|
Karol Dučák |
Dlho som uvažoval, odkiaľ mám začať pri písaní
tohto článku. Nakoniec som sa rozhodol, že začnem tým, čo bolo relevantným
podnetom pre napísanie tohto môjho vyznania. V roku 2012 som začal
publikovať články v českom internetovom časopise Duše a hvězdy,
a zároveň som sa začal zapájať do polemiky čitateľov tomto časopise.
Na svoje veľké prekvapenie som sa tam stretával s notorickými tvrdeniami,
že všetky negatívne javy v súčasnej Katolíckej cirkvi, predovšetkým krízu
viery katolíkov vo vyspelých katolíckych krajinách, spôsobil v princípe
Druhý vatikánsky koncil (ďalej už len DVK). Kvôli koncilovému učeniu údajne
došlo k hromadnému odlivu veriacich z kostolov a výraznému
zníženiu duchovných povolaní vo svete. Musím sa priznať, že takéto tvrdenia vo
mne vyvolávali šok. Neraz som síce musel uznať, že v kritike pomerov
v Katolíckej cirkvi po koncile, ktorú vehementne šírili odporcovia
koncilu, je aj kus pravdy, avšak nikdy som sa neuspokojil so zjednodušeným,
jednostranným a celoplošným odsúdením DVK.
To, že súčasná ľudská spoločnosť prežíva
hlbokú morálnu krízu a s vážnymi problémami sa borí aj Katolícka cirkev,
je všeobecne známa skutočnosť, a tak nie div, že mnohí úprimne veriaci
katolíci sa zamýšľajú nad tým, čo spôsobilo tieto problémy súčasnej doby.
Odpovede na túto otázku sú rôzne. Jedni považujú za hlavnú príčinu prudkú
akceleráciu vedecko-technického pokroku ľudstva, umožňujúcu neustále zvyšovanie
životnej úrovne obyvateľov vyspelých krajín po druhej svetovej vojne
a s tým spojený konzumizmus a hedonizmus západného sveta, iní
pripisujú vinu DVK a liturgickej reforme po ňom, ďalší infiltrácii
slobodomurárov do všetkých štruktúr Katolíckej cirkvi vrátane Svätého stolca,
atď. Každý má na to zrejme svoj názor a vlastnú odpoveď, vychádzajúcu
z jeho vlastnej životnej skúsenosti a vlastného pohľadu na svet.
Rozhodol som sa konfrontovať svoje vlastné poznatky, vychádzajúce zo
životných skúseností, s argumentmi bádateľov na tomto poli – v snahe prispieť subjektívnymi
i objektívnymi poznatkami k odhaleniu pozadia krízy viery súčasného moderného
katolíka, konfrontovaného s výzvami technickej a technokratickej kultúry,
ktorá mala ambíciu stať sa vesmírnou a svojimi podstatnými črtami sa výrazne
líšila od všetkých predošlých kultúrnych foriem minulosti. Ľudská spoločnosť
a ani Katolícka cirkev nebola pripravená na takú radikálnu zmenu,
a tak často bolestne hľadala a dodnes hľadá cestu vpred.
Je isté, že moje osobné poznatky
a skúsenosti sú špecifické a nemožno ich absolutizovať. Majú však
ambície istým spôsobom prispieť k vytvoreniu ucelenej odbornej analýzy
pokoncilového obdobia v dejinách Katolíckej cirkvi a k pochopeniu
zákonitostí vývoja spoločnosti a zmýšľania ľudí, ktorí v tej dobe
žili.
Narodil som sa v roku 1953 a vyrastal som v spoločnom štáte
Čechov a Slovákov, v ktorom vládol drsný totalitný režim,
zavádzajúci násilnú ateizáciu spoločnosti. Práve v čase môjho narodenia vrcholil drsný stalinizmus moskovského
typu, ktorý sa usiloval zlikvidovať Katolícku cirkev. Terčom útokov sa stal
predovšetkým katolícky klérus. Mnoho kňazov a rehoľníkov bolo vystavených
represáliám a krutému prenasledovaniu. Režim potláčal verejné náboženské
prejavy a zavádzal totálnu sekularizáciu spoločenského života. Nesmeli sa
organizovať ľudové misie, púte, procesie, neexistoval náboženský rozhlas
a televízia, katolícka tlač bola cenzurovaná a musela rešpektovať
spoločenské zriadenie, v ktorom sme žili. Našťastie, Katolícka cirkev
v obmedzenom režime mohla fungovať ďalej, aj keď nesmela zasahovať do
verejného života.
