Omnia ad maiorem
Dei gloriam
|
Karol Dučák |
Na september pripadajú dve významné výročia
udalostí, ktoré významne ovplyvnili vývoj Katolíckej cirkvi za posledných takmer
päťsto rokov. Obe výročia sa týkajú vzniku jezuitského rádu. Tretieho septembra
1539 pápež Pavol III. najprv ústne schválil novú rehoľu s názvom Societas
Iesu (Spoločnosť Ježišova) a po prekonaní rozličných námietok a ťažkostí zo
strany kuriálnych kardinálov ju cirkevnoprávne potvrdil bulou Regimini
militantis Ecclesiae dňa 27. septembra 1540. Výročie vzniku rehole je
vhodnou príležitosťou priblížiť si aspoň stručne jej históriu a najdôležitejšie
fakty zo života zakladateľa Spoločnosti Ježišovej, svätého Ignáca
z Loyoly.
Jezuitský rád je dnes najpočetnejším mužským rádom
na svete. Podľa štatistiky z roku 2012 mal v celosvetovom meradle 17 287 členov
(kňazov a bratov) v 1 721 domoch. V počte členov za ním nasledujú
františkáni, saleziáni, benediktíni a kapucíni. (Porov. Ignatius von Loyola
und sein Orden, s. 15)
O svätom Ignácovi z Loyoly sa toho
popísalo už veľa, takže mnohé skutočnosti z jeho života sú všeobecne známe.
Máloktorý svätec ovplyvnil vývoj Katolíckej cirkvi v posledných storočiach
tak výrazne ako on. Vie sa o tom, že bol bohatým šľachticom, ktorý sa
z lásky ku Kristovi stal chudákom. Medzi jeho súčasníkov patrila svätá
Terézia z Ávily, ale aj Martin Luther a kráľ Henrich VIII., ktorí
trieštili pôvodnú jednotu západného kresťanstva.
Práve jezuitský rád zohral významnú rolu
v protireformácii. Ignác z Loyoly vo svojom pohnutom živote pôsobil
ako vojak, mystik, kňaz, pastier duší, bol zakladateľom rehole a jej prvým
generálnym predstaveným, autorom významného diela Ejercicios espirituales
(Duchovné cvičenia), ktoré poslúžilo mnohým súčasníkom a neskorším
generáciám veriacich k duchovnej obnove života, atď. Tieto skutočnosti sú
všeobecne známe. Stále však možno odhaliť niektoré neznáme, respektíve menej
známe skutočnosti z jeho života. Napríklad málo známe je, že sa pokúšal aj
o básnickú tvorbu, ktorou si však nezískal ani zďaleka také meno, ako inými
svojimi životnými aktivitami, a tak jeho verše upadli časom do zabudnutia.
(Porov. Rahner H. Ignác z Loyoly a dějinné pozadí jeho
spirituality, s. 27)
Inou menej známou skutočnosťou je, že jeho
baskickí predkovia neboli vždy lojálnymi služobníkmi španielskej koruny.
Niekoľko desaťročí pred Ignácovým narodením sa Loyolovci pridali na stranu
odbojnej baskickej šľachty a povstali proti španielskej korune. V tomto boji
však boli Baskovia porazení a loyolovský „zámok bol v roku 1457 zrovnaný so
zemou. Kráľ dosadil do Azpeitie corregidora, ale táto kontrola nebola
potrebná, pretože hidalgos boli odvtedy verní kráľovi...“ (FABER,
Gustav. Ignatius von Loyola der heilige Hidalgo, s. 135)
Aj Loyolovci sa po porážke baskickej šľachty
stali vernými a lojálnymi služobníkmi španielskej koruny. V tomto ovzduší na
narodil budúci svätec. Svetlo sveta uzrel v roku 1491 na zámku Loyola v
severnom Španielsku, neďaleko mestečka Azpeitia v baskickej
provincii Guipúzcoa a prišiel na svet ako trináste a posledné dieťa
rodiny. Pochádzal z popredného baskického šľachtického rodu, ktorého pôvod
je doložený od roku 1180. Loyolovci patrili k desiatim veľkým baskickým
rodom, nazývaným parientes mayores. Mali oficiálne garantované právo na
pozvania k dvoru od kráľa, mali „teda pocit, že k dvoru plne patria
a že sú rovnocenní s vysokou šľachtou“. (Rahner H. Ignác
z Loyoly a dějinné pozadí jeho spirituality, s. 14)
Baskického pôvodu bolo aj meno Iñigo López,
ktoré budúci svätec dostal pri krste. Celým menom sa volal Iñigo López de
Loyola, no sú mu pripisované aj iné mená, napríklad Iñigo López de Regalde a podobne.
