Rozhovor s dp.
diakonom Manuelom Sattelbergerom
|
Manuel Sattelberger |
Dôstojný pán diakon, môžete sa, prosím, čitateľom aspoň v krátkosti
predstaviť?
Volám sa Manuel Sattelberger a narodil
som sa 4. 2. 1981 v Scheibbse v Dolnom Rakúsku. Vyrastal som
v Petzenkirchene u mojich rodičov Josefa (riaditeľ banky) a Renaty (domáca).
Mal som brata Dominika. Zomrel pri dopravnej nehode vo veku 25 rokov. Školská dráha:
škôlka, ľudová škola, základná škola, polytechnická škola, výučba stolárskeho remesla
na Landesberufschule Pöchlarn, tovarišská skúška zložená, v roku
1999 vstup do seminára pre cirkevné povolania vo Viedni (dnes už neexistuje –
bol zatvorený). Detstvo: pobožný miništrant až do osemnásteho roku, veselé
dieťa v Jungschar a potom duchovný sprievodca detí v domovskej
farnosti, pomocník birmovancov, cirkevno-farsky vždy veľmi udomácnený; mal som
„tichý“ zážitok povolania – Boh ma vždy priťahoval!
Boh ma veľmi ticho, ale
veľmi vytrvalo „povolával“. Štyri roky štúdia v seminári pre cirkevné
povolania / Ústav pre cirkevné povolania Viedeň, Ober St. Veit,
záverečná skúška s diplomom (vynikajúci prospech – samé „veľmi dobre!“),
jeden rok civilnej služby namiesto vojenskej pri ťažko postihnutých deťoch,
v roku 2004 pastoračný asistent a učiteľ náboženstva (ľudová škola a
stredná škola) vo farnosti St. Valentin, 2010–2014 diakonské štúdium pri diecéze
St. Pölten, 22. 9. 2014 diakonská vysviacka biskupom Dr. Klausom Küngom
v kláštore Melk. Odvtedy pastoračný asistent a diakon vo farnosti St.
Valentin. Milujem svoje povolanie (poslanie)!
Patríte k najmladšej generácii Rakúšanov. Aká je súčasná situácia
s povolaniami v rakúskej Katolíckej cirkvi? Hodnotíte ju pozitívne,
negatívne, alebo vari opatrne?
Povolania v Rakúsku sú! Kandidáti
vstupujú do seminárov, prípadne rehoľných spoločenstiev v zrelšom veku.
Mnohí majú už inú profesiu alebo absolvovali iné štúdium. To zodpovedá všeobecnému
trendu: životné rozhodnutia sa robia čoraz neskôr! Manželstvá sa uzatvárajú, ak
vôbec, tiež v „zrelšom“ veku. Som človek plný dôvery, preto vnímam
situáciu pozitívne! Je to dobré, keď sú ľudia dobre vyskúšaní a svoje
rozhodnutia urobia dobre. Vek povolania sa tým presúva. A Boh volá najrozličnejších
ľudí. Mnohí prichádzajú z takzvaných „zbožných“ rodín a spoločenstiev,
iní mali zážitok obrátenia. Krajina povolaní je pestrá a mnohotvárna, ako
aj Cirkev vcelku! Navyše, okrem klasických duchovných povolaní jestvujú aj
mnohé nové cirkevné profesie, do ktorých možno prilákať mladých ľudí (pastoračná
asistentka, vedúca mladých, učiteľka náboženstva). Som hlboko presvedčený: Boh
volá neustále! Boh volá aj v Rakúsku! Počuješ TY jeho volanie?
Ste mladý človek. Ako vnímate mladú generáciu v Rakúsku?
Mladí Rakúšania a Rakúšanky prežívajú
situáciu, aká sa málokde nájde. Neprežívajú núdzu, majú všetky vymoženosti
a žijú v mieri! Aj keď zároveň je na mladých vyvíjaný tlak stále sa rozhodovať!