Náboženská prax sa stala internou záležitosťou
Katolíckej cirkvi. Mohli sme svoju vieru v Boha realizovať v kostole
alebo doma, na verejnosti sa však náboženské prejavy netrpeli. Režim sa
spoliehal na to, že postupná, systematická sekularizácia spoločnosti prinesie
lepšie výsledky ako protináboženský teror obyvateľstva, ktorý by mohol vyvolať
nepokoje a popudiť medzinárodné inštitúcie proti krajinám východného
bloku, ovládaným Moskvou. Predstavitelia režimu si veľmi dobre uvedomovali, že
ak sa chcú zmocniť stáda a ovládnuť ho, musia v prvom rade nenápadne
zlikvidovať jeho pastierov. Bola to politika dvoch tvárí. Predstavitelia režimu
skúšali metódu rozdeľuj a panuj! Voči duchovným osobám sa správali ako
najhroznejší tyrani, no v očiach ľudu vystupovali ako jeho protektori.
Poukazovali na dynamický hospodársky rast predovšetkým na Slovensku
a doposiaľ nevídané existenčné istoty obyvateľov. Bol som toho očitým
svedkom aj vo svojom bydlisku, meste Vranov nad Topľou.
Rozvoj mesta, v ktorom som vyrastal, aj
celého okolitého regiónu, pred druhou svetovou vojnou výrazne zaostával za
vyspelým svetom. Okrem baní na ťažbu rumelky v Merníku nebolo
v okrese ďalšie odvetvie výroby, ktoré by malo priemyselný charakter.
Nachádzali sa tu prevažne iba spracovateľské a remeselnícko-živnostenské
dielne. V okrese mali zastúpenie závody na ťažbu a spracovanie kameňa
a zeminy – cementáreň v Skrabskom, tehelňa v Čemernom
a niekoľko kameňolomov, okrem toho ešte niekoľko liehovarov, mlyny
a píly. Všetky ostatné výrobné živnosti boli už len remeselníckymi
dielňami. Vysťahovalectvo dosahovalo masové rozmery. Len v rokoch
1923–1934 sa z vranovského okresu vysťahovalo 1530 osôb.
Po druhej svetovej vojne sa vo Vranove n/T.
a okolí postavilo niekoľko mohutných priemyselných podnikov, vybudovali sa
cesty, školy, bytovky, kultúrne a osvetové zariadenia, atď. Najväčší
priemyselný podnik, ktorý pod súčasným názvom BUKÓZA HOLDING, a. s., funguje už
vyše šesťdesiat rokov dodnes, zamestnával v časoch najväčšieho rozmachu
niekoľko tisíc zamestnancov. Mesto zaznamenalo svoj najväčší rozmach
v roku 1989. Dovtedy sa Vranov n/T. zmenil z driemajúceho
trojtisícového provinčného mestečka, skôr väčšej dediny, na skutočné mesto,
v ktorom žije vyše 20 tisíc obyvateľov. A príbeh Vranova n/T. nie je
na Slovensku výnimkou. Za totalitnej éry naozaj došlo ku kvalitatívnej premene
Slovenska zo stagnujúcej poľnohospodárskej na relatívne vyspelú
priemyselno-poľnohospodársku krajinu. Tento argument majstrovsky využívala štátom
riadená propaganda, glorifikujúca totalitný režim.
Štátna moc sa snažila vraziť klin medzi katolícky klérus
a obyvateľstvo. Pokusy očierniť
a znevážiť duchovenstvo nadobudli neraz veľmi drastické formy. Bolestne
známymi sa stali udalosti okolo číhošťského zázraku, ktoré chcel režim využiť
na diskreditáciu katolíckeho kléru a zastrašenie zbožných katolíkov.
V dňoch 11. a 25. decembra 1949
došlo v kostole Nanebovzatia Panny Márie v obci Číhošť k dosiaľ
nevysvetlenému pohybu kríža na hlavnom oltári počas kázne miestneho farára
Josefa Toufara. Tieto udalosti, ktoré dosvedčilo asi dvadsať prítomných
svedkov, mali pohnutú dohru. Hoci samotný Toufar sa o zázraku dozvedel až
z rozprávania veriacich po niekoľkých dňoch, práve on sa stal terčom
teroru totalitnej moci. Bol obvinený zo zinscenovania zázraku a zatknutý.
