|
Karol Dučák |
Ekumenizmus Druhého vatikánskeho koncilu
priniesol Katolíckej cirkvi v pokoncilovom období veľa pozitívneho, ale,
žiaľ, jeho praktická realizácia bola poznamenaná aj mnohými chybami. Tento stav
spôsobil jednak nedostatok skúseností s ekumenizmom predovšetkým vo vzťahu
k protestantom, priveľká horlivosť niektorých katolíckych teológov,
niektoré nedostatočne rozpracované a vysvetlené pasáže koncilových
dokumentov, ale aj zámerné deformácie koncilového učenia, ktoré rozširovali
liberáli a slobodomurári, infiltrovaní v štruktúrach Katolíckej cirkvi.
Po
vyše polstoročí od ukončenia koncilu je dostatok dôvodov na bilancovanie
výsledkov, ktoré ekumenický dialóg priniesol. V čom spočíval
nespochybniteľný dejinný prínos koncilu vo vzťahu Katolíckej cirkvi ku
kresťanom nekatolíkom? Čo zmenil k lepšiemu?
Prínos Druhého vatikánskeho koncilu vo vzťahu
Katolíckej cirkvi ku kresťanom nekatolíkom sa dá zhrnúť do niekoľkých bodov:
1. Sebareflexia Katolíckej cirkvi.
V minulosti bolo bežné obviňovať za vznik
schiziem nekatolíkov. Vina predstaviteľov Katolíckej cirkvi na schizmách bola
neraz bagatelizovaná a objektívnemu rozboru skutočných príčin schiziem sa
na katolíckej strane nevenovala dostatočná pozornosť. Toto sa Katolíckej cirkvi
často vypomstilo. Každá akcia totiž zákonite vyvoláva reakciu, preto inoverci
reagovali na dešpekt zo strany Katolíckej cirkvi nenávisťou, odmietaním,
nedôverou. Iniciatívne využívali každú chybu, ktorej sa dopustili hodnostári
Katolíckej cirkvi kedykoľvek v dejinách kresťanstva v snahe usvedčiť
katolíkov z dvojtvárnosti a falošnosti. Bolo zjavné, že takáto
zákopová vojna medzi katolíkmi a nekatolíkmi nemohla priniesť pozitívne
ovocie. Najväčšia zásluha Druhého vatikánskeho koncilu spočívala v tom, že
po prvý raz oficiálne priznal spoluvinu Katolíckej cirkvi na mnohých schizmách
minulosti. V koncilovom dekréte o ekumenizme sa píše: „No
v neskorších storočiach skrsli ešte väčšie nezhody a nemalé
spoločenstvá sa oddelili od plnej vospolnosti s Katolíckou cirkvou, zavše
nie bez viny ľudí z jednej i druhej strany.“ (Poznámka pod článkom č. 1)
Tým sa jednak samotná Katolícka cirkev
očistila vo vlastných očiach a zaujala správny postoj k chybám svojich
predstaviteľov v minulosti, no zároveň sa zriekla dešpektu voči
pravoslávnym veriacim či protestantom a zahrnula ich láskou, ktorá je
najcharakteristickejšou vlastnosťou katolíka. Tým odbúrala bariéru vzájomnej
zášti, upodozrievania, odcudzenia, ktorá po stáročia oddeľovala Katolícku
cirkev od kresťanov nekatolíkov.
2. Zbavenie viny súčasných kresťanov
nekatolíkov za hriech schizmy.
