|
Karol Dučák |
V učení
Druhého vatikánskeho koncilu
Povinný celibát (latinsky coelebs –
slobodný) kňazov je špecifikum Rímskokatolíckej Cirkvi, ktoré vzbudzuje búrlivé
polemiky už veľmi dlho, predovšetkým však v posledných desaťročiach. Volania po
jeho zrušení sú stále naliehavejšie, a to nielen z prostredia mimo
Katolíckej cirkvi, ale aj z radov samotných katolíkov. Zástancovia
zachovania celibátu sa odvolávajú na slová samotného Pána Ježiša Krista, ktorý
svojim učeníkom povedal: „Lebo sú ľudia neschopní manželstva, pretože sa takí
narodili zo života matky, iných takými urobili ľudia a iní sa takými
urobili sami pre nebeské kráľovstvo“ (Mt 19, 12). Čiže už Pán Ježiš spomína ľudí, ktorí sa pre
nebeské kráľovstvo dobrovoľne zriekli manželstva. Napokon aj sám Pán Ježiš
a väčšina apoštolov prežili svoj život v bezženstve.
Odporcovia celibátu sa však odvolávajú na
skutočnosť, že povinný celibát kňazov Rímskokatolíckej cirkvi nie je dogma, ale
tradícia, ktorá vznikla v stredoveku. Faktom totiž je, že Cirkev v prvom
tisícročí svojej existencie nielenže nepožadovala celibát, ale dokonca aj medzi
apoštolmi, teda najbližšími pozemskými spolupracovníkmi Ježiša Krista, boli
ženatí muži. Je všeobecne známe, že Šimon, ktorého Ježiš pomenoval Petrom, bol
ženatý. Lenže, čo už je menej známe, Šimon nebol jediný. Aj apoštoli Bartolomej
a Filip boli ženatí, ba Filip mal aj deti.
Ježiš Kristus povolal do apoštolskej služby aj
ženatých mužov, ale zároveň povedal apoštolovi Petrovi: „Ty si Peter a na tejto
skale postavím svoju Cirkev a pekelné brány ju nepremôžu. Tebe dám kľúče
od nebeského kráľovstva: čo zviažeš na zemi, bude zviazané v nebi, a čo
rozviažeš na zemi, bude rozviazané v nebi“ (Mt 16, 18–19). Týmito slovami Ježiš
Kristus ubezpečil apoštola Petra o tom, že aj samotné nebesia budú akceptovať
zákony a prikázania prvého rímskeho pápeža, Petra, a neskôr aj jeho nástupcov.
Pápeži túto právomoc využili a postupom
času presadili povinný celibát kňazov kresťanského Západu. Aj keď k jeho
definitívnemu uzákoneniu došlo až v druhom miléniu existencie Cirkvi,
historické dokumenty o celibáte máme už zo synody v Elvíre (300–306)
a z Trullskej synody (692), ako aj z Prvého nicejského koncilu
(325). K rozhodujúcim krokom v tomto smere došlo v druhom miléniu.
Pápež Gregor VII. (1073–1085) v rokoch 1074 a 1075 rozšíril platnosť
celibátu na kresťanskom Západe a napokon II. Lateránsky koncil v roku 1139
prehlásil uzatvorenie manželstva po vysvätení za zakázané a existujúce
manželstvá za neplatné (1). Toto nariadenie koncilu sa niekedy interpretuje ako
zavedenie všeobecného zákona celibátu po prvý raz.
Povinný celibát potvrdili ďalšie koncily.
V zvýšenej miere sa tejto problematike venoval Druhý vatikánsky koncil.
V dogmatickej konštitúcii o Cirkvi je uvedené: „Svätosť Cirkvi
osobitne napomáhajú aj rozmanité rady, ktoré Pán predkladá v evanjeliu svojim
učeníkom, aby ich zachovávali (2). Medzi nimi vyniká vzácny dar Božej milosti,
ktorý Otec poniektorým udeľuje (porov. Mt 19, 11; 1 Kor 7, 7), aby sa s
nerozdeleným srdcom (porov. 1 Kor 7, 32–34) ľahšie zasvätili jedine Bohu v
panenstve alebo celibáte (3). Túto dokonalú zdržanlivosť pre Božie kráľovstvo
Cirkev vždy mala v mimoriadnej úcte ako znak a podnet lásky a ako význačný
zdroj duchovnej plodnosti vo svete“ (4).
