(Pohľad
z druhej strany)
|
Pavel Duraj |
Emancipácia a slovenské ľudové rozprávky
Vyššie napísané (v predchádzajúcich častiach
úvahy) emancipáciu definuje a popisuje trochu inak ako sme zvyknutí. Keby
však aj každá veta bola hlboko pravdivá, čo z toho. Je to len ďalšia
kvapka do mora slov o medziľudských vzťahoch – riešenie neponúka.
Skúsme sa obrátiť na všeobecne známy literárny
útvar – na ľudové rozprávky a zaraďme ich
medzi seriózne, tradičné a overené zdroje informácií. Napríklad
predpokladajme, že nevznikli len ako rozprávanie pred spaním pre našich malých,
ale že v nich sú zakódované generáciami overené skúsenosti
o najhlbších tajomstvách života; že do formy rozprávky boli pretavené
preto, aby oslovovali už najmladšiu generáciu, ktorá ich v takejto forme
dostáva už do vienka.
(Do uvažovania o živote je treba zahrnúť aj fenomén zvaný „láska na prvý pohľad“, či „prvý dojem
o človeku“ ako to najspoľahlivejšie, najpravdivejšie, čo sa o
druhom človeku môžeme v bežnom živote dozvedieť. Ak budeme úprimní
k sebe samým, v spätnom pohľade aj desiatok rokov musíme uznať, že ten prvý dojem bol
dobrý a nesklamal – nech to už v živote vypadalo hocijako. Dupľovane
to platí o láske na prvý pohľad.)
Rozoberme si rozprávku O šípkovej
Ruženke. Je neuveriteľne veľa verzií tejto rozprávky v podobe
písomnej, filmovej, baletu či básne.
(Pozri napr.: otik.uk.zcu.cz, od strany 25.)
V ďalšom budeme vychádzať
s najznámejšej verzie tejto rozprávky u nás. V tejto rozprávke
sa zvedavá princezná Ruženka pichne tŕňom ruže (alebo vretenom) a zaspí –
a s ňou celé kráľovstvo. Princezná predtým nikdy ružu nevidela, kvet sa
jej páči, je veľmi zvedavá. Nedočkavo ružu berie do rúk, pritom sa pichne jej
tŕňom a zaspí. Stačí jedno malé pichnutie
a zrazu je všetko inak – princezná sa spomedzi živých bdelých
dostáva medzi živých spiacich a snívajúcich. Ani nežije ani
nezomiera. Až o sto rokov ju zobudí
princ, ktorý sa nebojí, verí rozprávaniu starých a preseká sa cez les šípových
kríkov až do zámku ku princeznej. A tú bozkom zobudí z hlbokého
nekonečného spánku. A s ňou zobudí aj celé kráľovstvo...
V českej filmovej verzii Jak se budí
princezny podľa scenára Bohumily Zelenkovej a režiséra Václava Vorlíčka sú
použité motívy rozprávky O šípkovej
Ruženke. Dej je však oproti klasickej predlohe trocha zmenený: namiesto
vediem Ruženke zlý osud predpovedá závistlivá teta Melánia; ani kráľovstvo
nezaspí na sto rokov. Vlastný rozprávkový príbeh však zostáva zachovaný. Láska
a statočnosť princa dokážu prelomiť čary a zobudiť Ruženku a Ružové
kráľovstvo k novému životu.
Podobne je to aj v rozprávke o princeznách,
ktoré v noci akoby žili druhý život a nevedia o tom nič, len
ráno sú nevyspaté a majú zodraté topánky, napr. v prerozprávaní bratov
Grimmovcov: Dvanásť tancujúcich
princezien. (Pozri napr.: rozpravky.wz.cz/rozpravky.)
V nej otec-kráľ má veľké starosti o svoje dcéry. Tie si večer líhajú spať
a pod posteľami majú uložené topánky. Tie sú ráno úplne zodraté.
Princezné samotné nič nevedia, len sú unavené, nevyspaté. Keď zlyhajú
všetci lekári a všetky tradičné spôsoby pomoci, kráľ dá vyhlásiť, že ten, kto
zistí o čo ide, dostane polovicu kráľovstva a princeznú za ženu.
Všetci, čo sa o to pokúsia, sa stratia (v iných verziách o polnoci zaspia a
zobudia sa až ráno). Až kým nepríde mládenec z ľudu, dobrý, smelý
a nezištný, ktorý si tým vyslúži pomoc a radu tých najmúdrejších.
