|
Karol Dučák |
15. mája 1891 uzrela svetlo sveta prvá
sociálna encyklika: Rerum novarum (O nových veciach), s podtitulom O robotníckej
otázke. Táto encyklika pápeža Leva XIII. sa považuje za základný kameň
súčasnej sociálnej náuky Katolíckej cirkvi, aj keď tento pápežov okružný list
nebol v cirkevných dejinách prvým konceptom nastolenia sociálnej spravodlivosti
v spoločnosti. Počin pápeža Leva XIII. mal rozsiahlu predhistóriu, ktorá
siaha až do biblických čias.
Katolícka cirkev sa od samotného počiatku
svojej existencie usilovala sformovať princípy sociálne spravodlivej spoločnosti,
v ktorej by sa vzťahy medzi ľuďmi riadili prikázaniami lásky k Bohu
a k blížnemu, a z toho vyplývajúcej solidarity
a kolektivity, ako o tom svedčia už Skutky apoštolov (porov. Sk 4,
32).
V neskoršom období to boli cirkevní
učitelia, zakladatelia kláštorov, katolícki utopisti a mnohé ďalšie
osobnosti Katolíckej cirkvi, u ktorých nachádzame teoretické úvahy
i praktické pokusy o vytvorenie sociálne spravodlivej spoločnosti aspoň
v obmedzenom územnom rozsahu. Nesporne najúspešnejším počinom v tomto
smere bola existencia jezuitského štátu v Paraguaji v rokoch 1609–1768,
ktorý vznikol zásluhou misionárov Spoločnosti Ježišovej.
Základy novodobej tradície katolíckej
sociálnej náuky, ako uvádza Halík, sa kládli v Čechách. Tvorili ich
„hlavne ,Borské teze´ grófa Loewensteina a jeho spolupracovníkov
z roku 1883, ktoré patrili k prípravným štúdiám... prvej sociálnej encykliky
Rerum novarum. Potom tu nasledoval pomerne široký prúd teoretických
i praktických pokusov premýšľať a uplatňovať zásady kresťanskej
sociálnej etiky a ,kresťanskej sociológie´. Táto tradícia bola po roku 1948
násilne prerušená“ (Halík T. Předmluva. In: Sociální encykliky
(1891-1991). Praha: Zvon, 1996. ISBN 80-7113-154-7, s. 11).
Známejšími vo svete sú však názory
a praktické iniciatívy Adolfa Kolpinga, biskupa Emanuela von Kettelera
a mnohých ďalších, ktorí pripravovali živnú pôdu na vznik katolíckej
sociálnej náuky ako samostatnej teologickej disciplíny, jej základným
kameňom bola práve sociálna encyklika Rerum novarum. Pápež v nej neohrozene
pranieruje kapitalistické vykorisťovanie človeka človekom a miestami
používa radikálne formulácie, ktoré v mnohom pripomínajú vyjadrenia
marxistov.
Napríklad už v Úvode encykliky pápež píše,
že „podivuhodný rozmach remesiel a nové priemyselné metódy, zmenené vzťahy
medzi zamestnávateľmi a robotníkmi, nahromadenie bohatstva v rukách
malého počtu ľudí a veľké rozšírenie chudoby, povedomie vlastnej sily,
ktoré sa u robotníkov stalo živšie, ako aj ich pevnejšia jednota: toto
všetko a k tomu ešte i zhoršenie mravov priviedlo
k vypuknutiu konfliktu“ (RN 1).
A o niečo ďalej, v článku 2, sa
okrem iného uvádza, že „je celkom nevyhnutné bez váhania prispieť vhodnými
opatreniami na pomoc proletárom, z ktorých väčšina sa nachádza nevinne vo
veľmi biednych podmienkach... Zlo ešte zhoršila nenásytná úžera, ktorá — hoci
bola mnohokrát zo strany Cirkvi odsúdená — v iných odtieňoch stále prežíva
vďaka pahltným špekulantom. K tomu treba pripojiť ešte monopol výroby
a obchodu, takže nepatrný počet prehnane bohatých navalil na nesmierne
množstvo proletárov takmer otrocké bremeno“ (RN 2).