Koncil deklaroval, že „tých, čo prichádzajú na
svet v týchto spoločenstvách teraz a sú v nich vychovávaní vo
viere v Krista, nemožno obviňovať z hriechu rozkolu a Katolícka
cirkev ich k sebe vinie s bratskou úctou a láskou“. (2)
Katolícka cirkev neraz v minulosti
vyjadrovala nadradenosť a aroganciu vo vzťahu ku
kresťanom nekatolíkom. Toto však bolo neospravedlniteľné. Ak môžeme vo
vzťahu ku kresťanom nekatolíkom hovoriť o nadradenosti, tak jedine
o nadradenosti katolíckeho učenia. Katolíci majú jedinú pravú vieru, ale
ako ľudia nie sú o nič lepší ako pravoslávni veriaci či protestanti, ba
v mnohých prípadoch sú horší. Toto pred Druhým vatikánskym koncilom nebolo
dostatočne jasne diferencované. Odstránenie pocitu nadradenosti katolíkov
umožnilo kresťanom nekatolíkom zblížiť sa s Katolíckou cirkvou
a objavovať krásy katolíckeho učenia bez bariér vo vzájomných vzťahoch.
3. Podiel viny katolíkov na pretrvávajúcom
rozdelení kresťanstva.
Na túto skutočnosť poukazuje koncil slovami:
„Hoci totiž Katolícka cirkev dostala všetku od Boha zjavenú pravdu
a všetky prostriedky milosti, predsa jej členovia si nimi neslúžia
s potrebnou horlivosťou, takže tvár Cirkvi sa javí našim oddeleným bratom
i celému svetu menej žiarivou, a tým sa spomaľuje rast Božieho
kráľovstva. Preto sa všetci katolíci majú usilovať o kresťanskú
dokonalosť...“ (3)
4. Naliehavosť obrátenia katolíkov.
Z predchádzajúceho textu vyplýva, že katolíci,
aj keď dostali všetku od Boha zjavenú pravdu a všetky prostriedky milosti,
v mnohých prípadoch ich nevyužívajú naplno a preto často
nepredstavujú pre inovercov príťažlivý vzor, ktorý by ich priťahoval ku
Katolíckej cirkvi. Koncil preto vyjadril naliehavosť vnútorného obrátenia nás
katolíkov, pretože pravý ekumenizmus „nejestvuje bez vnútorného obrátenia“. (4)
Pôvodným zámerom ekumenizmu v zmysle dokumentov koncilu nebolo
relativizovanie katolíckeho učenia ani jeho prispôsobovanie učeniu inovercov. Práve naopak, koncil vymedzil jasné pravidlá
pre ekumenizmus v záujme zachovania neporušenosti katolíckeho učenia.
V dokumentoch koncilu sú zakotvené viaceré zábezpeky proti možným
deformáciám výkladu učenia o ekumenizme, ktoré môžeme zhrnúť do niekoľkých
bodov:
A. Odsúdenie falošného irenizmu.
V dokumente Unitatis redintegratio
je okrem iného uvedené: „Bezpodmienečne treba jasne vyložiť celú náuku. Nič nie
je také vzdialené od ekumenizmu ako falošný irenizmus, ktorým sa narúša čistota
katolíckeho učenia a zatemňuje sa jeho pravý a nepochybný zmysel.“ (5)
B. Vylúčenie indiferentizmu a synkretizmu
z ekumenickej činnosti.
Dekrét Ad gentes zase uvádza: „Pokiaľ
to povoľujú náboženské pomery, nech sa organizuje ekumenická činnosť takým
spôsobom, aby sa vylúčila akákoľvek forma indiferentizmu a synkretizmu...“
(6)
C. Požiadavka výsostne katolíckej povahy
ekumenických aktivít.
Koncil sa nielenže nesnažil za každú cenu
o návrat odlúčených kresťanských cirkví k Rímu, ale naopak vystríhal
pred neuváženým prístupom k ekumenizmu slovami: „Tento posvätný cirkevný
snem povzbudzuje veriacich, aby sa chránili akejkoľvek ľahkovážnosti alebo
nerozumnej horlivosti, lebo by to mohlo škodiť ozajstnému pokroku jednoty. Veď
ich ekumenické aktivity môžu byť len plne a úprimne katolícke, a teda
verné pravde, ktorú sme prijali od apoštolov a otcov, a v súlade
s vierou, ktorú Katolícka cirkev vždy vyznávala...“ (7)
V zmysle koncilových dokumentov teda
ekumenizmus nesmie byť v rozpore s Tradíciou Cirkvi!
