ANALÝZA PROBLEMATIKY CONFITEOR, INDULGENTIAM A OFFERTORIUM
V DVOCH FORMÁCH RÍMSKEHO OBRADU
Karol Dučák |
Dve formy rímskeho obradu, liturgia Pia V.
a liturgia Pavla VI., majú mnoho spoločných, ale aj nemálo odlišných
prvkov. V záujme úplného pochopenia problematiky a liturgického vývoja
rímskej Cirkvi posledných dvoch tisícročí je potrebné podnikať parciálne
exkurzy do sledovania jednotlivých detailov tohto vývoja. Jedným z takýchto
významných detailov je aj stručné vysvetlenie rozdielneho prístupu
k aktívnej účasti veriacich na liturgii v oboch formách rímskeho
obradu, s dôrazom na prejav pri úkone kajúcnosti a obetovaní.
Práve v uvedených dôrazoch môžeme pri podrobnejšom skúmaní nájsť niekoľko
zaujímavých aspektov relevantných pre ďalšie bádania v oblasti liturgickej
obnovy.
Stručný pohľad na
liturgický vývoj úkonu kajúcnosti
Úkon kajúcnosti v liturgii Pavla VI. je do značnej miery odlišný od úkonu
kajúcnosti liturgie Pia V. Neprekvapuje teda, že aj tento úkon – podobne
ako mnohé iné úkony liturgie Pavla VI. – podrobuje tvrdej kritike Ottavianiho
intervencia (poznámka 1), na ktorú sa unisono odvolávajú v podstate všetci
kritici liturgickej obnovy, konanej v pokoncilovom období.
V období pred realizáciou liturgickej
obnovy Katolícka cirkev Západu zastávala názor, že mnohé veci v Cirkvi
sú nemenné, pretože sú tak zadefinované údajne už od obdobia pôsobenia
apoštolov. Tento postoj Cirkvi sa taktiež vzťahoval k jej liturgickému vývoju.
Potvrdzuje to napríklad Ottavianiho intervencia, ktorá na základe
preskúmania Apoštolskej konštitúcie Missale romanum dokladá údaj, že
misál, zavedený Piom V. dňa 13. júla 1570, z veľkej časti pochádza už z obdobia
Gregora Veľkého a z ešte omnoho starších dôb (poznámka 2). Možno sa preto
domnievať, že Katolícka cirkev Západu zotrvávala pri tomto svojom postoji aj na
základe preskúmania dokumentov, týkajúcich sa dejín jej liturgického vývoja.
Základ potridentského misála podľa tohto bádania Cirkvi pochádza ešte z obdobia pôsobenia apoštolov
a len s malými obmenami sa vyvinul do podoby, v ktorej ho
prevzal misál Pia V. v roku 1570. Podrobnejšie bádanie v oblasti
historických prameňov však tento názor Cirkvi vyvracia. Jeden z dôležitých
historických dôkazov môžeme nájsť napríklad u profesora Gabriela Ragana, ktorý
predkladá skúmaním historických cirkevných dokumentov podložené nasledovné
argumentácie.
Z nariadenia Tridentského koncilu boli vydané
jednotné liturgické knihy, ktoré odstránili značnú roztrieštenosť liturgie z
obdobia stredoveku. Po konaní Tridentského koncilu a v čase zavedenia
potridentského misála však absentovala orientácia na starokresťanské liturgické
pramene. Preto aj úsilie pápeža Pia V. – vyjadrené tiež prostredníctvom buly Quoprimum
tempore – deklarovať snahu o návrat k liturgii prvých storočí kresťanstva a
priblíženie sa k takej forme liturgie, aká bola v Ríme v období od 5. až 6. Storočia (poznámka 3),
nebolo možné aplikovať do liturgickej praxe. V tomto období totiž neboli známe
mnohé dokumenty o vývoji liturgie, siahajúce až do najstarších čias
ranokresťanskej Cirkvi. Tie sa podarilo nájsť v knižniciach až omnoho neskôr. Takže
Katolíckej cirkvi chýbal ucelený prehľad o vývoji liturgie. Na základe toho
vychádzala z predpokladu, že mnohé veci sú nemenné... ustanovené už od
obdobia pôsobenia apoštolov. Pritom však išlo o pôvodnú rímsku
liturgiu, ktorá bola značne doplnená galikánskymi vsuvkami. Z dôvodu tohto
mylného predpokladu sa základom potridentského Rímskeho misála stal Alkvinov
sakramentár pochádzajúci z 9. storočia, ktorý Katolícka cirkev v čase jeho
zavedenia pokladala za pôvodnú rímsku liturgiu. Základom potridentského
Rímskeho misála sa mal naopak stať originálny rímsky obrad, čo však
odhalili až neskoršie bádania, uzatvára Ragan (poznámka 4).
Potridentský misál Pia V. z roku 1570
obsahoval niektoré špeciálne prvky, ktoré do pôvodnej rímskej liturgie
nepatrili. Na druhej strane však zrušil niektoré špeciálne prvky pôvodnej
tradície rímskej liturgie. Medzi ne po stáročia patrilo napríklad aj tropovanie (poznámka 5). Za
obzvlášť nešťastnú udalosť však možno pokladať
absentovanie spoločných aktivít veriacich pri liturgii ešte pred
zavedením misála Pia V., ktoré boli neoddeliteľnou súčasťou pôvodnej rímskej
liturgie. Išlo napríklad o spoločnú modlitbu, či prinášanie obetných darov.
Takto sa všetky aktivity preniesli na kňaza a jemu prisluhujúcich a
veriaci sa stali len pasívnymi účastníkmi liturgie. Dôsledkom bolo
klerikalizované slávenie liturgie, ktoré sa stalo do istej miery vzdialené od
veriacich.
Medzi špeciálne prvky, ktoré nepatrili k
pôvodnej rímskej liturgii, patrí aj Confiteor – úkon kajúcnosti.
