Zopár napohľad
možno nesúvisiacich poznámok o súčasnom dianí
V zlomovom roku 1989 si väčšina národa
želala demokraciu – bez prívlastkov, bez straníckeho zafarbenia, jednoducho
demokraciu. Postupom času, akosi nebadane, plazivo, došlo k zmene. Za
ideál, ba priam nevyhnutnosť sa považuje už nie demokracia, ale „liberálna
demokracia“. Z médií hlavného prúdu opakovane zaznieva tvrdenie, že
liberálna demokracia nemá alternatívu. Ako sa však ukazuje, predstavy
a zámery viacerých „mienkotvorcov“, nadšených propagátorov liberálnej
demokracie nie sú veľmi liberálne a dokonca ani demokratické. Toleranciu
prejavujú len k svojim vlastným názorom.
Nezávislé súdnictvo je všeobecne považované za
dôležitý pilier demokratického zriadenia. Ale ako to ide dohromady
s pokusmi vytvárať politický či mediálny tlak na sudcov a určovať, ako by
mali rozhodovať? Napríklad v prípade rušenia tzv. Mečiarových amnestií.
Samozrejme, nemožno dokázať, že sudcovia Ústavného súdu sa dali ovplyvniť alebo
nedajbože zastrašiť, ale to, že istý tlak na ich rozhodnutie v tejto veci
bol vyvíjaný, je nepochybné. Napokon, samotní iniciátori zrušenia amnestií
hovoria, že k zmene došlo pod tlakom verejnej mienky. Isto, verejná
kontrola je prípustná i žiaduca, potrebuje však medze, aby nedochádzalo
k zneužitiu. A vyvstáva otázka, či ten tlak naozaj vyvinuli občania
(väčšina), či nejde skôr o politickú hru niektorých záujmových skupín.
Vynášanie rozsudkov v médiách pripomína
totalitné praktiky bývalého režimu. Ibaže opakovanie histórie niekedy naberá
karikatúrne črty. Kráľov dnes nahradili šašovia. O pravde a vine chcú
rozhodovať kaviarenskí pseudointelektuáli a komedianti.
Peknou, i keď smiešne trápnou, ukážkou mediálneho
rozdávania rád a odporúčaní (príkazov?) je článok Ondreja Prostredníka
s názvom Napomenutie kňazov za podporu fašizmu nestačí (denník Sme, 31. 5.
2017). Pán autor (evanjelický teológ) konštatuje, že Katolícka cirkev
potrestala kňazov, ktorí otvorene podporovali ĽSNS (boli napomenutí
a jeden z nich bol preložený na iné miesto). Trest však považuje za
nedostatočný a hneď aj píše, čo treba spraviť: „Kánonické právo totiž
cirkvi dáva v kánone 290 aj možnosť odňať kňazovi klerický stav. Iste, bol
by to najprísnejší trest. Jeho uloženie by však verejnosti ukázalo, že cirkev
to s odmietnutím extrémizmu myslí skutočne vážne.“ Tak teda: vinníci
odhalení a trest vymeraný – v novinách!
Aká vlastne má byť tá liberálna demokracia?
Jednostranná? Založená na polopravde a mediálnej manipulácii? A aké
v nej majú miesto konzervatívci? Kto si privlastňuje právo rozhodovať za
iných a triediť ľudí na demokratov a extrémistov?
Mimochodom, nazvať niekoho fašistom je vážna
vec, veď fašizmus sa v dnešnom spoločenskom povedomí spája so zverstvami
druhej svetovej vojny. Je preto trúfalé dávať kdekomu takú nálepku. A ako
často k tomu dochádza! Vari už neplatí prezumpcia neviny?!
Nestranný pozorovateľ musí nadobudnúť dojem,
že v súčasnosti dochádza doslova k démonizácii všetkého tradične
kresťanského a národného. Slovák akoby sa mal báť byť Slovákom
a katolík katolíkom. Zjavne má pravdu Pat Buchanan, keď píše (v knihe Smrť
Západu), že v našom civilizačnom okruhu sa vedie vojna o dušu národa
i každého jednotlivca. Je to ťaženie neomarxizmu proti kresťanskému
mravnému poriadku. Neomarxistickí revolucionári idú tvrdo za svojím cieľom
a bezohľadne zneužívajú pojmy ako extrémista, sexista, rasista, homofób,
fašista – aby znemožnili svojich oponentov. Podľa Buchanana ide o veľa,
o charakter a osud našej civilizácie... Ak neprecitneme dnes, zajtra
môže byť neskoro.