Podľa ich rady nájde zázračnú bylinku neviditeľnosti, pomocou nej sa dostane do
spálne princezien, s nimi sa dostane do tajomného podzemného kráľovstva a
zistí, že princezné celú noc pretancovali a preto sú unavené. Prekoná všetky
nástrahy s tým spojené, trikrát sprevádza princezné na ich nočnej
výprave a vráti sa s nimi na
boží svet. Tým ich vyslobodí a najmladšia z nich, s ktorou si „padli do oka“, sa stáva jeho ženou...
V rozprávke Ružová Anička podľa P.
Dobšinského je veľmi zaujímavá záverečná časť, kde „mladý pán“ drží Aničku v náručí – nech sa ona hocijako mení
a nech sa deje hocičo. „Staň sa takou, akou si bývala predtým,“ je jediné
jeho želanie. A stane sa. (DOBŠINSKÝ: Slovenské rozprávky – tretia kniha,
str. 50, Mladé letá, Bratislava, 1988;
alebo: zlatyfond.sme.sk,
18. rozprávka v poradí.)
(Možno tu by bolo vhodné pripomenúť si aj postavu macochy v ľudových
rozprávkach a v akých súvislostiach sa vyskytuje. Náprotivok
macochy – otčim, je postava, najmä v tých úlohách ako macocha,
skoro neznáma. Pretože tradícia nám vykresľuje najmä babičky ako svojim vnukom
a vnučkám pred spaním čítajú rozprávky, nejaký výberový efekt
v neprospech postavy macochy nepripadá do úvahy.)
Aj v mnohých iných rozprávkach je riešená
téma vzťahu muža a ženy. A vo všetkých je to isté východisko: muž
musí kráčať vlastnou cestou, byť jemný, pevný, láskavý i tvrdý
ale nadovšetko musí svoju vyvolenú milovať.
Emancipácia žien
má všetky atribúty šípkovej ruže z rozprávky: je nádherná na prvé počutie
a lákavá, ženám sľubuje niečo nové a nezvyčajné, otvára úplne neznáme
svety. Ak ju žena prijme, stáva sa z nej človek inej kategórie:
„vyvolený“, „nadradený“ nad mužov a neemancipované ženy. Ale to podstatné sa
žena nedozvie! Ak prijme emancipáciu, akoby zaspala – zabudne aj na to, že je
žena, nepodstatné veci sa stanú najdôležitejšími a typicky ženské práva (a
povinnosti) – napr. byť matkou – sa
stávajú z rôznych dôvodov (trebárs že sa im pokazí postava) nepríjemnou
záležitosťou. Žena akoby žila vo svete snov a skutočná realita jej uniká
pomedzi prsty. A tak sa stáva, že napr.: sex áno – deti nie! Veď množia sa
prípady, keď matky dokonca odvrhujú hneď po narodení svoje deti, nemajú k nim
žiadny vzťah. Z milovania, ktoré by
malo byť vyvrcholením a spečatením
lásky skutočnej, sa stáva tovar so všetkými dôsledkami. Tento fenomén
poznáme odjakživa, ale až v poslednej dobe – asi od skončenia II. svetovej
vojny – je programovo presadzovaný do života ako to najpodstatnejšie. Stačí si
všimnúť, ako sa končia skoro všetky knihy a filmy s touto tematikou –
obyčajne v posteli alebo aspoň niekde pri nej. Knihy a filmy
popisujúce život v manželstve sú obyčajne drámami, alebo veselohrami či
komédiami.
Emancipácia a jej aplikácie ponúkajú všeobecne
páčivé, lákavé „náhradné programy“ – napr.:
buďte moderné, buďte úspešné, buďte krásne, mladé, buďte „in“... Ale ak
takými chcete byť, potom „musíte byť také, musíte byť hentaké, musíte urobiť to
a musíte urobiť hento“. Návody sú presné a podľa nich najlepšie urobíte,
ak si to predtým čo najvernejšie predstavíte (moderné je najskôr si
to nasimulovať na počítači) a potom pri výbere to budete mať ľahšie.
A tak dievčatá a ženy čítajú knihy ružovej
knižnice, sledujú nekonečné „zaľúbené“ seriály a snívajú o princoch na
bielych koňoch... Tým sa stávajú „veľmi dobre informované“, náročné
a prieberčivé – veď chcú mať to najlepšie. Nechcú vedieť, že sa im
ponúkajú – obrazne povedané – nádherné, latexom namaľované, ale červivé, vo
vnútri hnilé jablká. Neuvedomujú si, že „stávajú sa len hercami na javisku
zvanom život“ (dokonca táto veta patrí medzi citáty „múdrych“), že život
nežijú, ale hrajú ho podľa scenára, ktorý napísal niekto iný. Ak by žili, potom
by boli aj autormi (prinajmenšom spoluautormi) „scenára, stavby“, boli by
„režisérmi, divákmi aj kritikmi“ – takto sú len „hercami na scéne, zvanej
život“. Nežijú, ale živoria.