V priebehu vyšetrovania udalostí ho príslušníci ŠtB v priebehu
niekoľkých dní krutým spôsobom umučili na smrť. Toufar nebol jediným mučeníkom
hrôzovlády totalitného režimu v päťdesiatych rokoch 20. storočia, avšak
pokusy zničiť Cirkev terorom voči kléru sa skončili fiaskom. Zbožní ľudia si
nedali vyrvať Krista zo svojich sŕdc.
Po roku 1956, keď Nikita Sergejevič Chruščov
začal v Sovietskom zväze kritizovať Stalinov kult osobnosti
a uvoľňoval drakonický režim v Sovietskom zväze, došlo aj u nás
k istému spoločenskému otepleniu a postupne sa začalo zlepšovať
postavenie Katolíckej cirkvi. Výrazne sa zmiernilo prenasledovanie katolíckeho
duchovenstva a zasvätených osôb, no Katolícka cirkev ostala aj naďalej
nútene uzavretá do svojho geta a nemohla zasahovať do verejného života.
Mnohí ľudia však pestovali vo svojom súkromí hlbokú zbožnosť a naďalej vo
veľkých počtoch chodili aj do katolíckych kostolov, v ktorých sa
slúžila liturgia Pia V., čiže gregoriánska omša, známa pod nie celkom správnym
označením tridentská omša.
Socialistická škola formovala aj deformovala moju generáciu, no naučila
nás aj veľa užitočných vecí. My, katolíci, sme tvorili v škole prevahu
a pevne sme sa držali svojej viery.
Učitelia nám vtĺkali do hláv, že Boha niet a náboženstvo je zastaraný
prežitok, no takáto primitívna demagógia nemohla našu vieru v Boha
ohroziť. Nebezpečenstvo socialistickej školy spočívalo v niečom inom.
Prudká akcelerácia vedecko-technického rozvoja ľudskej spoločnosti dosiahla
vskutku fascinujúce výsledky. V roku 1961sa uskutočnil prvý let do vesmíru
Jurija Alexejeviča Gagarina na palube kozmickej lode Vostok 1. Homo technicus
začal realizovať svoju odvekú túžbu odpútať sa od rodnej planéty a dobývať
vesmír. Veda a technika však dosiahla aj iné excelentné úspechy. V roku
1968 Christián Barnard uskutočnil prvú transplantáciu srdca. Socialistická
škola neustále zdôrazňovala tieto úspechy človeka na poli vedy a techniky
a formovala v našich mysliach obraz budovateľa svetlejších zajtrajškov,
ktorý disponuje neobmedzenými možnosťami a ovládne raz svet aj bez Boha.
V tom spočívalo veľké nebezpečenstvo pre duše mladých ľudí, ktorí
v tej dobe dorastali, a aj ja sám som bol pri svojom dospievaní veľmi
vážne konfrontovaný s touto hrozbou.
V krátkom období konca šesťdesiatych rokov 20.
storočia nakrátko došlo k výraznému uvoľneniu náboženského života
v našom štáte, ale potom sa situácia vrátila do pôvodných koľají na
ďalších dvadsať rokov a skončila až zlomovým rokom 1989. V tom období
mnohí ľudia síce vo svojom súkromí ostali verní svojmu náboženskému
presvedčeniu, avšak spoločnosť sa znovu navonok sekularizovala a viera
v Boha bola aj naďalej viac-menej súkromnou záležitosťou každého človeka.
Keďže na Slovensku bola veľmi hlboko zakorenená tradícia intenzívneho náboženského
života, bolo nemysliteľné zvlášť v malých mestách a na vidieku nejsť
v nedeľu do kostola. Toto si dovolili len členovia komunistickej strany
a tí, ktorí sa nemohli v kostole ukázať kvôli svojmu povolaniu,
napríklad učitelia.
Skutočne presvedčených ateistov, ktorí naozaj
neverili v Boha, bolo vtedy ako šafranu. Ba – paradoxne – často aj tí,
ktorí mali formálne hlásať ateizmus, tajne vyznávali náboženské presvedčenie.
