|
Karol Dučák |
Fakticky celý svet bol nedávno šokovaný
správou zo španielskej Pamplony, kde mladý muž Abel Azcona vytvoril na podlahe
nápis PEDERASTIA z 242 konsekrovaných hostií, získaných pri
svätokrádežných prijímaniach. Tento pochybný výtvor je súčasťou výstavy
s názvom Desenterrados (Vykopaní), otvorenej v piatok 20.
novembra v mestskej výstavnej sieni na námestí Serapio Esparza
v Pamplone.
Mesto, spojené so životom veľkého svätca Ignáca z Loyoly,
sa takto dočkalo mimoriadne negatívnej publicity. Azcona bol na 242 svätých
omšiach a počas každej z nich si uschoval konsekrovanú hostiu, aby tak
postupne vytvoril nápis PEDERASTIA. Toto slovo označuje homosexuálny
vzťah dospelého muža k nedospelému chlapcovi, v dôsledku ktorého
dochádza k pohlavnému zneužívaniu.
Azcona sa viackrát verejne vyjadril, že bol
v detstve zneužívaný, a to je poľahčujúca okolnosť, ktorá do určitej
miery znižuje jeho vinu na spáchaní takejto ťažkej svätokrádeže, avšak každému
pravovernému katolíkovi musia behať zimomriavky po chrbte, keď je konfrontovaný
s týmto otrasným prípadom. Azcona je mimoriadne kontroverzný
a nevyspytateľný človek. Dal sa dokonca vyfotografovať v Adamovom rúchu
pri svojom pochybnom výtvore. Sedí na zemi chrbtom k písmenu „P“
z nápisu
PEDERASTIA a vidieť mu len hlavu zozadu, obnažený
chrbát a časti nahých stehien a rúk, ale z obrazu sa dá vydedukovať,
že tento provokatívny kváziumelec je v Adamovom rúchu.
Výstava v Pamplone vyvolala mohutnú vlnu pobúrenia. Boli zorganizované protestné akcie a tisíce
ľudí požadovali odstránenie poburujúcej provokácie, ba rozbehla sa aj masovo
podpisovaná petícia s cieľom prinútiť úrady, aby začali vo veci konať. (Porov. Cosas que no se pueden hacer con una hostia
consagrada. In: eldiario.es. Dostupné
na internete: eldiario.es)
Spomínané znesvätenie konsekrovaných hostií
v španielskej Pamplone okrem iného znovu rozvírilo diskusie vo veci
podávania svätého prijímania na ruku, respektíve do úst. Objavili sa aj pokusy
dokazovať, že príčinou svätokrádeže v Pamplone bolo podávanie svätého
prijímania na ruku. Vari najvýrečnejšie preferuje takýto pohľad na vec článok Svatokrádež
a znesvěcení díky přijímání na ruku. (Porov. Svatokrádež a znesvěcení
díky přijímání na ruku. In: Hodie, informační servis časopisu Te
Deum. Dostupné na internete: tedeum.cz)
Už samotný názov tohto článku hovorí za
všetko. Zaiste nemožno pochybovať o dobrom úmysle a úprimnej
katolíckej viere, ktorá iniciovala napísanie tohto článku, avšak s takto
zjednodušenou interpretáciou faktov nemožno súhlasiť. Aj keď na Slovensku sa
podáva sväté prijímanie slovenským veriacim iba do úst, a aj sám autor
tohto článku takýto spôsob prijímania jednoznačne preferuje, nemôže sa úplne
stotožniť s tvrdením, že príčinou znesväcovania hostií je výlučne
podávanie svätého prijímania na ruku. Ostatne, jeden španielsky internetový
zdroj zverejnil fotografiu, z ktorej je zrejmé, že si Azcona hostiu
vyberá z úst. (Porov. Abel Azcona cabrea a los ultras cristianos al
escribir "pederastia" con hostias consagradas. Dostupné na internete: vice.com)
Zo snímky nie je zrejmé, či Azcona prijímal do
úst, alebo najprv prijal na ruku, potom si hostiu sám vložil do úst a napokon
sa dal vyfotografovať pri vyberaní hostie z úst. Je však nesporné, že
hostiu mal aspoň minimálnu dobu v ústach.