A v článku 34 je takáto formulácia: „Pokiaľ
ide o ochranu telesných a vonkajších dobier, predovšetkým je
povinnosťou vymaniť úbohého robotníka z neľudskosti chamtivých
špekulantov, ktorí kvôli zárobku bez akejkoľvek zábrany zaobchádzajú
s osobami ako s vecami“ (RN 34).
Tieto ostré slová boli vyvolané neutešenými
podmienkami, v ktorých sa spoločnosť nachádzala. Priemyselná revolúcia
a s ňou spojená industrializácia prevratne menila vzhľad vyspelého
sveta predovšetkým v druhej polovici 19. storočia a v 20.
storočí. Koncom „19. storočia sa sformoval svetový trh. V druhej polovici
19. storočia došlo k veľkým presunom obyvateľstva najmä z Európy do
ostatných častí sveta (predovšetkým do Ameriky, Austrálie, Južnej Afriky)...
Veľké zmeny nastali v urbanizácii a životnom prostredí. Utvorili sa
svetové veľkomestá s nadmernou koncentráciou ľudí“ (Bučko, L. Na ceste
k oslobodeniu. Základy misiológie, s. 314).
Kým v minulosti väčšina obyvateľov industrializovaných krajín žila na
vidieku, priemyselná revolúcia spôsobovala masovú migráciu obyvateľov z vidieka
do miest, respektíve do zámoria, predovšetkým do USA, Kanady a Austrálie. Tieto
vývojové tendencie spôsobovali rozpad pôvodného agrárneho charakteru najvyspelejších
krajín sveta a vznik preľudnených robotníckych štvrtí v priemyselných
veľkomestách.
Bezhraničný „liberalizmus v ranokapitalistickej
industrializovanej spoločnosti uvrhol obrovskú väčšinu obyvateľstva do
neznesiteľnej situácie a od Cirkvi bol ochotný akceptovať len výzvy na
charitu a tlieskanie velikášskym gestám almužny, ktoré samozrejme neboli
žiadnymi systémovými krokmi na zlepšenie situácie“ (Košč S. Katolícka
sociálna náuka. Historický náčrt. Tretie, rozšírené a doplnené vydanie.
Ružomberok : Verbum, 2011. ISBN 978-80-8084-800-2, s. 13).
Podmienky života robotníkov boli
v mnohých prípadoch doslova neznesiteľné. Neúnosne dlhá pracovná doba (v šesťdesiatych
rokoch 19. storočia až 78 hodín týždenne vrátane sobôt a nedieľ) bola
nadmernou záťažou pre pracujúcich. Navyše k tejto pracovnej dobe bolo potrebné
pripočítať čas, nevyhnutný na dopravu z domova na pracovisko, neraz na
značné vzdialenosti. Aj keď sa neskôr, v období rokov 1885–1890, pracovná
doba skrátila na 66 hodín, aj tak bola neúnosne dlhá a neposkytovala robotníkom
dostatočný čas na regeneráciu síl a uspokojenie ich duchovných potrieb.
V tomto období bola práca v mnohých
prípadoch ťažká, monotónna a neraz priamo ohrozovala zdravie
pracujúcich nadmerným hlukom, absenciou klimatizácie, nebezpečnými exhalátmi,
nedostatkom hygieny a ochranných pracovných prostriedkov. Nízke mzdy,
predovšetkým u robotníkov nižšej kategórie a žien, sotva pokrývali
existenčné minimum.
