|
Ľudovít Košík |
Mnohí už
rezignovali, stratili správnu orientáciu a denne im pribúdajú problémy,
ktoré nie je nikto ochotný im pomôcť riešiť...
V novoročnom prejave 1. januára 1990
vyhlásil vtedajší československý prezident Václav Havel, že po rokoch, keď sme
boli neustále presviedčaní, ako naša krajina napreduje a smeruje
k svetlým zajtrajškom, „naše země nevzkvétá“, a toto vyjadrenie
podložil mnohými argumentmi. Po uplynutí viac než štvrťstoročia od zmeny
spoločenských pomerov v našej krajine a s pribudnutými rokmi a
nazbieraní nových životných skúseností môže asi väčšina obyvateľov povedať tie
isté slová ako vtedajší prezident, že naša krajina nekvitne. Že pribúda
problémov, starostí, za ktoré nechce nikto niesť zodpovednosť.
Po štyridsaťročnom totalitnom režime prišiel
režim nový a s ním aj nové totality, ktoré sa nám vnucujú,
a robia si nárok nás ovplyvňovať; sme nútení im venovať pozornosť, čas,
ohrozujú nás a často oberajú o pokojný spánok. Život sa stal
náročnejším a zložitejším. Svet pokročil vo svojej globalizácií
a nás, okrem tých starých, trápia nové problémy a ohrozenia. Navyše
mnohých z nás trápi aj úpadok Cirkvi, ktorá po dve tisícročia bola zárukou Pravdy a Dobra, ktorá
budovala a správne smerovala človeka k večnému cieľu, ako aj rodiny,
spoločenstvá, národy, celú spoločnosť.
Mnohí z nás, ktorí sme zmeny
v novembri 1989 privítali a intenzívne sa zapojili do budovania
nového spoločenského systému, sme unavení, sklamaní aj znechutení. Nielen,
že sme materiálne nezbohatli, ale často sme na okraji spoločnosti, zápasiaci
o základné prežitie a niekedy aj na výsmech tým, ktorí chytili do
plachiet nové vetry, ujali sa rozhodujúcich pozícií, využili tradičné i nové
médiá a smerovali spoločnosť tam, kde to bolo pre nich výhodné.
Dnes nielenže zberáme úrodu týchto experimentov, ktoré boli choré
v základoch, ale často sa po nás žiada, aby sme odstraňovali alebo
zmierňovali ich ďalšie negatívne dopady.
Osobne čoraz viac cítim svoje obmedzenia a je mi bližší preventívny
systém, v ktorom sa dá múdrymi rozhodnutiami a voľbou dobra mnohým
negatívam predchádzať, napríklad aj tým, že sa usilujem niektoré veci pomenovať
a popísať pravým menom. Málokto to už číta a takmer nikto neberie vážne.
V rokoch socializmu sme poznali jeden
smer, z ktorého nám hrozilo nebezpečenstvo, a tak sme sa mu dokázali
pomerne účinne brániť. Ohrozovala nás komunistická totalita a každý, kto
odolal jej lákadlám a hrozbám, bol určitým spôsobom hrdinom. Dokázali sme
navzájom spolupracovať, nevyžadovali sa nejaké veľké aktivity, skôr pasivita;
spoločnosť preberala starostlivosť o naše základné potreby, usilovala sa
riešiť i sociálne otázky a keďže súkromné vlastníctvo zrušila, nemali sme
si čo závidieť, väčšinou sme si žili pokojne vo svojich rodinách, realizovali
sa na záhradkách a v povolených záujmových aktivitách.
|
Ilustračná snímka: Arpád Horváth |
Dnešná doba je oveľa náročnejšia. Väčšina
z nás je šťastná, že má svoje draho platené „králikárne“
a zamestnanie, alebo veľmi skromný dôchodok, z ktorého možno
zaplatiť základné životné potreby,
ktorých cena však neustále rastie. Je medzi nami mnoho takých, ktorí sa stali
bezdomovcami, alebo bývajú v rôznych útulkoch. Tí šťastnejší majú svoju
rodinu, príbuzných a priateľov, ktorí pri nich stoja, a o ktorých
sa môžu oprieť. Mnohí už rezignovali, stratili správnu orientáciu a denne
im pribúdajú problémy, ktoré nie je nikto ochotný im pomôcť riešiť ani
almužnou, ale ani tým, že im ponúkne zdravé kresťanské riešenie, ktoré niekedy
ani oni sami už nechcú prijať.
Dnes sa človek môže dostať na okraj
spoločnosti rýchlo, stačí trocha neopatrnosti alebo naivity, možno nejaká
osobná slabosť – a dôsledky bývajú tragické. Na verejnú diskusiu
o takýchto témach, ale aj o vážnych filozofických a teologických
témach, ťažko nájsť partnerov, lebo tí, ktorí nesú zodpovednosť, sú náchylní
skôr nariaďovať a vládnuť ako diskutovať a počúvať a hľadať
riešenia problémov iných. Obyčajne ich starosťou je, ako si čo najdlhšie,
za každú cenu udržať vlastnú pozíciu, na
čo im obyčajne stačia sľuby a pekné rečí. Ale pád komunizmu i súčasná
situácia v KDH je svedectvom toho, že zo sľubov a nepodložených rečí sa
večne žiť nedá, že jedine zodpovedným kresťanským a tvorivým životom možno
budovať seba i svet.