Čo je však dôležité – a na tom sa už našťastie zhodujú fakticky všetky pramene
a zdroje – o niekoľko desaťročí neskôr Iñigo prijal meno Ignác na počesť svätca
Ignáca Antiochijského a stal sa Ignácom z Loyoly, ktorého pozná celý svet.
Stalo sa tak niekedy v období medzi rokmi 1537 a 1542. (Porov. Muela, J. d. l. H. Ignacio de Loyola: de caballero a peregrino, de peregrino a apóstol, de
apóstol a fundador)
Iñigo bol rodený rytier, vychovaný
v atmosfére kráľovského dvora. Mimoriadne ho lákalo vojenské remeslo. Nie
div. Jeho otec sa zúčastnil bojov proti Maurom pred Grenadou po boku
španielskeho kráľa a traja jeho bratia zahynuli pri vojenských ťaženiach.
Jeden z nich menom Hernando dokonca pri dobývaní Mexika. (Rahner H. Ignác
z Loyoly a dějinné pozadí jeho spirituality, s. 14)
Iñigo sa nenarodil svätý a číhalo naňho množstvo nástrah
a pokušení, ktoré svet mohli pripraviť o veľkého svätca. Okrem
vojenskej slávy sníval aj o dobývaní ženských sŕdc. Ako páža na dvore dona Juana Velázqueza de Cuéllar,
kam sa dostal niekedy v roku 1506 alebo 1507, sa
vášnivo zamiloval do mladej dámy z kráľovského rodu, ktorou pravdepodobne
nebol nikto menší ako infantka doña Catarina, dcéra Filipa Pekného a Jany
I. Kastílskej. (Porov. Rahner H. Ignác z Loyoly a dějinné pozadí
jeho spirituality, s. 18)
Mladosť budúceho svätca poznačila rytierska
romantika a svetácke spôsoby. K jeho nerestiam patrili hazardné hry,
pletky so ženami, búrlivé potýčky so zbraňami a zmyselné pokušenia, s ktorými
ako zdravý mladý muž musel v tej dobe zápasiť. (Porov. Rahner H. Ignác
z Loyoly a dějinné pozadí jeho spirituality, s. 18–19; Porov.
Ondruš, R. Blízki Bohu i ľuďom, s. 368)
O búrlivom živote mladého šľachtica
svedčí aj iná udalosť. Ako uvádza Ondruš, „z roku 1515 sa zachoval súdny zápis,
podľa ktorého sa Iňigo a jeho starší brat kňaz dopustili v posledný fašiangový
deň akéhosi vážneho prečinu. Zápis nehovorí, o čo išlo, ani nespomína súdny
proces. Pravdepodobne zasiahla nejaká vplyvná osoba a zachránila bratov z
Loyoly od súdnych následkov trestného činu“. (Ondruš, R. Blízki Bohu
i ľuďom, s. 366)
No Iñigo vynikal aj ušľachtilými
charakterovými vlastnosťami. Bol zapálený túžbou vykonať hrdinské skutky,
prejavoval rytiersku veľkodušnosť voči iným ľuďom a bol aj úprimne zbožný.
Prechovával výnimočnú úctu k Panne Márii a k utrpeniu Pána Ježiša.
Nikdy neklamal, voči ľuďom bol taktný a neprechovával voči nim nenávisť.
Bol rodeným diplomatom a vynikal zvláštnou schopnosťou urovnávať nezhody
a spory. Tieto schopnosti využil neskôr, keď v roku 1517 vstúpil do
služieb navarrského miestokráľa a nájerského vojvodu dona Antonia Manriqua
de Lara. V tejto pozícii „diplomatickými zásahmi dosiahol upokojenie
búrlivej baskickej provincie Guipúzcoa“. (Ondruš, R. Blízki Bohu
i ľuďom, s. 366)
A práve na tomto poste sa ako tridsaťročný dôstojník zúčastnil
obrany navarrského hlavného mesta Pamplona proti Francúzom, ktorá sa stala
medzníkom v jeho živote, oddeľujúc dve úplne odlišné etapy. Pri obrane pamplonskej pevnosti na Turíčny
pondelok 20. mája mu guľa z kanóna dokaličila pravú nohu a poranila ľavú.