V období „pred zavedením sociálneho poistenia
(v Nemecku v roku 1883) musel robotník bez materiálnej podpory niesť celé
riziko vyplývajúce z choroby, úrazu a pracovnej neschopnosti. To všetko
ovplyvňovalo aj kvalitu samotného života, zvlášť rodín. Zlá bytová situácia,
preľudnené robotnícke štvrte, viedli k extrémnej bytovej núdzi. Nedostatok
hygieny, čistej pitnej vody a kanalizácie viedol v ,slamoch´ (štvrtiach
chudobných) k rôznym epidémiám. Niet sa čo čudovať, že v takejto situácii
klesala morálna úroveň vplyvom alkoholu, promiskuity a rezignácie. Dochádza k
rozvratu rodín a zanedbávaniu detí“ (Šoltés R. Historické súvislosti
encykliky Rerum novarum. Dostupné na internete: unipo.sk.pdf).
Pápež Lev XIII. neúprosne pranieroval toto neľudské vykorisťovanie
pracujúcich, v jeho prípade však nejde o komplexnú, systémovú kritiku
kapitalistického spoločenského zriadenia a pápež ani nemal záujem hodnotiť
kapitalizmus ako taký. Nenaznačoval ani potrebu spoločenských prevratov
a jednoznačne sa vymedzil voči socialistickým revolúciám.
Pápež kategoricky odmieta socialistické
riešenie (vyvlastnenie súkromného majetku) a naopak, obhajuje právo na
súkromné vlastníctvo. Aj metóda socialistického riešenia – triedny boj medzi
zamestnávateľmi a zamestnancami – je podľa pápeža pre Cirkev neprijateľná,
pretože je v rozpore s rozumom i pravdou. Pápež naopak preferuje
hľadanie možností spolupráce a vzájomného dopĺňania oboch tried, pretože jedna
trieda „bezpodmienečne potrebuje druhú: niet kapitálu bez práce, ani práca
nemôže byť bez kapitálu. Svornosť tvorí krásu a poriadok vecí tam, kde trvalý
konflikt nemôže priniesť nič iné než zmätok a barbarstvo“ (RN 15).
Pápež odmieta aj liberálne riešenie. Na jednej
strane obhajuje právo človeka na súkromné vlastníctvo, ktoré ma pečať Božieho
zákona, pričom sa odvoláva na Knihu kníh, Sväté písmo, v ktorom sa okrem
iného píše: „Nepožiadaš manželku svojho blížneho! Nepožiadaš dom svojho
blížneho ani jeho pole, ani jeho sluhu, ani jeho slúžku, ani vola, ani osla,
ani nič, čo je tvojho blížneho!“ (Dt 5,21).
Pápež však upozorňuje na to, že právo na
súkromné vlastníctvo nie je absolútne, odvolávajúc sa pritom na svätého Tomáša
Akvinského: „Súkromné vlastníctvo dobier, ako sme už povedali, je prirodzeným
právom človeka... ,Je dovolené´, hovorí svätý Tomáš, ,ba nevyhnutné pre ľudský
život, aby človek vlastnil dobrá.´ (Summa Theologiae, II-II, q. 66, a. 2) Ak sa
však pýtame, aké má byť použitie týchto dobier, Cirkev ústami tohto svätého
učiteľa neváha odpovedať, že ,čo sa toho týka, človek nemá mať vonkajšie dobrá
ako svoje vlastné, ale ako spoločné, aby ich ľahko mohol rozdeľovať v čase
núdze druhých. Apoštol totiž hovorí: Nariaďuj bohatým tohto sveta, aby ľahko
dávali a zdieľali to, čo vlastnia.´ (Tamtiež, q. 65, a. 2.; porov. 1 Tim 6,17) Istotne
nikto nie je povinný prispievať druhým tým, čo je nevyhnutné pre neho a pre
jeho rodinu... Avšak po zabezpečení svojich potrieb a požiadaviek je
povinnosťou tým, čo zvýši, prispieť na pomoc núdznym“ (RN 19).
Svätý Tomáš Akvinský obhajuje spoločenské
poslanie súkromného vlastníctva. Má slúžiť všetkým. Vlastníctvo nie je
absolútne právo človeka pred Bohom. Iba Boh má neobmedzené právo na súkromné
vlastníctvo a on nám určuje aj spôsob, akým máme s jeho majetkom nakladať.