D. Zverenie ekumenických aktivít Katolíckej
cirkvi do Božej vôle.
Veľmi dôležitá je skutočnosť, že koncil si
nikdy neprisvojil výsadu rozhodovať s definitívnou platnosťou o obnovení
pôvodnej jednoty všetkých kresťanov. Konciloví otcovia v pokore pred Božím
majestátom zverili ďalší vývoj v tejto oblasti do Božích rúk. Koncil nestanovil
snahu o obnovu pôvodnej jednoty kresťanov ako nevyhnutný a absolútny cieľ
Katolíckej cirkvi do budúcnosti. V dekréte Unitatis redintegratio sa
okrem iného uvádza, že „sväté predsavzatie obnoviť jednotu všetkých kresťanov v
jedinej Kristovej Cirkvi presahuje ľudské sily a schopnosti. Preto všetku
svoju nádej skladá do modlitby Kristovej za Cirkev, do lásky Otcovej k nám
a do sily Ducha Svätého“. (8)
|
Ilustračná snímka: PriestorNet |
Napriek všetkým týmto zábezpekám však
dochádzalo a dodnes dochádza k deformáciám a vážnym omylom
v ekumenickom dialógu. Problémy vo vnútri Katolíckej cirkvi spôsobili
niektoré nedostatočne rozpracované a vysvetlené pasáže v koncilových
dokumentoch, ale predovšetkým nerešpektovanie základných zásad koncilového
učenia a jeho zámerné deformovanie, ktoré presadzovalo nemálo liberálnych
katolíckych teológov. Ich zavinením sa v Cirkvi rozširovali relativistické
teórie, usilujúce sa zdôvodniť náboženský pluralizmus. Tým sa misionárske
poslanie Katolíckej cirkvi ocitlo v nebezpečenstve a to prinútilo
pápežov reagovať. Bolo potrebné prehodnotiť vzťah Katolíckej cirkvi ku
kresťanským nekatolíckym cirkvám.
Z pokoncilového obdobia si mimoriadnu
pozornosť zaslúži dokument, ktorý vydala Kongregácia pre náuku viery na čele s
jej prefektom kardinálom Josephom Ratzingerom, neskorším pápežom Benediktom
XVI. Je to vyhlásenie Dominus Iesus – O jedinečnosti a všeobecnom
spásonosnom poslaní Ježiša Krista a Cirkvi, vydané 6. augusta 2000 v Ríme,
v sídle Kongregácie pre náuku viery. Toto vyhlásenie dňa 16. 6. 2000 svojou
apoštolskou autoritou schválil a nariadil zverejniť pápež Ján Pavol II.
Dokument okrem iného prehodnocuje aj vzťah
Katolíckej cirkvi ku kresťanským nekatolíckym cirkvám ako dôležitý predpoklad
správneho prístupu k ekumenickému dialógu. Sú v ňom uvedené aj tieto
slová:
„Cirkvi, ktoré i keď nie sú v dokonalom
spoločenstve s Katolíckou cirkvou, zostávajú s ňou spojené prostredníctvom
veľmi úzkych zväzkov, ako je apoštolská postupnosť a pravá Eucharistia, sú
opravdivými miestnymi cirkvami. Preto Kristova Cirkev je prítomná a činná aj
v týchto cirkvách, i keď im chýba plné spoločenstvo s Katolíckou cirkvou,
keďže neprijímajú katolícku náuku primátu, ktorý objektívne má a z vôle Božej
uplatňuje v celej Cirkvi rímsky biskup. Naopak, cirkevné spoločenstvá, ktoré si
neuchovali platný episkopát a pravú, plnú podstatu eucharistického tajomstva,
nie sú cirkvami v pravom zmysle slova...“ (9)
V zmysle dokumentu sú pravé kresťanské
cirkvi iba tie, ktoré si zachovali platný episkopát a pravú plnú podstatu
eucharistického tajomstva. Sú to ortodoxné cirkvi, medzi ktorými veľkosťou
vyniká Pravoslávna cirkev v Rusku. Protestantské cirkvi, ktoré nemajú
vysvätených kňazov a neuchovali si pravú Eucharistiu, nie sú kresťanskými
cirkvami v pravom zmysle slova. Sú iba istým druhom spoločenstiev
veriacich v Krista. Práve vtedajší prefekt kongregácie dosiahol neskôr ako
pápež Benedikt XVI. významné úspechy na poli ekumenizmu. Ale k tomu sa
ešte dostaneme.