Jeho pôvodné motívy pochádzajú z Amienského sakramentára a
v rímskej liturgii sa ujal až v 11. storočí. Nebol dokonca ani
súčasťou svätej omše, recitoval ho len kňaz spolu s prisluhujúcimi počas
prípravy na svätú omšu v sakristii. Až neskôr sa stal súčasťou svätej
omše, v podobe modlitieb pri stupňoch oltára. Rozvinul sa vo viacerých formách.
Misál Pia V. zjednotil a zadefinoval jeho text, ktorý sa aplikoval až do
konania liturgickej obnovy v pokoncilovom období.
V potridentskom misáli sa Confiteor
modlil najprv kňaz za seba samého a vzápätí Confiteorrecitovali
miništranti v mene ostatných veriacich. Až do roku 1960 sa Confiteor opakoval
v omši ešte raz. Recitoval hominištrant pred svätým prijímaním veriacich (poznámka
6). Confiteor sa teda počas jednej
omše opakoval až trikrát. V roku 1960 však pápež Ján XXIII. uskutočnil
niekoľko liturgických zmien, medzi ktorými bolo aj vynechanie Confiteor pred
svätým prijímaním (poznámka 7). Tým sa liturgia Pia V., s označením aj
tridentská omša, o niečo skrátila, napriek tomu však aj naďalej zostávala
nadmerne komplikovaná a zdĺhavá. Čo je do určitej miery spôsobené tým, že
sa v ne dvakrát a niekedy aj viackrát opakuje veľa prvkov. Vychádza to z jej charakteru príznačného pre
obdobie stredoveku, ktorý rád rozmnožoval a kumuloval znaky a modlitby.
Zodpovedalo to kvetnatému spôsobu vyjadrovania človeka žijúceho v tomto období. Zároveň však platilo, že vyššia
kvantita (v tomto prípade v podobe neprimeraného predlžovania liturgie) nemusí
nevyhnutne znamenať aj jej vyššiu kvalitu.
Omša Pavla VI. možno aj pre uvedené dôvody prevzala
stručnejší a výstižnejší spôsob vyjadrovania, markantný pre rozvinutú
spoločnosť 20. storočia. Pri
tejto liturgickej obnove sa opierala aj o koncilovú liturgickú konštitúciu
Sacrosanctum concilium – O posvätnej liturgii. Podľa tejto
konštitúcie sa má v omšovom poriadku vynechať to, čo sa v priebehu
liturgického vývoja v liturgii zdvojilo, prípadne sa k nej menej vhodne
pridalo. Omšový poriadok sa má prepracovať tak, aby jasnejšie vynikol vlastný
zmysel jednotlivých častí a ich vzájomná súvislosť. Cieľom týchto zmien
bolo veriacim uľahčiť ich nábožnú a činnú účasť v liturgii (poznámka
8) .
Tieto zmeny v liturgii Pavla VI. sa
dotkli aj Confiteor. V porovnaní so staršou formuláciou Confiteor, „že
som veľa zhrešil myšlienkami, slovami a skutkami...“ liturgia Pavla
VI. toto znenie rozšírila o významný prvok: „že som veľa zhrešil
myšlienkami, slovami, skutkami a zanedbávaním dobrého...“ Ide o veľmi
dôležitý pokrok, ktorý táto obnova liturgie priniesla, pretože mnohí kňazi a
veriaci neraz hrešia práve zanedbávaním aktívneho konania dobra, teda svojou
vlažnosťou, ľahostajnosťou, pasivitou v záležitostiach kresťanskej viery.
Liturgická obnova Pavla VI. odstraňuje aj
ďalší závažný nedostatok histórie
liturgického vývoja Cirkvi, ktorý prevzala aj liturgia Pia V. a tým bola
pasívna účasť veriacich na svätej omši. Mnohí veriaci vôbec nevedeli, že
miništranti odriekajú Confiteor aj v ich mene. Úsilie umožniť
aktívnu účasť veriacich na liturgii bolo
v Rímskokatolíckej cirkvi obhajované už pred uskutočnením Tridentského
koncilu, počas jeho trvania a aj po jeho ukončení. Konkrétnu podobu však
nadobudlo až na Druhom vatikánskom koncile.
Odôvodnenia umožnenia aktívnej účasti
veriacich na liturgii boli Druhým vatikánskym koncilom zadefinované napríklad v
Konštitúcií Sacrosanctum concilium. Táto Konštitúcia povoláva
k činnej účasti na liturgii slovami: „Pri liturgických úkonoch nech každý,
tak celebrant, ako aj veriaci, koná len to a všetko to, čo prináleží jeho
funkcii podľa povahy vecí a liturgických pravidiel“ (poznámka 9).
A na inom mieste konštitúcie nachádzame,
že „sa Cirkev veľmi stará o to, aby v Krista veriaci neboli prítomní na
tomto tajomstve viery akoby cudzí a nemí pozorovatelia, ale aby ho pomocou
obradov a modlitieb dobre chápali, a tak sa na posvätnom úkone
zúčastňovali vedome, nábožne a činne...“ (poznámka 10). Praktické
uplatnenie tohto článku konštitúcie umožnila omša Pavla VI. Všeobecné
smernice Rímskeho misála (VSRM) v tejto súvislosti uvádzajú, že „pod pojmom
,omša za účasti ľudu´ sa rozumie omša, ktorá sa slávi za aktívnej účasti
veriacich“ (poznámka 11).
Jedným z ďalších prejavov úsilia
o aktívne zapojenie veriacich do liturgie je aj Confiteor v liturgii
Pavla VI. ako úkon kajúcnosti celého spoločenstva veriacich. Modlia sa
ho nahlas všetci prítomní v sprievode
kňaza, ktorí sa vyznávajú zo svojej nehodnosti pred zrakom Boha a prosia
o odpustenie. Confiteor
sa tak v liturgii Pavla VI. Stáva – a to je mimoriadne dôležité –
prvkom aktívneho spolupôsobenia veriacich na liturgii. Jeho cieľom je
zabezpečiť veriacim požadované podmienky aktívnej účasti na liturgii slova a na
liturgii Eucharistie.
