Karol Dučák |
Na východ, či na
západ?
Minulý rok vzbudilo veľký rozruch
v Katolíckej cirkvi vyhlásenie kardinála Saraha, ktorý apeloval na to, aby
na svätej omši „počas úkonu pokánia, spevu Glória, modlitieb a eucharistickej
modlitby, všetci – kňaz a podobne aj spoločenstvo – boli spolu obrátení ad
orientem (na východ). Úkon obrátenia na východ, vyjadruje poklonu nad
dielom vykúpenia, ktoré koná Kristus. Tento spôsob by bolo vhodné uskutočniť
v katedrálach, kde musí byť liturgický život príkladným“. (Poznámka 1)
Vyhlásenie kardinála Saraha však bolo
nesprávne pochopené ako požiadavka totálneho návratu k postoju „ad
orientem“, a to vyvolalo neprimerane búrlivé reakcie a slovné
prestrelky medzi konzervatívne a progresívne orientovanými katolíkmi.
Pri
podrobnejšom skúmaní tohto vyhlásenia však zistíme, že kardinál Sarah, ktorý je
ako prefekt Kongregácie pre Bohoslužbu a poriadok sviatostí jediný
oprávnený hovoriť v mene Magistéria Cirkvi, nepožaduje návrat
k postoju „ad orientem“ pri slávení liturgie, ale výslovne žiada, aby na
svätej omši bol kňaz spolu s veriacimi obrátený na východ len počas:
1. úkonu pokánia,
2. spevu Glória,
3. modlitieb,
4. eucharistickej modlitby. (2)
2. spevu Glória,
3. modlitieb,
4. eucharistickej modlitby. (2)
Teda zvyšok svätej omše má kňaz odslúžiť v
takom postoji ako doposiaľ, čiže smerom na západ a versus populum.
Je potrebné zdôrazniť, že takáto požiadavka kardinála Saraha je korektná
a legitímna, navyše má historické opodstatnenie, ako bude prezentované
o niečo ďalej.
Predovšetkým v radoch
ultratradicionalistov vyvolalo vyhlásenie kardinála Saraha nové kolo útokov na
súčasnú liturgickú prax, pri ktorej sú veriaci počas svätej omše obrátení
smerom na východ, avšak celebrant je obrátený tvárou k ľudu a súčasne
smerom na západ. Je však potrebné povedať, že takéto vybičovanie vášní je
neopodstatnené.
Ani misál Pia V. z roku 1570, ba ani jeho
neskoršie upravené vydania totiž nenariaďovali a priori celebrantovi
sláviť liturgiu „ad orientem“, hoci tu nesporne existovala tendencia takého
postoja v liturgii a veľká väčšina svätých omší bola slávená takýmto
spôsobom. Liturgia Pia V., nazývaná aj tridentská omša, dokonca nezakazovala
ani slávenie liturgie tvárou k ľudu, aj keď sa tento postoj liturga počas
svätej omše vyskytoval pred liturgickou obnovou súvisiacou s Druhým vatikánskym
koncilom zriedkavejšie.
Pomery v Katolíckej cirkvi
a predovšetkým architektonické riešenie katolíckych chrámov už pred Druhým
vatikánskym koncilom umožňovali celebrantovi byť počas liturgie obrátený tak
smerom na východ, ako aj smerom na západ, navyše umožňovali kňazovi sláviť liturgiu
tak tvárou k ľudu, ako aj chrbtom k veriacim. Nie je teda pravda, že
postoj liturga smerom k západu a čelom k veriacim je nóvum
liturgickej obnovy po Druhom vatikánskom koncile.
Je potrebné pripomenúť, že aj „v misále Pia V.
pred liturgickou reformou Druhého vatikánskeho koncilu sa v Ritus
servandus in celebratione missae píše: ,Ak je oltár na východ smerom
k ľudu, celebrant otočený tvárou k ľudu sa neotáča chrbtom k oltáru,
keď má povedať Dominus vobiscum...´ Predkoncilový misál teda tiež poznal
možnosť liturgie ,tvárou k ľudu´, ak na to boli dôvody, napr. orientácia
svätyne na západ a orientácia oltára na východ“. (3)
Píše o tom aj emeritný pápež Benedikt
XVI., ktorý ešte ako kardinál Ratzinger napísal dielo Geist der Liturgie
(Duch liturgie). Autor v ňom okrem iného uvádza, že na rozdiel od
byzantskej sakrálnej architektúry sa v Ríme „vyvinulo iné usporiadanie.
Biskupský stolec bol preložený do stredu apsidy, a tým bol oltár obrátený
smerom do cirkevnej lode. Tak to podľa všetkého bolo v Lateránskej bazilike
i v Bazilike Santa Maria Maggiore až do 9. storočia… Z topografických
výskumov vyplynulo, že Chrám sv. Petra bol umiestnený smerom na západ. Ak chcel
celebrujúci kňaz – podľa požiadavky kresťanskej modlitebnej tradície – hľadieť
na východ, musel pozerať k ľudu – to je dôsledok. Ktovie z akých dôvodov sa pod
vplyvom Chrámu sv. Petra rozšírilo takéto rozmiestnenie v niektorých
kresťanských chrámoch“. (4)
Je nutné pochopiť, že liturgická prax
zohľadňovala orientáciu mnohých kostolov v kresťanskom staroveku
a stredoveku, ktoré sa delili na dve základné skupiny. Do prvej „patrili
kostoly, ktorých svätyňa smeruje na východ a hlavný vchod na západ. Do
druhej skupiny patria kostoly, ktoré majú opačnú orientáciu, teda svätyňa
smeruje na západ a hlavný vchod na východ. V kresťanskom staroveku na
východe prevládal typ prvý (svätyňa na východe) a na západe typ druhý...
