ANTIKVARIÁT
Giovanni Papini: Eseje o umení
Bratislava, Elán, 1943
Veľký taliansky mysliteľ a spisovateľ
Giovanni Papini (1881–1956) prešiel zložitým osobným vývojom – od ateizmu ku
kresťanstvu. Patrí k najosobitejším tvorivým duchom nielen Talianska, ale
celej Európy prvej polovice 20. storočia. Viaceré jeho diela boli preložené do
slovenčiny, hlavne v štyridsiatych rokoch, a ovplyvnili
a naďalej ovplyvňujú našu duchovnú a kultúrnu klímu (platí to hlavne o knihe
Život Krista, ktorá vyšla v niekoľkých vydaniach). Eseje
o umení obsahujú texty vybrané a preložené z dvoch zväzkov: Strieborná
koruna a Vlastná výstava (spolu osem esejí a úvodná
štúdia, poslovenčil kolektív siedmych prekladateľov).
V mladom veku, hľadajúc pravú vieru a filozofiu,
hľadajúc sám seba a svoje miesto vo svete, netrpezlivo, zápalisto
a polemicky skúmal rozličné ideové smery, pričom revolučne odmietal všetko
staré a cudzie. Ako píše autor úvodnej štúdie Leone Pacini, po opakovaných
sklamaniach Papini „dospel k úplnému popieraniu akejkoľvek filozofie,
o čom svedčí jeho dielo Súmrak filozofov (1906)“. Neprestával však
hľadať krédo, ktoré by ho dokázalo uspokojiť a naplniť. V diele Hotový
človek (1912) umeleckou rečou priznáva stroskotanie svojich duchovných
a intelektuálnych dobrodružstiev, zhŕňa pesimizmus, ktorým sa zakľučuje
dovtedajšia etapa jeho vývinu.
V tých rokoch bol populárny ako neviazaný
tvorca, voľnomyšlienkar a hlásateľ „ostentatívneho plebejstva“. Keď
potom v roku 1921 vyšiel Život Krista, mnohí nechápali, nechceli
pochopiť jeho konverziu a nečakané prihlásenie sa ku katolicizmu. No nebol to
len chvíľkový nápad či rozmar, ale výsledok urputného vnútorného boja. Pacini
dokladá: „Tento človek, ktorý celý svoj život márne hľadal pevnú bázu,
konečne práve v katolicizme našiel tú etickú istotu, ktorú nemohol nájsť
ani v jednej zo sto izieb pragmatizmu.“
S príklonom ku Kristovi, so zmenou
postoja a svetonázoru prichádza iný pohľad na modernú spoločnosť
a súčasné umenie – pohľad kritickejší, pesimistickejší, opretý
o tradíciu, o čom sa môže presvedčiť aj čitateľ slovenského výberu
z Papiniho esejí. Už v prvom texte Neľudské umenie autor
podrobuje nové umelecké smery kritike, pre ich strojenosť, povrchnosť,
komerčnosť, falošnosť. Keďže podľa módnych kritérií umenie „už nemôže byť
nadľudské, stalo sa neľudským, protiľudským“. Samozrejme, „jestvujú ešte
umelci, ktorí sa nezriekli svojej humanity a snažia sa tvoriť humánne
diela“, sú však zaznávaní a označovaní za prekonaných, za „umierajúcich,
ktorí nijako nechcú umrieť“. V takejto atmosfére sa mnohí boja
vyjadriť svoj názor, aby neboli obvinení zo spiatočníctva a obmedzenosti.
Papini píše o príčinách úpadku
a odľudštenia umenia (hoci ide o texty napísané pred viac než polstoročím,
sú stále aktuálne). Okrem iného poukazuje na to, že žijeme v dobe
neľútostného boja, náš každodenný život je ťažší, drsnejší, preplnený
povinnosťami, a to sa odráža aj v umení. No zrejme hlavnou príčinou
úpadku je „zabudnutie a vyhnanie Boha“. Autor dáva do protikladu „neľudský
racionalizmus“ a „umenie ako akt lásky“. Zdôrazňuje: „Veľké
umenie, aj keď nehovorí o Bohu, je vždy náboženské.“
V ďalších esejach (dlhších
i kratších) nachádzame rozvinutie danej problematiky. Umenie by malo byť
prejavom spolupráce človeka s Bohom. Prvotné vnuknutie, prvotný impulz
prichádza z vyšších sfér, je nadprirodzeného pôvodu, ale nie každý autor
má toľko pokory, aby si zaslúžil dar božskej inšpirácie (esej Nehudobné
poznámky o hudbe). Dnešný básnik „stal sa pyšným podozrivou
pokorou“, už nečaká nič zhora. Jeho herézou je pelagianizmus aplikovaný
v umení – trúfalá domýšľavosť, podľa ktorej Boha nepotrebuje (Úprimne
o poézii).
Spisovateľ, a vôbec umelec, ako človek
s mimoriadnym poslaním, je tvorený z jemnejšej hmoty, preto viac
pociťuje a ťažšie prežíva
protiklady, dilemy a protivy života, čítame v úvahe Paradox
spisovateľa. V eseji Umenie a zodpovednosť autor píše
o zodpovednosti umelca voči Bohu, voči národu i voči sebe samému;
umelec má pomáhať spoločenstvu v súlade so svojou povahou a nadaním,
jeho dielo má dvíhať život na vyšší stupeň.
Giovanni Papini je vážny, chce burcovať
a presviedčať, pritom však vie použiť – ako korenie – iróniu aj humor.
Jeho literárna reč je vášnivá, prudká, sčasti azda aj nekoncepčná, ale úprimná
a myšlienkovo silná. Slová z eseje Priinteligentní nepriamo
charakterizujú jeho vlastnú tvorbu: „Premilení moji mudrci, nepíše sa vždy
a len rozumom a slovami, ale aj srdcom, ktoré je horúce, a krvou,
ktorá vrie... táto výrečnosť je vlastným vrcholom a slávou umenia,
výrečnosť, ktorá nemá len orechy žuvať a šprtať sa v mozgových
závitoch špecialistov, ale má hýbať citmi, t. j. pretvárať ľudí.“
::
Ďalšie recenzie:
::
PriestorNet patrí ľuďom súcim na slovo,
rozhľadeným a kultivovaným...
Staňte sa jeho priaznivcom: podrobnejšie informácie.
Staňte sa jeho priaznivcom: podrobnejšie informácie.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.