Úkon kajúcnosti v liturgii Pavla VI. má
v porovnaní s jeho starším znením v liturgii Pia V. mnoho
preukázateľných pozitívnych prvkov. V záujme objektivity je však potrebné
poukázať aj na isté negatíva. Je potrebné si uvedomiť, že misál Pavla VI. je
nevyhnutné naliehavo obnoviť. Cieľ tejto obnovy by mal upozorniť na skutočnosť,
že napriek mnohým prínosným prvkom, ktoré liturgia Pavla VI. zaviedla v
porovnaní s jej staršou formou v liturgii Pia V., dokáže byť nová
liturgia kontinuálna so starou liturgiou, a to bez nedorozumení a konfliktov.
Táto obnova misála Pavla VI. napríklad priamo
súvisí aj s úkonom kajúcnosti a obetovaním v liturgií. V prípade
praktickej aplikácie si to môžeme
predstaviť nasledovne: úkon kajúcnosti
a obetovanie v liturgií by mali byť spoločne – to znamená
ich nové znenie v misáli Pavla VI. a ich
staršie znenie v misáli Pia V., vložené do tohto obnoveného misála.
V súvislosti s obnovou misálu Pavla VI. je
taktiež potrebné pokračovať a podporovať
tzv. „reformu liturgickej obnovy“ podobným spôsobom, ako sa o to usiluje
napríklad kardinál Roberto Sarah, prefekt Kongregácie pre bohoslužbu a
poriadok sviatostí (poznámka 12).
Rozbor úkonu
kajúcnosti v misáli Pavla VI.
Úkon kajúcnosti má v misáli Pavla VI. tri
rôzne formy, z ktorých jedna
v sebe už zahŕňa aj Kýrie nasledujúce po úkone kajúcnosti (modlitba
vzývania Pane, zmiluj sa).
Prvou a zároveň najviac
používanou formou úkonu kajúcnosti v Katolíckej cirkvi aj v súčasnom období, je
tradičná verzia so skrátenou formuláciou Confiteor prevzatou
z liturgie Pia V., pri ktorej sa Kýrie vynecháva. Po tejto forme nasledujú
ďalšie dve, ktoré nachádzame len v novom misáli Pavla VI. Druhá forma
úkonu kajúcnosti má kratšiu podobu, ktorá obsahuje dve dvojité zvolania o
Božie milosrdenstvo a tretia forma nahrádza Kýrie. Postupne sa v
stručnosti pozrieme na špecifiká každej z týchto foriem.
Prvá forma úkonu kajúcnosti Confiteor
je koncipovaná do štyroch základných častí:
1. Výzva na vyznanie hriechov.
Prednáša ju celebrant svätej omše. V latinskom vydaní misála môžeme nájsť jen
jednu formuláciu tejto výzvy, jednotlivé
národné misály ich však obsahujú viacero. Napríklad v talianskom misáli
nachádzame okrem pôvodnej latinskej formulácie ďalšie formulácie výzvy na vyznanie hriechov k trom rozdielnym
formám úkonu kajúcnosti a český misál obsahuje tri osobité výzvy. V prípade
slovenského misálu sú to okrem pôvodného latinského prekladu ešte tri iné
výzvy, no kňaz si môže výzvu na úkon kajúcnosti zostaviť aj sám, najmä s
ohľadom na uvedenie do omše konkrétneho dňa (poznámka 13).
2. Chvíľa ticha. Po
výzve na vyznanie hriechov nasleduje chvíľa ticha, ktorá pomáha vhĺbiť sa do
seba a oľutovať hriechy. Tým sa spoločné vyznanie stáva osobným úkonom.
Ticho je liturgickým úkonom, nie prerušením liturgie.
3. Vyznanie viny.
V liturgii Pia V. bola v porovnaní s novým misálom Pavla VI. iba jedna
formulácia Confiteor, „že som veľa zhrešil myšlienkami, slovami
a skutkami...“
4. Modlitba za odpustenie. Na
záver modlitby kňaz prosí Pána Boha o odpustenie hriechov. Pri všetkých
troch formuláciách vyznania má modlitba za odpustenie rovnaké znenie: „Nech
sa zmiluje nad nami všemohúci Boh, nech nám hriechy odpustí a privedie nás
do života večného.“
V súvislosti s verziou Confiteor zavedenou
v omši Pavla VI. je potrebné mať na zreteli výhradu Ottavianiho intervencie
a vážne sa ňou zaoberať. Zmienená výhrada poukazuje na to, že pri tejto forme
Confiteor, nie sú osobitne spomenutí sv. Michal archanjel, sv. Ján
Krstiteľ, ako aj svätí apoštoli Peter a Pavol.
Na porovnanie, v tridentskej omši má posledná
veta v Confiteor nasledovné znenie: „Preto prosím blahoslavenú Máriu,
vždy Pannu, svätého Michala Archanjela, svätého Jána Krstiteľa, svätých
apoštolov Petra a Pavla, všetkých svätých a vás, bratia, orodujte za
mňa u Pána, Boha nášho.“
V Misáli Pavla VI. je naopak táto
formulácia skrátená do podoby: „Preto prosím blahoslavenú Máriu vždy Pannu,
všetkých anjelov a svätých i vás, bratia a sestry, modlite sa za
mňa k Pánu, Bohu nášmu.“
Táto formulácia zahŕňa všetkých anjelov a
svätých, aj keď osobitne nie je uvedený ani jeden z nich. Ak totiž prosíme
o orodovanie všetkých svätých, je zrejmé, že medzi všetkých svätých patria aj
svätí apoštoli Peter a Pavol. A ak prosíme o modlitby všetkých
anjelov, máme na mysli aj svätého Michala Archanjela, ktorému patrí popredné
miesto medzi všetkými anjelmi. Navyše je tu výrazné pozitívum, pretože
v liturgii Pavla VI. vzývame všetkých anjelov, kým v liturgii Pia V.
vzývame len svätého Michala archanjela. Na druhej strane však neexistuje nijaký
kardinálny teologický problém, ktorý by bránil uvádzať v poslednej vete
úkonu kajúcnosti menovite aj svätých apoštolov Petra a Pavla, ako aj
svätého Michala archanjela. Adresná prosba, zameraná na konkrétneho svätca,
predovšetkým na archanjela Michala, patróna Katolíckej cirkvi, je dokonca
omnoho účinnejšia.