Napriek pohotovému ošetreniu francúzskych lekárov a zdĺhavej liečbe v rodnom
kaštieli sa nikdy úplne nevyliečil a po celý zvyšok života kríval. Iñigo bol na
tom v jednom momente dokonca tak zle, že mu hrozila smrť. Ako uvádza vo
svojom životopise, lekári vyhlásili v predvečer sviatku Svätého Petra
a Pavla, že ak sa do polnoci jeho stav nezlepší, treba počítať s jeho
smrťou. (Porov. Autobiografía de San Ignacio de Loyola, s. 4–5)
Reálne hrozilo, že svet stratí veľkého svätca
skôr, než stihol vstúpiť na cestu svätosti. Lenže Boh mal s Loyolčanom iné
plány a tak Iñiga ponechal na tomto svete, aby napĺňal svoje poslanie, aj
keď jeho príbuzní sa už pripravovali na predčasnú smrť mladého šľachtica. Jeho
zázračnú záchranu pripisovali „zvláštnej pomoci sv. Petra...“ (Ondruš, R. Blízki
Bohu i ľuďom, s. 367)
Iñigo teda zostal nažive a počas doliečovania
chcel čítať vtedy populárne rytierske romány, ale v kaštieli Loyolovcov nič
také nemali. Jeho švagriná mala k dispozícii iba dve úplne iné diela. A tak
mu dali – ako sám píše vo svojom životopise – knihu „Vita Christi a jednu
knihu so životmi svätých...“ (Autobiografía de San Ignacio de Loyola, s.
5)
Knihu Vita Christi (Život Krista)
napísal nemecký kartuziánsky mních Ludolf Saský a Iñigo ho „čítal v luxusnom
vydaní, ktoré preložil...Fray Ambrosio Montesino a ktoré vyšlo v roku
1502–1503 v Alcalá“. (Rahner H. Ignác z Loyoly a dějinné
pozadí jeho spirituality, s. 30)
Druhým bolo dielo Flors Sanctorum (Kvety
svätých), zbierka životopisov svätých od dominikána Jakoba de Vorágine.
Španielsky preklad pochádzal z pera „cisterciánskeho mnícha Goberta Mariu
Vagada, ktorý vyšiel v roku1493 v Zaragoze a jeho dotlač potom
v roku 1511 v Tolede“. (Rahner H. Ignác z Loyoly
a dějinné pozadí jeho spirituality, s. 30)
Keďže Iñigo nemal inú možnosť, začítal sa do
týchto dvoch diel a tak postupne spoznával iné rytierstvo, oveľa ušľachtilejšie
ako bolo to jeho. Obdivoval sv. Františka, sv. Dominika a iných svätých v
službe Najvyššieho a zaumienil si vykonať v Božej službe také veľké a
ťažké veci, ktoré vykonali najväčší svätci. Ako vyplýva z jeho životopisu,
stále si opakoval: „Svätý Dominik to urobil, preto to musím urobiť tiež. Svätý
František to urobil, preto to musím urobiť tiež.“ (Autobiografía de San
Ignacio de Loyola, s. 6)
V tom období mal aj prvé z mnohých videní svojho života. V tom prvom
Iñigo jasne videl obraz Panny Márie s Ježiškom. Ako neskôr napísal vo
svojom životopise, pri tomto videní sa mu dostalo mnoho útechy, no súčasne
pocítil veľkú ošklivosť nad svojím minulým životom a predovšetkým nad
zmyselnosťami v ňom.
Od tohto momentu až do augusta 1553, keď dal tento zážitok na papier, nikdy nedal
„ani najmenší súhlas k zmyselným veciam“. (Autobiografía de San Ignacio
de Loyola, s. 7)
Napokon sa rozhodol vstúpiť do prísneho
kartuziánskeho kláštora, aby mohol konať ťažké skutky pokánia po vzore dávnych
svätých. Neskôr však svoje rozhodnutie zmenil a zaumienil si ísť ako
chudobný pútnik do Svätej zeme. Tam potom ostane, aby mohol navštevovať miesta
posvätené životom a utrpením Pána Ježiša a pritom pomáhať dušiam hriešnikov.
Najprv však bolo potrebné pripraviť sa na
uskutočnenie tohto ťažkého životného rozhodnutia.
Po plnej rekonvalescencii Iñigo opustil
rodinný zámok a vydal sa do známeho pútnického miesta Montserrat. Tu si
vykonal generálnu spoveď a úplne skoncoval so svojím minulým životom.