Mnohí sa nemajú o koho oprieť. O nadprirodzenú Božiu pomoc
nestoja a bez nej je aj tá ľudská len dočasná. Akosi
sa vyprázdňujú aj miesta v našich chrámoch. Saleziáni rušia pre
nezáujem gymnázium v Šaštíne a rokujú o ukončení pôsobenia
v tejto farnosti. Starí nevládzu,
chorľavejú, zomierajú a mladí majú
väčšinou svoje záujmy a experimenty. Len sa niektorí ešte čudujú, kam táto
spoločnosť smeruje, kam ju vedú tí, ktorých sme poverili jej spravovaním, aké
má priority, aké témy nám predkladajú médiá a aké rozoberáme v našich
rozhovoroch. Mnohým postačuje povrchnosť, prázdnota, hmota. Svet však nemôže
poprieť základy, na ktorých vznikol. Naša civilizácia, ak poprie základy,
na ktorých bola vybudovaná, nemôže mať budúcnosť.
Náš egoizmus, naša túžba po majetkoch, bohatstve, peniazoch, moci,
ovládaní iných a zvaľovanie zodpovednosti na tých druhých čoraz viac
ovplyvňujú naše konanie.
My sa chceme mať dobre za každú cenu a tomu všetko podriaďujeme, žijeme
z toho, čo generácie pred nami nazberali – i na úkor budúcnosti;
ničíme životné prostredia a mnohí ohrozujú i svoje večné
šťastie. Mnohí sa naše nezodpovedné správanie snažia využiť vo svoj prospech
a sľubujú nesplniteľné a my im vo svojej naivite veríme a potom
sa čudujeme, keď zostaneme oklamaní, okradnutí, sami, opustení, bez základných
prostriedkov potrebných na prežitie. A tí, ktorí nám sľubovali
a maľovali medové projekty a zaručene výhodné pyramídové hry, nás už
nepoznajú a hľadajú si nové obete pre svoje prízemné a hriešne zámery.
Východisko z tejto slepej cesty nie je,
pre nás jednotlivcov, rodiny, obce, národy, spoločnosť ani Cirkev, iné než to
biblické: márnotratný syn prišiel nato, že v otcovskom dome mu bude lepšie
ako poslednému zo sluhov, že by nemal ďalej experimentovať bez Boha a na vlastnú päsť. Čím skôr si to
dokážeme uvedomiť, tým väčších tragédií sa uchránime. Čím skôr sa
prestaneme spoliehať na čudné experimenty, čím skôr sa vrátime
k pravej viere a začneme budovať svoj základný vzťah s Bohom,
ktorý nikdy nezlyhá, neopustí a neodpíše človeka, ale vždy ponúka pomoc
a ochranu, tým lepšie pre nás. S Bohom je možné žiť šťastne
a radostne, všetky experimenty bez neho a proti nemu vedú
k tragédiám.
Nemám veľkú nádej, že naša spoločnosť bude
rozkvitať. Sľubovaný blahobyt neprišiel a podmienky života sa
skomplikovali. Ale môže kvitnúť náš dom, naša záhrada a vzťahy
s najbližšími a s ľuďmi okolo mňa. Ak ja budem kráčať po Božej
ceste, to prinesie nádej i svetlo do mojich vzťahov. Tým, že sa nám podarí
vytvoriť sieť živých oáz okolo nás, svitne aj nádej na ozdravenie celej
krajiny.
Ľudovít Košík
::
::
P. S.
Možno patríte k tým, ktorých obsah tejto
stránky zaujal.
Ešte viac dobrého čítania získate, keď budete odoberať náš e-mailový vestník:
podrobnejšie
informácie.
Verejná diskusia sa sploštila, je obmedzovaná takzvanou politickou korektnosťou a novými formami demagógie. Súkromná či polosúkromná diskusia je zas ovplyvňovaná existenčnými ťažkosťami, ale aj ľahostajnosťou a otupenosťou, mentalitou konzumu.
OdpovedaťOdstrániťAko si pomôžeme, keď – ako píšete – o nadprirodzenú Božiu pomoc nestojíme?!
(Ďakujem za podnetnú úvahu.)
Predostriem trochu iný pohľad.
OdpovedaťOdstrániťSlovensko patrí medzi štáty s najvyššou životnou úrovňou. Obdobne, keď súčasnosť porovnáme s minulosťou, ešte nikdy na tomto území sa ľudia (v priemere) nemali po materiálnej stránke lepšie ako teraz. Obyvateľstvo to však vníma inak. Ako je to možné?
Vplýva na to podľa mňa niekoľko faktorov, spomeniem tri:
1. Za súčasnú životnú úroveň mnohí zaplatili privysokú cenu – zadlženosť jednotlivcov, rodín i štátu je enormná a stále rastie. Ľudia, nad ktorými visí Damoklov meč splátok, dlžôb či exekúcie, nemôžu byť spokojní.
2. Sociálne rozdiely vyvolávajú napätie, prehlbuje sa priepasť medzi chudobnými a bohatými, medzi obyčajnými ľuďmi a držiteľmi moci.
3. V spoločnosti sa vytvorila nepriaznivá atmosféra. Ľuďom sa ponúka nafúknutá reklama, lacná zábava a falošná prosperita. Z overených hodnôt i skutočných osobností sa mnohí otvorene smejú. Ľudia cítia a uvedomujú si, že kresťanský hodnotový systém, v ktorom boli vychovávaní, je znevažovaný a z viacerých strán spochybňovaný, a tak strácajú vnútornú istotu, nevedia, ktorou cestou ísť.