Ako už bolo uvedené, ekumenický dialóg Katolíckej cirkvi
s kresťanmi nekatolíkmi bol z rôznych príčin sprevádzaný mnohými
omylmi a pochybeniami.
Zákonite však prináša aj ušľachtilé ovocie. Nesmierne úsilie o zblíženie
z oboch strán a početné modlitby za obnovenie jednoty kresťanstva nemohli
ostať neodmenené Božím majestátom.
Zvlášť u protestantov nastáva výrazný
pohyb a dochádza tu k novodobému fenoménu, ktorý zvykne byť
označovaný ako ekumenizmus návratu. Ako sa tento fenomén prejavuje konkrétne?
Pozrime sa do niektorých tradične protestantských krajín, ako tam prebieha
ekumenizmus návratu. Začnime krajinou, ktorá bola v poslednej dobe často
spomínaná v súvislosti s návštevou pápeža Františka.
Vo Švédsku sa luteráni vo
svojich kostoloch (hoci – ako sa pri istej príležitosti vyjadril emeritný
pápež Benedikt XVI. – luteránske kostoly nie sú kostoly v pravom slova
zmysle, pretože nemajú svätostánok) v čoraz väčšej miere modlia ruženec
a umiestňujú do nich sochy a obrazy Panny Márie. Protestanti o nej
s ľútosťou hovoria ako o Matke, ktorú svojou nerozvážnosťou stratili.
Zvlášť obľúbený je obraz Matky Božej
Częstochowskej, keďže vo Švédsku žije veľa poľských imigrantov. Salezián Ryszard
Flakiewicz, rektor poľskej katolíckej misie vo Švédsku, to komentoval slovami:
„Boli sme veľmi prekvapení, vidiac takéto obrazy v protestantských kostoloch.“ (10)
V luteránskom kostole Kataríny v Štokholme
stojí socha Panny Márie. Veriaci sa tam pravidelne modlia ruženec. Možno nájsť
aj brožúry, ktoré vysvetľujú, ako sa modliť k Panne Márii. Socha Panny Márie v
životnej veľkosti je aj v katedrále v Uppsale. V Oskarströme na juhu
krajiny je mariánska svätyňa. Každoročne sa pútí na toto miesto zúčastňuje asi
1 500 ľudí. Navyše, švédski luteráni organizujú púte do Ríma. Každý rok
v tejto škandinávskej krajine konvertuje na katolícku vieru okolo sto
luteránov. Najväčším ziskom pre Katolícku cirkev vo Švédsku bola konverzia
pastorov Ulfa Ekmana a Larsa Ekbalda. Posledne menovaný sa pri istej
príležitosti vyjadril: „Myslím, že ak niekto počuje hlas Pána a je ochotný ísť
za ním, stane sa katolíkom.“ (11)
Bývalým luteránom je aj biskup Anders Arborelius,
ktorý sa narodil v rodine švédskych aristokratov vo Švajčiarsku. Je to prvý
rodený Švéd na biskupskom stolci vo Švédsku od čias reformácie. Preto
v tejto tradične protestantskej oblasti možno vidieť silné známky oživenia
katolíckej viery. (12)
Obdivuhodný je aj rast povolaní vo Švédsku. Na
103 000 švédskych katolíkov pripadá sedemnásť seminaristov (stav
v roku 2014). Pre porovnanie, vo viedenskej arcidiecéze je trojnásobný počet
veriacich, no seminaristov tu nie je ani dvojnásobok počtu Švédov, ktorí sa
pripravujú na kňazstvo. (13)
Ku konverziám však dochádza aj v iných
krajinách Škandinávie a vo Veľkej Británii.