Učitelia alebo členovia komunistickej strany chodili do kostola tajne, do nejakej
vzdialenej dediny, kde ich nikto nepoznal. Takisto mávali aj tajné katolícke
sobáše. Nie vždy sa to však utajilo a tak títo straníci boli neraz
postihovaní. Spomínam si na jedného známeho, člena komunistickej strany, ktorý
sa mi sťažoval, že ho predvolali na okresný výbor KSS, pretože naňho prišlo
udanie kvôli jeho účasti na svätej omši. Takéto prípady sa občas stávali
a boli dôkazom toho, že ani totalitná moc nedokázala zlomiť silné
náboženské cítenie slovenského ľudu.
Paradoxne teda násilná ateizácia krajín východného bloku
nepredstavovala najväčšie nebezpečenstvo pre Katolícku cirkev vo svete. Omnoho väčšou hrozbou pre ňu sa stal
konzumizmus v krajinách Západného bloku. Je potrebné uvedomiť si
diametrálne odlišný vývoj krajín na oboch stranách Železnej opony, ktorá
v povojnovom období rozdelila svet.
Na rozdiel od situácie pred druhou svetovou
vojnou, charakterizovanej zhubnými hospodárskymi krízami, v období po
druhej svetovej vojne došlo na kapitalistickom Západe k neuveriteľne
stabilnému hospodárskemu rastu. Výrazne sa zvýšila životná úroveň miliónov
ľudí. Prudká akcelerácia vedecko-technického rozvoja ľudskej spoločnosti
búrlivo menila tvár týchto krajín. Mnohé veci, predtým považované za prepychové
záležitosti, sa stali súčasťou masovej spotreby obyvateľstva. Ľudstvo dostalo
do rúk také množstvo predtým netušených materiálnych vymožeností, že si s nimi
často nevedelo dať rady. Rebríček hodnôt u mnohých ľudí sa radikálne menil.
Duchovné hodnoty sa ocitli na ústupe a dopredu sa neúprosne drali materiálne
hodnoty. Túžba žiť a užívať si pozemského života ovládla masy obyvateľstva
v mnohých vyspelých kapitalistických krajinách sveta. Honba za luxusom a
prepychom zaslepila oči ľudí v predtým netušenom meradle. Konzumizmus Západu
začal ohrozovať Katolícku cirkev omnoho zákernejšie ako ateizmus totalitných
režimov Východu. Aj v krajinách Západného bloku prebiehala masová
sekularizácia spoločnosti, ale na rozdiel od krajín Východného bloku mala
nenásilnú formu. Tento trend vývoja západného sveta výrazne zasiahol aj
Katolícku cirkev.
Už pred Druhým vatikánskym koncilom sa dostalo do všetkých štruktúr
Katolíckej cirkvi nemálo liberálov najrôznejšieho razenia. Tí sa snažili presadiť na Druhom vatikánskom
koncile rozsiahlu liberalizáciu a modernizáciu Cirkvi aj za cenu narušenia
čistoty katolíckeho učenia. Na koncile došlo ku konfrontácii progresívnych
a konzervatívnych síl, ktoré predstavovali protipól progresivistov na
koncile. Výsledky koncilu neuspokojili ani jednu z oboch extrémnych
platforiem. Koncil zachoval katolícke učenie a neprijal nijaké nové dogmy.
Také ambície ostatne ani nemal. Nebol to vieroučný, ale pastoračný koncil,
ktorý riešil predovšetkým krízu tradičných foriem pastorácie v prudko sa
meniacom svete.
Preto po koncile došlo v Katolíckej
cirkvi na Západe k istým turbulenciám. V Cirkvi vznikali rôzne prúdy,
z ktorých najvýraznejšie sa angažovali extrémne platformy. Bolo tu krídlo
ultramodernistov, ktorých neuspokojili výsledky koncilu, a chystali
radikálne zásahy do katolíckeho učenia. Obzvlášť Holandský katechizmus,
publikovaný v roku 1966, spôsobil Katolíckej cirkvi na Západe
nesmierne škody. Ešte vážnejšie narušili harmonický vývoj Cirkvi udalosti
pohnutého roku 1968, roku sexuálnej revolúcie, študentských nepokojov a nového
nástupu feminizmu.
Aj vo vnútri Cirkvi došlo k udalosti, ktorá ju
nanovo rozdelila. Dňa 25. 7. 1968 bola publikovaná encyklika Humanae vitae,
ktorou pápež Pavol VI. demonštroval jasné NIE! deštrukcii katolíckej viery.
