|
Vlado Gregor |
Prorok Jeremiáš hovorí niečo o tom, že človek
neriadi svoju cestu a že jeho kroky nezávisia len od neho samého. Západný
spôsob myslenia a jeho individualizmus nazýva takýto prístup k realite
fatalizmom a preferuje vedomú snahu o dobro, ktoré sa máme snažiť dosahovať
vlastnými silami. Východ sa zase spolieha na osud a na dobro celku, postupne
čoraz väčšieho. Kedysi mala problém uživiť sa a zabezpečiť aj samotná rodina,
neskôr kmeň, národ, štát a tak ďalej, až sme prišli k tomu, že hľadáme
bezpečnosť pre celý náš glóbus. Ženie nás tento vývoj k optimizmu, ale zároveň
si v hĺbke srdca aj mozgu uvedomujeme, že to tak nie je a aj pri progrese celku
je katastrofa stále na dosah a na programe.
Modlíme sa „buď vôľa tvoja“ a nie „buď vôľa
moja“ – a prečo to je tak, keď toho tak veľa a stále viac dokážeme? Pretože
stále rozhodujeme o sebe len do určitej miery a nikdy to inak nebude. Môžeme
tak trochu ovládať svaly a hlavu, ale už oveľa menej svoju tráviacu a
rozmnožovaciu sústavu a naše vnútorné orgány fungujú niekedy takmer nezávisle
od nás. Veď aj v Biblii sa stále píše o tom, aké je naše srdce zradné a ako Boh
skúma naše ľadviny a či obličky. Mimochodom, nedávno som čítal, že aj tie
neestetické črevá, ktoré sa končia
konečníkom, majú obrovskú dôležitosť pre náš imunitný systém a nič nie je také
ľahké, ako rozhádzať ich mikroflóru a funkciu. Veď aj rôzne iné alergie,
celiakie a dysfunkcie do značnej miery zapríčinila naša vedome a racionálne
riadená civilizácia.
To samozrejme neznačí, že treba rezignovať zo
snahy zachovať poriadok, pravidlá a vôbec pravidelnosť a istotu, aj keď
neistota leží hneď pri dverách. Každá rodina, každé spoločenstvo, ba aj každý
človek má ťažko získané skúsenosti, zvyky a tradície a nič nie je ľahšie, ako
ich rozhádzať, pohŕdať nimi a nerešpektovať ich. Zvlášť sa tieto nevyhnutné
istoty a snaha o ne týkajú rodiny. Nevysmievajme sa týmto životným zvyklostiam
a nepísaným zákonom, lebo ak to robíme, sami sebe podpisujeme rozsudok. Život
je iste zložitý a každé pravidlo má svoje výnimky, ale je neprípustné z
výnimiek vyrábať pravidlá... My môžeme byť milosrdní a vnímať realitu, ale
nemôžeme z Kristovho učenia robiť amorfnú zmes bez soli a bez chuti!
Mládež túži po novom, svet sa mení stále
rýchlejšie, ale málokedy si uvedomujeme, nakoľko ostáva nemenný a nakoľko sa
skúsenosť nedá ničím nahradiť. Mali sme tu a ešte stále máme prípad otca
Róberta Bezáka, o ktorom som si urobil obraz hneď na začiatku, keď odmietol
jesť so svojimi predchodcami a vykázal ich mimo Trnavu. Podobne som pochopil,
kto je otec František, keď sa na adresu svojho predchodcu vyjadril, že karneval
sa skončil.
My ľudia sme iste hriešni a nemali by sme
preto byť opovážliví, ale ak nie sme zlomyseľní a situácia je vážna, mali by
sme hovoriť pravdu a uvedomiť si, že občas je aj čas hovoriť a nie čas mlčať.
