|
Viktor Kubal
(Kresba: Fero Mráz) |
(Spomína a sumarizuje Milan Kupecký)
Majster Viktor Kubal sa narodil 20. marca 1923
v Jure pri Bratislave. V roku 1943 ukončil Vyššiu školu staviteľskú, potom
študoval na Škole umeleckých remesiel v Bratislave. Venoval sa najmä
karikatúrnej tvorbe a animovanému filmu. Zomrel 24. apríla 1997 vo veku 74
rokov.
Viktor Kubal bol velikánom slovenského humoru
a satiry a tiež priekopníkom slovenského animovaného filmu. Patril medzi
pravidelných autorov bývalého satiricko-humoristického časopisu Roháč a dlhé
roky bol jedným z najaktívnejších a najznámejších umelcov, žiarivou autorskou
hviezdou slovenskej satiry a humoru.
Zostala po ňom hlboká stopa, stopa tvorcu –
satirika, karikaturistu, ale i človeka, ktorého navyše zdobili morálne
atribúty. Dovolím si to povedať aj preto, že som (i keď nie dlhý čas) majstra Viktora Kubala poznal
osobne.
Jeho prínos je prinajmenšom hodný zápisu do
knihy rekordov. Veď v časopise jeho doby, v známom Roháči, bežal nepretržite
týždeň čo týždeň – 36 rokov! – pamätníkom ešte aj dnes dobre známy, stále
rezonujúci kreslený seriál Vaša Dita. Nehovoriac o nespočetnom množstve ďalších
humorných i satirických obrázkov, ale i textov, ktoré vytvoril.
Moja osobná spomienka Viktora Kubala
|
Autor: Viktor Kubal |
Bol som obdivovateľom obrázkov a vôbec tvorby
pána Viktora Kubala, ktorého si stále veľmi vážim, a spomienky na neho mi
zostanú v pamäti do konca života. Teraz si ho pripomínam o to viac, že na
Slovensku sa tento žáner, teda humor a najmä satira, akoby vytratil z nášho
každodenného života.
Som rád, že patrím medzi tých šťastlivcov,
ktorí mali možnosť aspoň občas sa stretnúť s majstrom Kubalom, týmto veľkým,
myšlienkovo a intelektuálne bohatým, hlboko veriacom človekom. Stretnutia s ním
boli obohatením i nevšedným zážitkom. Najmä v Novom Roháči, kde som bol
zamestnaný a kde v tom čase Viktor Kubal pravidelne nosil do redakcie svoje
obrázky – karikatúry, ako malé umelecké dielka.
V pamäti mi utkvelo, ako sa často, s typickým
úsmevom na perách, už pri vstupe redakcie spýtal: „Ešte vychádzame?“ Aj on,
podobne ako my v redakcii, intenzívne prežíval problémy, ktoré vydávanie tohto
periodika až do jeho definitívneho zániku sprevádzali.
Majster Kubal, ako sa to napokon zračí z jeho
obrázkov, mal takmer vždy dobrú náladu. Doteraz mám pred očami jeho šibalský
úsmev. Bol tiež dobrým rozprávačom. Zaujímavé boli viaceré jeho osobné zážitky.
Pamätám si na jednu z jeho príhod, ktorú mi
(okrem iných, v rámci priateľských rozhovorov) povedal. Vraj, keď raz išiel po
ulici, zrazu zazrel v sklenom výklade predajne zrkadliť sa človeka, ktorý mu
bol veľmi nesympatický. No keď sa lepšie prizrel, zistil, že je to vlastne on
sám... Nasledoval srdečný smiech. Aj taký bol majster Viktor Kubal. I táto
príhoda svedčí o jeho schopnosti sebairónie, o nadhľade a duchaplnosti.
Inokedy ma veľmi potešil poznámkou na moju
adresu – a teraz si trochu polichotím – keď mi povedal, že vidieť, že som
redaktor. Stalo sa to vtedy, keď ma uvidel robiť si poznámky na kúsok (zdrap)
papiera, keď som si zaznamenával myšlienky, nápady. Zdôveril sa mi, že aj on to
robí, dokonca niekedy aj počas jazdy električkou, aby myšlienku nezabudol, aby
sa mu jednoducho „nevyparila“ z hlavy. Aj pri debate na spomínanú tému robenia
si poznámok nezaprel v sebe človeka s veľkým zmyslom pre humor, keď povedal, že
ho počas zápiskov niektorí spolucestujúci nenápadne pozorovali a možno pokladali
za revízora, prípadne člena ŠtB. Debaty
sa občas obrátili aj na politiku, ekonomiku, život okolo nás. Nečudo, veď každý
publicista, humoristu nevynímajúc, ak chce byť úspešným, musí sa o tieto veci
nielen občiansky, ale i profesne zaujímať.