Aj tento prípad teda dokazuje, že ani prijímanie
do úst nemôže zabrániť svätokrádežnému konaniu. Toto tvrdenie ostatne
potvrdzujú aj mnohé zdokumentované prípady z histórie, medzi inými zázrak
z Offidy, známy aj ako zázrak „upraženej hostie“, ktorý sa odohral
okolo roku 1273 v Lanciane.
Giacomo Stasio tyranizoval svoju manželku
Ricciarellu a tá hľadala spôsob, ako si znovu vydobyť jeho lásku a pokoj v
rodine. Jedna čarodejnica jej poradila, aby na svätej omši odcudzila
konsekrovanú hostiu, doma ju rozohriala na ohni, rozdrobila na drobné kúsky
a primiešala manželovi do jedla a pitia. Ricciarella potom na svätej
omši predstierala prijímanie, avšak hostiu si nepozorovane vybrala z úst a
priniesla domov. Doma hostiu položila na škridlu a rozohriala nad ohňom. Zrazu
však šokovaná žena zistila, že hostia sa premenila na krvácajúce telo. Keďže
bezradná žena nemohla zastaviť prúd krvi z hostie, urýchlene zabalila
krvácajúcu hostiu aj škridlu do ľanovej šatky a zakopala pod hnoj
v maštali. Nasledujúcich sedem rokov trýznili Ricciarellu výčitky svedomia
a keď to už nemohla vydržať, vyspovedala sa v roku 1280 u priora
augustiniánov v Lanciane, pátra Diotalleviho. Čoskoro ctihodný páter,
pôvodom z Offidy, prišiel slávnostne oblečený do maštale, aby vykopal
šatku s hostiou a škridlou. Prekvapený zistil, že všetky veci sú
neporušené. Aj hostia a krv na nej boli čerstvé. Páter všetko preniesol do
kostola sv. Augustína v Offide, kde sú tieto veci uložené dodnes. (Porov. Das
Eucharistische Wunder Von Offida. Dostupné na internete: crocesanta.it)
Čitatelia však zrejme omnoho lepšie poznajú
príbeh starej žobráčky Schuchovej na panstve Velké Losiny v roku 1680. Stal sa
známym predovšetkým vďaka filmu Kladivo na čarodějnice, ktorý nakrútili
československí filmári v roku 1969 podľa tejto skutočnej udalosti.
Žobráčka Schuchová na svätej omši predstiera sväté prijímanie, prijíma hostiu
do úst, no potom si ju nebadane vyberie z úst, pretože ju chce
odniesť inej žene, ktorej nedojí krava. Toto sa jej však nepodarí, pretože čin
je okamžite odhalený, žobráčka uväznená a obvinená z čarodejníctva.
Všetky uvedené fakty nás presviedčajú o tom, že ani prijímanie do
úst nezabránilo znesväteniam,
pretože ten, kto chcel, si hostiu po prijímaní vybral z úst a urobil
s ňou to, čo zamýšľal. Nemožno teda vinu za znesväcovanie hostií
pripisovať výlučne prijímaniu na ruku. Ostatne, v ranokresťanskej Cirkvi
bolo prijímanie na ruku normálnym javom. Na konsekráciu sa totiž používal
kvasený chlieb. Okrem toho v prvých storočiach kresťanstva si prenasledovaní
veriaci nosili Eucharistiu do svojich domovov ako posilu na upevnenie viery a
ako viatikum pred mučeníctvom. (Porov. Malý, V. Slávenie svätej omše. Dostupné
na internete: bosy.org/sviatosti,
s. 161)
Túto prax potvrdzujú viaceré pramene
a zdroje. V jednom z nich sa píše: „Spočiatku si každý kresťan
berie eucharistický chlieb sám – ešte Klement Alexandrijský (zomrel okolo r.
