|
Vlado Gregor |
Na úvod tejto úvahy citujem sám seba
z roku 1981: „Vyhýbajme sa pocitu, že sme na niečo predurčení, a za
hlúposť považujme tendenciu dávať také niečo najavo. Takéto mýty
o predurčenosti nielen jednotlivca, ale aj národa a triedy či skupiny,
prinášať slobodu alebo pravdu, sa vyskytovali v minulosti, ale spomínam to
preto, že sa vyskytujú aj teraz. Bez viery, že niečo dokážeme, je ťažko žiť,
ale vyhlasovať to o sebe je miešanina drzosti s hlúposťou, hoci by sa
skrývali za takými krásnymi slovami ako je predurčenosť. Pamätajme si slová sv.
Pavla, že „sila sa v slabosti stáva dokonalou“, kým v sebavyhlasovaní
a sebaistote hynie a stáva sa frázovitou a bezmocnou. Čím
pevnejšie chceme veriť v svoju silu a čím mohutnejšie majú byť jej
účinky, tým viac si musíme všímať svoje nedostatky a slabosti.
A každý jednotlivec, národ či spoločenstvo ich má viac ako dosť. Až potom
môže ukazovať cestu iným, keď si vyčistí svoje oči. Snažiť sa o záchranu
a o blaho iných treba, ale prejavovať spasiteľské
a mesianistické tendencie je opovážlivé a nie je to ani zvlášť
sympatické. Riešme si svoje problémy a snažme sa pomáhať aj druhým, ale
aký to má význam a akú to bude mať budúcnosť, to môže posúdiť naozaj len
ten skutočný Mesiáš, ktorý nás na mnohých miestach vystríha pred sebauznávaním
a veľkohubými vyhláseniami a učí nás skromnosti a ľudskej
dôstojnosti zároveň.“
Tridsaťpäť rokov po týchto slovách som dostal zaujímavé
hodnotenie od slovenského lekára, ktorý teraz pôsobí v USA. Voľne ho
citujem:
„Čo sa týka islamu, mal som k jeho
nositeľom dosť neprívetivý vzťah. Pochádzal z mojej skúsenosti so študentmi
zo Sýrie a Jemenu. V internáte mali vyvesených Marxov, Leninov a holé
baby. Mali podplatených profesorov všelijakými pozlátkovými „hovienkami“, ktoré
im nosili z Viedne. A tiež vrátnikov, aby im pustili slovenské baby
na noc, lebo pre ne stelesňovali nie marxizmus, ale Západ a petrolejových
princov. Môj vzťah k moslimom sa podstatne zmenil, keď som prišiel do USA
a spoznal úplne iných mohamedánov. Utečencov z Palestíny, Iraku,
Sýrie... Kolega endokrinológ mi povedal: Moji rodičia, presvedčení moslimovia,
ma dali v Sýrii študovať do katolíckych škôl, ktoré viedli rádové sestry.
Práve katolícke vzdelanie mi otvorilo dvere do sveta poznania a do
západnej civilizácie. Keď sa teraz porovnám s rovesníkmi zo Sýrie, kde sú
oni a kde som ja! Práve vďaka rádovým sestričkám.
S mnohými moslimami sa naozaj dá otvorene
diskutovať a majú veľký rešpekt pred kresťanstvom a západnou
civilizáciou vôbec. Summa summarum, stojím za názorom arcibiskupa Cyrila Vasiľa,
že islam je pre kresťanov obrovskou výzvou na misionársku činnosť. Ale to si
zrejme nevyhnutne vyžaduje dávať im presvedčivý príklad.
Zmenil som aj názor na Rusov, ale iným smerom.
Veril som, že ruský človek je v podstate dobrý, ale je v područí
komunistických supov a jastrabov. Čítal som ruských klasikov a veril v dobrosrdečných
ruských ľudí ako Platon Karatajev, Aľoša Karamazov či Soňa Marmeladovová.
Na rozdiel od Slovenska v USA žije veľa
Rusov. Ale až na pár výnimiek je to všetko svoloč, čvarga bez chrbtovej kosti,
bez akýchkoľvek pevných morálnych zásad. Stretávam medzi nimi všelijakých Vychytračenkov,
Nemakačenkov a Ochmelenkov, ale veľmi málo tých dobrých ľudí
z románovej klasiky. Typický ruský emigrant je pokrytec. Je šťastný, že
žije v USA, a dobre vie prečo. Pritom do neba vychvaľuje Rusko
a do pekla posiela USA. Rusi sú posadnutí tým ich expanzívnym
nacionalizmom premiešaným s ruským mesianizmom. Jednoducho si myslia, že
Rusko musí zachraňovať svet tým, že rozšíri svoje hranice na všetky svetové
strany. Niektorí aj pripustia, že komunizmus morálne zmrzačil Rusov, ale
napriek tomu sa cítia povolaní a vyvolení viesť a spasiť svet.“
Takéto osobné úprimné svedectvo iste nemožno
hodiť za hlavu, ale vidím ten problém širšie. Pretože existuje aj americký
pocit vyvolenosti a predurčenosti založený na kalvinizme, ktorý je koreňom
najväčších protestantských denominácií v USA. Práve ten ich inšpiroval
k názoru, že Indiáni sú akísi Amalekiti, ktorých sa treba zbaviť, alebo
poslať do rezervácií. Môj syn precestoval celý Blízky a Stredný východ
a všade sa ho najprv pýtali, či nie je Američan – a keďže nie je,
všetko bolo v poriadku. Ten pocit výnimočnosti a predurčenosti je
u rôznych kresťanov rôzny a u moslimov ešte mimoriadnejší.
Nemali by sme nikdy zabúdať na Kristove slová, že kráľovstvo Božie sa nám môže
vziať a dať národom, ktoré budú prinášať konkrétnejšie ovocie... (Matúš
21, 43).
Vlado Gregor
::
Osobná skúsenosť je dôležitá a v mnohých ohľadoch nenahraditeľná, ale pri vytváraní názoru by človek mal brať do úvahy aj širšie súvislosti a poznatky iných – to mi pri slovách onoho lekára chýba; posudzuje celé skupiny ľudí (národy) len na základe vlastnej skúsenosti, resp. stretnutí s niekoľkými ľuďmi.
OdpovedaťOdstrániť