Riešenie ponúknuté v rozprávkach zdá sa byť pravdivé – muž sa musí
odhodlane, nehľadiac na možné dôsledky, presekať cez všetky nástrahy, ktoré mu
pripravila emancipácia, až k žene a „bozkom“ ju zobudiť. Musí žene svojím
postojom a činmi ukázať, že je muž! Svoje miesto v živote si musí tvrdo a
nekompromisne vybojovať a obhájiť. Voči žene musí byť citlivý, jemný
a zároveň pevný a tvrdý. Musí vydržať, nech sa deje hocičo.
Ale pretože muži dnešnej doby už odmalička nie
sú takto vychovávaní a vedení, musia sa to naučiť v živote zo svojich
vlastných životných skúseností. Ich vlastný život ich musí naučiť, že žena sa
mení každú chvíľu, že ráno vstáva iná žena ako zaspávala; a večer si môže
líhať úplne iná žena ako ráno vstávala. Taká už je cesta ženy; cesta muža je
trochu iná – ak chce ostať mužom, neustále premeny ženy nech vníma len ako
šumenie vetra. Ale zároveň nech si je istý v tom, že tá jeho je tá
najlepšia zo všetkých – až potom dostane možnosť ju skutočne spoznať a zároveň dá možnosť aj žene
spoznať seba. Až potom sa dozvie, čo znamená to biblické: „Boh stvoril človeka
ako muža a ženu; ako muža a ženu ich stvoril.“
Apoštol Pavol v Prvom liste Korinťanom
píše:
„Dostávam sa teraz k tomu, čo ste mi písali. Dobré je pre muža, keď sa
zdržuje ženy. Avšak pre nebezpečenstvo smilstva nech má každý svoju ženu
a každá žena svojho muža. Muž nech plní povinnosti voči manželke
a podobne manželka voči mužovi. Lebo žena nemá právo nad svojím telom, ale
jej muž; podobne ani muž nemá právo nad svojím telom, ale jeho žena.
Neodopierajte sa jeden druhému, iba ak načas so vzájomným súhlasom, aby ste sa
mohli venovať modlitbe, a opäť buďte spolu, aby vás satan nepokúšal pre
vašu nezdržanlivosť. No toto hovorím ako dovolenie, nie ako príkaz. Chcel by
som, aby všetci ľudia boli ako som ja; lenže každý má svoj vlastný dar od Boha:
jeden taký, druhý iný. Slobodným a vdovám hovorím, že je dobre pre nich
zostať ako som ja. Ale ak sa nevedia zdržať, nech vstúpia do manželstva; lepšie
je vstúpiť do manželstva, ako horieť. Tým, čo uzavreli manželstvo, prikazujem
ani nie ja, ale Pán, aby manželka neodchádzala od svojho muža, a ak odišla,
nech ostane nevydatá, alebo nech sa zmieri so svojím manželom a muž nech
svoju manželku neprepúšťa! Ostatným hovorím ja, nie Pán: Ak má niektorý brat
neveriacu ženu a ona chce s ním bývať, nech ju neprepúšťa. A ak
má niektorá žena neveriaceho muža a on chce s ňou bývať, nech toho
muža neprepúšťa. Veď neveriaci muž sa posväcuje (veriacou) ženou
a neveriaca žena sa posväcuje veriacim mužom. Inak by boli vaše deti
nečisté, ale teraz sú sväté. Ak chce neveriaci alebo neveriaca odísť, nech
odíde. V takomto prípade brat alebo sestra nie sú viazaní: Boh vás
povolal, aby ste žili v pokoji. Ako vieš, žena, že zachrániš svojho muža?
A ako vieš, muž, že zachrániš svoju ženu?“
(1 Kor 7, 1–16)
Kvôli lepšiemu pochopeniu je dobré prečítať si
celú siedmu kapitolu. Jasne sa črtá, že problém, ktorý apoštol Pavol rieši
v tejto kapitole svojho listu, je nápadne podobný problému „emancipácie“,
o ktorom bola reč v predchádzajúcom. A riešenia, ktoré on ponúka, sú
dobré aj v dnešnej dobe – možno, že sú dokonca jediné, ktoré môžu byť
úspešné. A nádherne dobre ladia aj
s riešením v ľudových rozprávkach a s myšlienkami celej
úvahy. Podstatné je to, aby sme v sebe našli ochotu, snahu a najmä
odvahu ich pochopiť.