Ako nás učí Sväté Písmo, Boh stvoril svet z ničoho (porov. 2 Mach
7,28). On je skutočný vlastník všetkého, čo nás obklopuje. Aj ten najbohatší
človek je v skutočnosti iba šafár, teda gazda, hospodár, správca, čiže osoba,
ktorá hospodári na majetku všemohúceho Stvoriteľa.
Boh dočasne povoláva človeka za šafára na
svojom hospodárstve. Vlastnícke právo na materiálne statky je teda de facto
právom šafáriť na majetku jediného oprávneného vlastníka všetkých materiálnych
statkov, ktorým je Boh, Stvoriteľ sveta viditeľného i neviditeľného. Je to
právo dočasné, obmedzené na pozemskú existenciu každého vlastníka. Na počiatku
sveta Boh zveril zem so všetkými zdrojmi spoločnej správe celého človečenstva
slovami: „Ploďte a množte sa a naplňte zem! Podmaňte si ju a panujte
nad rybami mora, nad vtáctvom neba a nad všetkou zverou, čo sa hýbe na
zemi!“ (Gn 1, 28).
Toto pôvodné darovanie zeme celému ľudskému
pokoleniu má prioritu pred právom na súkromné vlastníctvo, ktoré niekto legálne
získal alebo dostal. Stvorené dobrá majú slúžiť celému ľudstvu a aj
nakladanie s nimi musí byť záležitosťou rozsiahleho konsenzu a spolupráce
všetkých vrstiev spoločnosti. Z toho vychádza pápež Lev XIII. a vo
svojej encyklike určuje pravidlá tejto spolupráce, na základe ktorých sa musia
na vyriešení problematiky sociálne spravodlivého usporiadania spoločnosti
spolupodieľať Cirkev, štát i sami robotníci.
Cirkev je prvá a najdôležitejšia
v tomto snažení. História nás učí, že bez Boha a Cirkvi je každé
ľudské namáhanie vopred odsúdené na nezdar. Absencia lásky k Bohu
a blížnemu, bezbrehý individualizmus a liberalizmus kapitalistickej
spoločnosti spôsobili nahromadenie nadmerného bohatstva úzkej vrstvy
kapitalistov a nesmiernu biedu obrovských más proletárov.
Dlhodobé neriešenie sociálnych protikladov
v spoločnosti evokovalo povedomie prirodzeného nepriateľstva jednej
spoločenskej triedy voči druhej. Na oboch stranách pomyselnej barikády
absentovalo povedomie vzájomných morálnych povinností, založených na princípe
lásky k blížnemu. Nepriateľstvo a nenávisť je v rozpore s Božím
prikázaním lásky, preto sa Cirkev musí usilovať o vzájomné zblíženie
a spriatelenie oboch tried. Je kompetentná prispieť k riešeniu
robotníckej otázky, pretože v zmysle Božej náuky a Kristovho evanjelia
hlása objektívne pravdy a stanovuje mravné princípy utvárania
medziľudských vzťahov. V zmysle toho pápež apeluje na lásku
k blížnemu a špecifikuje vzájomné povinnosti i práva pre
príslušníkov oboch tried v záujme hľadania sociálneho zmieru.
|
Ilustrácia: Arpád Horváth |
K základným povinnostiam zamestnancov
patrí úplne a verne dodržiavať to, čo bolo slobodne a spravodlivo
dohodnuté v pracovnej zmluve, neurážať zamestnávateľa a nespôsobovať
mu ujmu na majetku, pri obrane svojich práv sa zdržať násilností, vyhýbať sa
vzburám a nespolčovať sa so zlými ľuďmi, sľubujúcimi nesplniteľné veci.