Pomerne veľa miesta venuje celibátu kňazov
dekrét o účinkovaní a živote kňazov Presbyterorum ordinis.
V dokumente sa okrem iného uvádza: „Dokonalú a trvalú zdržanlivosť
pre nebeské kráľovstvo, ktorú Kristus Pán odporúčal (5) a ktorú
v priebehu storočí ochotne prijímali a chválitebne zachovávali
i zachovávajú mnohí veriaci, Cirkev vždy považovala za osobitne vhodnú pre
život kňazov. Ona je totiž znakom a vzpruhou pastoračnej lásky a význačným
zdrojom duchovnej plodnosti...“ (6).
V nasledujúcich vetách dekrét pripúšťa,
že povaha kňazstva si sama osebe nevyžaduje celibát a poukazuje pritom na
prax prvotnej Cirkvi (7) a tradície východných cirkví, v ktorých
„popri tých, ktorí si z daru milosti volia spolu so všetkými biskupmi
zachovávať celibát, sú aj vynikajúci ženatí kňazi. Keď teda tento posvätný
koncil odporúča cirkevný celibát, vôbec nemá v úmysle pozmeniť odlišnú
disciplínu, ktorá legitímne platí vo východných cirkvách. Naopak, s láskou
povzbudzuje tých, ktorí prijali kňazstvo v manželstve, aby vytrvali vo
svätom povolaní... “ (8).
|
Ilustračná snímka: JM - PriestorNet |
Ako však dekrét uvádza ďalej, celibát je pre
kňazský stav z mnohých dôvodov primeraný. Kristus, víťaz nad smrťou,
vzbudzuje svojím Duchom vo svete nové ľudstvo, ktoré neodvodzuje „ani z
krvi, ani z vôle tela, ani z vôle muža, ale z Boha“ (Jn 1, 13). Poslaním kňaza
je úplne sa zasvätiť službe nového ľudstva a celibát, zachovávaný pre
nebeské kráľovstvo, umožňuje kňazom novým a vznešeným spôsobom sa zasvätiť
Bohu a ľahšie sa ho pridŕžať nerozdeleným srdcom. Skrze neho a v ňom
sa môžu slobodnejšie oddať službe Bohu a ľuďom a nehatenejšie slúžiť
jeho kráľovstvu a dielu nadprirodzeného preporodenia a takto sa môžu stať
schopnejšími prijať v širšom zmysle otcovstvo v Kristovi.
Takto „vyznávajú pred ľuďmi, že sa chcú
venovať výlučne poslaniu, ktoré im bolo zverené, totiž zasnubovať veriacich
jedinému mužovi, Kristovi, a odovzdať mu ich ako čistú pannu (9), pripomínať
tým tajomné, Bohom ustanovené zasnúbenie, ktoré sa má stať plne zjavným v budúcnosti
a pre ktoré jediným ženíchom Cirkvi je Kristus (10). Okrem toho sa stávajú
živým znamením budúceho sveta, ktorý je vierou a láskou už teraz prítomný a v
ktorom sa vzkriesení nebudú ani vydávať, ani ženiť (11). Pre tieto dôvody,
ktoré majú svoj základ v tajomstve Krista a v jeho poslaní, bol celibát sprvoti
kňazom odporúčaný a neskoršie v latinskej Cirkvi zákonom uložený všetkým, ktorí
majú byť povýšení do posvätného stavu. Tento posvätný cirkevný snem znovu
schvaľuje a potvrdzuje uvedené uzákonenie, týkajúce sa kandidátov kňazstva, a
má v Duchu Svätom plnú dôveru, že Otec štedro udelí dar celibátu, takého
primeraného kňazstvu novej zmluvy, ak len oň pokorne a vrúcne prosia tí, ktorí
majú sviatostnou vysviackou účasť na Kristovom kňazstve, ba i celá Cirkev“
(12).