Rastie, aj keď veľmi pomaly, počet katolíkov
vo Fínsku. Prispieva k tomu tak prisťahovalectvo zahraničných katolíkov do
krajiny, ako aj konverzie fínskych protestantov na katolícku vieru. (14)
Výrazné oživenie prežíva katolicizmus aj
v Nórsku. Dokonca, ako tvrdí Bonifatius werk der deutschen Katholiken,
nórska Katolícka cirkev rastie takým tempom ako azda žiadna iná v Európe.
Čo je obzvlášť dôležité, je to Cirkev mladých.
Až 42,76 percenta jej členov sa narodilo v roku 1980 alebo neskôr.
Rastie počet duchovných povolaní rodených Nórov. Napríklad z 83 kňazov
v Nórsku (stav v roku 2010) sa ich 20 narodilo v Nórsku. Celé
tri štvrtiny rodených Nórov v kňazskej službe sú konvertiti. Celkový počet
konverzií inovercov na katolícku vieru v krajine je pomerne stabilný
a pohybuje sa okolo čísla 100 konvertitov ročne. (15)
Katolíci v Severnej Európe získavajú nové
kostoly a farnosti. Bez zahraničnej pomoci by to však nebolo možné. Preto
im pomáha predovšetkým finančne silná Katolícka cirkev v Nemecku. Okrem
katolíckeho spolku Bonifatius werk der deutschen Katholiken im pomáha aj
Ansgar-Werk v biskupstve Münster, podporujúci katolíkov v Dánsku,
Fínsku, Islande, Nórsku a Švédsku.
Aj vďaka tejto pomoci počet katolíkov na
severe Európy rastie. Prispievajú k tomu viaceré faktory: rastúci počet
pracujúcich zo zahraničia, krsty dospelých, ako aj konverzie luteránov do
Katolíckej cirkvi. Ansgar-Werk nesie svoje meno po patrónovi Severu,
svätom Ansgarovi, ktorý sa narodil v roku 801 a zomrel 3. februára
865 v Brémach. (16)
Zaujímavý jav možno pozorovať v kolíske luteranizmu, v Nemecku. V roku 2010 bol v regensburskej
diecéze vysvätený za katolíckeho kňaza 62-ročný Peter Kemmether, otec štyroch
detí. Tento bývalý evanjelický pastor konvertoval na katolícku vieru, ukončil
svoje teologické vzdelanie a získal pápežské povolenie na kňazskú
vysviacku, hoci nežije v celibáte. Toto unikátne riešenie má svoj pôvod
v encyklike pápeža Pavla VI. Sacerdotalis caelibatus z roku
1967. Už pred Kemmetherom bolo vysvätených v tejto diecéze deväť bývalých
protestantských duchovných za katolíckych kňazov. Podobných prípadov je nemálo
aj v iných nemeckých diecézach.
Vysviacky bývalých protestantských duchovných
za katolíckych kňazov nie sú zriedkavé ani v USA. Napríklad v tom
istom roku ako Peter Kemmether, teda v roku 2010, bol v Spojených
štátoch vysvätený za kňaza 59-ročný Philip Johnson, otec štyroch detí, ktorý
bol predtým devätnásť rokov luteránskym pastorom. (17)
Konverzií protestantov na katolicizmus pribúda
aj na juhu USA, ktorý bol tradične protestantský. Obzvlášť silný je prílev
nových katolíkov z radov bývalých protestantov v diecéze Knoxville,
Tennessee. (18)
Rýchlym tempom pribúdajú aj konverzie
anglikánov na katolícku vieru. Už v roku 1980 vydal pápež Ján Pavol II.