Pre ďalšie vnútorné formovanie bol dôležitý jeho takmer rok trvajúci pobyt v
Manrese neďaleko Montserratu.
Iñigovo úplné obrátenie v Manrese však bolo mimoriadne dramatické. Po počiatočnom období relatívneho pokoja
a duchovnej útechy prežil druhé obdobie, „naplnené najstrašnejším duševným
utrpením až po myšlienky na samovraždu, s kŕčovitými pokusmi vynútiť si
milosť a niekdajší pokoj hladovaním, odopieraním si spánku
a sedemhodinovou modlitbou“. (Rahner H. Ignác z Loyoly
a dějinné pozadí jeho spirituality, s. 50)
Znovu mohol svet prísť o veľkého svätca,
ale vďaka vyššiemu riadeniu Božiemu sa toto strašné obdobie „noci duše“
skončilo a utrápený Iñigo našiel definitívny pokoj duše. V tej dobe
sa začína rodiť jeho veľké dielo Ejercicios espirituales (Duchovné
cvičenia), ktoré poslúžilo mnohým súčasníkom a neskorším generáciám
veriacich k duchovnej obnove života. Dielo vyšlo tlačou po prvýkrát
v roku 1548. (Porov. Muela, J. d. l. H. Ignacio de Loyola: de caballero a peregrino, de peregrino a apóstol, de
apóstol a fundador.)
V druhej polovici februára 1523 odišiel
Iñigo do Barcelony a odtiaľ do Talianska. Koncom marca sa dostal
do Ríma a odtiaľ sa potom vydal na púť do Svätej zeme, kde strávil
jeden mesiac. Po návrate domov sa venoval apoštolátu, ktorý začal už pred
púťou, no zároveň pochopil, že potrebuje vyššie vzdelanie. A tak sa
ponížil, ako 33-ročný zasadol v Barcelone spolu s deťmi do
školských lavíc a začal sa učiť latinčinu. Neskôr pokračoval v štúdiu na
univerzitách v Alcale a Salamanke. Popri tom sa venoval apoštolátu,
no znechucovali ho ťažkosti, spojené s týmito aktivitami.
Keď sa niekoľko mladíkov rozhodlo viesť
s ním spoločný život, vyvolalo to pozornosť inkvizície a Iñiga
dokonca krátky čas väznili v Alcale a Salamanke. Pri vyšetrovaní
mu však „nemohli dokázať nijakú chybu vo veciach viery a mravov. No
i tak mu zakázali hovoriť o vážnejších náboženských otázkach (ako
bolo napr. rozlišovanie medzi tým, čo je ťažký a čo ľahký hriech), kým
nevyštuduje teológiu. Iñigo sa podriadil, ale znechutený ťažkosťami, ktoré
zažil v Španielsku, odišiel v januári1528 do Paríža, kde sa dal študovať
filozofiu a teológiu na tamojšej slávnej univerzite“. (Ondruš, R. Blízki
Bohu i ľuďom, s. 370)
V metropole Francúzska strávil Iñigo viac ako sedem rokov. Už
v tomto období si uvedomil tragické rozpoloženie západného kresťanstva,
ktoré začali trieštiť rôzni reformátori. Iñigo konštatoval, že Katolíckej
cirkvi škodí nielen pokles mravov, ale i veľký nedostatok úcty
a poslušnosti voči cirkevným predstaveným. Čo ho najviac bolelo, pôvodná poslušnosť voči
rímskemu apoštolskému stolcu sa zmenila na akúsi zásadnú nenávisť. Pôsobenie
v Paríži, počas ktorého spoznal európsky duchovný odboj proti Cirkvi
a zvlášť proti pápežovi, Kristovmu zástupcovi na zemi, spôsobilo u
Iñiga výraznú zmenu. Zdá sa, že dovtedy pokladal za najvýznamnejšiu cnosť
chudobu, avšak parížsky pobyt ho priviedol „k osobitnému zdôrazňovaniu ešte
inej čnosti, a to poslušnosti a bezpodmienečnej oddanosti Cirkvi“. (Ondruš,
R. Blízki Bohu i ľuďom, s. 370)
Okrem štúdia sa Iñigo venoval aj osobnému
apoštolátu medzi univerzitnými študentmi. Dokázal zhromaždiť okolo seba skupinu
šiestich priateľov, ktorí pod vplyvom jeho duchovných cvičení a osobného
vedenia spojili navždy svoj život s jeho dielom. Najvýznamnejší
z nich bol Francisco Xavier (uvádzaný aj ako Javier), stal sa apoštolom
Ázie, druhý apoštol Pavol Katolíckej cirkvi. Aj jeho skutočné meno sa uvádza v
rôznych obmenách, no s najväčšou pravdepodobnosťou sa svojím plným menom
volal Francisco de Jasu y Xavier (respektíve Francisco de Jasu y Javier).