Jeho postoj vyvolal búrlivé reakcie, Katolícku cirkev označili jej nepriatelia
za spiatočnícku, autoritársku inštitúciu, patriacu do minulosti. Na ich stranu
sa, žiaľ, pridali aj mnohí modernizmom nasiaknutí katolícki teológovia
a laici, ktorí sa Cirkvi začali odcudzovať. Štyridsaťtisíc kňazov opustilo
svoje posty. Katolícka cirkev na Západe prežívala pohnuté chvíle. Vrásky na
čele pápežov i najvyšších predstaviteľov Cirkvi však spôsobovali nielen
ultramodernisti, ale aj ultratradicionalisti, ktorí vytvorili mnoho
schizmatických platforiem, stojacich mimo oficiálnych štruktúr Katolíckej
cirkvi. Niektoré z nich otvorene skĺzli do sedesvakantizmu, či iných
schizmatických teórií, čím sa otvorene rozišli so Svätým stolcom, iné
lavírovali na hrane schizmy. Tento stav v podstate pretrváva dodnes a oslabuje
jednotu a pevnosť Katolíckej cirkvi.
Diametrálne odlišný vývoj nastal
v povojnovom období v krajinách východného bloku, ovládaných Moskvou,
ktoré konzumný materializmus a hedonizmus, taký charakteristický pre
Západ, nepostihol natoľko zhubným spôsobom. Rozsiahla industrializácia síce
zmenila ráz aj týchto krajín, avšak životná úroveň tu nebola taká vysoká ako na
Západe. Kým na Západe pripadal podľa štatistík osobný automobil na každú
rodinu, dokonca v niektorých rodinách ich bolo aj viac, v krajinách
Východu si mohli kúpiť osobné auto len lepšie situované rodiny. Nie každý si
mohol dovoliť zahraničnú dovolenku pri mori či iné vymoženosti, bežne dostupné
ľuďom na Západe. Žili sme naozaj veľmi skromne, no práve tá typická slovenská
chudoba a jednoduchosť života popri hlbokej tradícii katolíckej viery na
Slovensku a ochrane Sedembolestnej Panny Márie umožnila zachovať
kontinuitu živého náboženského života v krajine medzi Tatrami
a Dunajom.
Na druhej strane je však potrebné povedať, že
sme nepoznali hlad a biedu, pretože totalitné režimy popri všetkých
svojich negatívach ponúkali obyvateľom existenčné istoty v predtým
nepredstaviteľnom rozsahu. Železná opona, ktorá sa vytvorila medzi Východom a
Západom, mala svoje bolestivé negatíva, ale aj nesporné pozitíva. Nepoznali sme
také zhubné prvky života na kapitalistickom Západe ako nezamestnanosť,
bezdomovectvo, zločiny mafie, štátom tolerovanú verejnú prostitúciu, či drogy,
ktoré sa stali rakovinou západného sveta.
Cenzúra, ktorou ateistický režim bránil
prenosu západných hodnôt do života spoločnosti, mala nesporne negatívne, ale –
paradoxne – aj pozitívne dôsledky. Režim filtroval západné kultúrne vplyvy
a výrazne eliminoval brakovú pseudokultúru, presiaknutú násilím, voľným
sexom a bezbrehým liberalizmom. Z politických dôvodov sa k nám
síce dostávala len časť toho najkvalitnejšieho západného umenia, ale totalitné
režimy pomerne účinne zadržiavali nápor podradnej pseudokultúry, ktorú kvázi demokratický
Západ kvôli absencii kultúrnej cenzúry nedokázal účinne eliminovať. Tento stav
do značnej miery nahrával Katolíckej cirkvi v krajinách Východu, ktorú
Železná opona chránila pred demoralizáciou západného typu.
Rok 1989 priniesol plnú náboženskú slobodu spolu s možnosťou pracovať
na Západe a voľne cestovať po svete. Zvlášť tradične silné katolícke krajiny ako Poľsko či Slovensko
zaplavovali vlny náboženského nadšenia. Hádam nikdy predtým nechodilo do
slovenských kostolov také množstvo nadšených veriacich ako v tomto období. V období po novembri 1989 sa na Slovensku postavilo mnoho nových kostolov, v ktorých začal pulzovať intenzívny náboženský život.
