(S dodatkom o stratenom capkovi)
Vlado Gregor |
Netvárme sa, že
produkujeme hojnosť medu,
aby sme nenalievali do hláv dávku jedu...
aby sme nenalievali do hláv dávku jedu...
Dobrý pastier by sa mal správať k svojim
ovečkám rovnocenne, aj k tým najúbohejším a najhriešnejším. Nemôže jedny
uprednostňovať a rozmaznávať a iné posielať do hája, alebo do ešte menej
utešených destinácií. Zvlášť u duchovného pastiera je možno dôležitejšie toto
spravodlivé a nikým nepohŕdajúce správanie sa k ľuďom ako prípadné
neúmyselné omyly v náuke. Pretože poznanie sa pominie, ale láska ostane.
Kacírstvo teda nespočíva len v nejakom neznabožstve, ale je to v prvom rade
delenie ľudí do kategórií, vyvolávanie nenávisti a otvorená verejná
neposlušnosť voči nadriadeným, väčšinou starším a skúsenejším autoritám.
Ak niekto bude tvrdiť, že on je dobrý a
nevinný a všetci ostatní mu chcú zle, mal by nám v hlave zablikať alarm.
Ľudí, a je to jedno či laikov a či klerikov, totiž nespoznávame podľa pekných
rečí, ale podľa reálnych skutkov. Ľudia však majú stádovitosť v krvi, chcú byť
poslušní a podriadení nesprávnym spôsobom, ktorý voláme manipulácia. Nielen
ženy, ale aj niektorí muži jednoducho potrebujú niekoho si ctiť a obdivovať a
niekoho odsudzovať a dehonestovať. Nechcú vidieť, nechcú počuť, nechcú
vedieť... Možno mám trochu právo takto hovoriť, uvažujem nad tým a pokúšam sa
tieto jednoduché zásady ľuďom vysvetliť už pomaly štyridsať rokov, a nie raz som
pritom zažil onen beznádejný pocit volajúceho na púšti.
Od dobrých cieľov a záujmov je totiž len krok
k opovážlivému zatracovaniu ľudí a k vytváraniu uzavretých a mierne a či
bez miery fanatických a rôzne privretých spoločenstiev. Pre toto všetko si vážim kňaza Tisa a menej
si vážim pátra Kolakoviča, pretože pre svoje nereálne ciele riskoval život
druhých ľudí. Čože to hovoril Ježiš vojakom v Getsemany? „Povedal som vám,
že ja som to. Keď teda mňa hľadáte, nechajte týchto odísť.“ /Ján 18, 8–9/ A
ešte predtým vo veľkňazskej modlitbe /Ján 17/ sa náš Spasiteľ tak trochu chváli
svojim učeníkom, že ich ochránil a nikto z nich sa nestratil, iba syn
zatratenia. Myslel tým Judáša.
Iste si máme ceniť nadšených ľudí, ale
nesmieme ich zbožňovať a môžeme k nim byť kritickí. Zbožnosťou je aj
používanie zdravého rozumu, pretože aj to je dar Boží. V odmietaní
sebazbožňovania si môžeme vziať príklad aj z islamu, ktorý ho však tiež
evidentne nedodržiava, aj moslimovia často zbožňujú samých seba. Je to očividne
všeľudské pokušenie a sám náš Mesiáš nás pred ním prísne vystríha slovami: „Prečo
ma nazývaš dobrým? Nik nie je dobrý, jedine Boh.“ /Marek 10, 17/ Menej teda
myslime na to, akí môžeme byť dobrí, úžasní a jedineční, a viac na to, ako
v našich daných pomeroch a danom ľudskom okolí môžeme slúžiť Bohu, potešovať
ľudí a pomáhať im, bez toho, aby sme ich chceli reformovať a nalievať im do
hláv našu neprekonateľnú dokonalosť.
KYRIE ELEISON! PANE, ZMILUJ SA!
(Napísané 24. 5. 2015)
P. S.:
Štyri hodiny po napísaní tejto pastierskej úvahy som našiel v lese
strateného capka a niesol som ho dva kilometre naspäť do salaša...
Prečítať si môžete aj rozhovor s autorom: Pasia z hľadania pravdy.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.