Rozhovor
s podpredsedom Slovenskej národnej strany Antonom Hrnkom
Pán Hrnko, verejnosť vás vníma ako historika, publicistu
a v neposlednom rade ako politika. V súčasnosti ste podpredsedom
Slovenskej národnej strany (SNS). S akými zámermi a predsavzatiami
ste prijímali tento post?
Nebolo to pre mňa ľahké po toľkých rokoch sa
opäť vrátiť do politiky. Od roku 1998, keď som sa rozhodol z politiky
odísť, lebo som sa nevedel stotožniť s redukovaním politiky na jednoduché
majetkové presuny bez ohľadu na dopady na bežného občana, sa toho mnoho
zmenilo. Zmenili sa mnohé priority, aj občania aj politici vnímajú situáciu
odlišne, ako sme to videli my, keď sme sa pustili do transformácie spoločnosti
a najmä do budovania nezávislej, suverénnej slovenskej štátnosti. Som
veľmi hrdý na to, že som bol medzi prvými reálnymi slovenskými politikmi, ktorí
sformovali myšlienku slovenskej nezávislosti, a mimoriadne rád, že sme sa v svojich
odhadoch nemýlili. Napr. osobne som ako verklík vtedy opakoval, že samostatná
slovenská štátnosť nie je proti nikomu, nie je proti Čechom, nie je proti
Maďarom, ale je za Slovensko. Niekoľkokrát som tvrdil, že rozdelenie federácie
vylepší slovensko-český pomer, čo sa aj potvrdilo.
Na druhej strane nie všetko sa uberá smerom,
ktorý by bol spoločenský žiadaný. Mnohé veci, napr. korupcia, organizovaný
zločin, zneužívanie funkcií verejnými činiteľmi narástli do takých rozmerov, že
ohrozujú nielen demokraciu, ale samotnú podstatu štátu. No a treba úprimne
povedať, že dnešná situácia u nás sa skôr podobá na oligarchiu než na
skutočnú demokraciu. Peniaze, majetky sa stali doslova modlou, ktorá devastuje
charaktery, vzťahy medzi ľuďmi; skrátka ľudí nemajetných, majúcich iba svoju
česť často spoločnosť stavia do pozície bezprávnych páriov. A práve
ohrozenie samotnej podstaty štátu protispoločenskými javmi bola tá medzná
situácia, ktorá rozhodujúcou mierou rozhodla o tom, že som opustil svoju
„odvykaciu ulitu apolitickosti“ a dal som sa prehovoriť, aby som to ešte
raz skúsil. Nie som nejaký rojko, už predsa mám aj svoj vek, ale som
presvedčený, že našu vyosenú spoločnosť treba dostať do rovnovážnej polohy.
Viem, že to bude ťažké, že to bude sizyfovská práca, ale treba sa o to
pokúsiť. Slovensko potrebuje zmenu vo vládnutí, v správe vecí verejných,
v prístupe k ľuďom, pri návrate k tradičným morálnym hodnotám...
Chcel by som aspoň malým dielom prispieť k nevyhnutným zmenám.
SNS sa po roku 1989 pričinila o obnovenie slovenskej štátnosti.
Činnosť strany však bola poznačená aj rozpormi a škandálmi, spomeňme
trieštenie či vzájomný boj frakcií a vulgárne prejavy niektorých
predstaviteľov. Ako vnímate tieto skutočnosti? Je SNS schopná zvládnuť budúce
výzvy i bremeno minulosti?