Kňazské semináre sa naplnili na prasknutie,
pretože teológiu mohli študovať mnohí z tých, ktorým to režim pred rokom
1989 znemožnil. Takto sa do seminárov dostali aj staršie ročníky bohoslovcov,
ktorí končili štúdium teológie spolu s výrazne mladšími kolegami.
Slovenská Katolícka cirkev sa pomerne jednotne postavila na stranu slovanského
pápeža Jána Pavla II., takže na Slovensku nenašiel odboj proti pápežovi živnú
pôdu a Cirkev sa tu netrieštila natoľko, ako v mnohých krajinách Západu.
Rok 1989 však súčasne znamenal aj agresívny
vpád dravého, primitívneho kapitalizmu, ktorý postupne otváral bezodnú priepasť
medzi vrstvou zbohatlíkov a masami tých menej „šťastných“. Spoznali sme
javy, s ktorými sme sa nikdy predtým nestretli. Streľba na ulici pri
vybavovaní účtov mafiánskych gangov, či postávanie prostitútok pri cestných ťahoch,
to boli novoty, ktoré tu nikdy predtým neboli. S hrôzou sme zistili, že
mať prácu, strechu nad hlavou a iné predtým samozrejmé záležitosti,
prestali byť samozrejmosťou. Spolu s vymodlenými vymoženosťami, ako
trebárs náboženskou slobodou, sa k nám, žiaľ, dostalo zo Západu všetko
bahno zahnívajúceho kapitalizmu. Boli sme hodení do dravej rieky a nikto
sa nepýtal, či vieme plávať. Na existenčné istoty predchádzajúceho zriadenia
sme museli zabudnúť. Mnohým nové zriadenie pomohlo vyštverať sa do závratných
výšok, ale mnoho iných naopak spadlo do priepasti. Glorifikátori nového
zriadenia zdôrazňovali, že tento režim umožní presadiť sa tým najschopnejším,
lenže mnohokrát to nebola pravda. Často sa presadili tí, ktorí vedeli kradnúť,
podvádzať a obchádzať zákony, no práve tí najschopnejší, ktorí nemali také
široké lakte, sa neraz nedokázali presadiť.
A tak po veľkom nadšení zo zmeny prišlo kruté vytriezvenie. Aj pre Katolícku cirkev priniesol zlom
pozitíva i negatíva. Veriaci dostali možnosť obnoviť tradičné formy
ľudovej zbožnosti. Naplno sa rozbehli ľudové misie, náboženské púte do celého
sveta, katolíci znovu dostali vlastné masmédiá a plnú slobodu
vierovyznania, atď. Sloboda sa však týkala aj šíriteľov pornografie
a zvrhlej pseudokultúry, propagujúcej násilie, voľný sex a hedonizmus. Kým
pred rokom 1989 totalitný režim prenasledoval šíriteľov pornografie, po roku
1989 dostala pornografia zelenú. Bola bežne dostupná aj v novinových
stánkoch a mnohokrát ani deti nemali problém dostať sa k nej. Kým pred
rokom 1989 totalitný režim preferoval viac-menej kvalitný výber svetovej
kinematografie, po roku 1989 sa zo satelitov šíril kultúrny hnoj, ktorý otrávil
predovšetkým mladú generáciu.
Rastúca nezamestnanosť spôsobila masový exodus
slovenských mužov, ale aj žien za hranice. Mnohí z nich našli
v zahraničí slušnú existenciu, lenže tento trend bol vykúpený rozpadom
množstva rodín. Ak k tomu pridáme zločiny mafie, drogy, neobmedzenú
prostitúciu a iné zvrátené prejavy slobody, dostaneme nelichotivý obraz
kvázi demokratického Slovenska konca 20. a začiatku 21. storočia. Až
v tomto období, niekoľko desaťročí po DVK, začala kríza viery katolíckeho
Slovenska. Jej príčiny však nesúviseli s koncilom.
Katolícka cirkev na Slovensku prežíva ťažkú dobu. Napriek tomu nie je dôvod na pesimizmus.
Pápež Ján Pavol II. práve Slovensku prisúdil dôležitú rolu pri duchovnej obrode
Európy a mnohé signály nasvedčujú, že sa nemýlil. Nedávno skončila
levočská púť, tradičná demonštrácia sily Katolíckej cirkvi na Slovensku. Počas
dvoch dní sa jej zúčastnilo okolo 400 tisíc veriacich. Čo je obzvlášť
potešujúce, opäť sa tu potvrdil prevažujúci trend kresťanskej mládeže a mladých
rodín.