V našich končinách sa stal známym ako sv. František Xaverský. Aj on bol,
podobne ako Iñigo, baskickým šľachticom.
Okrem oboch Baskov boli členmi tejto Kristovej
družiny aj Pedro Fabro, Alfonso Salmerón, Diego Laínez, Nicolás de Bobadilla
a Simón Rodrigues. Dňa 15. augusta 1534 sa Iñigo zišiel „so šiestimi
spoločníkmi v kaplnke sv. Dionýza na parížskom Montmartri k prvému vážnemu
spoločnému úkonu: všetci urobili sľub, že budú žiť v chudobe a čistote a že
budú slúžiť dušiam vo Svätej zemi. Keby tam nemohli ísť, dajú sa k dispozícii
pápežovi ako Kristovmu zástupcovi“. (Ondruš, R. Blízki Bohu i ľuďom,
s. 371)
Iñigo popri neúnavnom apoštoláte študoval
teológiu a v roku 1537 prijal na základe súhlasu pápežského nuncia
kňazské svätenie spolu s ďalšími piatimi spoločníkmi. Paradoxne sa tak s
dlhoročným odstupom splnilo želanie jeho nebohého otca. Iñigo ako „najmladší z ôsmich
synov spomedzi trinástich detí svojich zámožných baskických rodičov sa mal stať
kňazom, ale rozhodol sa pre životnú dráhu dôstojníka“. (Ignatius von Loyola
und sein Orden, s. 15)
Niekedy v tomto období, medzi rokmi 1537
a 1542, si Iñigo zmenil meno a začal používať meno Ignác. (Porov. Muela, J. d. l. H. Ignacio de Loyola: de caballero a peregrino, de peregrino a apóstol, de
apóstol a fundador.)
Onedlho začala nová spoločnosť, ktorú nazvali Compañía
de Jesús (Spoločnosť Ježišova), so svojou pastoračnou, teologickou
a charitatívnou činnosťou. Jej členovia však nemohli vyplniť sľub púte do
Svätej zeme pre politické napätie medzi Benátčanmi a Turkami, preto sa
spoločnosť venovala pastorácii a starostlivosti o chorých
v talianskych mestách.
Plán založenia novej rehole dozrel v Ríme v roku 1539. Všeobecný
cieľ bol načrtnutý v dokumente Formula instituti, ktorý Ignác
spísal v roku 1539. Pápež Pavol III.
ústne schválil novú rehoľnú spoločnosť 3. septembra 1539 a po prekonaní
rozličných námietok a ťažkostí zo strany kuriálnych kardinálov ju
cirkevnoprávne potvrdil bulou Regimini militantis Ecclesiae dňa 27. 9.
1540. To je oficiálny dátum zrodu novej rehole s latinským názvom Societas
Iesu (skratka SI). Na Slovensku neskôr dostala rehoľa názov Spoločnosť
Ježišova (skratka SJ), kým v českých zemiach sa udomácnil názov Tovaryšstvo
Ježíšovo (skratka TJ), ktorý zodpovedá poľskému označeniu Towarzystwo Jezusowe.
V pápežskej bule je doslovne uvedených Primi
decem Patres Societatis (Prvých desať pátrov Spoločnosti) v tomto
poradí: Ignatius de Loyola, Petrus Faber, Iacobus Laynez, Claudius Iaius,
Paschasius Broet, Franciscus Xavier, Alfonsus Salmeron, Simon Rodericus,
Ioannes Coduri a Nicolaus de Bobadilla. (Porov. Bula Pavla III. z 27. septembra 1540: Regimini militantis
Ecclesiae, s. 3)
V dobe oficiálneho vzniku rehole nebola ešte
dobudovaná jej organizačná štruktúra a neboli ani úplne jasné všetky aspekty
jej činnosti. Keďže bola rehoľa plne podriadená Apoštolskému stolcu, pápež
Pavol III. určil novej reholi zvláštne poslanie: „Pastoráciu a posvätenie
veriacich kazateľskou činnosťou, duchovnými cvičeniami, katechizáciou, službou
v spovednici, misijnou činnosťou medzi neveriacimi i inovercami, ako aj
bezpodmienečnú poslušnosť Apoštolskému stolcu (štyri sľuby). Regula
oslobodzovala rehoľníkov od spoločnej modlitby, ale obrovský dôraz kládla na
hlbokú filozoficko-teologickú formáciu počas povinných sedemročných štúdií.