Viete, ja som zo SNS odišiel roku 1994,
keď sa v nej vesla ujal Ján Slota. Bol to prejav hlbokého nesúhlasu
s tým, kam SNS vrhol svojou politikou Vladimír Mečiar. Slota sa nedostal
k moci v rámci imanentného vývinu v SNS, ale v dôsledku
intríg, ktoré vo vnútri strany rozohral vtedajší premiér. Lenže, ja som bol
v počiatkoch SNS tak výrazne spojený s jej politikou, že si ma ľudia
aj po rokoch spájali s touto stranou. Na moju prácu v politike mimo
SNS si prakticky nikto nepamätal, takže v dôsledku vývinu v SNS som
doslova a do písmena trpel. Vulgarizácia slovníka i politickej praxe
bola v rozpore s celou mojou podstatou i podstatou politiky,
ktorú som chcel robiť.
Treba však povedať ešte jednu vec – to, že sa
privatizovalo tak, ako sa privatizovalo, že sa doslova rozkradol
a zašantročil slovenský národný majetok – nie je len maslo na hlave tých,
ktorým to tlač pripisuje. Všetky doterajšie vlády sa tu niekedy správali ako
v dobytej krajine. Avšak jediný, ktorý tento biľag dobrovoľne prijal na
seba a stranu, ktorej šéfoval, bol práve J. Slota. Z mnohých vecí, ktoré
sa pripísali v minulosti SNS aj vďaka predsedovi SNS J. Slotovi,
v skutočnosti profitoval niekto úplne iný. Ale to už nemá zmysel. Dnešná
SNS je úplne iná strana, sú v nej iní politici, kladie si iné ciele, má
iné priority. Ja verím dnešnej SNS a osobne urobím všetko pre to, aby sa
už nikdy nikto nemusel hanbiť za to, že je členom najstaršej slovenskej
politickej strany.
Naša západná (európska) civilizácia stojí na kresťanskom hodnotovom
systéme. Sme pritom svedkami spochybňovania a narúšania tohto základu. Je
SNS pripravená chrániť a upevňovať osvedčené morálne postoje? Akým
spôsobom?
Táto otázka je pre SNS i pre mňa osobne
veľmi dôležitá. Ochrana tradičných národných hodnôt je vlastne zápasom za
zachovanie etickej podstaty slovenského národa. Bez kresťanstva, bez hodnôt
nášho jazyka, našej kultúry, bez vernosti odkazu otcov by z nás nebola ani
tá znôška koží otrockých, o ktorej hovoril J. M. Hurban. Viete, štyri
generácie mojich predkov – len toľko sa u nás doma hovorilo dozadu – sa
nejakým spôsobom angažovali v slovenskej veci, ale naši predkovia 200
rokov bránili slovenskú „náciu“ pred asimiláciou či už z maďarskej alebo
českej strany, predtým naši predkovia niekoľko storočí odrážali osmanských
(islamských) nájazdníkov. Bolo by spreneverenie sa odkazu predkov, celých
generácií Slovákov a ich kresťanskej viere, keby sme dnes kapitulovali
pred výzvami doby. Aj my musíme urobiť všetko pre to, aby naši potomkovia
dostali po nás našu krajinu zachovanú, a nie zdevastovanú a „zarastenú
cudzinou“, ako to vo svojej básni hovoril Samo Chalupka.
Prejavy spoločenskej krízy sú čoraz zjavnejšie. Jednou z pálčivých
tém je problém nelegálnej migrácie. Ako naň treba podľa vás reagovať?
Podľa môjho názoru v tomto prípade nejde
o imigráciu, ale o sťahovanie národov. Pri takomto procese (sťahovaní
národov) ide o vytlačenie pôvodného obyvateľstva obyvateľstvom
prichádzajúcim. Takéto veci sa nedejú spontánne. Jednoducho státisícové masy sa
nedajú do pohybu len tak náhodne. Niekto to z pozadia diriguje. Ide
o najväčší projekt „sociálneho inžinierstva“ od boľševickej revolúcie roku
1917. Čo tým sleduje, nie je celkom zrejmé, ale to je nepodstatné. Podstatné
je, čo sa stane vo veľmi blízkej budúcnosti. Niekto nahovoril tým úbožiakom, že
v Nemecku lietajú pečené holuby rovno do úst. A oni za tými holubmi
idú ako šváby na pivo. Opomínajúc bezpečnostné riziká ako epidémie, terorizmus,
náboženský fanatizmus, etnické napätie, prvý výbuch – a to už veľmi skoro
– nastane, keď títo ľudia zistia, že žiadne pečené holuby nebudú. Ani pani
Merkelová, ani pán Holland sa potom „smiechu nezdržia“. Táto situácia potom
môže viesť k tvrdým sociálnym otrasom, ktoré môžu skončiť veľmi tragicky.
