Ján Maršálek |
Rozhovor s Jánom Maršálkom
Ján Maršálek – píše najmä poéziu, venuje sa
tiež literárnej kritike a publicistike. Knižne vydal päť básnických
zbierok a knihu Cesta k bráne / Čítanie na každý deň. Rediguje
internetový občasník PriestorNet.
V jednej básni ste napísali: „Nebolo by rieky, keby nebol prameň.“
Kde je prameň vašej básnickej rieky?
Mohol by som sa odvolať na Pôvodcu všetkého,
na dar talentu a inšpirácie, ale držiac sa pri zemi poviem, že moja
básnická rieka vychádza z uvažovania o svete, z úsilia svet
ako-tak pochopiť, pozrieť sa naň z inej strany a vyjadriť (aspoň
v náznaku) jeho zmysel. Trochu inak povedané, moja tvorba je plodom túžby
po kráse a tiež formou sebarealizácie.
Patríte ku generácii, ktorej detstvo či mladosť poznačila ateizácia,
pionierske sľuby, zväzácke záväzky, normalizácia... Vo vašej poézii je však
priam bytostne prítomná vertikála života k Podstate, z ktorej vychádza
plnohodnotnosť a zmysluplnosť života. Kto alebo čo formovalo vaše životné
názory a literárne cítenie? (Mali ste, máte nejaký literárny vzor?)
Myslím, že každý je v istom zmysle
dieťaťom svojej doby. Nikto sa nevie a nemôže celkom vyvliecť z dobových
pomerov. (Hoci ako kresťania patríme inam, sme občanmi Božieho štátu.)
Spoločenské ovzdušie, v ktorom som vyrastal, ma nutne ovplyvňovalo (aj
v tom zmysle, že vo mne vzrastal odpor voči komunizmu), no vždy som mal
korekciu v rodinnej výchove. A tak som sa postupne prepracoval
k vedomej kresťansko-katolíckej viere a k dielam takých
básnikov, spisovateľov a mysliteľov, ktorí vytrvali v pravde,
opierajúc sa o stáročiami preverené normy a hodnoty (etické aj
estetické).
Myslím si, že môžeme smelo povedať, že svojou tvorbou ste sa prihlásili
k odkazu slovenskej katolíckej moderny. Ako vidíte postavenie náboženskej
poézie v súčasnom svete? Je o ňu záujem?
Nebránim sa takémuto zatriedeniu, básnici
katolíckej moderny sú mi svojím dielom blízki, no musím dodať, že písanie
náboženskej poézie nie je mojím prvotným zámerom. Človek je (povedané
s Ladislavom Hanusom) „komplexnou jednotou tela a ducha“, je
zaviazaný mravnou normou – teda duchovný či náboženský rozmer by malo mať
všetko, čo z neho vzíde. Žiaľ, žijeme v časoch silno poznačených
ľahostajnosťou, povrchnosťou a cynizmom, a z toho vyplýva aj
odstrkovanie dobrej poézie na okraj záujmu. Výnimky potvrdzujú pravidlo.
Jedna vec je osobná viera, druhá vec je poézia. Henri Bremond však
hovorí, že je úzka väzba medzi náboženským cítením a básnickou
inšpiráciou. Básnika dokonca zrovnáva s mystikom. Ako vy vnímate hranicu
medzi básňou a modlitbou?
Územie poézie vnímam ako členité
a rozľahlé. Hraničí nielen s ostatnými oblasťami literatúry
a umenia, ale tiež s filozofiou a náboženstvom. Ide
o spôsoby hlbšieho prežívania, ponor do hlbín bytia, prekonávanie
každodennosti, ktorá by nás rada nalomila a zostrihla podľa práve
prevládajúceho vkusu. Lenže človek má rozum a vôľu, hádam nechce žiť iba
zvykovo, konzumne, živočíšne. Väzba medzi dobrou básňou a modlitbou je
zrejmá, tak ako je zrejmá väzba medzi krásou, pravdou a dobrom. V ich
spojení vidím vznešený spôsob existencie.
Milan Rúfus v básni A čo je krása? píše: „...dotknúc
sa jej nervu znamená v hĺbkach pohnúť životom.“ Chce sa súčasný človek dotýkať nervu krásy?
A opäť rúfusovsky: „Dá sa tu ešte niečo so slovom?“ Potrebuje súčasný svet
ešte básnika?
Bez básne sa svet nerozpadne, no bez poézie
bude na dne. Krása naozaj dokáže pohnúť životom. Človek nebol stvorený na to,
aby strávil (obrazne povedané) celý život v montérkach. Má právo
aj povinnosť žiadať si viac, žiť komplexnejšie – v rovine telesnej,
duševnej i duchovnej. Veľmi dobre to vystihuje starobylé heslo: Ora et
labora et lege – Modli sa a pracuj a čítaj! A či sa chceme
dotýkať nervu krásy? Pravdaže chceme, ibaže niekedy hľadáme na nesprávnom
mieste. Nečudo, že potom stretneme namiesto krásky pobehlicu.
Okrem poézie sa venujete aj literárnej kritike. Ako hodnotíte súčasnú
literárnu kritiku na Slovensku? Je vôbec ešte nejaká? Čo robí dobrú kritiku
dobrou kritikou?
Rád si tu pomôžem myšlienkami dvoch osobností,
velikánov literárnej (umeleckej) kritiky. František Xaver Šalda zdôrazňoval
okrem iného potrebu metódy a kritérií. Kritika v plnom význame slova
je vyvážené posúdenie záporov aj kladov, predpokladá zodpovednosť
a primeranú znalosť problematiky. Jozef Kútnik-Šmálov zas pripomína:
„Pravá kritika neoddeľuje od seba to, čo Boh spojil: tvar a ducha.“
A dokladá, že interpretácia je iba prvým stupňom kritiky, druhým stupňom
je hodnotenie, a to hodnotenie v mene čohosi, teda postavené na
nejakých zásadách.
