mučeník
sv. Ján Nepomucký známym fakticky po celom svete a veľkej úcte sa tešil aj v
jezuitskom štáte v Paraguaji. Stal sa patrónom proti povodniam a záplavám, kým
sv. Izidor bol patrónom roľníkov, sv. Florián ochrancom proti požiarom a sv.
Urban bol už tradične ochrancom vinohradníkov. Úctu požívali v redukciách aj
ďalší svätci: sv. Rozália, sv. Šebastián, sv. Rochus a iní. Každá z redukcií
mala svojho patróna, podľa ktorého bola pomenovaná redukcia aj kostol v nej. Na
prvom mieste je potrebné spomenúť sv. Ignáca, ale úcte sa tešili aj sv. Mária,
sv. Jozef, sv. Ján Krstiteľ, sv. Anna, sv. Michal, svätí anjeli, svätí
apoštoli, sv. Mikuláš, sv. Karol Boromejský, sv. František Xaverský, atď. Sochy
patrónov boli umiestnené na námestiach redukcií.
Sviatky svätých patrónov redukcií sa slávili
práve tak okázalo ako sviatok Božieho
Tela. Na tento sviatok bývali pozvaní aj hostia zo susedných redukcií. Pozvaní
hostia prespávali v kolégiu, alebo v súkromných bytoch, funkcionári z redukcií
boli hosťami miestnych funkcionárov. Ako uvádza Muratori, niekedy už na
slávnostné vešpery v predvečer sviatku dorazilo do redukcie na koňoch až 500
hostí. (Porov. MURATORI, Lodovico Antonio. Il cristianesimo, I, s. 124)
Veľmi farbisto popisuje tento sviatok vo
svojom diele Cardiel. Venuje mu celú jednu kapitolu. Ako uvádza, počas celých
osláv, teda od príchodu hostí do redukcie deň pred samotným sviatkom, až do
konca, sa stával kľúčovou postavou osláv alférez Real „s kráľovskou
štandardou“. Po vešperách v predvečer sviatku nasledoval program s tancami
detí na námestí alebo aj v kostole. Osvetlené boli všetky ulice. Tancovalo „30
až 40 tanečníkov v rôznych krojoch: španielskych, tureckých, ázijských a iných
národov...“ Najdôležitejším momentom sviatočného dňa bola slávnostná sv. Omša,
ktorej sa zúčastnili hostia, ale aj všetci obyvatelia redukcie. V tento deň
kostol nestačil pojať všetkých účastníkov slávnostných obradov, takže ľudia
zaplnili námestie pred kostolom. Hromadne sa pristupovalo k sviatostiam. Po
skončení obradov sa uskutočnil slávnostný sprievod. „Nastúpilo osem rôt vojakov
s ich uniformami a zbraňami, s veľmi úhľadnými vlajkami, štyri jazdectva a
štyri pechoty.“ (CARDIEL, José. Breve relación, s. 123–125)
Na poludnie bol pre pozvaných predstaviteľov z
iných redukcií, aj pre domáce oficiálne predstavenstvo usporiadaný banket.
Ostatní hostia sa rozišli po rodinách redukcie. Po hostine bývali rôzne zábavy
a hry. Tento čas bol však aj časom mimoriadnej štedrosti.
Ako píše Cardiel, popoludní pátri hojne
rozdávali dary. Boli to nože, britvy, hrebene, ružence, medaily, plátno,
bavlnené tkaniny rôznych farieb, rozličné šatky, uteráky, klobúky, čiapky,
gombíky z kovu a iných materiálov, ihly, spony, korále, sklené korále
rôznych veľkostí a farieb, yerba, tabak, soľ a iné predmety. (Porov. CARDIEL, José. Breve
relación, s. 126)
Sviatky svätých patrónov patrili medzi najobľúbenejšie dni v roku a
utužovali vzťahy medzi jednotlivými redukciami. Je však potrebné zdôrazniť, že obyvatelia
redukcií prežívali osobitú, slávnostnú atmosféru aj počas tradičných
kresťanských sviatkov, Vianoc a Veľkej noci. Jezuiti zaviedli v redukciách
niektoré európske tradície, napríklad naučili Indiánov pripraviť na Vianoce
jasličky. Spočiatku ich robili samotní misionári. (Porov. SEPP, Anton. Reißbeschreibung,
s. 216)
Guaraníovia si však postupom času tento zvyk
osvojili a našli v ňom osobitnú záľubu, ba v čase Božieho narodenia
jednotlivé redukcie súťažili v príprave čo najdôstojnejšie a najbohatšie
vyzdobených jasličiek. (Porov. LUGON, Clovis. Chrześcijańska komunistyczna
republika Guaranow, s. 221)
Veľmi intenzívne prežívali Guaraníovia aj Veľkú noc. V predchádzajúcom texte boli uvedené
sugestívne svedectvá otcov jezuitov, popisujúcich Indiánov, ktorí sa počas
veľkonočného týždňa bičovali, aby tak mali spoluúčasť na utrpení Pána Ježiša.
Indiáni hlboko preciťovali bolesť a utrpenie nášho Pána, obetujúceho sa za
hriechy sveta. Veľkonočný týždeň bol jediným obdobím roka, v ktorom sa tento
ľud postil. Priamo v kostole sa predvádzali pašiové hry. Na Zelený štvrtok
večer po kázni sa konala procesia, na čele ktorej išlo tridsať až štyridsať
detí, nesúcich jednotlivé nástroje umučenia Pána. Pri návrate do kostola, deti
za žalostného spevu ukazovali jednotlivé nástroje umučenia Pána. Niektorí
neofyti sa pritom bičovali až do krvi, hoci jezuiti sa snažili obmedzovať
extrémne prejavy zbožnosti Guaraníov. Na Bielu sobotu bolo svätenie ohňa a iné
obrady.
Veľká noc ukončila Veľký týždeň a vyznačovala
sa búrlivými prejavmi radosti Guaraníov zo zmŕtvychvstania Ježiša Krista. Ich
radosť bola práve tak úprimná, ako úprimný bol ich žiaľ počas posledných dní
Veľkého týždňa. (Porov. CARDIEL, José. Breve relación, s. 114–117)
(Pokračovanie o týždeň.)
::
::
Predchádzajúce časti:
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.