O slove
"Dobrý človek vynáša z dobrého pokladu svojho srdca dobro a zlý človek zo
zlého vynáša zlo. Veď z plnosti srdca hovoria jeho ústa." (Lk 6, 45)
|
Pavel Duraj |
Nemláť prázdnu slamu! Toto príslovie pozná hádam
každý z nás – a každý vie aj to, čo nám týmto príslovím naši predkovia
chcú povedať. Ale v jeho jednoduchosti a zrozumiteľnosti sa schováva
aj hlbšia rovina, príslovie má všeobecnejšiu a širšiu platnosť.
Lepšie to pochopíme vtedy, keď si predstavíme, ako sa obilie mlátilo za starých
čias – ako mlatci na humne (holohumnici) mlátia cepami:
Na udupanú holú, čistú zem rozprestrú do kruhu ako vejár snop
nevymláteného obilia klasmi do stredu a cepami do nich rytmicky búchajú,
kým zrno z klasov nevypadne. Potom z vymlátenej slamy zrno vytrasú, slamu
odstránia a zrno zhrnú do vreca. Pokračujú ďalším snopom, kým všetko
nevymlátia. Vymlátené zrno potom vyčistia od pliev vo vejačke. (Najprv sa to
robilo len pomocou vetra, keď vymlátené
zrno sa úzkym prúdom vo vetre sypalo na plachtu, ťažké zrno padalo dolu a plevy
boli odnášané vetrom.)
A teraz si predstavme, čo sa stane, keď
po uvoľnení zrna z klasov mlátiť neprestaneme a mlátime
a mlátime:
Postupne začneme slamu drúzgať, mrviť na plevy. Rozmlátime nielen slamu,
rozbijeme na plevy aj zrno, ktoré sme predtým vymlátili a ostanú nám len plevy.
Ale to ešte nie je to najhoršie. Ak budeme mlátiť dostatočne dlho, rozmlátime
to na také jemné plevy, že začnú v prúdení vzduchu (ktoré spôsobíme
vlastným pohybom) poletovať a dostanú sa nám všade – do vlasov, do očí, do
uší... A čím usilovnejšie budeme
mlátiť, tým budeme plevami a prachom –
ktorý takouto svojou činnosťou vyrobíme – viac zahalení, obalení; budeme
viac oddelení od sveta naokolo, od skutočnosti!
Poviete si: kto by bol taký sprostý, aby ešte
ďalej mlátil už vymlátené obilie, prázdnu slamu? Určite nikto – ak ide
o skutočné mlátenie obilia. Tam vieme azda všetci, kedy máme prestať. Ale
platí to aj pri narábaní so slovom? Pozrime sa na daromné, zbytočné reči
v zmysle toho, čo sme povedali o mlátení prázdnej slamy – tam mlátime
a mlátime!!!
"No hovorím vám: Ľudia sa budú v deň súdu zodpovedať z každého
daromného slova, ktoré vyslovia." (Mt
12, 36)
Ak budeme takto narábať so slovom, tak potom, ak aj náhodou pri debate
vypadne nejaké „zrno“, rozmlátime ho na „plevy“. A tie nás oslepia, ohlušia. A ak si zvykneme viesť takéto daromné reči, strácame zmysel pre realitu,
nevnímame to, čo sa okolo nás skutočne deje – vnímame a registrujeme len
to, čo sa o tom hovorí.
Pravdepodobne preto boli už veľmi dávno realizované
rôzne spoločenské podujatia, oslavy, slávnosti, ako je svadba, krstiny,
narodeniny, meniny, oslavy rôznych úspechov v živote (maturita, promócie,
povýšenie v zamestnaní) a podobne. Vtedy je dovolené aj „mlátiť
prázdnu slamu“, pustiť si jazyk na „špacírku“ – veď obyčajne sa tam stretnú
ľudia, ktorí sa nevideli už pekných pár rôčkov, a majú si čo povedať.
A dobrá nálada je na oslave podstatná.