dokument Pastoral Provision, ktorý umožnil vysvätenie ženatých
anglikánskych duchovných za katolíckych kňazov a vytváranie personálnych
farností pre veriacich anglikánskej tradície. Podľa jedného zdroja prvá takáto
farnosť vznikla 15. 8. 1983 v americkom meste San Antonio. Do jej čela bol
postavený bývalý pastor episkopálnej
cirkvi Christopher Phillips. Farnosť začínala s osemnástimi veriacimi, medzi
ktorými bola aj pastorova žena a jeho tri deti. Spočiatku sa zhromažďovali
v prenajatých halách, časom si však postavili vlastný kostol a školu. Za
viac ako tridsať rokov existencie sa počet veriacich zvýšil na približne
2500 ľudí, a škola (vyše 500 študentov) získala povesť najlepšej katolíckej
školy v Texase. (19)
Dielo pápeža Jána Pavla II. rozvinul jeho
nástupca pápež Benedikt XVI. Platnosť dokumentu Pastoral Provision jeho
predchodcu bola obmedzená na územie USA, avšak narastal záujem anglikánov
o pripojenie ku Katolíckej cirkvi aj v iných krajinách. Preto pápež
Benedikt XVI. vytvoril podmienky na prijímanie anglikánov do Katolíckej cirkvi
v celosvetovom meradle vydaním Apoštolskej konštitúcie Anglicanorum coetibus
dňa 9. 11. 2009. Konštitúcia umožnila vytvárať vlastné cirkevné štruktúry,
osobné ordinariáty, pre anglikánov, ktorí chcú vstúpiť do Katolíckej cirkvi.
V týchto ordinariátoch bolo veriacim dovolené ponechať si anglikánske
tradície pri súčasnom spoločenstve s pápežom. Významný moment nastal
v roku 2011, keď vznikol osobný ordinariát Panny Márie z Walsinghamu pre
Anglicko a Wales. V roku 2012 vznikli osobné ordinariáty pre USA
a Austráliu.
V tejto súvislosti sa žiada dodať, že ku
konverziám anglikánov na katolícku vieru dochádzalo aj v minulosti. Veľmi
známym je prípad váženého anglikánskeho teológa 19. storočia J. H. Newmana,
ktorý nielenže sám konvertoval na katolícku vieru, ale pred svojou konverziou založil
Oxfordské hnutie, pokúšajúce sa vrátiť Anglikánsku cirkev k jej katolíckym
koreňom. Zomrel ako kardinál Katolíckej cirkvi a bol blahorečený pápežom
Benediktom XVI. v roku 2010. V súčasnej dobe sa skúma nevysvetliteľné
uzdravenie mladej americkej matky, prosiacej o kardinálov príhovor, a ak
odborníci dospejú k záveru, že uzdravenie je Božím znamením
o Newmanovej svätosti, bude pápež vyzvaný kanonizovať ho. (20)
V súčasnosti existujú tri ordinariáty pre
veriacich anglikánskej tradície: Panny Márie z Walsinghamu v Anglicku, Walese a
Škótsku, Katedry svätého Petra v Spojených štátoch a Kanade a Našej Panej
Južného kríža v Austrálii. V súčasnosti majú takmer 200 kňazov,
niekoľko seminaristov a 20 rehoľníčok. Počet veriacich rýchlo rastie
a blíži sa k číslu 20 tisíc. Ordinariáty používajú pri liturgii
svätej omše novo vytvorený rítus pre anglikánskych konvertitov podľa misála
schváleného pápežom Františkom. Držia sa anglikánskej tradície vešpier, anglikánskej
zborovej tradície a majú ženatých kňazov. (21)
Práve návrat anglikánov do lona materskej
Cirkvi je brilantným príkladom ekumenizmu návratu, ktorý začína prinášať to
najušľachtilejšie ovocie. Protestantské Cirkvi vymierajú. Na príčine je
predovšetkým ich nezvratný morálny úpadok. Zvlášť odpudzujúcim prejavom tohto
úpadku je fakt, že luteránska „biskupka“ v Štokholme žije v lesbickom
vzťahu s inou ženou.
Aj medzi protestantmi sú však ľudia túžiaci po
pravej viere, preto zákonite inklinujú ku katolicizmu. Poslední pápeži
vypočuli naliehavé volanie protestantov, túžiacich po plnom spoločenstve
s Katolíckou cirkvou, a tak najpočetnejšia cirkev naďalej rastie aj
na úkor protestantských cirkví.
