Vlado Gregor |
Prečo by si mal byť
u Boha dôležitejší ako iný?
Z tohto hľadiska posudzuj svoje zásluhy i viny.
Z tohto hľadiska posudzuj svoje zásluhy i viny.
Základným problémom človeka i ľudstva je
hľadanie istoty v nepopierateľnej neistote okolo. Len toto hľadanie môže
priniesť vieru, ktorá hory prenáša, a preto sa aj v evanjeliu neustále hovorí
o hľadaní cesty a nie dokonalých receptov.
Takým bočným problémom z toho vyplývajúcim je
to, že nadobudnutá viera či istota môže byť falošná, hlúpa a nereálna a môže
viesť až k úplnej neslobode, teda totalite. Blíži sa výročie 17. novembra 1989,
keď sme ako celok boli k pádu totality doslova dokopaní, a preto aj naše zásluhy
na jej páde, akokoľvek úprimné, sú nedôležité a relatívne. Ono to väčšinou tak
býva, totalitný systém padá, keď väčšine ľudí prestane vyhovovať a prestanú mu
veriť.
Napoleon povedal čosi také, že na bodákoch sa
dá nejaký čas vládnuť, ale nedá sa na nich dlho sedieť. Ak nejaká totalita
pretrváva štyridsať rokov, alebo dokonca sedemdesiat, nemohla ľuďom len brať,
ale musela im niečo aj dávať. Preto sa socializmus začal nazývať reálnym, lebo
už nemohol argumentovať logikou, možnosťami, výkonnosťou a podobne, ale len
akýmisi konkrétnymi výhodami a snahou o milostivú spravodlivosť pre poslušných,
bezproblémových a nie príliš vynikajúcich poddaných.
Snahy o radikálne riešenie prirodzených
rozdielov medzi ľuďmi vedú od počiatku dejín k násilným snahám o raj na zemi
a toto pokušenie začína hádam už Adamom a Evou. Akosi nie sme schopní
chápať, že všetky esá a tromfy pre spravodlivú budúcnosť má len Boh, v ktorého
veríme a ktorý dejiny tvorí tak, že sa nám to vôbec nepáči. Ale dokážeme
to my sami lepšie a neupadáme do stále nových absurdít a nezmyslov? Aký je
rozdiel medzi vládou neomylného a dobrosrdečného proletariátu a medzi vládou
dokonalého a všetko riešiaceho trhu, so slobodou pre akéhokoľvek
vagabunda, ktorý sa vyzná v tlačenici? Nie sú to podobné chiméry, ktoré len
rôznymi spôsobmi zbožšťujú človeka a jeho nedokonalý rozum?
Áno, realita sa nám zdá nevďačná a zlá,
trápime sa a plahočíme, robíme si navzájom zle, muži kritizujú ženy, tie
neznášajú mužov, hlavne svojich, chudobní a neschopní sa cítia ukrivdení, tí
schopní a mocní zase nedocenení... Akosi skoro nikto si neuvedomuje ten nad
slnko jasnejší fakt, že práve takto to má byť, že len takto môže byť svet
pestrý a len takto môže platiť tá úžasná vec, že sa navzájom potrebujeme a
nemôžeme bez druhých žiť.
Vozil som kedysi ako brigádnik mäso aj kuchyniam pre
mentálne postihnutých ľudí, väčšinou mladých, lebo oni sa vysokého veku zväčša
nedožívajú, a nikde som nevidel toľko šťastia a úsmevov ako práve u nich. O
zlomyseľnosti, komplexoch, závisti, nenávisti, túžbe po šéfovaní a podobných
motoroch pokroku ani nehovoriac. Boh teda odmeriava každému svoje dary nie
podľa jeho zásluh, ale podľa reálnej potreby, a diabol tiež pokúša ľudí podľa
možností a schopností, ktoré majú od Boha darované, ale vzhľadom na slobodu v
konaní môžu byť aj kameňom úrazu a pohoršenia.
Ak sa teda chceme vyhnúť vzniku ďalšej a možno
ešte rafinovanejšej totality, musíme s pokorou vnímať reálny stav vecí,
uvedomovať si, že násilím nič nedosiahneme – za cenu veľkých obetí a bolestí sa
ten reálny a normálny stav zase vráti a znova to bude pre mnohých poučné.
Zase však vstanú aj noví nepoučiteľní...
Buďme teda vďační za tento svet, ktorý máme, a
verme a buďme si istí, že speje k dobrému a lepšiemu, aj keď sa nám to práve a
momentálne vôbec nezdá.
DEO GRATIAS! BOHU VĎAKA!
Vlado Gregor
::
Ak chcete získať publikácie z našej
edície,
ako aj exkluzívne informácie o našom portáli,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
PriestorNet – niečo navyše!
ako aj exkluzívne informácie o našom portáli,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
PriestorNet – niečo navyše!
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.