"Vaša reč nech je „áno – áno“ , „nie – nie“. Čo je navyše, pochádza od Zlého." (Mt 5, 37)
Možno sa nám teraz začínajú vynárať súvislosti
medzi citovanými výrokmi z Písma svätého a uvedeným slovenským
príslovím.
Ak budeme viesť zbytočné, daromné reči,
potrestáme predovšetkým sami seba. Stratíme schopnosť posudzovať veci,
udalosti, skutočnosti okolo nás nezaujato, triezvo – sami za seba. Staneme sa
sluhami – ba otrokmi – toho, čo sa o tom hovorí.
(Na dokreslenie: Bol som svedkom dvoch či troch udalostí, ktoré mali
význam pre celú našu spoločnosť. Bolo tam aj zopár mojich známych. Keď som sa ich bezprostredne
po udalosti – ešte na tvári miesta – opýtal, čo si o tom myslia, nevedeli
mi odpovedať. Ale na druhý, tretí deň to už boli tí najmúdrejší ľudia
a vedeli presne, o čo išlo – médiá im „povedali“.)
Teraz sa na túto tému pozrime ešte z inej
strany:
Čomu prikladáme najväčšiu váhu v oblasti medziľudských vzťahov?
Určite činom! Nasleduje slovo písané, potom
slovo povedané – a myšlienkam (zmýšľaniu) neprikladáme váhu skoro žiadnu –
vôbec ich neberieme do úvahy (možno pri súdnych procesoch a pri liečbe
niektorých chorôb). Pekne je to vidieť na našich zákonoch – podstatná je „litera zákona“ – kým
ešte nedávno sa aspoň formálne hovorilo aj o „duchu zákona“.
Čiže pre nás najväčšiu váhu má čin,
potom nasleduje slovo písané, posledné, čo sa ako tak
berie do úvahy, je slovo povedané.
Pán Ježiš Kristus nás však učí niečo iné: Myšlienka
je dôsledkom tvojho zmýšľania, aké je tvoje zmýšľanie – „tvoje srdce“ – také
budú aj tvoje myšlienky. Tým zároveň vraví:
Tvoja reč (celkom to platiť nemusí – môžeme klamať), ale najmä
každý tvoj skutok je verným obrazom tvojich myšlienok.
Dávnejšie, v televíznej relácii „Pod lampou“ som sa dozvedel, že sú
špeciálne školy (kurzy), kde sa ich absolventi učia hovoriť tak, aby vlastne nič
nepovedali. Učia sa hovoriť tak, aby to povedali pekne – tak, aby to obyčajný
človek prijal ako pravdu. Takouto školou asi prechádzajú všetci politici
a pracovníci bánk, sporiteľní, poisťovní, zástupcovia rôznych obchodných spoločnosti
atď.
Pán Ježiš Kristus nás preto učí, aby sme sa
obrátili, aby sme zmenili zmýšľanie, aby sme sa naučili so slovom zaobchádzať
inak, aby sme najväčšiu váhu prikladali nášmu zmýšľaniu a vážili to,
čo povieme. Učí nás aj to, že také niečo urobiť nie je ľahké, že nás to
bude stáť veľa premáhania a síl (...vezmite a neste svoj kríž ... moje
bremeno je ľahké ... ja vám pomôžem... príďte ku mne všetci ... zaprite sami
seba...) a vraví aj o tom, ako sa ľudia naokolo budú voči nám
správať.
Pavel Duraj
::
::
PriestorNet patrí ľuďom súcim na slovo, rozhľadeným
a kultivovaným...
Staňte sa jeho priaznivcom: podrobnejšie informácie.
Riadenie sa iba "literou zákona" môže viesť až prevráteniu jeho zmyslu. A tak víťazí fiškálstvo nad spravodlivosťou, nehovoriac o pravde.
OdpovedaťOdstrániťKeby sme sa vedeli riadiť duchom Zákona (Desatora), neboli by potrebné neustále novelizácie, novely noviel, zmeny zmien...