Preto autor článku vypracoval návrh
kompromisnej formy poslednej vety vyznania viny, ktorý je syntézou oboch
vyznaní.Mohol by znieť takto: „Preto prosím blahoslavenú Máriu vždy Pannu,
svätého Michala Archanjela a všetkých anjelov, svätého Jána Krstiteľa,
svätých apoštolov Petra a Pavla, ako aj všetkých svätých, a vás,
bratia a sestry, modlite sa za mňa k Pánu, Bohu nášmu.“ Tento
kompromisný návrh bude autorom článku predložený príslušným liturgickým
komisiám na podrobnejšie preskúmanie.
Druhá forma úkonu kajúcnosti obsahuje dve
dvojité zvolania o Božie milosrdenstvo.
Nachádzame ich v úvode vyznania, ktoré
prednáša kňaz slovami: „Zmiluj sa nad nami, Pane.“ a pred záverečnými
slovami veriacich, keď kňaz prednesie slová: „Ukáž nám, Pane, svoje
milosrdenstvo.“Túto formu úkonu kajúcnosti, vzývajúcu Božie milosrdenstvo,
preto nie je vhodné aplikovať napríklad
v období, ktoré kladie dôraz na tzv. kajúce obrady, dni, alebo v Pôstnom
období.
Tretia forma úkonu kajúcnosti
nahrádza Kýrie v zmysle kombinácie Kýrie s troma prediktátmi o Kristovi,
ktoré sú vzývaniami. V latinskom misáli (v dodatku) nachádzame len jeden text,
ktorý je exemplatívny, pretože rubrika, ktorá ho predchádza, hovorí, že možno
použiť aj iné vzývania. Vzývania môže predniesť kňaz alebo iný vhodný
prisluhujúci. Výzvu a prosbu o odpustenie však môže predniesť len kňaz.
V porovnaní s predchádzajúcimi dvoma úkonmi
kajúcnosti, ktoré kladú dôraz na nedokonalosti a hriechy človeka, má táto forma
upozorniť na Kristovo dielo vykonané z lásky pre človeka.
Obsahuje tri kompozičné zložky:
1. Tropy, kladú do popredia
Kristovo spasiteľné dielo (poznámka 14).V biblických textoch môžeme nájsť
napríklad tieto tropy, zodpovedajúce úkonu kajúcnosti: Ježiš bol poslaný
uzdraviť skrúšených srdcom (porov. Lk 4, 18 n. a Iz 61, 1–2), Ježiš
prišiel volať hriešnikov (Mt 9, 13), Ježiš sa za nás prihovára u Otca
(porov. Jn 16, 26) a mnohé ďalšie.
2. Vzývania sa vzťahujú
výlučne na osobu Ježiša Krista, nie sú adresované Bohu Otcovi ani Duchu
Svätému. Je to z toho dôvodu, že Kýrie v pôvodnom znení neboli trojičným
vzývaním.
3. Po tropoch vždy nasleduje
prosba o milosrdenstvo, opakovaná veriacimi.
Táto forma úkonu kajúcnosti vďaka svojej
štruktúre umožňuje väčšiu kreativitu a prispôsobenie slávenia liturgievzhľadom
na konkrétne liturgické obdobie. Otvára rozsiahlejší priestor na možnosť
reflektovania liturgiepríslušného dňa, už z čítania v samotnom úkone
kajúcnosti. V národných misáloch, vrátane slovenského, je už vypracovaných
niekoľko textov tejto formy, a to aj na jednotlivé obdobia v liturgickom roku.
Spoločne s tradičným Kýrie bola rozšírená
najmä v období stredoveku od 9. do 16. storočia. Bohatosť tropov s Kýrie bola
chválou a oslavou Krista so vzývaním milosrdenstva pre veriacich (poznámka 15).
Tridentský misál však tropovanie z liturgie
úplne vylúčil. Túto tradícius pôvodom v rímskej liturgii opakovane
aplikovala do liturgickej praxe až liturgická reforma v pokoncilovom období.
Zmienené formy úkonu kajúcnosti je v
liturgickom slávení v niektorých prípadoch možné nahradiť. Napríklad počas
nedeľných omší prostredníctvom obradu Asperges. Tento obrad je
charakteristický požehnávaním vody a následným pokropením veriacich.
Pápež Lev IV. (847–855) vydal nariadenie vykonávať
tento obrad každú nedeľu pred začiatkom svätej omše. Tradícia svätenia vody
v Cirkvi však vznikla v omnoho staršom období. Podľa apokryfov Petrove
aktá a Tomášove aktá sa voda určená na kropenie a na pitie svätila
už v 2. storočí. Z dekrétu nesprávne pripisovaného pápežovi Alexandrovi I.
(107–116), ktorý však v skutočnosti pochádza pravdepodobne z
obdobia 5. storočia, sa dozvedáme o zmiešavaní soli s vodou podľa
príkladu proroka Elizea. Svätenou vodou sa kropili príbytky. Zo stredoveku
pochádzajú rôzne teologické vysvetlenia tohto obradu. Má byť pripomienkou
krstu, resp. Kristovej vykupiteľskej krvi, ktorou sa kropia veriaci (poznámka
16), prípadne symbolom očistenia od akejkoľvek poškvrny hriechu.
V porovnaní s liturgiou Pia V. je tento
obrad v novom misáli Pavla VI. zjednodušený. V misáli Pavla VI. sa koná na začiatku svätej omše po prežehnaní a pozdrave. Stal sa
riadnym liturgickým úkonom, ktorý nahrádza úkon kajúcnosti i Kýrie. Veľkou
prednosťou obnoveného Asperges je jeho včlenenie taktiež do súčasných
úvodných obradov nedeľnej liturgie, pri príležitosti slávenia veľkého
Cirkevného sviatku práve v nedeľu. Po skončení
tohto obradu nasleduje modlitba Glória (v prípade, že je to k
príslušnému sviatku predpísané) alebo modlitba dňa (poznámka 17).
