|
Vlado Gregor |
Čas nenávratne letí,
svet ide dopredu, ale hromadí aj smeti...
V bláznivom tempe súčasného sveta človek
nevyhnutne uvažuje, k akej reálnej a hypermodernej katastrofe to všetko môže
smerovať. Miznú pravidlá, miznú staré dobré zvyky a obyčaje, ľudské vzťahy sa
transformujú na čosi netolerantné, spojené s divnými, netradičnými a nečakanými
príchuťami a arómami. Je to azda niečo zásadne nové, na čo sa v tej „starej
a nemodernej“ Biblii nedajú nájsť recepty?
Pozrite sa, milí moji, o Kristovi sa hovorí,
že prišiel, keď nastala plnosť časov. Palestínu a menovite Nazaret si
nepredstavujme ako starodávny zapadákov, kde líšky dávali dobrú noc. Bola to
síce malá dedinka, ale pár kilometrov odtiaľ bol Seforis, podľa všetkého to
mesto postavené na vrchu, ktoré sa nemôže len tak ukryť, ako to spomína Ježiš v
reči o viditeľnosti a otvorenosti Božieho kráľovstva.
Je pravdepodobné, že do Seforisu chodil Ježiš
spolu s Jozefom na práce pri stavbe nového amfiteátra, predzvesti vtedajšej
modernity, slobodomyseľnosti a „neoddiskutovateľného pokroku“. Neďaleko viedla
rímska diaľnica a bolo tam počuť gréčtinu a latinčinu. Nezabúdajme, že Židia
boli v rámci Rímskej ríše, predobraze dnešného globalizovaného sveta,
najgramotnejším národom! Naozaj neexistoval žiadny antický nadčlovek,
neporovnateľný s akýmsi kočovníckym hebrejským podčlovekom! Nietzsche bol
veľkým mysliteľom, ale veľké boli aj jeho predsudky.
Pomery v Rímskej ríši boli teda veľmi výrazným
predobrazom dnešných problémov a komplikácií, a takisto morálne dilemy vo
veľkých aglomeráciách, či už išlo o Rím, Alexandriu, Korint alebo aj Jeruzalem,
boli celkom podobné dnešku. V Biblii nájdeme veľmi výstižné charakteristiky
týchto pomerov a procesov a aj veľmi konkrétne návody na ich riešenie. Je preto
smutné, že kresťanstvo sa po získaní moci za Konštantína do značnej miery od
evanjeliových tradícií a pravidiel odklonilo – a priznajme si, aj to dalo
priestor islamu, ktorý bol dlho považovaný za kresťanskú herézu. Až časom sa
propagáciou svojej výlučnosti a iného metra na nemoslimov od Kristovho posolstva
definitívne odklonil.
Paradoxne, práve problémy moderného
globalizovaného sveta nás tlačia k hlbšiemu pochopeniu zákrut náboženského
vývoja a spoločných slepých uličiek. Všetky minulé omyly môžu byť teda veľkou
nádejou pri hľadaní zdravého smerovania celosvetovej civilizácie.
Pripadá nám azda dosť krutá a archaická scéna
so zlatým teľaťom, keď sa evidentne opustili zásady Desatora a vyhlásila sa
sloboda uctievania hocičoho a hocijakým spôsobom. Málokedy si uvedomujeme,
a už je asi najvyšší čas si to priznať, že zlatým teľaťom môže byť aj
uctievanie anarchie, ľudských práv bez úcty k základným ľudským povinnostiam
a vôbec hľadanie tých ľahších a najľahších ciest. To všetko bez rešpektu a
súcitu k trápeniam mnohých ľudí, vrátane detí, ktorí na presadzovanie
takýchto utópií budú doplácať stále viac a bez reálnych a dlhodobých východísk.
Modlime sa, aby sa naša slávnostne deklarovaná
a do omrzenia vyhlasovaná „super modernita“ spamätala, kým ešte nebude pre celú
našu nevídane humánnu a absolútne tolerantnú civilizáciu nevyhnutne a
nenávratne, ireverzibilne a definitívne neskoro! Amen.
(Veľká noc 2015)
::
Múdra myšlienka: "Zlatým teľaťom môže byť aj uctievanie anarchie, ľudských práv bez úcty k základným ľudským povinnostiam a vôbec hľadanie tých ľahších a najľahších ciest."
OdpovedaťOdstrániť::
Niet práva bez povinnosti!