Na východe koncom 4. storočia bol už každý kostol orientovaný svojou svätyňou
na východ. Podobný vývin, hoci pomalší, môžeme sledovať aj na kresťanskom
západe, kde sa orientácia svätyne na východ stala všeobecnou až na konci 5.
storočia. Rímske baziliky, ako aj Bazilika sv. Petra alebo Lateránska bazilika
a niektoré kostoly v Itálii a v severnej Afrike boli
stavané podľa druhého typu, teda so svätyňou na západ, pravdepodobne podľa
orientácie Jeruzalemského chrámu... Dôležitou podmienkou bolo to, aby sa najmä
počas eucharistických modlitieb kňaz otočil smerom na východ“. (5)
V princípe teda už pred Druhým
vatikánskym koncilom mohli nastať pri slávení tridentskej omše tri možnosti
postoja celebranta a veriaceho ľudu. Rozoberme si ich do detailov
v pripojených schémach:
I.
orientácia svätyne: na západ
orientácia oltára: na východ
orientácia kňaza: na východ
orientácia ľudu: na západ
postoj kňaza voči veriacim: tvárou k ľudu
orientácia svätyne: na západ
orientácia oltára: na východ
orientácia kňaza: na východ
orientácia ľudu: na západ
postoj kňaza voči veriacim: tvárou k ľudu
Pri tomto spôsobe celebrovania liturgie bol
síce kňaz obrátený na východ, avšak veriaci ľud bol obrátený smerom na západ.
Navyše celebrant bol počas liturgie obrátený tvárou k veriacim.
II.
orientácia svätyne: na východ
orientácia oltára: na západ
orientácia kňaza: na východ
orientácia ľudu: na východ
postoj kňaza voči veriacim: chrbtom k ľudu
orientácia svätyne: na východ
orientácia oltára: na západ
orientácia kňaza: na východ
orientácia ľudu: na východ
postoj kňaza voči veriacim: chrbtom k ľudu
Toto bol pred liturgickou obnovou po Druhom
vatikánskom koncile najčastejší spôsob slávenia liturgie Pia V.
III.
orientácia svätyne: na západ
orientácia oltára: na východ
orientácia kňaza: na západ
orientácia ľudu: na západ
postoj kňaza voči veriacim: chrbtom k ľudu
orientácia svätyne: na západ
orientácia oltára: na východ
orientácia kňaza: na západ
orientácia ľudu: na západ
postoj kňaza voči veriacim: chrbtom k ľudu
Pri tejto tretej možnosti kňaz slávil liturgiu
smerom na západ, avšak počas svätej omše sa obracal na východ, predovšetkým pri
eucharistickej modlitbe. Toto sa však dnes nerobí a celebrant sa počas celej
svätej omše ani raz neobráti smerom k východu. Aspoň v tomto ohľade
sa žiada návrat k predkoncilovej liturgickej tradícii, ako to žiada aj
kardinál Sarah. Neznamená to teda požiadavku úplne zmeniť postoj celebranta
počas liturgie, ale obrátenie sa liturga smerom na východ počas úkonu pokánia,
spevu Glória, modlitieb a eucharistickej modlitby v zmysle
požiadaviek kardinála Saraha.
Článok bol pôvodne uverejnený v časopise Duchovný pastier, č. 2 / 2017.
Preberáme ho so súhlasom redakcie.
Preberáme ho so súhlasom redakcie.
Poznámky
(1) Sarah, R.: Cardinal
Sarah: „Nová liturgia musí byť v kontinuite so starou“. Ako treba obnoviť misál
Pavla VI.? In L'Osservatore Romano, June 12, 2015, dostupné aj na internete:
lifenews.sk.
(2) Sarah, R.: Cardinal
Sarah: „Nová liturgia musí byť v kontinuite so starou“. Ako treba obnoviť misál
Pavla VI.? In L'Osservatore Romano, June 12, 2015, dostupné aj na internete:
lifenews.sk.
(3) Šranko L. „Versus
Deum“ alebo „versus populum“? Liturgická prax a teológia smeru modlitby
v omši latinského obradu pred a po Druhom vatikánskom koncile, s.
71.
(4) Ratzinger J.
– Benedikt XVI.: Geist der Liturgie. Eine Einführung, s. 66–67.
(5) Šranko L. „Versus
Deum“ alebo „versus populum“ (Liturgická prax a teológia smeru modlitby
v omši latinského obradu pred a po Druhom vatikánskom koncile, s.
68–69.
Použitá literatúra
1. Šranko L. „Versus
Deum“ alebo „versus populum“? Liturgická prax a teológia smeru modlitby
v omši latinského obradu pred a po Druhom vatikánskom koncile.
In: Ante faciem Domini. Prvé vydanie. Praha: Strahovská knihovna
Královské kanonie premonstrátů na Strahově, 2014. ISBN 978-80-88009-01-6, s.
61–81.
2. Ratzinger J. – Benedikt
XVI.: Geist der Liturgie. Eine
Einführung. 1. Auflage 2013. Freiburg
im Breisgau: Herder Verlag. 208 s. ISBN 978-3-451-32674-5.
3. Ratzinger J. – Benedikt
XVI. Duch liturgie. Trnava: Dobrá kniha, 2005. 189 s. ISBN 80-7141-477-8.
4. SARAH, R.: Cardinal
Sarah: „Nová liturgia musí byť v kontinuite so starou“. Ako treba obnoviť misál
Pavla VI.? In L'Osservatore Romano, June 12, 2015, dostupné aj na internete: lifenews.sk.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.