Vlado Gregor |
Meditoval som v týchto dňoch nad knihou
proroka Amosa a bol som prekvapený, akú mieru zla často musia ľudia zažiť, aby
sa aspoň trochu polepšili.
Spoločné pre všetky naše sväté Písma, staršie
aj mladšie, je vlastne zobrazenie nevyhnutnosti morálneho zla, ktoré vyplýva z
našej hriešnosti a nedokonalosti, čo si treba priznať a vzájomne uznať.
Naozaj niet inej cesty a ľudia stále nevedia pochopiť, že nato, aby niečo
existovalo, aby mohli byť nejaké prebytky milosti, dobroty a vďačnosti, musia
tu byť aj nejaké deficity, teda závisť, zloba, nevďačnosť a tak ďalej. Popritom
sa isteže vyskytujú aj fyzické, biologické a evidentne nezavinené utrpenia,
spôsobené chorobami, zmenami klímy, zemetraseniami a inými prírodnými
nevyhnutnosťami a katastrofami.
Rôzne druhy manichejcov, katarov a iných
heretikov riešili tieto problémy tak, že podľa nich tento svet nestvoril dobrý
Boh, ale nejaký Zloboh, prípadne rôzni démoni, ktorí sa tu vyskytli proti Božej
vôli.
Milí moji, tak ako je zjednodušením popierať
existenciu zla, toho občas nepochopiteľného kúkoľa medzi pšenicou, tak je
opovážlivosťou a nekompetentnosťou vytvárať špekulácie a chiméry o akejsi
dualite sveta a v podtexte tvrdiť, že Boh nevedel a nevie, čo tvorí a čo robí a
že celé jeho stvorenie nemôže skončiť inak ako nezmyselne a katastrofálne.
Impozantnosť a moc Božiu si najviac uvedomujú
práve slabí, utláčaní a ukrivdení, ktorí vidia možnosti a schopnosti tohto
sveta omnoho reálnejšie a živšie ako tí, ktorí si myslia, že môžu beh sveta
určovať, teoreticky a vraj vedecky predpokladať a dokazovať. Hovoril mi pred
pár dňami šofér diaľkového autobusu, ktorý viezol predstaviteľov istého
mobilného operátora na rekreačný zájazd, aké to boli ožraté a sprosté hovädá.
Práve tí akože schopnejší, inteligentnejší, dobre zarábajúci a zdanlivo
sebaistí...
Áno, vyskytujú sa krivdy, nezaslúžené
nešťastia a iné kalamity, ale pravidelne a zákonite sa vyskytuje aj uvedomenie
si krásy a dobroty tohto na prvý pohľad a zdanlivo škaredého
a nespravodlivého sveta a krutej a bezohľadnej prírody.
Často meditujem nad Jakubovým listom, ktorý
veľký reformátor či skôr „deformátor“ Martin Luther nazval slamenou epištolou.
Buďme trpezliví, bratia a sestry, a hlavne nebuďme úmyselne zlomyseľní,
urážajúci, nenávidiaci a škodiaci druhým a iným. To je odkaz celej Biblie a to
je aj cesta Kristova a všetkých jeho ctiteľov a nasledovníkov, za ktorých sa
odvažujeme považovať.
KYRIE ELEISON, CHRISTE ELEISON!
Vlado Gregor
::
Rozhovor s autorom: Ježišov odkaz pretrvá
::
Ak chcete získať publikácie z našej
edície,
ako aj exkluzívne informácie o našom portáli,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
PriestorNet – niečo navyše!
ako aj exkluzívne informácie o našom portáli,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
PriestorNet – niečo navyše!
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.