215) tento obyčaj, hoci káravo, zmieňuje.“ (Berger R. Liturgický slovník.
Vydání první. Praha: Vyšehrad, 2008. ISBN 978-80-7021-965-2, s. 396) A ten
istý zdroj na inom mieste uvádza, že eucharistický pokrm si veriaci brali
„domov, aby sa z neho jedlo v priebehu týždňa...“ (Berger R. Liturgický
slovník. Vydání první. Praha: Vyšehrad, 2008. ISBN 978-80-7021-965-2, s.
395)
|
Ilustračná snímka:
JM - PriestorNet |
Po zrušení praxe prenášania Eucharistie do
domovov veriacich v prvých storočiach kresťanstva sa prijímanie
uskutočňovalo už len v chrámoch. Prebiehalo „podľa hierarchického
poriadku: najprv kňaz, potom asistencia a ľud. Konalo sa v kresťanskom
staroveku všade približne tým spôsobom, ako je popísaný v jeruzalemských Mystagogických
katechézach a zobrazený v slávnom Rossanskom kódexe (okolo roku
500). Veriaci pristupujú a berú od kňaza svätú hostiu tak, že ,ľavou rukou
robia trón pre pravú, ktorá má prijať Kráľa´. Hovoria amen na slovo
kňaza ,Telo Kristovo´“. (Jungmann, J. A. Genetický výklad mše. Pro
vnitřní potřebu bohosloveckých fakult. Olomouc : Matice cyrilometodějská.
Dostupné na internete: christ-net.sk.pdf,
s. 27)
Kňaz teda položil prijímajúcemu hostiu do
ľavej ruky ako na trón a veriaci si potom „pravou rukou vzal Kristovo telo
(sv. Cyril Jeruzalemský píše, že najprv si dotykom Kristovho tela posvätil oči)
a nábožne ho prijal. Potom sa odobral na prijímanie z kalicha. Pred prijímaním
si však veriaci museli umyť ruky, buď ešte doma alebo v nádobách, ktoré boli pri
vchode do chrámu. V Gálii ženy nesmeli prevziať konsekrovaný chlieb na holú
ruku, museli si ju pokryť bielym ručníčkom. Pred prevzatím eucharistického
chleba často sa pobozkala ruka podávajúceho“. (Malý, V. Slávenie svätej
omše. Dostupné na internete: bosy.org/sviatosti,
s. 161)
Podávanie na ruku bolo však spojené s väčším nebezpečenstvom
zneužitia Eucharistie.
Koleják o tom píše: „Od prvého do piateho storočia sa považovalo za normálne
pristupovanie k Eucharistii počas každej svätej omše. Keď sa svätá omša
začala slúžiť nielen raz za týždeň, ale každý deň, kresťania prijímali
Eucharistiu každý deň, ako o tom hovoria Tertulián a svätý Cyprián. Dokonca veriaci si
mohli nosiť Eucharistiu domov, keď sa svätá omša slávila iba raz za týždeň, aby
ju mohli prijímať každý deň a celá rodina. Uchovávali ju na dôstojnom
mieste a prijímali ráno, kvôli dodržaniu pôstu. Tento zvyk bol však
zrušený pre nenáležitosti, ktoré sa vyskytovali, ale aj preto, že svätá omša sa
začala sláviť aj v priebehu týždňa.“ (Koleják M. Prijímanie Eucharistie
v dejinách Cirkvi. In: Culmen et fons. Aktuálny výskum
v oblasti posvätnej liturgie na Slovensku. 1. vydanie. Ružomberok:
VERBUM 2013. ISBN 978-80-561-0095-0. Dostupné na internete: ktfke.sk, s. 61–62)
K nenáležitostiam patrili predovšetkým
prípady znesvätenia Eucharistie. Niektorí veriaci totiž prijali do ruky
eucharistický chlieb, ale vzali si ho domov na poverčivé alebo svätokrádežné
ciele. Také zneužitia boli síce možné aj pri prijímaní do úst, avšak
v tomto prípade bolo nebezpečenstvo znesvätenia menšie. Španielske synody
preto nariadili, že kto prevezme Eucharistiu a nepoužije ju, bude považovaný za
svätokrádežníka. Často a veľmi naliehavo sa zdôrazňovala hlboká úcta voči
konsekrovanému chlebu a veľmi sa dbalo na to, aby na zem nepadali omrvinky.