Naproti tomu zamestnávatelia sú povinní rešpektovať ľudskú dôstojnosť
robotníkov, zušľachtenú kresťanským charakterom, nezotročovať ich, ponechať
robotníkom dostatok času a pokoja na plnenie náboženských povinností,
nevystavovať ich pohoršeniam a hriešnym pokušeniam, neodvádzať ich od
starostlivosti o rodinu a šetrnosti, neukladať im prácu, neprimeranú
ich silám a nevhodnú pre nich s ohľadom na ich vek a pohlavie.
Najdôležitejšou povinnosťou zamestnávateľov je však vyplácanie spravodlivej mzdy
každému, kto pre nich pracuje (porov. RN 16-17).
Ďalším dôležitým činiteľom pri riešení
„robotníckej otázky“ je štát. Pápež svojimi argumentmi demaskuje pokrytectvo
liberálneho štátu. Štát nemôže byť v otázke sociálnej spravodlivosti
pasívny a tolerovať bezbrehú slobodu súkromného podnikania, ale musí mať
na zreteli blahobyt všetkých ľudí, pretože „starosť o všeobecné dobro je úlohou
a kompetenciou štátu. Čím väčšie bude množstvo výhod, ktoré sa zabezpečia cestou
tejto všeobecnej starostlivosti, tým menšia bude potreba hľadať iné cesty na
pomoc robotníkom“ (RN 26).
Odôvodnenie oprávnenosti a nutnosti štátnej
intervencie v prospech chudobných bolo vo svojej dobe vskutku revolučné
a narážalo na všeobecný odpor vo svete. Bolo silným impulzom pre princíp
solidarity, teda povedomia spoluzodpovednosti a vzájomnej závislosti medzi
členmi spoločenstva a povinnosti tých „silnejších“ postarať sa o „slabších“
členov spoločenstva. Apelovanie na povinnosť postarať sa však nemá byť pre
„slabších“ dôvodom pre pasívny prístup k riešeniu ich problémov, „preto
niektorí autori vyvodzujú na základe cirkevnej reflexie solidarity ešte aj
princíp participácie, ktorý poukazuje práve na tento aspekt solidarity“ (Košč
S. Katolícka sociálna náuka. Historický náčrt. Tretie, rozšírené a
doplnené vydanie. Ružomberok : Verbum, 2011. ISBN 978-80-8084-800-2, s. 19).
Z toho vyplývajú pre štát ďalšie
povinnosti. Pápež v encyklike požaduje: „Vládcovia štátov musia teda na
prvom mieste prispieť všeobecne súborom zákonov a politických ustanovení,
usporiadať a spravovať štát tak, aby to prirodzene viedlo k verejnej i
súkromnej prosperite... Avšak prosperita krajín vychádza obzvlášť z dobrých
mravov, z dobrého usporiadania rodín, zo zachovávania náboženstva a
spravodlivosti, z umierneného vyrubovania a rovnomerného rozdeľovania verejných
daní, z pokroku priemyslu a obchodu, z rozkvetu poľnohospodárstva a z ďalších
podobných činiteľov, ktoré čím sú viac podporované, tým väčší osoh prinášajú
národom. Už aj touto cestou môže teda štát významne prispieť k blahobytu tak
ostatných tried, ako aj robotníckej triedy; a to svojím plným právom, bez
vzbudenia akéhokoľvek podozrenia z neprimeraného zasahovania...“ (RN 26).
Navyše na inom mieste encykliky pápež požadoval,
aby štát zabezpečil občanom slobodu zhromažďovania, pretože „právo na
združovanie má... človek zo svojej prirodzenosti; a prirodzené práva musí štát
chrániť, nie potláčať“ (RN 42).
K vyriešeniu robotníckej otázky však
musia prispieť aj samotní robotníci vytváraním združení, ako aj spoločným
a organizovaným presadzovaním svojich spravodlivých požiadaviek. Odborové
organizácie robotníkov majú so všemožnou podporou katolíckych kňazov a biskupov
právo vytvoriť si vlastný program a stanovy a svojou činnosťou
prispievať k pozdvihnutiu materiálnych a duchovných záujmov
pracujúcich.
