ANTIKVARIÁT
Giovanni Papini: Láska alebo smrť
Trnava, Spolok sv. Vojtecha, 1943
Dielo G. Papiniho (1881–1956) nemožno plne
prijať a pochopiť bez uvedomenia si autorovho myšlienkového,
svetonázorového vývinu, v ktorom došlo k rozhodujúcemu posunu po
konverzii na katolícku vieru. Píše o tom v úvodnom slove prekladateľ
a zostavovateľ Mikuláš Šprinc: „V Papiniho duši dozrieval veľký proces
milosti, ktorý Papiniho neverca, rúhača zmenil od základov... Stáva sa veriacim
katolíkom a ako v pravde znovuzrodený človek predstavuje sa svetu
roku 1921 nesmrteľným svojím dielom Život Krista.“
Od svojho obrátenia venoval Papini všetky
tvorivé schopnosti Bohu a Cirkvi. Dokumentuje to aj predmetný knižný
výber, čerpajúci z viacerých kníh a predstavujúci najmä Papiniho
esejistickú tvorbu v rozpätí rokov 1919 až 1941. Kto uverí Kristovi,
nemôže ostať na polceste, ako píše Mikuláš Šprinc, úprimný kresťan „musí si
v duchu svojej viery domyslieť všetky ostatné veci; musí všetko
zrekonštruovať a novým pohľadom pozrieť sa na svet a na jeho
problémy“. Papini bol taký – dôsledný, poctivý v uvažovaní
i tvorbe, zápalistý a horlivý. Jeho štýl sa vyznačuje istou
prudkosťou a vášnivosťou. Hlavne vo svojich neskorších dielach dával bokom
pochybnosti a neurčitosti, usilujúc sa vrátiť pojmom ich pravý obsah,
chcejúc jasne a nekompromisne vyjadriť pravdu kresťanskej viery.
Vo vstupnej eseji Láska alebo smrť
čítame: „Duša nám bola vložená do tela ako štipka soli, aby sa neskazilo.“
Človek však svoju dušu neraz zrádza. Napriek mnohonásobnej vražednej skúsenosti
ľudia pokračujú v klamaní a zabíjaní. Prečo? Lebo sme staré osvedčené
hodnoty nahradili modernými hodnotami, a tie vedú ku všetkým katastrofám,
deštrukciám a revolúciám: „Kvantita miesto kvality, vonkajšok miesto
vnútra, egoizmus miesto lásky, mánia prvenstva miesto pokory...“ Musíme si
uznať omyl, poblúdenie: „Poslúchali sme prírodu, a poblúdili sme.
Poslúchali sme rozum a vedu – a pomýlili sme sa.“ Autor vidí aj
riešenie, vidí návod na obnovu života – Evanjelium Ježiša Krista.
Podľa Papiniho kresťanstvo nepatrí minulosti,
ale azda patrí budúcnosti, nie je prekonané ani vyčerpané, práve naopak, je
viac než moderné, lebo sa ešte ani poriadne nerozvilo: „Pre človeka dnešných
čias bolo by najväčšou originalitou byť kresťanom.“ Tak písal roku 1919
v eseji Jestvujú kresťania? – dodávajúc, že ak zostaneme katolíkmi,
môžeme byť pravými kresťanmi; katolicizmus verne uchoval poklad viery,
nedokázal však presvedčiť všetkých: „Katolicizmus, úžasný rezultát
pospájaných kompromisov, postavil Ježiša tak vysoko, že jeho slová, ukryté
v latine omše, stávali sa prislabé srdcu kľačiaceho ľudu.“
Zaujímavé myšlienky o Cirkvi nachádzame
tiež v eseji Mladistvosť katolicizmu. V rímskej Cirkvi možno
nájsť istotu a pokoj, a to napriek všetkým búrkam a nepokojom,
napriek všetkým krízam, ktoré kvária i samotné cirkevné spoločenstvo.
Viera v Ježiša Krista nám dáva silu a nádej: „Keby
prenasledovania, kataklizmy, apostázie, pohromy zredukovali Cirkev čo i na
trinásť ľudí – koľko ich bolo na počiatku – a jeden z týchto ľudí by
bol kňazom, katolicizmus by ešte vždy nebol mŕtvy a bol by rovnako
katolícky, t. j. všeobecný...“
V úvahe s názvom Proticirkev
autor píše o troch dogmách, ktoré sú opakom katolíckej náuky. Nepriatelia
kresťanstva tvrdia, že človek sa rodí prirodzene dobrý, že ľudstvo je na ceste
neustáleho pokroku a že jedine na zemi možno vybudovať raj – tým idú
nielen proti Zjaveniu, ale aj proti logike a zdravému rozumu; moderný
človek, živený ideami revolučného pokroku, je ako „barbar v delíriu“.
Niektoré texty zaradené do výberu majú
poviedkový charakter (Vôl a osol, Pokušenie Judášovo, Legenda
o veľkom rabínovi), všetky sú však bohato sýtené filozofiou. Papiniho
tvorba je poznačená výkyvmi i kontroverziami. Na jednej strane odsúdil
vojnové vraždenie, na strane druhej uvítal nástup fašizmu: „Fašizmus je
medzi inými vecami poslednou vojnou za duchovnú nezávislosť Talianska...“ (Charaktery
talianskeho génia). Človek sa môže mýliť, najmä vtedy, keď sa zameria na
veci a javy nové, neoverené. Nepomýli sa, keď svoj život oprie
o Krista – ide o kľúčový faktor aj v prípade G. Papiniho. Človek
– ako „najdramatickejší paradox stvorenia“ – sa musí znovuzrodiť, aby
nebol zvieraťom, aby preonačil svoju „planú prirodzenosť“, aby sa stal
v plnom zmysle slova kresťanom.
Ján Maršálek
::
Ďalšie recenzie:
Moja skúsenosť o kresťanoch: Formálne prejavy kresťanstva sú viac cenené, ako kresťanský životný štýl a to nielen v súčasnosti, ale aj historicky..
OdpovedaťOdstrániťBoh isto prihliada na obsah, nie na formu ľudského konania. Aj keď, povedzme si, prázdna forma je niekedy lepšia ako nič.
Odstrániť