Jediná otázka
poslancovi NR SR Jozefovi Mikloškovi
Pán Mikloško, nedávno ste spolu s ďalšími dvoma poslancami – Štefanom
Kuffom a Mariánom Kvasničkom – navrhli legislatívne zmeny zamerané na
zvýšenie ochrany nenarodených. Táto vaša zákonodarná iniciatíva bola odmietnutá
väčšinou poslancov, vyvolala však v niektorých politických a novinárskych
kruhoch priam nenávistné reakcie. Michal Havran o vás v denníku SME (17.
decembra) s nemalou dávkou dešpektu, irónie a cynizmu píše ako o
džihádistickej skupine, ktorej sa podarilo „prepašovať do parlamentu návrh
zákona, ktorý zjavne pripravili v Islamskom štáte“ (článok má nadpis: Čo robí
výsadok Islamského štátu v našom parlamente). Ako vnímate takéto
vyjadrenia?
J. Mikloško: 17. 12. 2015 v papierovom vydaní SME
teológ Michal Havran napísal neférový článok s tromi druhmi tvrdení: teologické tvrdenia sú protikresťanské až
ignorantské, politické sú nepravdivé až ohováračské a tie tretie sú subbulvárne
až „humoristické“.
Útočiť na Ježiša a kresťanstvo si týmto
štýlom verejne nedovolilo ani komunistické ideologické oddelenie ÚV KSS, veď by
tým urazili väčšinu Slovenska. Bohorúhanie je tanec na veľmi tenkom ľade,
ktorý sa raz určite preborí. Takými sú napr. výroky:
- Historická teológia má čoraz väčšie problémy dokázať existenciu historickej postavy nazaretského;
- čas, tradícia a ohlupovanie katechizmom je na úrovni veštieb
z čínskeho novoročného pečiva;
- z Ježišovho učenia poznáme pár autentických viet, zvyšok sú
svedectvá a texty jeho obdivovateľov;
- o existencii anjelov a démonov existujú, povedzme, isté
pochybnosti;
- najväčším prínosom Ježiša bolo oslobodenie myslenia od paliatívnych
ceremónií a formalizmu.
Tieto tvrdenia, ale aj iné, nebudem
komentovať. Sú v príkrom rozpore so súčasným kresťanstvom, aj na Slovensku, ktoré si udržuje, napriek mnohým
útokom, aj chybám, svoju líniu.
Druhý typ výrokov je atakom plným nenávisti na
kresťanov v politike, najmä na KDH. Kto tu žil, ten vie, že dvadsaťšesť
rokov tu prebieha ťažký boj s liberálnymi tendenciami. Napriek problémom, ktoré
v politickom živote sú, nemožno však útočiť polopravdami, klamstvami a ohováraním.
Napr.:
- KDH a jeho klony... presadzujú... moralistický program... boli
roky spolupáchateľmi rozkrádania... úžerníckymi spoločnosťami, aparátom bielych
golierov, ktorí pri preberaní provízií nespomínali, že peniaze nie sú určené na
fungovanie strany, ale pre matky a opustené deti ...aby si nemuseli
nasťahovať domov asýrskych kresťanov.
- Problém Slovenska nevyrieši ani upaľovanie žien, ani ich potápanie s rukami
zviazanými za chrbtom, aby sme zistili, či nekradnú hostie, aby ich podhodili
chaldejským utečencom.
- Títo politici sú už roky súčasťou nemorálneho verejného života, ktorí
svojimi hlasmi pomáhali budovať..., z neho ťažili a ťažia a tento
stav im neprekáža.
Tretí typ tvrdení v článku, ktorý čítalo
asi 55 tisíc ľudí, sa týka troch navrhovateľov ústavných zákonov o ochrane
života. K nemu som už dal viacero vysvetlení, aj ospravedlnenie za podpis
pod druhý zákon, ktorý som nemal možnosť prečítať. Útoky teológa sa tvária
seriózne, ale ich obsah patrí skôr na posúdenie psychiatra alebo do
„humoristického“ časopisu. Napr.:
- Čo robí výsadok Islamského štátu v našom parlamente.
- Džihádistickej skupine sa podarilo prepašovať návrh, ktorý zjavne
pripravili v Islamskom štáte.
- Predstavitelia skupiny Kresťanský štát... sú stelesnením konformizmu,
spolupráce s najsilnejšími, sú súčasťou nemorálneho systému výkonu moci na
Slovensku... keď v parlamente citujú z Biblie, akoby... veštili zo slížových uzlíkov
vo vietnamskej polievke.
Tieto výroky ma najmenej trápia, ani moja
charakteristika ako „stelesnenie nenávisti k myšlienke, že by ženy mohli
mať vo vzťahu k vlastnému telu a sexualite nejaké práva“. Moji
priatelia a päťgeneračná 27-členná
rodina ma pozná trocha inak.
Naivne som si myslel, že jed a útočnosť
v článku zo 17. 12. teológa Michala Havrana, „výrazného autora, ktorému
redakcia SME dáva voľnosť pri stvárnení jeho myšlienok“, je iba náhodným
prejavom nepozornosti redakcie. 19. 12. sa však v internetovom SME
objavil článok, ktorý tento článok postavil na druhé miesto ich článkov
v r. 2015.
Záverom pár slov k zákonom, ktoré
vyvolali toľko diskusií a nevraživosti. Ide o dva zákony (prvý – zmena
Ústavy SR na 68 miestach v prospech nenarodených detí, druhý – o zrušení
umelého prerušenia tehotenstva), ktoré sa týkajú mnohých otázok ochrany života
a nových bioetických tém podľa encykliky Jána Pavla II. Evanjelium života.
