Pavol Prikryl: Na konci ticha
Bratislava, Post Scriptum, 2015
Na konci ticha býva slovo, niekedy slovo
básnické, tak ako v prípade tejto knižky. Poézia Pavla Prikryla je od
začiatku spätá so slovom – čo je samozrejmé, pretože básnik nemôže nehovoriť,
musí používať slová, napriek nevýslovnosti básnického poznania – no zároveň je
spätá s tichom, má duchovný rozmer: „Bolesťou hĺbiť jamku do pokory, /
udierať tichom do ticha – / len tak sa dotkneš slova.“ Z tohto
napätého a tajomného vzťahu, z interakcie slova a ticha (známeho
a neznámeho) vychádza existenciálna bolesť, s ktorou sa (tvorivý)
človek potrebuje vyrovnať. Pripomeňme, že autorova knižná prvotina nesie názov Tíšenie
bolesti.
Niečo sa končí, niečo sa začína, čas plynie
a návrat je možný iba v spomienkach: „Nebude, čo už bolo, / nikoho
nestretáš.“ Niekedy po inom túžime a iné dostávame, uvedomujeme si, že
„šťastie býva pochabé“. Básnik hľadá odpoveď na otázku zmyslu života
a nachádza ju v Bohu, v kresťanskej viere, nádeji a láske –
z toho pramení pokora aj odvaha. Poézia odzrkadľuje večnú Krásu,
a tak vstupuje „nebo do básne“. Čítame: „Modlitba – báseň, večne
svoji, / občas sa básnik oboch bojí. // Veru, aj básnik... // Ale v kom ho
niet?“
Dá sa povedať, že autorovi je blízke
bremondovské poňatie poézie. Henri Bremond nachádza paralelu medzi modlitbou
a poéziou, básnika nazýva nedokonalým mystikom, poéziu vníma ako
nenahraditeľnú súčasť životného poznania – má človeka povznášať a viesť ho
ku Kráse. V tomto duchu píše aj Pavol Prikryl: „Modlitba v básni,
báseň v modlitbe, / dve múdre tiché sestry. /... / A jedna druhú
vedie / až k slovkám odpovede.“ Básnická tvorba je teda viac než len
hra so slovami, je vyjadrením idey a cesty, nesie posolstvo, kladie otázky
a hľadá odpovede.
Dobre zvládnutý viazaný verš (v rôznych
obmenách) a precízna rýmotvorba, výrazné znaky zbierky Na konci ticha,
svedčia o tvorivom potenciáli básnika. Forma, jazyk a obsah sú tu
v súlade, spoluutvárajú dielo, ktoré pôsobí na čitateľa svojou magickou
príťažlivosťou. Nič zbytočne nevytŕča, zbierku vnímame ako dobre zostavený
celok s premyslenou štruktúrou. Jej významová línia postupuje od stvorenia
a detstva cez prvú lásku, manželstvo, rodičovstvo, radosť, smútok,
spomienky až k obrazom smrti a zmŕtvychvstania. Pravdaže, jednotlivé
motívy sa prelínajú a transformujú do poetickej reči.
Jadrom celej zbierky a v istom
zmysle tiež vrcholom, miestom najväčšieho tvorivého vzopätia je Ritornelový
veniec o bolesti, zostavený na spôsob venca sonetového (jednotlivé
časti sú previazané, posledný verš predchádzajúcej básne sa zhoduje s prvým
veršom básne nasledujúcej, záverečná báseň cyklu pozostáva zo začiatočných
veršov ostatných básní). Autor obdobnú náročnú formu uplatnil aj
v predchádzajúcej zbierke Úvrate v nás – v podobe venca zloženého
z rispetov. Ide pravdepodobne o vôbec prvé takéto útvary (nielen)
v našej poézii.
Pavol Prikryl sa svojou tvorbou pridáva
k básnikom, ktorí idú cestou slovenskej katolíckej poézie. Opiera sa
o tradičné, overené hodnoty a postupy, pritom však zostáva sám sebou
a prispieva do spoločného vlastným vkladom. Vo veršoch stvárňuje to, čo
pozná, čo má prežité a precítené, vychádzajúc z ľudskej
a básnickej skúsenosti, ale neuzatvára sa ani tematicky, ani
konfesionálne, prekračuje rámec osobného a smeruje k všeobecnému.
Jeho poézia je zrozumiteľná, lebo je vnímavá k údelu človeka – pútnika,
ktorý neraz „klesá pod bremenom“, no zakaždým chce vstať, keď zbadá „otvorené
Božie dvere“.
Ján Maršálek
::
Rozhovor s Pavlom Prikrylom: Strom sa pozná po ovocí
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.