Zaujímavé a celý problém ozrejmujúce
poznatky a súvislosti môžeme nájsť aj v iných častiach Biblie.
V Starom zákone, v knihe Genezis je dobré všimnúť si
zaujímavú, nezvyčajnú formuláciu: „Boh stvoril človeka na svoj obraz, na
svoj obraz ho stvoril, stvoril ho ako muža a ženu.“ (Gen 1; 27)
V knihe Genezis máme aj druhú správu
o stvorení človeka, vo verši 2, 7, vo verši 2, 18 a vo veršoch 2, 21–24. Tu je veľmi
zaujímavý verš 2, 24, kde sa píše: „Preto muž opúšťa svojho otca
a svoju matku a priľne k svojej žene a stávajú sa jedným
telom.“
V Novom zákone zo šiestich rôznych
prekladov a vydaní, ktoré som mal k dispozícii, najviac zodpovedá
starozákonnému „Boh stvoril človeka na svoj obraz, na svoj obraz ho stvoril,
stvoril ho ako muža a ženu“ a aj ostatným citátom zo Starého zákona
o stvorení človeka Marek 10; 6–9 z českého ekumenického vydania
Biblie z roku 1990. Uvedené verše preložené do slovenčiny znejú: „Od
počiatku stvorenia Boh učinil človeka ako muža a ženu; preto opustí muž
svojho otca i matku a pripojí sa k svojej manželke a budú tí dvaja jedno telo;
takže už nie sú dvaja, ale jeden. A preto, čo Boh spojil, človek
nerozlučuj.“ (BIBLE – PÍSMO SVATÉ STARÉHO A NOVÉHO ZÁKONA; podle ekumenického
vydání z r. 1985, BIBLICKÁ SPOLEČNOST V ČSR, 1990)
Aj tieto citáty veľmi dobre harmonizujú so
zmyslom celej úvahy, ba možno celú úvahu posúvajú do trocha inej roviny.
Najjednoduchšie ich môžeme vysvetliť tak, že človek je celým človekom len
vtedy, ak je (sú spolu) ako muž a žena. Je to preto, lebo myslenie muža je
iné ako myslenie ženy (prečítaj si predchádzajúcu štvrtú časť úvahy),
a preto ani vnímanie sveta ženou a vnímanie sveta mužom nie je
rovnaké. Najserióznejší obraz skutočnosti muž aj žena budú mať vtedy, ak svoje
odlišné pohľady na skutočnosť harmonicky skombinujú. A to sa stane vtedy, „ak
človek je muž a žena“.
Dá sa to povedať aj tak, že svet ženy je
odlišný od sveta muža; to ako ich vnímajú a žijú. Vo veľkej časti sú
totožné, veď sú ľudia, ale rovnaké nie sú! Ak muž a žena žijú vedľa seba,
nemajú šancu spoznať svet toho druhého druhého – to sa stane
len vtedy, ak muž a žena sa stanú „jedným telom“ (a jednou dušou).
Ich život sa stane bohatším, hoci navonok sa zdanlivo nič nemení. A ak
k svetu ženy a svetu muža pribudne ešte svet detí – to ako keby
pribudla ďalšia dimenzia v priestore. Potom nie sú potrebné žiadne náhradné
programy (na zabíjanie času), ako je emancipácia...
V celej úvahe črtajúce sa riešenie, spočívajúce v obnovení vzťahu muža
a ženy, ponúka zároveň jednoduchý a zdá sa, že (možno) tisícročiami
odskúšaný spôsob riešenia aj iných problémov súčasnej civilizácie. Neodmietajme
ho len preto, že sme sa o tom nič neučili v škole, že je to
„nemoderné“, „zastarané“, „skostnatené“,
že sa o tom píše veľmi málo a v masmédiách to považujú za blud.
Človek sa to musí naučiť vo svojom vlastnom živote – len potom to vie. Ak si to nevyskúša na vlastnej koži, ak to
dostal len cez slovo od iných, nevie o tom nič – môže o tom pekne,
zasvätene hovoriť, ale v princípe sú to iba klebety.
(Máj 2015)
Pavel Duraj
::
::
Súvisiace články:
Mám pred sebou štatistiku rozvodovosti za minulý rok v Trenčianskom kraji. Myslím, že ani na ostatnom území Slovenska to nebolo v zásade iné.
OdpovedaťOdstrániťV kraji bolo ukončených celkovo 1 371 rozvodových konaní, dve tretiny návrhov iniciovali ženy! Dvojice sa najčastejšie rozvádzali pre "rozdielnosť pováh, názorov a záujmov". Tieto údaje pekne ilustrujú (a potvrdzujú) slová pána Duraja.