Neviem, či je na to západná spoločnosť pripravená.
A čo by sme mali robiť my? V žiadnom
prípade nedovoliť, aby sa naše národné územie stalo experimentálnym poľom
sociálneho inžinierstva! Žiadne kvóty, žiadni imigranti. Ak chceme pomôcť týmto
ľuďom, tak to musíme urobiť tam, odkiaľ prichádzajú. Mali by sme už konečne
uznať, že neexistuje univerzálny model organizácie ľudskej spoločnosti,
a nechať tieto národy na seba, aby si zriadili svoju spoločnosť podľa
svojich princípov a tradícií. Dožičiť im to, čo chceme aj my pre seba. Dať
im mier a férovo od nich kupovať ich produkty, nie ich neokolonialisticky
vyciciavať. To by mala presadzovať aj naša vláda. A potom, je zodpovedné
od nás Európanov „drilovať“ ľudský potenciál z krajín ako je Sýria, ich
elitu si ponechať (asi v Nemecku) a nekvalifikovaný ľudský potenciál
buď rozdeliť „nesolidárnym“ východným krajinám alebo vrátiť naspäť?! A kto
bude potom obnovovať Sýriu, keď sa vojna skončí? Alebo je cieľom túto časť
známu ako úrodný polmesiac (Irak, Sýria, Palestína a Jordánsko) vyľudniť
pre niekoho druhého? To jednoducho nie je možné pripustiť!
Moja posledná otázka súvisí s vaším profesionálnym záujmom
o históriu. Zdá sa, že my Slováci máme stále problém s vlastnými
dejinami. Akoby sme nevedeli oceniť úspechy a vyrovnať sa
s neúspechmi. Zarážajúca je niekedy neznalosť, resp. ignorovanie toho, čím
náš národ prešiel. Čo treba spraviť, aby došlo k náprave?
Viete, spory o dejiny v podstate nie
sú spormi o minulosť. Obyčajne sú spormi o prítomnosť, ale najmä
o budúcnosť. To, že sa nevieme dohodnúť na spoločnom výklade našej
národnej minulosti svedčí o tom, že v našej spoločnosti nie je
jednotný názor na jej smerovanie. Uvediem taký klasický prípad z nedávnej
minulosti: kráľ Svätopluk. Pre tých, ktorí si predstavujú Slovenskú republiku ako
suverénny, nezávislý, hrdý národný štát, je symbolom, o ktorý sa potrebujú
oprieť. Veď to bol panovník z našej krvi, ktorý si svojou politikou
vydobyl uznanie západného i východného impéria a pápež ho považoval
(aspoň titulatúrou listov, ktoré mu písal) za rovnocenného panovníka ostatných
suverénnych štátov vtedajšieho sveta. Avšak pre tých, ktorí si predstavujú
Slovákov ako ubiedený, uprosený národík majúci mať len podradné postavenie, ak
nie priamo zaniknúť v globálnej mase, Svätopluk nemôže byť ideálom, nemôže
byť kráľom, nemôže byť suverénnym panovníkom, skrátka nemôže mať sochu, tobôž
nie na hrade. Keď sa dohodneme, akú má mať Slovensko budúcnosť, potom si
vyberieme aj vzory z minulosti a v princípe prestanú aj spory
o výklad minulosti.
Za rozhovor ďakuje
Ján Maršálek.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.