Vlado Gregor |
Modlime sa a prosme
a všetky ťarchy si vzájomne nosme
Zúčastnil som sa nedávno debaty o cirkvách po
roku 1989 a odchádzal som odtiaľ dosť znechutený, ba až zhrozený. Potvrdila sa
mi jedna pravda, okolo ktorej krúžim už desaťročia ako mačka okolo horúcej
kaše. Môže ísť o nepochybne svätú inštitúciu a môže hlásať najjasnejšiu pravdu
zo všetkých, a ja vôbec nepochybujem, že naša Cirkev takou je. Ale ak ide,
ľudovo povedané, o fleky a prachy, aj v tej najdokonalejšej ustanovizni sa
dejú krivdy, nepokoje a krutosti vyplývajúce z kariérnych bojov o miesto
pod slnkom a či o post v chráme. Výnimky asi nejestvujú a treba tieto
zákonitosti a nevyhnutnosti brať do úvahy.
Je to paradox, ale najlepšie to chápu ľudia
naspodku, utláčaní, tichí, ukrivdení a možno aj dosť nešikovní, ba svojím
spôsobom aj tí chudobní, ba až hlúpi duchom... Zdá sa vám to smiešne a
nepodložené? Nie, moji milí, práve takíto ľudia a práve z tej žabej a
ušliapnutej perspektívy, vidia veci skrz-naskrz, lepšie ako cez najdrahšie
„cétečko“.
Aký je proti vyššie uvedeným zlám spoľahlivý
liek? Asi len všímať si a počúvať práve týchto ľudí, a to by malo byť hlavným
znakom nasledovníkov Ježiša Krista. A to všetko sa musí vnímať a riešiť s pokorou,
reálnym pohľadom na život i schopnosťou ustupovať a odpúšťať. Ak sa to v rámci
toho svätého spoločenstva nedeje, je nám z toho doslova zle.
Z pozorovania týchto stále sa opakujúcich
pokušení a nedostatkov vznikajú všelijaké stále novšie reformácie, stále
lepšie rehole a stále jasnejšie teológie čoraz lepšieho oslobodenia a či aj
uvoľnenia. Nedajte sa mýliť, drahí moji, sú zásady a zákony, ktoré nemožno
relativizovať a neslobodno z nich ustupovať, ani bez nápravy a ľútosti odpúšťať
ich porušenia.
Tieto tendencie sa aj v našej Cirkvi chvíľami
zintenzívňujú, hlavne v časoch chaosu, neistoty a veľkej nespravodlivosti.
Nedajme si teda popliesť hlavu, nespočetnekrát overené pravidlá a spôsoby
správania nemožno zľahčovať, spochybňovať a myslieť si, že ich relativizovaním
niečo naprávame a zlepšujeme. Ak sa to znovu a znovu opakuje a neustále sa
skúšajú a tlačia nové spôsoby na ospravedlnenie zla, môžeme si pritom len
opakovane povzdychnúť: „apage satanas!“ teda: „odíď, pokušiteľ!“
Všímajme si preto hlavne tých, ktorí sú
služobníkmi všetkých a aj pri takej kauze ako na ružomberskej univerzite
registrujme nielen to, ako spravodlivo či nespravodlivo si delia benefity tí
horní a hornejší, ale nakoľko sa krivdí tým spodným a spodnejším, teda
upratovačkám, knihovníčkam, kuchárkam, prípadne šoférom, murárom a tesárom.
Kedysi, keď sme boli utláčaní a mučení, naši
prenasledovatelia sa s obdivom čudovali, ako sa kresťania milujú. Ak sa
navzájom žerieme, podrážame a neustále svojich vlastných kritizujeme, asi
niekde robíme zásadnú chybu.
Aspoň na záver pridám niečo povzbudzujúce. Zdá
sa, že čoraz viac ľudí chápe, že žijeme v zlomovej dobe a už nejde len
o uchovanie katolíctva, ale o samotný zmysel kresťanstva.
DEO GRATIAS! BOHU VĎAKA!
::
Ak chcete získať publikácie z našej
edície,
ako aj exkluzívne informácie o našom portáli,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
PriestorNet – niečo navyše!
ako aj exkluzívne informácie o našom portáli,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
PriestorNet – niečo navyše!
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.