Posvätný cirkevný snem vyzýva všetkých kňazov,
ktorí s dôverou v Božiu milosť a podľa Kristovho príkladu dobrovoľne prijali
celibát, aby sa mu veľkodušne a z celého srdca oddali, verne v ňom vytrvali,
aby boli schopní si vážiť tento stav ako veľkolepý dar od Otca, ktorý Pán tak
viditeľne vyzdvihuje (13), a aby si boli vedomí veľkých tajomstiev, ktoré sa
naznačujú a realizujú v ňom. Čím väčšmi je dokonalá zdržanlivosť pokladaná
ľuďmi za nemožnú, tým pokornejšie a húževnatejšie musia kňazi v súčasnej
dobe orodovať spolu s celou Cirkvou o milosť vernosti. Musia pritom
používať všetky nadprirodzené i prirodzené prostriedky, ktorými disponujú.
V prvom rade „nech nezanedbávajú pridŕžať sa asketických zásad,
potvrdených skúsenosťou Cirkvi, ktoré ani v súčasnom svete nie sú menej
potrebné. Preto tento posvätný cirkevný snem prosí nielen kňazov, ale aj
všetkých veriacich, aby si vážili vzácny dar kňazského celibátu a všetci sa
modlili k Bohu, aby vždy štedro udeľoval tento vznešený dar svojej Cirkvi“ (14).
Pre rímskokatolíckeho kňaza, ktorý žije svoje
kňazstvo celým životom, je celibát nesmiernym obohatením, pretože môže milovať
Boha nerozdeleným srdcom. Iná je situácia gréckokatolíckeho kňaza. V
gréckokatolíckej cirkvi sa kňazi môžu pred vysviackou oženiť a väčšina z nich
túto možnosť aj využíva. Gréckokatolícki kňazi často majú početné rodiny so
siedmimi, ôsmimi a viac deťmi. Nedávno dokonca jedna zo slovenských
televízií vysielala reportáž o gréckokatolíckom kňazovi na východnom
Slovensku, ktorý je otcom desiatich detí. Keď sa ho moderátorka opýtala, či
bude mať ešte viac detí, bez váhania odvetil: „Ak Boh požehná, môže sa to
stať.“
Rodina má v živote týchto kňazov významné
miesto, ale zároveň je pre nich aj určitou záťažou. Autor tohto článku bol
svedkom prípadu, keď gréckokatolícky kňaz nemohol odslúžiť svätú liturgiu,
pretože mal tri choré deti, o ktoré sa musel postarať. Preto urýchlene zháňal
iného kňaza, ktorý by za neho svätú omšu odslúžil. Zaiste, nie je potrebné
nikomu vysvetľovať, že kňaz, ktorý má viac detí, musí obetovať značnú časť
svojho času a energie rodine, takže ani pri najlepšej vôli sa nemôže venovať
svojim farníkom tak, ako kňaz žijúci v celibáte. Celibát rímskokatolíckych
kňazov je teda nesporne veľkým duchovným bohatstvom Cirkvi. Jeden
rímskokatolícky kňaz, ktorý bol na púti v Izraeli, rozprával v kruhu
veriacich o stretnutí so ženatými kňazmi východného obradu, ktorí sa
vyjadrovali v tom zmysle, že rímskokatolícki kňazi to majú ľahšie aspoň v
tom ohľade, že sa nemusia starať o svoje rodiny.
V zmysle všetkých uvedených faktov je teda
málo pravdepodobné, že by sa v budúcnosti Rímskokatolícka cirkev zriekla
povinného celibátu kňazov. Už pápež Benedikt XV. vyhlásil v roku 1920, že
celibát nikdy nebude zrušený, pretože je pre Cirkev priveľmi dôležitý. Tieto
slová nemožno v žiadnom prípade spochybňovať.
POZNÁMKY:
(1) Porov. Malý
teologický lexikon. Bratislava: Spolok Svätého Vojtecha Trnava
v Cirkevnom nakladateľstve Bratislava, 1977, s. 71–72.
(2) O radách vo
všeobecnosti pozri ORIGENES, Comm. Rom. X, 14: PG 14, 1275B; SV. AUGUSTÍN, De
s. virginitate, 15, 15: PL 40, 403; SV. TOMÁŠ, Summatheol. I-II, q. 100, a. 2 C
(in fine); II-II, q. 44, a. 4 ad 3.