Ján Maršálek
::
Odporúčané:
::
Ak chcete získať publikácie
z našej edície,
ako aj exkluzívne informácie o našom portáli,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
PriestorNet – niečo navyše!
So záujmom som si prečítal článok pána Maršáleka. Je jeden z mnohých, ktorý v dobrom úmysle a snahe polemizuje o neriešiteľnom probléme, akých je nielen v našej ale i svetskej spoločnosti neúrekom, a to na každom úseku nielen spoločenského života. Mám taký dojem, že už sa ľuďom nechce na žiadnu tému polemizovať, lebo sú to všetko akoby výkriky do tmy, preto aj takmer žiadna spätná väzba. Žiaľ, človek s dobrými úmyslami je v súčasnej anarchii a hierarchii iba na posmech, skutočné hodnoty akoby neexistovali. Kradne a korumpluje sa naďalej a smiešne na tom je že v médiách bojujú kvázi proti týmto neduhom najviac tí, ktorí sa na tomto svinstve osobne zúčastňujú. Ako povedali viacerí kompetentní, nie sme právny štát, navyše stádo, ktoré sa zištne z ruského košiara premiestnilo do amerického. Zdá sa, že z tohoto začarovaného kruhu nie je východisko a pomyselný Gordický uzol zákonite musia preťať tí v rukách ktorých je moc, čiže peniaze, ktorými riadia našu poslušnosť a servilnosť, inými slovami našu holú každodennú existenciu. Preto načim sa zamyslieť, či takéto "protestongy" majú vôbec nejaký zmysel. Treba vidieť aj tú skutočnosť, že aj naše politické špičky banánovej republiky, sa servilne priklonili k tomu, že sme súhlasili dávať viac peňazí na zbrojenie, čiže zabíjanie, ako občanom na ich prežitie. Je to síce trocha od témy, ale asi tak to v kocke vidím a vnímam ja. milan kupecký
OdpovedaťOdstrániťPekne ste to nazvali: protestsong.
OdstrániťNiekedy sa mi zdá, že tí liberálni si môžu dovoliť všetko a my, ktorí sa hlásime ku kresťanským a národným hodnotám verejne sme označení za extrémistov a ak sú to kňazi tak by ich najradšej ukrižovali, alebo aspoň zbavili kňazstva. Toľko prázdna a povrchnosti je možné dnes počuť a vidieť a ak niekto chce viesť k hodnotám tak je prenasledovaný. Dnes som čítal k tejto téme dobrý článok Antona Čulena na www.alianciazanedelu.sk Prajem veľa síl v zápase o hodnoty Ľudovít
OdpovedaťOdstrániťOtvorený list Antona Čulena:
Odstrániťhttp://alianciazanedelu.sk/?p=13681
Prečítal som si vyššie spomenutý otvorený list A. Čulena aj článok, na ktorý reaguje. Ide o článok M. Vrabcovej z denníka Sme. Myslím, že názory pani Vrabcovej sú "extrémne".
Odstrániťhttps://domov.sme.sk/c/20548129/cirkev-knazov-za-lsns-napomina-nic-sa-nemeni.html#axzz4jEL3NWLL
Ak je prezidentom Slovenskej republiky papagáj, ak predseda vlády verejne prehlási, že do roku 2014 sa vypratá z politiky a dnes, o 3 roky neskôr, sa ešte zubami-nechtami drží politického koryta, ak sú mediálnymi hviezdami "teológovia" ako Havran, či Halík, tak sa nedivím, že to u nás vyzerá tak ako to vyzerá. Napriek tomu nemožno skladať zbrane a ja ďakujem autorovi, že nedá pokoj. Bárs by sme takých mali vždy dosť.
OdpovedaťOdstrániť