Indulgentiam
Po úkone kajúcnosti sa v omši Pavla VI.
vynecháva Indulgentiam – prosba o milosrdenstvo, aby
nevznikal mylný dojem, že ide o
sviatostné rozhrešenie. V liturgii Pia V. sa táto formulácia odriekala ako
pozostatok stredovekých apológií. Príčinu môžeme hľadať v začiatočnom
vývoji kresťanstva, v ktorom teológia sviatosti pokánia nebola ešte naplno
rozvinutá a tento nedostatok do istej miery suplovali apológie. Boli to
modlitby, v ktorých sa kňazi aj veriaci obžalúvali z hriešnosti
a nehodnosti. K rozkvetu apológií došlo v 9. až 11. storočí. Do
rímskej liturgie boli modlitby podobného znenia
vkladané najmä na franskom území. Princíp apológií neskôr prevzali aj
východné cirkvi (poznámka 18). V karolínskej epoche (8. až 9. storočie) sa
predovšetkým v nemecky hovoriacich územiach vyvinulo verejné vyznanie
hriechov. Bol to typ Offene Schuld (v doslovnom preklade: otvorená
vina). Po krátkom vyznaní viery nasledovala spovedná formulácia podobná Confiteor,
rozšírená o vymenovanie oblastí prehreškov a v jej závere bol akt
ľútosti a prosba o odpustenie. Nasledovala modlitba kňaza –
vyprosovanie odpustenia starými rozhrešujúcimi slovami Misereatura Indulgentiam
– Zmiluj sa a Odpusť (poznámka 19).
Apológie sa začali z liturgie vytrácať v
dôsledku stredovekého rozvoja spovednej praxe a vyjasnenia teologických
otázok týkajúcich sa absolúcie. Apológia v podobe Confiteor sa
zachovala v rímskej liturgii, avšak v neskorom stredoveku došlo
k jej úplnej premene. Dlhé vymenovanie hriechov bolo z neho odstránené,
naopak pribudol zoznam svätých (poznámka 20).
Úkon kajúcnosti konaný na začiatku omše má
neustále veľký význam, hoci pri ňom nedochádza k sviatostnému rozhrešeniu.
Na druhej strane pri vzbudení si hlbokej a úprimnej ľútosti naozaj umožňuje
očistiť sa od hriechov, pretože nám pomáha aj prosba Božieho služobníka – kňaza,
o odpustenie hriechov. Pri ťažkých hriechoch však nemožno pristúpiť k svätému
prijímaniu, – aj keď prostredníctvom dokonalej ľútosti môžeme získať
posväcujúcu milosť a odpustenie, – pretože v tomto prípade sme
viazaní povinnosťou sviatostného zmierenia (poznámka 21).
V tejto súvislosti je však žiaduce doplniť, že
v princípe je možné získať rozhrešenie aj bez osobného vyznania hriechov.
Ide o veľmi výnimočné prípady, v ktorých sa udeľuje takzvaná generálna
absolúcia. Možno ju udeliť predovšetkým vtedy, keď sú masy veriacich
vystavené hrozbe akútneho nebezpečenstva
smrti napríklad v prípadoch vojen, či hromadných katastrof v rôznych
podobách. Ďalej aj v prípade nadmerného počtu veriacich, keď nie je
k dispozícii dostatok spovedníkov, ktorí by vypočuli jednotlivé
spovede. V týchto zmienených prípadoch
sú veriaci bez vlastnej viny pripravení o milosť
sviatosti zmierenia a Eucharistie (poznámka 22).
V širšom zmysle (o absolúciach bez
sviatostnej povahy) sa týmto termínom označujú aj rôzne druhy pápežského požehnania
– predovšetkým požehnania umierajúcim a určité absolúcie v rámci
rehoľného života starých rádov, určené i členom ich tretích rádov
(poznámka 23).
Generálne absolúcie však nemožno udeliť vždy
a všade a nie je prípustné zneužívať ich. Misál Pavla VI. v bežných
omšiach Indulgentiam vynecháva, aby bolo zreteľne rozlíšené, že nejde o absolúciu.
Offertorium
Odporcovia omše Pavla VI. veľmi často
spochybňujú offertorium – obetovanie
prítomné v riadnej forme rímskej liturgie. K týmto kritikom
patril aj arcibiskup Lefèbvre, ktorý v jednom rozhovore okrem iného
uvádza: „Nové modlitby Offertoria nevyjadrujú katolícke poňatie obety...
Tridentská omša napríklad prednášala k Bohu túto modlitbu: ,Prijmi, svätý
Otče, všemohúci večný Bože, túto nepoškvrnenú obetu, ktorú ja, nehodný sluha
tvoj, prinášam tebe, Bohu svojmu živému a pravému, za nespočetné hriechy,
urážky a nedbalosti svoje...’ Nová omša hovorí: ,Obetujeme ti chlieb života...’
Nie je tu žiadna zmienka o obetovaní alebo obeti“ (poznámka 24).
Zdá sa byť neuveriteľné, že ani taká veľká
osobnosť Katolíckej cirkvi, akou arcibiskup Lefèbvre nepochybne bol,
nepochopila základný princíp obetovania. Ako uvádza veľký teológ 20.
storočia, Josef Ratzinger, v súčasnosti emeritný pápež Benedikt XVI., postačí aj
skromná znalosť malého katechizmu na rozpoznanie skutočnosti, že myšlienka
obeti nemala nikdy svoje miesto v obetovaní, ale až v eucharistickej
modlitbe, v kánone. Ako ďalej uvádza Ratzinger, Bohu neobetujeme to či
ono: novosťou Eucharistie je prítomnosť Kristovej obeti. Preto sa obeť
uskutočňuje tam, kde zaznieva Jeho slovo, slovo o Slove, v ktorom premenil
svoju smrť na skutok slova a lásky, aby sme tým, že ho smieme prijať, boli
uvedení do jeho lásky, do trojičnej lásky, v ktorej sa Kristus večné Slovo vydáva
svojmu Otcovi. Tam, kde zaznieva „toto“ slovo o Slove, tam, kde sa naše dary
stávajú Kristovým darom, v ktorom sa dáva on sám, tam je obeť, ktorá je
podstatou Eucharistie už od jej ustanovenia (poznámka 25).