Sústavne vzrastala aj úcta k Eucharistii. Preto v 9. storočí došlo
k zmene. Spočiatku prijímali do úst chorí, no v roku 878 synoda v
Rouene nariadila, že laici už nemôžu prijať Eucharistiu na ruku, iba do úst, a
na ruku môže kňaz podávať sväté prijímanie len diakonovi, subdiakonovi a
služobníkom oltára pri slávnostnej omši. (Porov. Malý, V. Slávenie svätej
omše. Dostupné na internete: bosy.org/sviatosti,
s. 161)
Prechod od prijímania na ruku k prijímaniu do
úst však nastal aj z iných dôvodov. Od polovice 11. storočia sa začal používať
nekvasený chlieb v podobe okrúhlych hostií, ktoré sa ľahko dotýkali jazyka
a svojou praktickou formou uľahčovali kňazovi podávanie svätého prijímania
do úst. Ďalšou vážnou príčinou pre prechod od prijímania na ruku k prijímaniu
do úst bolo oddelenie kléru od veriacich, ktorí sa prestali aktívne podieľať na
liturgii. Skončilo sa s prinášaním obetných darov a čoraz väčšiu váhu
nadobúdala mienka, že len kňazi sa môžu posvätenými rukami dotýkať hostie.
V neposlednom rade „príčinou prechodu od
prijímania na ruku k prijímaniu do úst bola stále vzrastajúca úcta k
Eucharistii, bolo to ,mystérium tremendum´. A keď sa veriaci neodvážili
častejšie pristupovať k svätému prijímaniu, radšej v presvedčení svojej
nehodnosti z diaľky sa klaňali vystavovanej Sviatosti Oltárnej a prijímali iba
duchovne, tým menej sa cítili hodní dotknúť sa rukami Eucharistie; bolo to čosi
nepredstaviteľné“. (Malý, V. Slávenie svätej omše. Dostupné na
internete: bosy.org/sviatosti,
s. 161)
V zmysle všetkých uvedených skutočností je správne preferovať v
celej Rímskokatolíckej cirkvi prijímanie do úst. Je dôležité pripomenúť, že viacerí pápeži po
Druhom vatikánskom odmietali sväté prijímanie na ruku. Emeritný pápež Benedikt
XVI. v knihe rozhovorov Svetlo sveta objasňuje aj to, prečo musia
veriaci kľačať a prijímať Eucharistiu iba do úst, keď im podáva sväté
prijímanie. Emeritný pápež vysvetľuje, že nie je zásadne proti prijímaniu na
ruku, pretože on sám ho tak v minulosti neraz rozdával i prijímal,
avšak rozdávaním prijímania do úst kľačiacim veriacim chce vyjadriť hlbokú úctu
ku Kristovi, reálne prítomnému v Eucharistii, a znížiť nebezpečenstvo
spovrchnenia a svätokrádeží. (Porov. Gazda I. Benedikt XVI.
o prijímaní na ruku. In: In: Konzervatívny denník Postoj. Dostupné na
internete: svetkrestanstva.postoj.sk)
Katolícka cirkev na Slovensku nepovolila
podávanie svätého prijímania na ruku slovenským veriacim. V krajinách, kde
sa prijíma na ruku a nie je reálne očakávať zmenu v dohľadnej dobe,
je potrebné urobiť opatrenia pre zamedzenie alebo aspoň zníženie rizika
znesvätenia hostií. Predovšetkým je nutné nekompromisne vyžadovať od veriacich,
aby si hostiu vložili do úst hneď po tom, čo im ju celebrant, prípadne akolyta
alebo iný mimoriadny vysluhovateľ položí na ruku. Autor článku môže dosvedčiť
z osobnej skúsenosti, že v Rakúsku, kde je prijímanie na ruku
rozšírené, veriaci bezprostredne po tom, čo dostanú hostiu na ruku, si pred
očami kňaza, akolytu či mimoriadneho vysluhovateľa vložia hostiu do úst. Takto
je možné skontrolovať každého veriaceho, či hostiu naozaj prijal do úst alebo
nie.