Mnohé „hlasy“ ich volajú a nadbytok možností voľby to mladým Rakúšanom a
Rakúšankám tiež nezjednodušuje. Mladí ľudia u nás majú vysoké kvality,
chcú mať dobré pracovné miesto a žiť v harmonickej rodine. Cirkevne
videné: mladí niekde Rakúsku „chýbajú“. Ide však aj o to, či sa farské
spoločenstvá zaujímajú o mladých ľudí a či im niečo ponúkajú. Kde sa
mladým kresťanom vychádza v ústrety, tam idú! Musíme sa učiť meniť svoju
evanjelizáciu od postoja „Poď, kresťan, do Cirkvi“ k postoju „Choď tam, Cirkev“!
Modlime sa, aby sa nám to podarilo, lebo posolstvo Ježiša Krista je vysoko
aktuálne aj pre mladých ľudí a ich svet!
Jedna vec ma obzvlášť deprimuje. Rakúsky ľud mi nie je cudzí. Rakúsko
je susedná krajina mojej vlasti, Slovenska. Viedeň a Bratislava boli
v časoch Habsburskej monarchie mestá-dvojičky. Ja sám tu pracujem od roku
2010. Žiaľ, v posledných rokoch sme prežívali v Rakúsku veľa afér.
Len skrátka: Josef Fritzl, Wolfgang Priklopil, Ulrike Lunacek, Conchita Wurst
a iné. Na takú krajinu, ako je Rakúsko, je to veľa. Prepáčte mi, prosím,
moju úprimnosť: je vari rakúska spoločnosť chorá? Alebo je vari chorá európska
spoločnosť? Pýtam sa otvorene: čo si o tom myslíte?
Hovoríte o smutných, vážnych veciach (ľudia
a osudy)! Myslím, že Rakúsko nie je choré, ale stále sa nájdu ľudia,
ktorí, povedzme, odrazu „zblúdia“ alebo skutočne urobia niečo strašné iným
ľuďom. Fritzla a Priklopila nemožno však v žiadnom prípade porovnávať s
„pani“ Wurst. V súčasnej dobe prežívame „odchod“ k slobode. Conchita
Wurst vedome provokuje spoločnosť, ona/on z toho ani nerobí žiadne tajnosti.
Veľa sa o tom „predtým“ nehovorilo, alebo sa len šuškalo s rukou na
ústach, no v našich časoch sa to často mediálne rozvíja a provokačne
„propaguje“. Ľudia s takýmito sklonmi boli vždy, v podzemí
a tajne, teraz vychádzajú na povrch! Prosím, rozlišujme medzi skutočným
páchaním deliktov a inými (a možno cudzími) životnými štýlmi! Ešte
raz: Rakúsko nie je choré! Nie viac choré ako iné krajiny na tomto svete! Ja
verím, že aj my ako Cirkev sa musíme postaviť proti týmto tendenciám, nemusíme
všetko dobre pomenovať a propagovať, ale sme vyslaní ku všetkým ľuďom, aj
k tým a oným! Ak som správne pochopil Bibliu, Ježiš by v každom
prípade navštívil aj „pani Wurst“. Opravdivé stretnutie s Ježišom zmení
náš život!
|
Manuel Sattelberger (vpravo) s Karolom Dučákom |
Ešte stále 5,27 milióna zo zhruba 8,5 milióna obyvateľov Rakúska patrí
ku Katolíckej cirkvi, teda jasná väčšina. Ako vidíte budúcnosť Rakúska ako
katolíckej krajiny?
Som pastier duší a nie pastier počtov! Počty sú jedna vec. Konkrétna
skutočnosť a aktuálne problémy ľudí sú iná vec. Áno, sme väčšina, ale tiež
sa zmenšujeme, čo sa týka čísel. Rakúšania majú často veľký strach z iných
náboženstiev (moslimovia). Žijú však svoje vlastné náboženstvo len
s polovičným srdcom, alebo ak naplno, tak len počas veľkých sviatkov! To by
sa nám muselo znovu podariť, aby sme ako kresťania v Rakúsku boli hrdí na
svoju vieru, na svoje farské spoločenstvo! A tiež rôzne „cirkevné
škandály“ (zneužitie duchovnými, násilie) to nestálym ľuďom neuľahčujú! Áno,
určite sme stratili na hodnovernosti, a to veľmi škodí našej Cirkvi! Hoci
by nám malo ísť skôr o Ježiša Krista a nie o štruktúry a iné
podružnosti! Cirkev musí ohlasovať Ježiša a nie seba samu!