Toto má zabrániť rozdrobeniu robotníctva na osamotených
jednotlivcov, ktorí nemajú šancu individuálne „presadiť ústupky zo strany
zamestnávateľa, a na druhej strane spontánnym vzburám a násilnostiam
ako skratovému prejavu bezmocnosti z často bezvýchodiskovej situácie. Ich
dopad je však širší a zasahuje aj iné sociálne potreby zamestnancov,
počnúc od vzdelávania až po sociálne zabezpečenie v chorobe, pri úraze či
v starobe“ (Košč S. Katolícka sociálna náuka. Historický náčrt. Tretie,
rozšírené a doplnené vydanie. Ružomberok : Verbum, 2011. ISBN
978-80-8084-800-2, s. 20).
Pápež však upozorňuje na nebezpečenstvo
združení s proticirkevnými zásadami. Pri takomto stave vecí majú robotníci
dve voľby: buď vstúpiť do takýchto združení s rizikom ohrozenia svojho
náboženského presvedčenia, alebo si vytvoriť organizácie „vlastné, a tak spojiť
sily a rozhodne sa vzoprieť proti tomuto nespravodlivému a neprípustnému
nátlaku. Ako teda môže váhať a nevybrať si túto druhú možnosť každý, kto nechce
vystaviť nebezpečenstvu najvyššie dobro človeka?“ (RN 44).
Takto fungujúce katolícke odbory sú prospešné
aj pre zamestnávateľov, pretože dialóg, ktorý je ich hlavným nástrojom,
prispieva k širokému konsenzu a trvalému vylepšovaniu vzťahov na
pracovisku a v neposlednom rade aj k vyššej prosperite podnikov.
V závere encykliky pápež znovu opakuje
požiadavku náboženského riešenia problematiky sociálnej spravodlivosti, keďže
„pravý a radikálny liek môže vzísť jedine z náboženstva, nech sa všetci
ubezpečia o nevyhnutnosti návratu ku kresťanskému životu, bez ktorého aj tie
zdanlivo najúčinnejšie opatrenia neprinesú záchranu. Pokiaľ ide o Cirkev, nikdy
a nijako nezanedbá svoje dielo, ktoré bude o to účinnejšie, o čo bude ona
slobodnejšia“ (RN 50).
Je nesporné, že encyklika Rerum novarum bola
vo svojej dobe vskutku revolučným počinom a zrejme aj preto spočiatku často
narážala na všeobecné nepochopenie, „avšak jasnozrivosť tohto pápeža sa ukazuje
po rokoch ešte v zreteľnejšom svetle, ako o tom svedčia celé
nasledujúce dejiny. Práve tento dokument je považovaný nielen za počiatok, ale
aj za základ sociálneho učenia Katolíckej cirkvi" (Košč S. Katolícka sociálna náuka. Historický náčrt. Tretie, rozšírené a doplnené vydanie. Ružomberok : Verbum, 2011. ISBN 978-80-8084-800-2, s. 16).
Na tento dokument sa
odvolávali všetci nasledovníci pápeža Leva XIII., ktorí boli autormi ďalších
sociálnych encyklík. Pozitívny vplyv týchto encyklík na riešenie problematiky
sociálnej spravodlivosti v štátoch kapitalistického Západu predovšetkým
v 20. a 21. storočí je nesporný.
Karol Dučák
::
Ďalšie články autora:
"Toto hovorí Pán: Nebo je môj trón a zem je podnožka mojich nôh. Aký dom mi chcete postaviť a na ktorom mieste môžem spočinúť? Veď toto všetko urobila moja ruka a všetko mi patrí, hovorí Pán. Na takéhoto zhliadnem: Na úbohého a skrúšeného duchom a na toho, kto sa chveje pred mojím slovom." (Iz 66, 1-2)
OdpovedaťOdstrániť