Členov rehole zaväzovala nesnažiť sa o získanie cirkevných úradov a hodností.
Všeobecne načrtnutý cieľ novej rehole v Formula instituti a v pápežskej
bule Ignác rozpracoval v programe, ktorý sa skladal zo 49 bodov...“ (Kumor, B. Cirkevné
dejiny, s. 203)
Po úradnom schválení rehole bolo potrebné vykonať voľbu generálneho
predstaveného, nazývaného aj generál, a zložiť do jeho rúk rehoľné sľuby. Voľba
sa uskutočnila 5. apríla 1541. Za prvého generála bol zvolený proti vlastnej
vôli zakladateľ spoločenstva – Ignác Loyolský. Na rozdiel od rehoľných sľubov iných reholí
členovia SJ okrem troch zvyčajných sľubov chudoby, čistoty a poslušnosti
urobili aj štvrtý sľub bezpodmienečnej poslušnosti pápežovi. Sila rehole
spočíva v jej monarchickej a centralistickej štruktúre. Do istej miery
pripomína vojenskú organizáciu. Na čele stojí doživotne volený predstavený –
generál rádu, „zvaný aj Praepositus generalis alebo Čierny pápež,
ktorý vo svojej osobe sústredil najvyššiu výkonnú moc Spoločnosti Ježišovej. On
menuje na obmedzené časové obdobia provinciálov, rektorov, praepositi
a superiorov. On vysiela svojich vizitátorov do provincií na inšpekciu,
alebo – ak je nutné – tiež na prevzatie ich správy. Generál rozhoduje ako
posledná inštancia o prijatí alebo vylúčení rádového člena a jeho
hierarchickom zaradení“. (Otruba, G. Der Jesuitenstaat in Paraguay, s.
84)
Zákonodarnú moc má v reholi v plnom rozsahu
generálna kongregácia. Tá môže modifikovať rehoľné inštitúcie a volí generála,
ako aj jeho asistentov, ktorí sú pomocníkmi generála. Asistenti reprezentujú
rôzne národnosti. Územia, v ktorých rehoľa vykonáva misijné poslanie, sa delia
na provincie a tie na asistencie. Okrem centralistickej štruktúry dodáva silu
reholi aj mimoriadne starostlivý výber kandidátov, ako aj dôkladná rehoľná a
profesná formácia. Členovia rehole sú zaviazaní absolútnou poslušnosťou a
prísnou disciplínou. Činnosť rehole charakterizuje živá aktivita v apoštoláte,
ktorá sa má prejavovať v kultivovaní filozofického a teologického bádania, v
rozvoji všetkých foriem zbožnosti a pastorácie. (Porov. Kumor, B. Cirkevné
dejiny, s. 204–205)
Rehoľa mala od začiatku výrazne cirkevný a pápežský charakter
zbožnosti. Misijnému poslaniu jezuitov významne pomohla skutočnosť, že rehoľa
sa mohla už od začiatku prispôsobovať miestnym podmienkam oblastí, v ktorých
vykonávala misijnú činnosť.
Mnohí historici vykresľujú Spoločnosť Ježišovu
ako militantnú bojovníčku proti protestantizmu. Boleslav Kumor však píše:
„Spoločnosť nebola založená na boj proti protestantskej reformácii, ale z
nevyhnutnosti sa stala hlavnou silou boja s touto reformáciou.“ (Kumor, B. Cirkevné
dejiny, s. 205)
Je potrebné zdôrazniť, že aj keď rehoľa
výrazne prispela k úspechu protireformácie, resp. rekatolizácie, jej pôvodným
poslaním nebolo potláčanie iných náboženstiev. Ján Chryzostom Korec o tom píše:
„Takýto cieľ sa nenachádza nikde v dokumentoch rehole... Čo sa týka
spôsobov práce, Ignác dal ešte za svojho života roku 1556 dôkladné úpravy
jezuitom poslaným do Nemecka a do Prahy – jezuiti majú hľadať jedine spásu
duší a oslávenie Boha, za to sa majú denne modliť, dávať dobrý príklad
kresťanských cností, lebo to viac pôsobí na srdcia než všetko ostatné. Peter
Kanízius, druhý apoštol Nemecka, písal tiež v roku 1583, že len dobrotou
a láskou voči protestantom možno získať ich srdcia pre Cirkev.