Môžeme sa mnohokrát stretnúť s tým, že výrazy,
ktorými v súčasnosti je (a bolo aj v minulosti) nazývané obetovanie prítomné v
liturgií, má v skutočnosti iný význam.
Už od starozákonných dôb bolo potrebné najprv
pripraviť obetné dary a až potom bolo možné začať obetu. Ratzinger
k stále prebiehajúcej diskusii odborníkov pôsobiacich v
oblasti liturgiena túto tému uvádza nasledovné vyjadrenie: nemecký výraz
pre obetovanie (Opferung) pochádza z latinského výrazu oferre, alebo ešte
pravdepodobnejšie z výrazu operare. Oferre neznamená
obetovať (to v latinskom jazyku povieme ako immolare), ale priniesť,
pripraviť, dať k dispozícii. Výraz offerari teda znamená pôsobiť a v
súvislosti s Eucharistickou obetou tiež znamená pripravovať. Tento výraz mal
vystihnúť skutočnosť, že sa musel pripraviť eucharistický oltár, a z tohto
dôvodu zostal výraz offerariza užívaný. Jeho použitie však znamená, že
sa muselo urobiť veľa pre to, aby tieto dary, chlieb a víno boli pri
Eucharistii náležitým spôsobom k dispozícii (poznámka 26).
Offertorium v misáli Pia
V., podľa ktorého sa dodnes slávi tridentská svätá omša, nemá svoj pôvod v
rímskej liturgii. Tridentskí odborníci pôsobiaci v oblasti liturgie už
pred konaním Druhého vatikánskeho koncilu vzniesli námietky voči súboru
modlitieb, sprevádzajúcich prípravu obetných darov, voči ich rozsiahlosti,
štýlu a pôvodu, ktorý nevychádzal z pôvodnej tradície rímskej liturgie
(tradícia rímskej liturgie by zostala zachovaná v prípade položenia darov na
oltár bez ďalších liturgických úkonov). Predovšetkým však predkladali
anticipáciu témy obety, ktorá však má svoje miesto až v eucharistickej
modlitbe, kánone. Preto časť odborníkov navrhovala tieto modlitby úplne zrušiť
a ponechať položenie darov na oltár bez slov. Napokon bolo prijaté iné
riešenie. Modlitby z misála Pia V, sprevádzajúce položenie darov na oltár,
boli nahradené novými.
Konečný návrh bol inšpirovaný ambroziánskou
liturgiou, v ktorej je nasledujúca formulácia modlitieb: „Benedictus
Dominus, Deus universi, educens panem de terra, e quo nobis fit cibus vitae“
(Požehnaný Pán, Boh sveta, vyvádzajúci chlieb zo zeme, z ktorého sa pre
nás stáva pokrm života).
Tento návrh bol neskôr rozšírený do takejto
podoby: „Benedictus es, Domine, Deus universi, quia de tua largitate accepimus
panem hunc, fructum terrae et Operis manuum hominum, ex quo nobis fiet panis
vitae.“ („Požehnaný si, Pane, Boh sveta, pretože vďaka tvojej štedrosti
prijímame tento chlieb, plod zeme a práce ľudských rúk, aby sa z neho
pre nás stal chlieb života“).
Na naliehanie pápeža Pavla VI. sa však do
tejto formulácie doplnilo prepojenie s témou obety: quem tibi offerimus (ktorý
ti ponúkame) a tak vznikla definitívna verzia prezentovaná aj v novom
misáli Pavla VI. v znení:
„Benedictus es, Domine, Deus universi, quia
de tua largitate accepimus panem, quem tibi Offerimus, fructum terrae et Operis
manuum hominum, ex quo nobis fiet panis vitae“ (Požehnaný si, Pane, Boh
sveta, pretože vďaka tvojej štedrosti prijímame chlieb, ktorý ti ponúkame, plod
zeme a práce ľudských rúk, aby sa z neho pre nás stal chlieb života).
Toto doplnenie sa však stalo príčinou
nedorozumení a dodnes pretrvávajúcich intenzívnych diskusií Tridentských
odborníkov pôsobiacich v oblasti liturgie, ktorých predmetom je
anticipácia témy obety (poznámka 27). V každom prípade však musíme mať na
pamäti argumenty Josefa Ratzingera. Obetovanie je v podstate iba prípravou
obetných darov. Pôvodná tradícia v rímskej liturgii poznala len jednoduché
položenie obetných darov na oltár.
Ako môžeme vidieť, formulácia modlitieb
sprevádzajúcich obetovanie, uvedená v misáli Pia V., a formulácia v misáli
Pavla VI., nevychádza z pôvodnej tradície rímskej liturgie. Mnoho
intenzívnych diskusií orientovaných na tému, ktorá z formulácií uvedených v
zmienených misáloch pochádza z pôvodnej tradície rímskej liturgie, možno
vzhľadom k uvedeným skutočnostiam pokladať za irelevantné.
Najdôležitejšie však je uvedomenie si
skutočnosti, že obetovanie obetných darov v liturgii začína až v kánone
a tam je potrebnosť dôrazu explicitného vyjadrenia, ako aj správneho
chápania katolíckej obeti.
Záver
Predkladaný článok je súčasťou systematickej
apológie omše Pavla VI., ktorej skúmaniu
sa autor článku niekoľko rokov venuje. Zámerom článku preto bolo predložiť
stručnú analýzu niektorých významných prvkov z týchto oblastí:
·
porovnanie úkonu
kajúcnosti v oboch formách rímskeho obradu;
·
rozbor úkonu kajúcnosti
v riadnej forme rímskej liturgie;
·
dôvody pre vynechanie
Indulgentiam z omše Pavla VI.;
·
rozdielne vnímanie
obetovania v liturgii Pia V. a liturgii Pavla VI.