Jedným z možných riešení by však bolo
zavedenie prijímania pod obidvoma spôsobmi, pri ktorom celebrant namáča hostiu
do Krvi Kristovej v kalichu a tak ju podáva prijímajúcemu. Takýto
spôsob svätého prijímania pripomína gréckokatolícke sväté prijímanie, pri
ktorom sú korpuskuly Tela Kristovho ponorené v kalichu s Krvou Pána
a kňaz podáva veriacim sväté prijímanie lyžičkou.
Rozdávanie svätého prijímania pod obidvoma
spôsobmi namáčaním má niekoľko výhod. Predovšetkým v tomto prípade
v zmysle liturgických predpisov nie je možné prijímať na ruku. Okrem toho,
Cirkev učí, že pri prijímaní pod obidvoma spôsobmi sa „dokonalejšie prejavuje
znak eucharistickej hostiny a jasnejšie sa vyjadruje jednak Božia vôľa,
ktorou sa potvrdzuje nová a večná zmluva v Pánovej krvi, jednak vnútorná
súvislosť medzi eucharistickou a eschatologickou hostinou v Otcovom
kráľovstve“. (VSRM, č. 281)
Všeobecné smernice Rímskeho misála (VSRM)
vychádzajú z učenia Druhého vatikánskeho koncilu, konkrétne jeho
konštitúcie o posvätnej liturgii Sacrosanctum concilium. Uvádza sa
v nej okrem iného: „Sväté prijímanie pod obidvoma spôsobmi možno, pri
zachovávaní vieroučných zásad, ktoré stanovil Tridentský koncil, dovoliť
klerikom a rehoľníkom, ako aj laikom v prípadoch určených Apoštolskou
stolicou, podľa rozhodnutia biskupov, ako napríklad vysväteným vo svätej omši
ich vysviacky, rehoľníkom v omši ich rehoľných sľubov, novopokrsteným
v omši, ktorá nasleduje po krste.“ (Druhý vatikánsky koncil, konštitúcia Sacrosanctum
concilium, č. 55)
VSRM výslovne zdôrazňujú kontinuitu s učením
Tridentského koncilu, ktorá musí byť navždy zachovaná. V článku 282 sa
píše: „Duchovní pastieri nech sa usilujú čo najvhodnejším spôsobom pripomenúť
katolícke učenie o spôsobe svätého prijímania podľa Tridentského
ekumenického koncilu tým veriacim, ktorí prijímajú pod obidvoma spôsobmi, ako
aj ostatným prítomným. Predovšetkým nech upozornia veriacich kresťanov na
učenie katolíckej viery, že aj pod jedným spôsobom sa prijíma celý a úplný
Kristus a opravdivá Sviatosť, a preto tí, čo prijímajú len pod jedným
spôsobom, čo do úžitku nie sú ukrátení o nijakú milosť potrebnú na
spasenie (Tridentský koncil, Sesia XXI, 16. júla 1562, Dekrét
o eucharistickom prijímaní, kap. 1–3: Denz-Schönm. 1725–1729). Nech ich
poučia aj o tom, že Cirkev pri vysluhovaní sviatostí má moc – ak pri tom
zachová ich podstatu – určovať alebo meniť to, o čom myslí, že lepšie
poslúži úcte sviatostí alebo osohu prijímajúcich podľa okolností, času
a miesta (porov. tamže, kap. 2: Denz-Schönm. 1728).“ (VSRM, č. 282)
VSRM sa teda odvolávajú na učenie Tridentského
koncilu, ktorý deklaroval, že Katolícka cirkev má právo meniť spôsob
vysluhovania sviatostí pri zachovaní ich podstaty, ak to osoží duchovnému blahu
veriaceho.