V tomto duchu ako provinciál poslal aj prvých jezuitov do Trnavy.“ (Korec, J. Ch. Cirkev
v dejinách Slovenska,
s. 599)
Až na výnimky jezuiti nesiahali k násilným metódam, ale snažili sa
láskou a trpezlivosťou získavať nové ovečky do cirkevného košiara. Nová rehoľa
však zohrala dôležitú úlohu pri vnútornej obnove samotnej Katolíckej cirkvi.
Stala sa historickou nevyhnutnosťou v čase, keď Katolícka cirkev prežívala
hlbokú vnútornú krízu.
Hoci bula, ktorou pápež schválil Spoločnosť
Ježišovu, ohraničovala maximálny počet členov rehole na šesťdesiat, už o
niekoľko rokov nato bol tento počet podstatne vyšší. Napriek tomuto rastu Ignác
ako generálny predstavený nemohol ani zďaleka uspokojiť všetky žiadosti, s
ktorými sa naňho obracal pápež, biskupi a panovníci. Ignác si uvedomoval, že na
dlhodobé uspokojenie naliehavých potrieb Cirkvi nestačí iba skupina horlivých
apoštolov, ale že treba vybudovať solídne ustanovizne, ktoré budú trvale pripravovať
na cirkevnú službu rozumove i duchovne vyspelých pracovníkov. Preto v roku 1551
založil v Ríme Collegium Romanum, z ktorého sa zakrátko vyvinula dodnes
jestvujúca Gregoriánska univerzita, pomenovaná podľa jej spoluzakladateľa a
mecenáša, pápeža Gregora XIII. O rok nato založil Ignác Collegium Germanicum
(neskoršie Germanicum-Hungaricum), ktoré vychovávalo duchovných pre
krajiny strednej Európy. „Tieto kolégiá sa stali predvojom rozsiahleho
jezuitského školstva, ktoré malo veľký význam nielen pre Cirkev, ale pre rozvoj
celej západnej kultúry.“ (Ondruš, R. Blízki Bohu i ľuďom, s. 373)
Spoločnosť Ježišova mala hneď od počiatku veľa
otvorených i skrytých nepriateľov. Ignác Loyolský potreboval veľa trpezlivosti,
diplomatického taktu a neraz i rozhodnej energie, aby obhájil a upevnil
rozvíjajúce sa dielo. No najviac sa spoliehal na Božiu pomoc, ktorá viedla k
založeniu rehole a účinne ju sprevádzala v jej prácach.
Ignác Loyolský zomrel 31. júla 1556. Vtedy mal ním založený rád už asi
tisíc členov v trinástich rehoľných provinciách a vlastnil okolo sto domov a
kláštorov. Ako dedičstvo zanechal
Ignác reholi, ktorú založil, najušľachtilejšie vlastnosti svojej osobnosti –
vojenskú disciplínu, sebaovládanie, húževnatosť vo svojom poslaní, absolútnu
oddanosť a poslušnosť voči Bohu, dôveru v jeho neustálu prítomnosť pri správe
Katolíckej cirkvi. Ignác neochvejne „veril, že v Cirkvi, Rímskej cirkvi,
tkvie kontinuita ďalej žijúceho Ježiša Krista“. (Rychlík, M. Stručný nástin
přínosu českých jezuitů pro etnologii, s. 5)
Svojou charizmatickou osobnosťou, svojimi
vlastnosťami a organizačnými schopnosťami, ale predovšetkým svojim zjednotením
sa s majestátom božského Spasiteľa Ježiša Krista zapálil oheň v srdciach
svojich verných nasledovníkov a položil tak dobrý základ neskorších výrazných
úspechov rehole v misiách, vrátane pôsobenia jezuitských misionárov v
Paraguaji. Celá existencia novej rehole mala nadprirodzené zameranie, vyjadrené
životným heslom zakladateľa – Omnia ad maiorem Dei gloriam (Všetko na
väčšiu Božiu slávu).
Pápež Pavol V. vyhlásil Ignáca Loyolského za blahoslaveného v roku
1609, v roku zrodu jezuitského štátu v Paraguaji. Svätorečil ho pápež Gregor
XV. v roku 1622. Svätcove telesné pozostatky sú uložené v bočnej kaplnke hlavného
jezuitského kostola Il Gesú v Ríme.