Uviedol som iba zopár spomienkových poznámok
zo stretnutí s už nežijúcim majstrom Viktorom Kubalom. Človekom, ktorý bol
skutočnou osobnosťou (dnes celebritou), hoci sa vďaka svojej vrodenej
skromnosti za ňu nikdy nepokladal. Viktor Kubal bol navyše človekom s národným
a vlasteneckým cítením. Napokon, tak sa aj na sklonku svojej neutíchajúcej
tvorby a života autorsky i osobne
prejavoval. Po tomto velikánovi zostalo prázdno, ktoré stále v
satiricko-umeleckom prejave a tvorbe na Slovensku výrazne cítiť.
Ako redaktor, za dlhé roky pôsobenia v rámci
svojho povolania, som sa stretával i stretávam s mnohými významnými a
zaujímavými ľuďmi, no s dávkou nostalgie musím povedať, že majster Kubal, najmä
čo sa týka druhu umenia, ktoré prezentoval, vždy aspoň o ten symbolický kúsok
vyčnieval nad ostatnými.
|
Autor: Viktor Kubal |
Krátke priblíženie jeho umeleckej tvorby
Kreslený humor a satiru na Slovensku po roku
1945 je možné si iba veľmi ťažko predstaviť bez karikaturistu Viktora Kubala.
Už v 50. rokoch sa jeho výtvarný prejav vyhranil do pôsobivej výtvarnej
skratky, ktorá mu bola prostriedkom realizácie vtipného nápadu. Pre Viktora
Kubala bolo typické, že už v prvej predstave nachádzal obrazné riešenia v
ľahkej kresbe ceruzkou. Definitívnu podobu dostávala karikatúra
prekreslená perom alebo tušom. Pravdaže za predpokladu, že obrazné riešenie
autora uspokojilo.
Kubalova zámerne neštylizovaná kresba priamo
ozrejmovala satirickú myšlienku, niekedy vyjadrenú aj sprievodným textom, a
svojou skratkovitosťou a zrozumiteľnosťou vytvárala podmienky na nadviazanie
okamžitého kontaktu medzi dielom a vnímateľom. Viktorovi Kubalovi išlo vždy o
obsah, o myšlienku. Za formovou jednoduchosťou a kompozičnou prehľadnosťou sa
skrývalo hlboké pochopenie motívov a ich interpretácia cez humorné obrazové nápady,
smerujúce často ku kriticko-satirickému obsahu. Jeho humorné figúrky a výjavy
svojsky zľudšťovali zlo, hlúposť a spoločenské nešváry.
Sám Viktor Kubal svoje práce pokladal za
publicistické, novinárske – a tak ich aj robil. Vždy nakreslil aktuálny obrázok,
ako novinár napíše článok a zanesie či odošle ho do redakcie. To platilo za
totality a malo by platiť aj dnes. Majster Kubal svojou každodennou tvorbou
vyše štyri desaťročia dokazoval, že humor a satira sú prepotrebné veci. Podobne
ako chlieb i smiech boli podľa neho najkratšou vzdialenosťou medzi ľuďmi.
Viktor Kubal svoje prvé pokusy kreslil tušom
na filmový pás už ako dvanásťročný. Neskôr navštevoval celoročný denný
kurz pre kinetickú fotografiu a kinematografiu v Škole umeleckých
remesiel v Bratislave. Svoje prvé animované filmy, ako Studňa lásky, Únos,
Tajomný dedo, nakrútil vo vtedajšej spoločnosti Školfilm, predtým ako začal
pracovať v bratislavskom štúdiu animovaného filmu. Tu vyrobil niekoľko
zaujímavých seriálov, napríklad O Jankovi Hraškovi.