Je ešte potrebné doplniť, že nie vždy je možné
zabezpečiť sväté prijímanie pod obidvoma spôsobmi namáčaním. V takomto
prípade je potrebné rozdávať sväté prijímanie pod jedným spôsobom do úst. Je
tiež žiaduce preferovať prijímanie Eucharistie kľačiačky tam, kde sú na to
vytvorené podmienky. Takýto postoj pri svätom prijímaní sa v Cirkvi
zaužíval od 11. storočia ako „prejav úcty. Pred veriacimi sa rozprestrela
plachta, ktorú držali dvaja akolyti. V 16. storočí sa začala táto plachta klásť
na stôl alebo na lavicu, ktorá bola pred prijímajúcimi medzi loďou a
presbytériom. Od 17. storočia sa zavádzalo pevné zábradlie z dreva alebo z
kameňa, ktoré bolo stavané na kľačanie, a teda oveľa nižšie než predtým chórové
zábradlie, a slúžilo na prijímanie veriacich. A tak prijímanie kľačiačky a
zábradlie boli charakteristickým pre prijímanie do úst“. (Malý, V. Slávenie
svätej omše. Dostupné na internete: bosy.org/sviatosti,
s. 162)
Samozrejme, že pri svätých omšiach pod holým
nebom, zvlášť pri veľkých pútnických slávnostiach, Cirkev nežiada, aby si
veriaci kľakali do trávy či na znečistenú pôdu. Takisto to Cirkev nikdy nežiada
ani od zdravotne postihnutých veriacich. Avšak v chrámoch a tam, kde
sú na kľakanie vytvorené podmienky, nič nebráni vyžadovať od zdravých veriacich
vzdať úctu Telu a Krvi Pána pokľaknutím.
Prijímanie na ruku je potrebné v každom
prípade eliminovať a postupne nahrádzať svätým prijímaním do úst, či už
pod jedným spôsobom alebo pod obidvoma spôsobmi.
Karol Dučák
::
Súvisiace články:
Žiada sa mi povedať, že taký „umelec“ (Azcona) nemá čo robiť v slušnej normálnej spoločnosti... Ako v inej súvislosti povedal Jozef Mikloško, citujem z rozhovoru publikovanom na tomto portáli: „Bohorúhanie je tanec na veľmi tenkom ľade, ktorý sa raz určite preborí.“
OdpovedaťOdstrániťK tejto otázke sa vyjadril aj Benedikt XVI. v knižnom rozhovore, ktorý poskytol nemeckému publicistovi Petrovi Seewaldovi. Citujem:
OdpovedaťOdstrániťP. Seewald: Keď ste sa stali pápežom, začali ste rozdávať sväté prijímanie veriacim do úst a tí počas prijímania kľačia. Myslíte si, že práve toto je najvhodnejší postoj?
Benedikt XVI.: Nie som zásadne proti prijímaniu na ruku, sám som ho tak rozdával i prijímal. Tým, že teraz nechávam prijímať Eucharistiu kľačiačky a do úst, chcem vyjadriť postoj hlbokej úcty a zdôrazniť Kristovu reálnu prítomnosť. V neposlednom rade aj preto, že práve pri veľkých liturgických zhromaždeniach, aké máme v Bazilike svätého Petra alebo na Námestí svätého Petra, je veľké nebezpečenstvo spovrchnenia. Počul som od ľudí, že si potom hostiu dávajú do peňaženky a odnášajú ako nejaký suvenír.