Rehoľa sa rýchle rozrastala. V dobe Ignácovej
smrti, v roku 1556, „pôsobilo už okolo tisíc jezuitov takmer vo všetkých
katolíckych krajinách Európy ako aj vo všetkých portugalských kolóniách: od
roku 1542 v Indii, od roku 1547 v oblasti Konga, od roku 1549 v Japonsku a
Brazílii. Ešte v 16. storočí začali jezuiti s islamskou misiou (1561) v Afrike
a prenikli do Habeša (1557). Vo východnej Indii sa usadili v roku 1562 v Makau
a odtiaľ sprístupnili Čínu, kde zriadili misijné stanice v Kantone (1583),
Nankingu (1595) a Pekingu (1598). Obzvlášť úspešne sa rozvíjali od roku 1590
misie na Filipínach, jedinej misijnej oblasti, v ktorej ani neskôr nedošlo k
väčšiemu neúspechu. Japonsko napríklad úplne vyhubilo politicky podozrivé
kresťanstvo a od roku 1637 sa úplne uzavrelo pred vonkajším svetom“. (Otruba,
G. Der Jesuitenstaat in Paraguay, s. 80–81)
Stojí hádam ešte v tejto súvislosti za
zmienku, že podľa jedného z najnovších zdrojov začali jezuiti pôsobiť na
Filipínach nie v roku 1590, ako uvádza Otruba, ale už v roku 1583. (Porov.
Tschiggerl, H. Aus der Welt der Jesuitenmission, s. 11)
Použitá literatúra
2. Bula Pavla III. z
27. septembra 1540: Regimini militantis Ecclesiae In: INSTITUTUM
SOCIATATIS IESU, VOLUMEN PRIMUM. BULLARIUM ET COMPENDIUM PRIVILEGIORUM.
Florentiae: 1892.
3. Faber,
G. Ignatius von Loyola der heilige Hidalgo, in: MERIAN Baskenland,
Asturien, Galicien, das Monatsheft der Städte und Landschaften im Hoffmann und
Campe Verlag Hamburg, 1974, 27. Jahrgang, Heft 4, s. 49–51.
4. Franz Xaver, Apostel
Asiens, in: Triumph des
Herzens, 1997, 5. Jg., Nr. 27, s. 3–9.
5. Ignatius von Loyola
und sein Orden. In: Kirche bunt. St. Pöltner Kirchenzeitung. 26.
Juli 2015. Nr. 30, s. 15.
6. Korec, J. Ch. Cirkev v dejinách Slovenska.
Bratislava: Lúč 1994. 800 s.
7. Kumor, B. Cirkevné
dejiny. Novovek – rozkol v západnom kresťanstve. Levoča: Polypress, 2002. 392 s.
8. Muela, J. d. l. H. Ignacio de Loyola: de caballero a peregrino, de peregrino
a apóstol, de apóstol a fundador. Dostupné na internete:
revistaecclesia.com
9. Ondruš, R. Blízki
Bohu i ľuďom. Životopisy svätých. Na Slovensku prvé vydanie.
Bratislava: Tatran, 1991. 728 s. ISBN 80-222-0277-0.
10. Otruba, G. Der
Jesuitenstaat in Paraguay. Idee und Wirklichkeit. Wien: Bergland, 1962. 192
s.
11. Rahner, H. Ignác
z Loyoly a dějinné pozadí jeho spirituality. Vydání první.
Olomouc: Refugium Velehrad-Roma, 2012. 111 s. ISBN 978-80-7412-119-7.
12. Rychlík, M. Stručný
nástin přínosu českých jezuitů pro etnologii: odborný referát k předmětu
„ Dějiny etnologie “, vedeného Doc. PhDr. Oldřichem Kašparem,
CSc., Filozofická fakulta UK v Praze, Ústav etnologie. Praha 1998.
13. Tschiggerl, H. Aus
der Welt der Jesuitenmission, in: Jesuiten, 2011, Jg. 84, Nr. 4, s.
11.
::
Vážený čitateľ,
váš názor nás zaujíma – pomôžte nám skvalitniť túto stránku: redakčný dotazník.
Zaujímavá správa, týkajúca sa tohto veľkého svätca. Najstarší rukopis Duchovných cvičení svätého Ignáca bude reštaurovaný. Informuje o tom TK KBS: https://www.tkkbs.sk/view.php?cisloclanku=20160426035
OdpovedaťOdstrániť