Z predloženej analýzy vyplýva, že Ottavianiho
tvrdenie o pôvode misála Pia V., siahajúceho do čias Gregora Veľkého,
alebo ešte starších čias, je prinajmenšom diskutabilné. Po podrobnejšom
skúmaní historických prameňov a dejín liturgického vývoja môžeme vidieť, že
misál Pia V. okrem pôvodných prvkov rímskej liturgie obsahoval aj galikánske
intermezzo, ako aj časti z neskorších období. Tieto fakty nám dokazujú a v
súčasnosti sú potvrdené aj mnohými odborníkmi skúmajúcimi oblasť liturgického
vývoja Cirkvi, že misál Pia V. nepochádza z obdobia Gregora Veľkého, ale v
skutočnosti z Alkvinovho sakramentára pôvodom v období 9. storočia.
V neprospech Ottavianiho tvrdenia týkajúceho sa pôvodu misála Pia V.,
hovorí napríklad taktiež postoj misála k
prvkom liturgie, ktoré mali svoj pôvod
už v najstaršom období vývoja rímskej liturgie. Misál Pia V. mnohé z nich odstránil, za všetky
spomenieme napríklad tropovanie, ktoré
dovtedy v liturgií malo svoje
opodstatnené postavenie.
Z dôvodu zachovania objektivity je však na
druhej strane potrebné uviesť, že misál Pia V. obsahuje mnohé špeciálne časti,
ktoré nemajú svoj pôvod v období Gregora Veľkého, či dokonca ešte v starších
dobách. Je preukázané, že siahajú až do omnoho neskorších období.
K takýmto špeciálnym prvkom liturgie patrí aj úkon kajúcnosti.
Na základe porovnania úkonu kajúcnosti a
obetovania v oboch formách rímskeho obradu článokpoukazuje na pozitíva
rôznych foriem úkonu kajúcnosti. Taktiež prezentuje diametrálne odlišné
vnímanie obetovania v oboch formách rímskeho obradu a podáva interpretáciu
pôvodu týchto odlišnosti vo svetle vedeckých výskumov v oblasti dejín liturgiky.
Závery niekoľkoročného bádania autora v
oblasti liturgickej obnovy Cirkvi otvárajú priestor pre ďalšie relevantné
skúmania, hľadanie riešení, či konkrétne
teoretické a empirické výstupy. V prípade predkladaného článku z týchto
záverov vyplývajú následné odporúčania aplikovateľné pre prax:
- naďalej systematicky kultivovať apológiu
liturgie Pavla VI. u odbornej, predovšetkým teologickej a zároveň laickej
verejnosti, s orientáciou na veriacich laikov, inovercov i ľudí bez
vyznania;
- mať na zreteli, že napriek veľkému
prínosu pre liturgický vývoj Cirkvi, potrebuje misál Pavla VI. obnovu.
Táto obnova napríklad priamo súvisí aj s úkonom kajúcnosti a obetovaním v
liturgii. V prípade praktickej aplikácie si to môžeme predstaviť
nasledovne: úkon kajúcnosti a obetovanie v liturgii by mali
byť spoločne– to znamená ich nové znenie v misáli Pavla VI.
a ich staršie znenie v misáli
Pia V., vložené do tohto obnoveného misála s cieľom
upozorniť na skutočnosť, že nová liturgia dokáže byť kontinuálna so
starou liturgiou, a to bez nedorozumení a konfliktov;
- podrobiť podrobnejšiemu skúmaniu taktiež
argumenty kritikov liturgie Pavla VI.a dôsledne sledovať prípady, v
ktorých je možné tieto argumenty akceptovať;
- na základe akceptácie týchto argumentov
predkladať príslušným liturgickým komisiám
návrhy kompromisných riešení, akceptovateľných pre obe formy
rímskeho obradu.
Vzhľadom na predložené odporúčania predmetný
článok obsahuje aj návrh úpravy poslednej vety úkonu kajúcnosti v omši
Pavla VI. vytvorenej autorom článku, ktorá by zabezpečila vyššiu kompatibilitu
úkonu kajúcnosti v oboch formách rímskej liturgie. Jej schválenie zo
strany príslušných liturgických komisií a následná praktická aplikácia by mohli
prispieť k zmiereniu vo vnútri
Cirkvi, no predovšetkým by podľa názoru autora článku bola zdrojom požehnania
pre celé cirkevné spoločenstvo. V tejto súvislosti pokladá autor článku za
mimoriadne dôležité v textoch liturgie osobitne zmieniť aj svätého Michala
archanjela. Po skončení slávenia liturgie taktiež odporúča opätovné zavedenie
povinnosti modliť sa modlitbu k svätému Michalovi archanjelovi v jej
pôvodnom znení, zostavenom pápežom Levom XIII. Realizácia opakovaného
zavedenia tejto modlitby do liturgickej
praxe však zároveň vyžaduje stanovenie rovnakých pravidiel pre všetky diecézy a
farnosti na území Slovenska.
Karol Dučák je spisovateľ a odborný publicista. Vo svojej odbornej orientácii sa
zameriava predovšetkým na skúmanie histórie misijnej činnosti Katolíckej
cirkvi, a to najmä u mužského rehoľného rádu Spoločnosti Ježišovej a jej
projektu s názvom Jezuitský štát v Paraguaji (1649–1767). Ďalej publikuje na
témy z oblasti Druhého vatikánskeho koncilu a liturgickej obnovy po ňom,
situácie Katolíckej cirkvi v Nemecku, posmrtného života (život po živote) a
katolíckej mystiky.
::
Originálna verzia článku bola uverejnená v akademickom časopise Acta
Missiologica, roč. 10, č. 2, 2016. Text preberáme so súhlasom redakcie.
::
Poznámky
(1) OTTAVIANI A. – BACCI, A.: Stručný
kritický rozbor nového mešního řádu.Nová liturgie.
(2) OTTAVIANI A. – BACCI, A.: Stručný
kritický rozbor nového mešního řádu.Nová liturgie.