Treba tiež spomenúť cyklus rozprávkových
večerníčkov, ako Panák z križovatky alebo Puf a Muf, a samozrejme
celovečerné animované filmy Zbojník Jurko a Krvavá pani. Ako režisér
a animátor vytvoril bezmála štyristo krátkometrážnych animovaných filmov,
z ktorých mnohé získali významné domáce i zahraničné ocenenia.
|
Autor: Viktor Kubal |
Jeden z posledných rozhovorov s Viktorom Kubalom
(V „roháčovskom“ archíve sme našli jeden z posledných autentických
rozhovorov s ním, ktorý prinášame.)
Čím vlastne kreslíte, majster Kubal?
– Hocičím. Perom, ceruzkou, čo príde. Raz sa
ma deti opýtali, ako to vlastne kreslím. A prečo akurát takú figúrku. Tak
som im dal návod a podľa neho môže kresliť každý. Predstavte si biely
papier, zatvorte oči, predstavte si tam to, čo chcete nakresliť. A kým to
máte ešte v pamäti, rýchlo to obtiahnite. A je to!
Prečo ste v Roháči vo vašej pravidelnej rubrike dali meno svojej
postavičke práve Dita?
– Viete, kedysi dávno som čítal román Veselá
pieseň o Bernadete, o francúzskom dieťati. Vtedy sa nám práve v rodine
narodila dcérka a chceli sme jej dať meno Bernadeta. Ale prišiel na
návštevu švagor a ten chcel Ditu.
Ako sa vám žije v týchto ťažkých časoch?
– Ťažké časy boli vždy. Nikdy nebol život
ľahký. Tak to človek tragicky a pesimisticky nesmie brať. Kto si ako
povie, tak sa vlastne má, podľa príslovia: „Kto sa pochváli, má pochválené, kto
pohaní, má pohanené“. Pritom nechcem nič zľahčovať. Skúste sa vždy na život
pozerať z tej príjemnejšej stránky. Napríklad, ako som rád, že nemám auto,
pretože tým mám menej starostí i zodpovednosti. A tak je to aj
s ostatnými materiálnymi statkami. Skúste všade, kam prídete, rozosievať
optimizmus a dobrú náladu. Uvidíte, že sa to vyplatí. Viem, vždy to nejde,
no treba sa vždy aspoň pokúsiť naladiť pozitívne.
Viete po kom ste zdedili talent?
– Ja mám všetky tetky z otcovej strany
maliarky. Boli učiteľkami a v tom čase učiteľ musel vedieť takmer
všetko. Aj z mamičkinej strany, ktorá sa narodila v Budapešti, jej bratia
boli výtvarníci, aranžéri všetkých obchodov. Otcova mama bola sestrou Hansa
Faladu, známeho spisovateľa. Tieto gény, ktoré som zdedil, mi akosi zostali. No
a čo sa týka humoru, mal som napríklad brata advokáta, ktorý tiež bral život s humorom. Rozviedol
s nadhľadom každého, kto si o to požiadal. Bral to svojím spôsobom
zábavne, hoci je to vážna vec. Záleží na tom, z ktorej strany,
z akého uhľa pohľadu na to hľadíte.
A čo pribúdajúce násilie, sebeckosť, brutalita... Ako to vnímate?
Aj to záleží od pohľadu na vec. Ja som prežil
vojnu a nevedeli sme, čo a ako bude. Vždy som sa však snažil veci
brať tak, ako idú. Zdražel chlieb, maslo, nuž zdraželo, nejako to prežijeme.
Viete, keď človek prejde o kúsok cesty ďalej, napríklad od miesta, kde sú
problémy, už sa mu veci zdajú inakšie, ľahšie, jednoduchšie – a možno je
už aj po probléme. Prípadne, časom sa zdajú až malicherné a človek sa nad
nimi neraz povznesie, ba i pousmeje. Čas je najlepší lekár. Nad ničím sa
netrápim, najmä nad tým nie, čo neviem ovplyvniť. A ako sa hovorí, ak
nejde o život, nejde vlastne o nič.
::
Pripravil: Milan Kupecký
Karikatúry: archív autora
::
Galéria humoru a satiry:
::
Vážený čitateľ,
ak vás zaujíma, čo pripravujeme, ak chcete získať publikácie z našej
edície,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
podrobnejšie informácie.
Vďaka Milanovi Kupeckému tu máme už celkom peknú a bohatú galériu humoru a satiry.
OdpovedaťOdstrániť