Okrem potratov, eutanázie a umelého oplodnenia
sa druhý zákon týka aj asistovanej reprodukcie, generovania embryí vo veľkom,
ich zmrazovania a likvidácie, overovania medicínskych poznatkov a liečiv na
nenarodených deťoch, prenosu nenarodeného dieťaťa, genetickej diagnostiky,
prenatálnych vyšetrení ohrozujúcich život nenarodených, eugenických praktík
selekcie embryí, náhradného materstva, využívania ľudského tela, tela
nenarodených a ich častí na zisk, klonovania človeka a nenarodených, výskum na
živých nenarodených, génovej terapii, spájania ľudských a zvieracích prvkov,
využívanie embryonálnych kmeňových buniek a iných častí nenarodených. Ide teda
o mnohé nebezpečné a nepreskúmané metódy, ktoré sa v dnešnom „výskume“ a
biznise objavujú. V tomto zákone sa
zakazuje aj obchodovanie s ľuďmi a nenarodenými, detská prostitúcia, nezákonná
adopcia, nútené sobáše, odoberanie orgánov, atď.
Konštatujem, že navrhované tresty v druhom
zákone podľa Trestného zákonníka sú neprimerané a tvrdé. Priznávam sa, že môj
príspevok spočíval iba v mojom podpise. Tieto zákony robili odborníci, počas
troch rokov, navrhovatelia by ich nedokázali takto pripraviť. Od poslanca
Štefana Kuffu viem, že predloženie zákonov, o ktorých príprave som netušil, sa stále
odkladalo.
Kuffa si uvedomil, že v novom volebnom období
už túto šancu nebude mať. Tesne pred odovzdaním materiálov na poslednú schôdzu
NR SR získal na podpis poslanca Mariána Kvasničku. 23. 10. 2015 bolo treba do
18-tej hod. zákony odovzdať. Asi o 16-tej hod. mi Kuffa zatelefonoval, sľúbil
som podpis na návrh zákona o ochrane života, ktorý by vnoril do nášho systému
garanciu nenarodeným deťom, aby od ich počatia mali právo na život,
nedotknuteľnosť, ochranu zdravia, zachovanie ľudskej dôstojnosti, aj zákaz ich
potratu. O 16:30 som v aute zákon podpísal. Druhý zákon s aplikáciou
Trestného práva a s prehnanými trestami som nemal možnosť si prečítať.
Ospravedlňujem sa za to, KDH o zákone a ani o mojom podpise nevedelo. Táto
metóda – podpísať dôveryhodnej osobe niečo v parlamente, je častá. Ak sa
počas rozpráv v rýchlosti podpisujú pozmeňovacie návrhy a novely zákonov,
stačí krátke vysvetlenie obsahu
textu.
Neľutujem, že sa táto téma objavila v
parlamente. Keď iné metódy zlyhávajú, treba spoločnosť informovať a liečiť
šokom. Prvé čítanie zákonov je vždy iba o jeho princípoch.
V prípadnom druhom čítaní a treťom čítaní sa dá mnohé zmeniť. V
témach ochrany života treba konať, aj keď v Roku milosrdenstva navrhovať takéto
postihy bolo nesprávne a absurdné. Tieto
témy sú mi dlhodobo blízke od čias mojich samizdatových článkov
v sedemdesiatych rokoch minulého storočia, až po súčasné konkrétne
aktivity v prospech ochrany života.
Za odpoveď ďakuje Ján Maršálek.
::
Súvisiace
príspevky:
::
PriestorNet patrí ľuďom súcim na slovo,
rozhľadeným a kultivovaným...
Staňte sa jeho priaznivcom: podrobnejšie informácie.
To, čo predkladatelia neľudského zákona v NR SR predviedli pokladám za prejav náboženstvom deformovaného ľudského vedomia a snahu markantne uplatniť záväzok RKC o formovanie svedomia občanov SR podľa učenia RKC.
OdpovedaťOdstrániťTo čo tu pán Mikloško popísal je bohapustý alibizmus. Ja nič, ja muzikant.
Na rozdiel od vás si myslím, že pán Mikloško tu odpovedá čestne a vecne. Máloktorý politik by to spravil...
Odstrániťpočkajme si na "výsledok". Toto bol jeden nezodpovedný krok na vlastnú päsť, ktorý sa nakoniec môže otočiť proti ochrane života. Na koho stole vznikol "návrh zákona"? Jožkovi, ktorý nemal okuliare, aby si ho poriadne prečítal, ho podstrčil Marián, Mariánovi Štefan? Túžba po sebazviditeľnení zablokovala tvorbu normálneho úsudku?
Odstrániť... aj šéf, ktorý podpisuje pokladničné doklady sa im venuje a hľa ... protagonista zákonodarného zboru nepovažuje za potrebné sa oboznámiť s niečim, čo má ovplyvniť život ľudí na Slovensku ... to už skutočne túto republiku opustil zdravý rozum ???
OdpovedaťOdstrániťNiekoľko vecných poznámok:
Odstrániť1. Prečo stále vytvárať dojem, že „táto republika“ je akousi čiernou dierou Európy či sveta?! Je to neopodstatnené, falošné a iracionálne.
2. Patrilo by sa rozlišovať medzi chybou a zlým úmyslom. Odpoveď pána Mikloška považujem za chlapskú. Myslím, že dal správny príklad iným politikom.
3. V závažných morálnych otázkach nie je možný kompromis. Kto to nechápe, tak nerozumie ničomu. Celé dejiny sú vyplnené zápasom medzi dobrom a zlom, a súčasnosť nie je výnimkou.
To, že evanjelický teológ Michal Havran klesol tak hlboko, nemôže nikoho prekvapovať. Signalizuje to hlboký mravný úpadok protestantizmu, jeho bezvýchodiskovú budúcnosť.
OdpovedaťOdstrániť