Dlhé roky píšem aj nepríjemné veci a naozaj to
nerobím z neúcty a drzosti. Naopak, od skorého detstva som z úcty k mojej
starenke, ročník 1910, rád a pozorne počúval starších ľudí a nikdy som to
neoľutoval. Celá Biblia a celé evanjelium je o úcte a rešpekte nielen k Otcovi
a Stvoriteľovi, ale aj k dejinám svojho národa a jeho kľukatým cestám.
Recepty sa predpisujú prostredníctvom histórie rodín a aj rôzne poučených
jednotlivcov. Nevytŕhajme teda starodávne korene a bezhlavo ich nepresadzujme,
lebo môžeme ľahko vyhynúť a vyschnúť, nielen ako národy a iné spoločenstvá,
ktoré sa nám zdajú pofidérne, ale aj ako jednotlivci a ako celý svet.
BOŽE, BUĎ NÁM MILOSTIVÝ A ZACHRÁŇ NÁS!
::
Milý Vlado, dlhodobo sledujem Vaše "filozofické úvahy". No po tejto poslednej, najmä po výroku, že ste pochopil kto je otec František (to nemáte ani tú slušnosť menovať ho sv. otec?, zato máte drzosť, ktorou sa v úvode chválite!) som konečne aj ja pochopil kto ste. Myslím, že by Vám nezaškodilo čo najskôr navštíviť niektorú spovedelnicu. pouvažujte o tom. Peter.Š.
OdpovedaťOdstrániťPan Gregor, kde sa papez Frantisek vyjadril na adresu svojho predchodcu, ze "karneval sa skoncil"? Dakujem za odpoved. Peter J.
OdpovedaťOdstrániťPozrel som si, čo sa o tomto (údajnom) výroku Svätého Otca Františka dá nájsť na internete – a našiel som aj protirečenia. Vyberám tri citáty z rôznych zdrojov:
Odstrániť::
Oproti teologicky precizním proslovům svého předchůdce, připomínajícím někdy spíše akademické přednášky, se nový papež vyjadřuje jednodušeji a působí bezprostředně. Zatímco jeho předchůdce dbal na větší lesk papežských ceremonií, nový papež je v tomto ohledu střízlivější. Např. při prvním vystoupení před věřícími na rozdíl od svých předchůdců měl na sobě bílou sutanu bez mozzety (plášť přes ramena) a štoly, kterou si vzal jen při požehnání. Rozšířila se nepravdivá legenda, že tyto části oděvu odmítl se slovy „karneval skončil“. (http://www.getsemany.cz/node/3014)
::
Podle deníku Gazeta Wyborcza "má polská církev problém". Neví si totiž rady s tím, jak interpretovat vizi pro chudou církev, kterou František nejen proklamuje, ale dává najevo i rezignací na papežský přepych. "Co s takovým papežem?!" ptá se deník. Připomíná, že když jeden z kněží chtěl nového papeže po jeho zvolení dekorovat pelerínou lemovanou hranostajem, uslyšel odpověď, že "karneval skončil". (http://zpravy.aktualne.cz/zahranici/polsti-duchovni-poucuji-papeze-cirkev-neni-charita/r~i:article:775911/)
::
Pápež sa skromnejšie oblieka aj počas liturgie. Nosí jednoduchšie odevy a v skrini zostali bohato zdobené rúcha. „Karneval sa skončil“ reagoval po skončení konkláve, keď ho pred vstupom na balkón Svätopeterskej bazilky mienili vystrojiť do červenej peleríny s hermelínom a bohato zdobenej štóly. (http://www.aktuality.sk/clanok/305018/papez-frantisek-zavrel-luxus-do-skrine-a-v-com-je-iny/)
Páni Peter Š. a Peter J., vaše reakcie som sprostredkoval autorovi článku. Nezvykne sa zapájať do internetových diskusií, ale bude rád, keď mu osobne napíšete. Ochotne odpovie. Využiť pritom môžete redakčnú adresu (redakcia@priestornet.com).
Odstrániť„Myslieť si môžeš čo chceš, ale na reči si daj pozor ”. Slovenské príslovie.
OdpovedaťOdstrániť