Ako vidíte budúcnosť rakúskej Katolíckej cirkvi? A ako vnímate vašu pozíciu
v nej?
Budúcnosť Cirkvi bude napätá a ja budem rád pri tom. Nakoľko budem môcť,
budem tiež spolutvoriť a spolupracovať! Ježišovo posolstvo nesmie umĺknuť
– tu má Katolícka cirkev v Rakúsku aj v budúcnosti čo robiť!
S istotou budeme početne slabší, ale my sa s tým nesmieme uspokojiť.
Choďte k všetkým ľuďom a staňte sa ich učeníkmi! Tento príkaz dostali
apoštoli a ich nástupcovia od samého Krista! Musí sa nám stále viac dariť
podieľať sa na konkrétnom živote ľudí, byť tu pre ich starosti a radosti.
Iba spravovať je veľmi málo a nie v pravom duchu Ježiša! Je mi jasné,
že to bez spravovania nejde, ale ľudia s ich vzťahom k Bohu musia byť
znovu stredobodom! Centrum je Božia láska k nám, ľuďom! Láska všetko
ľudské prevýši, láska, ktorá presahuje do večnosti! Modlím sa veľmi často zato,
aby sa všetkým kresťanom a kresťankám podarilo žiť tento vzťah k Bohu,
nachádzať, obnovovať a prehlbovať! Duch Svätý nech preveje naše srdcia
novou radosťou viery!!!
Chceli by ste povedať ešte niečo osobné?
Už som veľa povedal. Možno dokonca priveľa!
Boh stojí pri nás ľuďoch napriek všetkým vzostupom a pádom, áno, on nás
sprevádza aj cez všetky pochybenia a na všetkých scestiach nášho života!
ON je dobrý pastier! Jemu som zveril svoj život a život mne zverených
ľudí! Nech nás božský Pastier všetkých žehná! Amen.
Za rozhovor ďakuje
Karol Dučák, žurnalista a spisovateľ.
(Rozhovor bol realizovaný písomnou formou na písomne zadané otázky.)
Zaujímavý rozhovor. Myslím, že sa z neho dá vyčítať mnoho - aj o tom, čo čaká Cirkev na Slovensku.
OdpovedaťOdstrániťPodstatný je však duchovný rozmer tejto výpovede - áno, ide o to, aby sme zverili svoj život Ježišovi Kristovi: "Boh volá neustále! ... Počuješ TY jeho volanie?"
Naozaj veľmi podnetný rozhovor. Opravdivé stretnutie s Ježišom zmení náš život! „ Boh nás pozýva, aby sme žili úplne nový život, ponorení do neho a celkom premenení v neho. Chce oveľa viac ako len úlomky nášho života, ako 60 minút každú nedeľu plus čosi málo navyše. Túži si vziať celý náš život – našu prácu, utrpenie, nádeje a aj naše hriechy. ” (Matka Tereza).
OdpovedaťOdstrániťNiektorí teológovia i príslušníci cirkevnej hierarchie, nakazení liberalizmom, žiadajú zmenu doterajšieho postoja Cirkvi a úľavy, resp. ústupky v morálnej oblasti, čo zdôvodňujú obavou z úbytku členov Cirkvi. V tomto kontexte mi pekne znejú slová pána diakona: „Som pastier duší a nie pastier počtov!“
OdpovedaťOdstrániťCirkev musi ohlasovat Jezisa a nie seba samu. Vybrala som tuto vetu z vasho rozhovoru. Oslovila ma. Badam aj na nasich knazoch, ze neziju s Jezisom, neziju ako on, neriesia veci ako Jezis... Knaz, ktory bol vzorom mladym, prikladom hodnym nasledovania, toho cirkevni papalasi odstranili. Arcibiskup Bezak. Z tejto chyby sa cirkev neumyje. Ci...?
OdpovedaťOdstrániť