(3) Pre podrobnejšie informácie pozri: PIUS
V.: Quoprimum tempore, „ad pristinam... sanctorum Patrumacritum.“
(4) Pre podrobnejšie informácie pozri: RAGAN,
G.: Liturgické hnutie na Slovensku. s. 13–14; Podrobnosťami o pôvode
potridentského misála Pia V., ako aj ďalšími diskutabilnými argumentáciami
Ottaviavianiho intervencie sa zaoberá napríklad aj článok: DUČÁK, K.: Svätá
omša podľa Misála Pavla VI. Vysvetlenie niektorých sporných momentov v polemike s tridentistami. In Duchovný
Pastier. roč. 97, č. 4, 2016. ISSN 0139-861X.
(5) Tropovanie alebo (tropus)
znamená obohatenie omšového spevu o nejaký úvod alebo intermezzo
s vlastným textom a melódiou. Do liturgie sa dostal už v období stredoveku
– pozn. autora.
(6) Predtým ako začali veriaci pristupovať k
svätému prijímaniu – pozn. autora.; MALÝ, V.: Slávenie svätej omše, s.
25–27.
(7) CABAN, P.: Dejiny slávenia Eucharistie do
Druhého vatikánskeho koncilu, s. 138.
(8) Konštitúcia Sacrosanctum concilium, 50.
(9) Konštitúcia Sacrosanctum concilium, 28.
(10) Konštitúcia Sacrosanctum concilium, 48.
(11) VŠEOBECNÉ SMERNICE RÍMSKEHO MISÁLA, 115.
(12) Pre podrobnejšie informácie pozri: SARAH, R.: Cardinal
Sarah: „Nová liturgia musí byť v kontinuite so starou“. Ako treba obnoviť misál
Pavla VI.? In L'Osservatore Romano, June 12, 2015, dostupné aj na
internete:
lifenews.sk.
(13) MALÝ, V.: Slávenie svätej omše, s. 26.
(14) Tropovalo sa predovšetkým vzývanie Kýrie,
Glória, Sanctus a AgnusDei, a tiež Itemissaest. Pred introit
sa s obľubou predsúvala úvodná sloha. Graduale, Offertorium
a Communio bolo básnicky rozšírené. Epištoly a niekedy
i evanjelium boli v sviatočných dňoch tropované rôznymi doplnkami...
Aj chórová modlitba poznala tropy, predovšetkým u veľkých responzórií
matutina a u antifón. (BERGER, R.: Liturgický slovník, s.
511–512)
(15) MALÝ, V.: Slávenie svätej omše, s. 28.
(16) Analógia s hebrejským zvykom pokropenia
krvou baránka – pozn. autora.
(17) MALÝ, V.: Slávenie svätej omše, s.
30.
(18) BERGER, R.: Liturgický slovník, s. 55.
(19) BERGER, R.: Liturgický slovník, s. 547.
(20) BERGER, R.: Liturgický slovník, s. 55.
(21) MALÝ, V.: Slávenie svätej omše, s. 25–26.
(22) Na udelenie týchto generálnych absolúcií je v Cirkvi zavedený aj špeciálny obrad –
pozn. autora.
(23) BERGER, R.: Liturgický slovník, s. 36.
(24) Potlačený
rozhovor s arcibiskupem Marcelem Lefebvrem – 1. část (1978). In REX! [online]. [cit. 10. apríl 2016]. Dostupné na
internete: rexcz.blogspot
(25) Krivda, A.: Obnovený omšový poriadok
a národný jazyk v liturgii, s. 129–130.
(26) Krivda, A.:Obnovený omšový poriadok
a národný jazyk v liturgii, s. 130.
(27) Krivda, A.:Obnovený omšový poriadok
a národný jazyk v liturgii, s. 129.
Použitá literatúra
1. BERGER, R.: Liturgický
slovník. 1. vyd. Praha: Vyšehrad, 2008. 592 s. ISBN 978-80-7021-965-2.
2. CABAN, P.: Dejiny
slávenia Eucharistie do Druhého vatikánskeho koncilu. 1. vyd. Trnava:
Spolok svätého Vojtecha, 2010. 152 s. ISBN 978-80-7162-802-6.
3. DUČÁK, K.: Svätá
omša podľa Misála Pavla VI. Vysvetlenie niektorých sporných momentov v polemike s tridentistami. In Duchovný
Pastier. roč. 97, č. 4, 2016. ISSN 0139-861X.
4. Konštitúcia Sacrosanctum
concilium. In Dokumenty Druhého vatikánskeho koncilu.Trnava: Spolok
svätého Vojtecha, 2008. 847 s. ISBN 978-80-7162-738-8.
5. Krivda, A.: Obnovený
omšový poriadok a národný jazyk v liturgii. In Päťdesiat rokov
liturgickej reformy Druhého vatikánskeho koncilu na Slovensku. Zborník
z medzinárodnej vedeckej konferencie Košice, 25. októbra 2012. 1. vyd.
Ružomberok: Verbum, 2013. ISBN
978-80-8084-996-2.
6. MALÝ, V.: Slávenie
svätej omše. [online]. [ cit. 10. apríl 2016]. Dostupné na internete: bosy.org/sviatosti.doc
7. OTTAVIANI A. –
BACCI, A.: Stručný kritický rozbor nového mešního řádu.Nová liturgie. In
Te Deum. 5/2009. [online]. [cit. 10. apríl 2016]. Dostupné na internete: tedeum.cz
8. Potlačený
rozhovor s arcibiskupem Marcelem Lefebvrem – 1. část (1978). In REX! [online]. [cit. 10. apríl 2016]. Dostupné na
internete: rexcz.blogspot
9. SARAH, R.: Cardinal Sarah:
„Nová liturgia musí byť v kontinuite so starou“. Ako treba obnoviť misál Pavla
VI.? In L'Osservatore Romano,
June 12, 2015, [online]. [ cit. 10. apríl 2016]. Dostupné na internete:
lifenews.sk
10. RAGAN, G.: Liturgické
hnutie na Slovensku. Košice: Liturgický inštitút JánaJaloveckého, 2001. 103
s. ISBN 80-7165-302-0.
11. VŠEOBECNÉ SMERNICE RÍMSKEHO MISÁLA. (MISSALE
ROMANUM, EDITIO TYPICA TERTIA, 2002).
[online]. [cit. 10. apríl 2016]. Dostupné na internete:
breviar.kbs.sk.pdf
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.