Poznámky:
(1)
Druhý vatikánsky koncil, dekrét Unitatis redintegratio, č. 3.
(2) Druhý vatikánsky koncil, dekrét Unitatis
redintegratio, č. 3.
(3) Druhý vatikánsky koncil, dekrét Unitatis
redintegratio, č. 4.
(4) Druhý vatikánsky koncil, dekrét Unitatis
redintegratio, č. 7.
(5) Druhý vatikánsky koncil, dekrét Unitatis
redintegratio, č. 11.
(6) Druhý vatikánsky koncil, dekrét
Ad gentes, č. 15.
(7) Druhý vatikánsky koncil, dekrét Unitatis
redintegratio, č. 24.
(8) Druhý vatikánsky koncil, dekrét Unitatis
redintegratio, č. 24).
(9) CONGREGATIO PRO DOCTRINA FIDEI.
DECLARATIO De Iesu Christi atque Ecclesiae unicitate et universalitate salvifica.
AAS 92 (2000), n. 17, s. 758–759.
(10) Citované podľa: Szwedzi wracają
do Mamy. In: Parafia na Wrzecionie. Dostupné na internete: parafia-wrzeciono.pl.
(11) Citované podľa: Szwedzi wracają
do Mamy. In: Parafia na Wrzecionie. Dostupné na internete: parafia-wrzeciono.pl.
(12) Porov. Szwedzi wracają do Mamy. In:
Parafia na Wrzecionie. Dostupné na internete: parafia-wrzeciono.pl.
(13) Porov. Mazurczak F. A Catholic Revival in Northern Europe. In: The Catholic Thing. Dostupné na
internete: thecatholicthing.org.
(14) Porov. Chmielecki P. Kraj 80
języków. Dostupné na internete: wstan.net.
(15) Porov. Die katholische Kirche in Norwegen. Dostupné na internete: bonifatiuswerk.de.
(16) Porov. Wachsende Kirchen im Norden Europas machen Mut. In: Kirchensite.de. Dostupné na internete: kirchensite.de.
(17) Porov. Konwersje pastorów luterańskich
na katolicyzm. Dostupné na internete: piotrskarga.pl.
(18) Stany Zjednoczone: rośnie liczba konwersji na
katolicyzm. Dostupné na internete: pch24.pl.
(19) Porov. Mickiewicz A. Papież przeciął spór: największa parafia tradycji
anglikańskiej włączona do Ordynariatu.
Dostupné na internete: ekumenizm.pl.
(20) Porov. Vatikán: druhý zázrak připisovaný blahoslavenému
Johnu Henrymu Newmanovi.
In: Rex Claritatis – svět katolickýma očima. Dostupné na internete: rcmonitor.cz.
(21) Porov. Mickiewicz A. Papież przeciął spór: największa parafia tradycji
anglikańskiej włączona do Ordynariatu.
Dostupné na internete: ekumenizm.pl.
Náboženský liberalizmus, prispôsobovanie sa svetu nemá ani z čisto ľudského hľadiska žiaden zmysel. Kto sa chce vzdať viery, ten sa z cirkvi vytratí tak či tak, a ten, kto chce svoju vieru žiť naplno, nemôže sa dobre cítiť v spoločenstve, ktoré toleruje napríklad nemravné zväzky.
OdpovedaťOdstrániťNeviem ale tak sa mi zdá že koncilu je pripisovaný veľký význam iste aj keby koncil nebol boli by problémy ale na mieste je otázka či až také aké sú v Cirkvi i vo svete v súčasnosti. Myslím si, že nepriatelia Cirkvi sa neangažovali len v realizácií uplatňovania koncilu do praxe, ale už pri ňom. Aby Cirkev napravila pokazené, zdá sa mi, že sa púšťa po ceste sebadeštrukcie. A tak je i vlastným pričinením deštruovaná z vonku i vnútra. Aspoň ja mám tento dojem Vďaka. Ľudovít
OdpovedaťOdstrániť