Vo svetle predchádzajúcich slov sa naša
súčasná kritika javí dosť biedne – akoby jej chýbali kritériá, úprimná snaha
o objektívnosť a najmä zdravé zásady. Uznajme však, že literárny
kritik to má ťažké. Dnes chce byť každý autor a vydavateľ úspešný (v
niektorých prípadoch za každú cenu), chce byť chválený a propagovaný.
A poctivý kritik musí zvádzať neraz donkichotský zápas. Kto ho podporí?
Kto sa ho zastane?!
Asi sa dá povedať, že osud slovenských recenzií je podobný osudu
kritiky v tom zmysle, že v podstate chýbajú vážnejšie recenzie. Podľa
uverejňovaných recenzií na Slovensku vlastne vychádzajú len knihy, ktoré
„musíte“ mať, „musíte“ si ich prečítať. V mnohých prípadoch vznikajú recenzie ako kamarátska služba
autorovi. Kde vidíte príčinu tohto javu? Alebo si to recenzenti nechcú
„rozhádzať“ s autormi?
Áno, je to tak – vo väčšine periodík dostávajú
priestor skôr reklamné články o knihách než vážnejšie recenzie.
O filozofických otázkach sa ľuďom akosi odnechcelo premýšľať. A čo je
ešte horšie, ľudia sa tuším prestali zaujímať o pravdu. Väčšina si povie,
že to nie je problém, ktorý by ich mal ťažiť. Keď si však uvedomíme súvislosti,
zbadáme prepojenie medzi filozofiou, morálkou a praktickým životom, medzi
literatúrou, kultúrou a kultúrnosťou. Ide o spojené nádoby. Žalostný
stav kultúry sa prenáša aj do ekonomickej oblasti, ktorú mnohí (mylne) považujú
za prvoradú.
Nielen z chleba žije človek. Zdá sa však, že sa v súčasnosti na
pokrm pre dušu akosi zabúda. Prejavy tejto diéty začínajú byť až desivé. Ako
vnímate kultúru a kultúrnosť človeka 21. storočia (storočia reality šou,
ale aj úžasných ľudských príbehov, osudov, konverzií...)? Kam smeruje človek,
ľudstvo? Je riešenie? Je nádej?
Človek mnoho vydrží, všeličo znesie. Dokáže
prežiť bez strechy nad hlavou, bez rodiny či priateľov, naučí sa žiť trebárs
bez ruky alebo bez nohy, dočasne hádam aj bez viery a lásky. Ale ani
chvíľu nevydrží, neudrží sa bez nádeje. Bez nádeje padá do ničoty.
Netrúfam si predkladať spôsoby riešenia
spoločenských problémov. Isté je, že do konca vekov bude prebiehať zápas medzi
dobrom a zlom. Frontová línia tohto dejinného zápasu prechádza vnútrom
každého ľudského jedinca. A kto by mal v tomto boji obstáť, ak nie
kresťan?! Veď kresťanská nádej sa opiera o Krista. Z druhej strany,
Ježiš nie bezdôvodne nastolil otázku, či nájde vieru na zemi, keď sa vráti.
Internet sa stal moderným a do istej miery aj účinným médiom.
Prevádzkujete portál PriestorNet. Čo vás viedlo k jeho založeniu? (Nebáli
ste sa existencie podobne ladených portálov?)
PriestorNet vznikol pred niekoľkými rokmi ako
obyčajný blog, akých sú na Slovensku tisíce. Postupom času som v ňom začal
uverejňovať aj príspevky iných autorov a texty zacielené na náročnejšieho
čitateľa. Jeho podoba sa formuje takpovediac za pochodu, no už na samom
začiatku som si povedal, že ho zameriam na glosovanie spoločenského diania
a formovanie kresťanského životného štýlu.
Väčšinu svojho doterajšieho života som bol bez
internetu. Udržiavam si od tohto média určitý odstup. Nepodlieham ilúziám.
Viem, že nie všetko je na webe, zato je tam až neuveriteľné množstvo marasu
a balastu. Považujem preto za potrebné pracovať na tom, aby
v priestore internetu neprevažovali sily zla. Chcem k tomu prispieť
svojou troškou, bez ohľadu na úspech alebo neúspech v očiach sveta.
PriestorNet prináša úvahy, glosy, rozhovory, a to v zmysle
tradičných kresťanských hodnôt. Spĺňa či napĺňa portál vaše pôvodné
predsavzatia? Čo by ste privítali zo strany návštevníkov portálu? Plánujete
nejaké zmeny po formálnej či obsahovej stránke?
Ako som už naznačil, internetový občasník
PriestorNet sa formuje postupne, aj v závislosti od mojich skúseností
s touto prácou. Dôležitý je tiež zástoj hosťujúcich autorov a vôbec
ľudí ochotných pomôcť. Pevná pritom zostáva jeho ideová línia (bez bulváru, bez
komercie, s úctou k pravde a tradičným hodnotám). Ostatné je
v pohybe. Čoraz viac som ale presvedčený o tom, že vzhľadom na
súčasné spoločenské pohyby a prehlbujúci sa odklon od kresťanského
hodnotového systému je správne a žiaduce ísť proti prúdu.
Samozrejme, zmysel napísaného sa napĺňa
čítaním, teším sa z každého nárastu návštevnosti, ale nemienim preto klamať
sám seba a zrádzať svoje presvedčenie.
Za rozhovor ďakuje Pavol Prikryl.
(Rozhovor bol pôvodne publikovaný v časopise VOX.)
::
Súvisiaci príspevok:
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.