(In: Svetlo sveta; vydavateľstvo DON BOSCO, 2011)
Veľmi zaujímavé veci, týkajúce sa podávania svätého prijímania do úst, uvádza rakúska mystička Maria Simma. Nedávno som si prečítal skvelú knihu rozhovorov s ňou, na základe ktorých som urobil viaceré korektúry vo svojich teologických postojoch. V tejto knihe sa rakúska mystička zaoberá aj podávaním svätého prijímania na ruku. Okrem iných dostala otázku: „Niektorí ľudia hovoria (nie je to v Biblii, pozn. redakcie), že z toho dôvodu, že Ježiš rozdával chlieb do rúk svojim učeníkom pri Poslednej večeri, preto je to v poriadku, že to kňazi robia tak isto. Čo k tomu môžete povedať?“
OdpovedaťOdstrániťNa túto otázku Mária Simma odpovedala: „Tak to nie je – tak Katarine Emmerichovej, ako aj Terezii Neumannovej, dvom najväčším nemeckým mystičkám, bolo dovolené vidieť Poslednú večeru vo videní. A obe videli, ako Ježiš dáva Premenený chlieb do úst svojich apoštolov.“ (Mráček F. Očistec II. I. vydání. Praha: Vérité 2010. ISBN 978-80-87129-10-7, s. 119)
Na katolícke mystičky nedám dopustiť, aj keď samozrejme netvrdím, že ich výroky sú článkami viery. Keďže však ich vyjadrenia nie sú v zjavnom rozpore s Bibliou, katolíckou Tradíciou a dogmami Katolíckej cirkvi, považujem ich za absolútne spoľahlivé pramene informácií. Je snáď potrebné ešte dodať, že samotná Maria Simma bola veľká horliteľka za podávanie svätého prijímania do úst a pokľačiačky.
Dovolím si uviesť tieto poznámky k Vášmu tvrdeniu:
OdpovedaťOdstrániťV zmysle všetkých uvedených skutočností je správne preferovať v
celej Rímskokatolíckej cirkvi prijímanie do úst.
Pozrime sa na tie uvedené skutočnosti:
1) prijímanie do úst sa zaviedlo preto, aby sa zamedzilo svätokrádežiam. Priznávate, že to sa nepodarilo, hoci to zneužitia obmedzilo. Avšak kedysi sa čarovalo bežne. Jednoduchí ľudia používali rôzne magické úkony, ktoré dnes už vnímame maximálne ako nejaký folklór (trebárs nejaké liatie olova a podobné srandy). Hrozba toho, že by si ľudia brali eucharistiu domov, aby s ňou čarovali, prakticky neexistuje. Aspoň nie v Európe. A ak niekto fakt chce premenenú hostiu, tak si ju zaobstará aj pri prijímaní do úst.
2) Prechod na okrúhle hostie - ok, to stále platí. Ale aj si viac uvedomujeme, že oblátka je síce praktická, ale horšie poukazuje na to, že prijímame chlieb. Oblátka nie je chlebom. Z chleba sa človek naje, chlieb ho posilní, z chleba sa žije. Z oblátok nie. Preto ak je eucharistia chlebom života, ak jej prijímaním prijímame pravý chlieb, tak by bolo vhodnejšie, aby to bolo čosi viac podobné chlebu, niečo, do čoho sa dá zahryznúť (toto sloveso koniec-koncov používa aj Jn 6). Predpokladám, že z praktických dôvodov sa toto nepresadí.
3) Oddelenie kléru od veriacich a zánik aktívnej účasti laikov na liturgii. Toto sa II. vatikánsky koncil rozhodol zmeniť. Je tu snaha o aktívnu účasť. Takže ak je toto jeden z dôvodov pre zavedenie prijímania do úst, tak nie je správne ho držať po liturgickej reforme.
4) Presvedčenie o nehodnosti, ktoré viedlo aj k zníženiu frekvencie prijímania (4. lateránsky koncil /1215/ prikázal prijímanie aspoň raz do roka) viedlo aj k presvedčeniu, že sa veriaci nemôžu dotýkať Kristovho tela rukami. Toto je už snáď prekonané. Zaváňa to skôr jansenizmom.