(3) O prednostiach
posvätného panenstva porov. TERTULIÁN, Exhort. Cast. 10: PL 2, 925C; SV.
CYPRIÁN, Hab. virg.: 3 a 22: PL 4, 443B a 461A a nasl.
(4) Druhý vatikánsky
koncil, konštitúcia Lumen gentium, č. 42.
(5) Porov. Mt 19, 12.
(6) Druhý vatikánsky
koncil, dekrét Presbyterorum ordinis, č. 16.
(7) Porov. 1 Tim 3,
2–5; Tít 1, 6.
(8) Druhý vatikánsky
koncil, dekrét Presbyterorum ordinis, č. 16.
(9) Porov. 2 Kor 11, 2.
(10) Porov. DRUHÝ
VATIKÁNSKY KONCIL, dogmatická konštitúcia o Cirkvi Lumen gentium, 42 a 44: AAS
57 (1965), s. 47–49 a 50–51; dekrét o obnove rehoľného života Perfectae
caritatis, 12: AAS 58 (1966), s. 707.
(11) Porov. Lk 20,
35–36; PIUS XI., encyklika Ad catholici sacerdotii, 20. decembra 1935: AAS 28
(1936), s. 24–28; PIUS XII., encyklika Sacra virginitas, 25. marca 1954: AAS 46
(1954), s. 169 – 172.
(12) Druhý vatikánsky
koncil, dekrét Presbyterorum ordinis, č. 16.
(13) Porov. Mt 19, 11.
(14) Druhý vatikánsky
koncil, dekrét Presbyterorum ordinis, č. 16.
Veľmi zaujímavý, úprimný a poučný názor dedinského farára na celibát: http://www.mojakomunita.sk/web/didymus.oamd/blog/-/blogs/preco-suhlasim-s-dobrovolnym-celibatom
OdpovedaťOdstrániťNaozaj dobrý článok. Vďaka aj za za odkaz.
OdstrániťVšetko dobré! Vlado.
J.M.J.A.J.T.
OdstrániťHlavnou povinnostou duchovenstva vyssich svateni bolo od najstarsich dob zachovavanie celibatu. K bezzenstvu dali podnet svati apostoli, ktory uposluchli radu Kristovu: „ Ak chces byt dokonaly, chod, predaj co mas, rozdaj chudobym a budes mat poklad v nebi a pod a nasleduj ma.“
Apostoli opustili vsetko (majetok aj manzelky) a sli za Kristom. Sv. apostoli tiez inym bezzenstvo doporucovali, ako vysvita zo slov sv. Pavla: „Chcem, aby ste vy vsetci boli ako ja.“
Az ked nadsenie, ktore celibat splodilo, medzi duchovenstvom zacalo upadat, ujala sa Cirkev tejto starobylej praxe a chranila ju zvlastnymi zakonmi.
Na celibat sa nemozno pozerat len z tej ludskej stranky, ze sa knazi nemusia starat o rodinu, ale prave z tej, z akej i svati apostoli opustili vsetko. Koli dosiahnutiu vyssej krestanskej dokonalosti, ktoru je mozne dosiahnut len dodrziavanim evanjelickych rad. Zenaty knaz tak nielenze ma starosti o rodinu, ale ani nemoze dosiahnut ten stupen krestanskej dokonalosti, ako moze dosiahnut knaz so slubom celibatu.
A knazi su zastupcami Pana Jezisa, tak kto iny ak nie hlavne oni, by mal tieto rady a teda i ustavicny celibat dodrziavat?
Anonymný, ďakujem za komentár. Nepochybne sa zhodneme. O to viac ma bolí, že niektorí mladí kňazi Rímskokatolíckej cirkvi opúšťajú dušpastiersku službu a ženia sa.
OdstrániťJ.M.J.A.J.T.
OdstrániťNie je za co.
Veru ma co cloveka boliet, ked si uvedomi aj dosledok a to, ze ked je duchovenstvo v tak zalostnom stave, ovecky nemozu byt na tom o nic lepsie.