V roku 2016 bolo na Slovensku vysvätených 51
katolíckych novokňazov. Na milión obyvateľov teda pripadalo viac ako deväť
novokňazov. Štatisticky presne: 9,44.
V USA, kde žije viac ako 312 miliónov
obyvateľov, vysvätili v tomto roku, teda v roku 2016, 548 novokňazov.
Na milión obyvateľov teda pripadli ani nie dvaja kňazi. Štatisticky presne:
1,756.
Slovensko je teda kňazská veľmoc a snáď s výnimkou Antarktídy
niet na svete kúska zeme, kde by nepôsobili slovenskí kňazi. Dokonca aj na studenom Islande sa stal
biskupom Slovák. Nemálo slovenských teológov však pôsobí aj priamo v srdci
Katolíckej cirkvi, vo Vatikáne. Najvyššie postavenie z nich má
v súčasnosti arcibiskup Cyril Vasiľ, sekretár Kongregácie pre východné
cirkvi. Len pred pár mesiacmi bol za sudcu Tribunálu Rímskej roty vymenovaný dominikán
a profesor kanonického práva Miroslav Konštanc Adam. Slovenský kňaz Ján Dubina
je pápežským ceremoniárom. A takto by sme mohli pokračovať aj ďalej.
Práve Slovensko, ktoré je pod patronátom
Sedembolestnej Panny Márie, je veľkým prísľubom pre morálnu obrodu európskeho
priestoru. Namiesto rezignácie a pesimistických prognóz do budúcnosti je
však naliehavo potrebné neúnavné konštruktívne úsilie o duchovnú
obrodu.
Pozitívnym signálom je celoslovenská
modlitbová iniciatíva Zo srdca Európy, ktorá vznikla v súvislosti s
predsedníctvom Slovenska v Rade Európskej únie. Vyzýva slovenských kresťanov
modliť sa v kostoloch a v rehoľných aj laických spoločenstvách po celom
Slovensku počas najbližšieho polroka za jednotlivé krajiny Európskej únie tak,
že každý týždeň bude venovaný jednej členskej krajine EÚ. Toto je správna cesta
vpred, nie nekonečné lamentovanie nad koncilom, ktorý sa skončil pred vyše
polstoročím.
Karol Dučák
::
Rozhovor s autorom:
Netreba komentar staci si pozriet vcera publikovany clanok na tkkbs o situacii cirkvi vnemecku, kde rocne viac ludi vystupi z cirkvi ako je pocet pokrstenych, dokedy tento proces moze pokracovat, u nas je situacia podobna, len vdaka rokom komunizmu trochu spomalena a oneskorena ludovit
OdpovedaťOdstrániťJednoznačne odmietam skepticizmus. My, katolíci, sme šíritelia radostnej zvesti, veď Kristus je s nami a bude s nami až do konca časov. Nerobím si falošné ilúzie a uvedomujem si ťažkosti, pred ktorými stojíme, ale kedy sme nestáli pred problémami? V Európe zažíva Katolícka cirkev problémy, v Afrike a Ázii naopak rozkvitá. Poznám veľa mladých kňazov na Slovensku a som hrdý na to, že patrím k národu, ktorý zohrá v Európe takú významnú rolu. Pesimizmus je Satanov, optimizmus Boží. Šírme radostnú zvesť a namiesto lamentovania robme všetko pre rozkvet našej Cirkvi. To je moje posolstvo.
OdpovedaťOdstrániťPovedal by som, že kresťanovi-katolíkovi prislúcha realizmus. Z dejín poznáme podobné krízové obdobia. Nie po prvý raz sa zdá, že kresťanstvo už-už padne. Koľkí ho už chceli pochovať! Koľkí už chceli pochovať Boha!
OdpovedaťOdstrániťNemusí nás trápiť osud Cirkvi, ona pretrvá. Trápiť by nás mal osud vlastný, osud našich blízkych a blížnych, jednotlivcov. Tí zodpovednejší už otvorene hovoria o šíriacej sa mravnej biede, priam mravnom prepade, o strachu a beznádeji, o tom, že ľudia, ktorí odhodili vieru v pravého Boha, strácajú pôdu pod nohami a padajú do stratena...
V kresťanstve je nehynúca nádej.