|
Karol Dučák |
V súvislosti so stým výročím zjavení Panny
Márie vo Fatime znovu ožili konšpiračné teórie o tom, že Apoštolský stolec
údajne nepublikoval v plnom rozsahu text tretej časti fatimského tajomstva
v takej podobe, ako ho spísala 3. januára 1944 sestra Lucia dos Santos.
A to aj napriek tomu, že zverejnenie jeho plného znenia potvrdili také
osobnosti Katolíckej cirkvi ako pápeži Ján Pavol II. a Benedikt XVI., nedávno
zosnulý bývalý vatikánsky hovorca Joaquín Navarro Valls, sekretár Kongregácie pre náuku viery Tarcisio Bertone,
ako aj samotná sr. Lucia dos Santos.
Tieto, ale aj iné katolícke osobnosti sú často
obviňované z údajného zámerného krátenia tretej časti tajomstva, napísaného sr.
Luciou dos Santos. Aj keď je vylúčené, aby takíto hodnostári Katolíckej cirkvi,
či dokonca samotná vizionárka, klamali v takej závažnej veci, majú konšpiračné
teórie o údajnom krátení úplného znenia tretej časti fatimského tajomstva
mimoriadne dlhú životnosť. Čo to spôsobilo? Dôvodov je viac, predovšetkým však
príliš dlhé váhanie pápežov, ale napokon aj samotnej sestry Lucie, so
zverejnením tohto tajomstva.
Ako k tomu došlo?
Aj keď sú okolnosti týkajúce sa tretej časti fatimského
tajomstva všeobecne známe, nezaškodí si ich aspoň stručne zopakovať. Celé
tajomstvo bolo fatimským pastierikom odhalené 13. júla 1917 v Cova da Iria. Kým
však prvé dve časti tajomstva spoznal svet už dávno, tretiu časť tajomstva
zverejnil pápež Ján Pavol II. až na prelome druhého a tretieho tisícročia,
presnejšie v roku 2000. Táto časť tajomstva bola teda zverejnená po
uplynutí 83 rokov od samotného zjavenia. Tento zbytočne dlhý odklad
priviedol vodu na mlyn mnohým milovníkom senzácií a konšpiračných teórií,
ktorí s horúčkovitým úsilím hľadali tajomstvá tam, kde žiadne neboli.
Čo spôsobilo takýto zbytočne dlhý odklad
zverejnenia?
Celú kauzu od začiatku zauzlila samotná sr. Lucia, ktorá sa na zapísanie
tretej časti tajomstva dlho nedokázala odhodlať. Táto časť nadväzuje na obsah prvých dvoch
častí fatimského tajomstva a obsahuje pochmúrnu víziu utrpenia Cirkvi vrátane
zabitia pápeža, ktorému mohlo zabrániť iba všeobecné pokánie ľudstva. Sr. Lucia
položila toto tajomstvo na papier na príkaz biskupa Correiu da Silvu až 3.
januára 1944, teda takmer 27 rokov po samotnom zjavení. Na obálku so svojím
svedectvom však napísala, že tajomstvo môže byť odhalené až po roku 1960. Keď sa
v roku 2000 sekretár Kongregácie pre náuku viery Tarcisio Bertone pýtal sr.
Lucie, či takto konala na príkaz Panny Márie, autorka svedectva podľa dokumentácie
v materiáloch Kongregácie pre náuku viery, prístupných na internetovej stránke
Svätého stolca, odvetila: „Năo foi Nossa Senhora; fui eu que meti a data de
1960 porque, segundo intuiçăo minha, antes de 1960 năo se perceberia,
compreender-se-ia somente depois. Agora pode-se compreender melhor. Eu escrevi
o que vi; năo compete a mim a interpretaçăo, mas ao Papa.“ (1)
Slovenský preklad tejto
odpovede znie: „Nebola to Naša Pani, ale bola som to ja,
ktorá som napísala rok 1960, pretože podľa mojej intuície pred rokom 1960 by to
nebolo pochopené. Budú to môcť pochopiť až neskôr. Teraz to možno lepšie
pochopiť. Napísala som, čo som videla, interpretácia nepatrí mne, ale
pápežovi.“ (2)
Sestra Lucia teda mala v princípe dobrý
úmysel, ťažko sa však s jej rozhodnutím plne stotožniť.
Objektívne je potrebné konštatovať, že rozhodnutie
sr. Lucie malo pre Katolícku cirkev neblahé následky a prinieslo vodu na
mlyn senzáciechtivým tvorcom rôznych konšpiračných konštrukcií, ktoré Cirkvi
ani v najmenšom neprospeli. Sr. Lucia teda svojím počínaním Cirkvi možno viac
ublížila ako pomohla. História už neraz dokázala, že informačné vákuum
a absencia hodnoverných faktov vždy zákonite vytvára priestor pre
špekulácie. Cirkvi nikdy neprinieslo skutočný osoh utajovanie skutočností,
hádam s výnimkou citlivých osobných záležitostí. Považovala sr. Lucia za takúto
citlivú osobnú záležitosť víziu o zabití pápeža? Ťažko povedať. Keďže je
už po smrti, sotva sa niekedy dozvieme skutočnú príčinu prieťahov vizionárky
z Fatimy so zverejnením jej rukopisu.
Sestra Lucia však nebola jediná, kto zauzlil osud tretej časti fatimského
tajomstva. Jej rukopis ďalších
trinásť rokov uschovával v zapečatenej obálke biskup z Leirie.
V záujme lepšej ochrany však uvedená obálka skončila 4. apríla1957 v tajnom
archíve Posvätného ofícia, pričom autorka rukopisu bola o tomto postupe informovaná
biskupom z Leirie. Odtiaľto sa obálka 17. augusta 1959 dostala do rúk
pápeža Jána XXIII. Doručil mu ju so súhlasom kardinála Alfreda Ottavianiho otec
Pierre Paul Philippe OP, komisár Posvätného ofícia.
Pápež Ján XXIII. bol však ďalším v poradí
osôb, ktoré osud tretej časti fatimského tajomstva zbytočne zauzlili. Rozhodol
sa totiž obálku vôbec neotvárať a vrátil ju v zapečatenom stave
Posvätnému ofíciu. Prvým, kto čítal rukopis sr. Lucie, sa takto stal až jeho
nástupca Pavol VI., ktorý síce obálku dňa 27. marca 1965 otvoril a rukopis
prečítal spolu so zástupcom štátneho sekretariátu Mons. Angelom Dell´Acqua,
z nepochopiteľných dôvodov sa však rozhodol text nepublikovať a vrátiť
ho do Vatikánskeho tajného archívu.
A tak prvým pápežom, ktorý sa rozhodol prelomiť mlčanie, bol až
pápež Ján Pavol II., ktorýsi vyžiadal
obálku s treťou časťou tajomstva po atentáte, spáchanom naňho 13. mája 1981.
Dňa 18. júla 1981 prefekt Kongregácie pre
náuku viery, kardinál Franjo Šeper, odovzdal členovi štátneho sekretariátu
arcibiskupovi Eduardovi Martinezovi Somalovi dve obálky. Jedna bola biela
a obsahovala originálny pôvodný rukopis sestry Lucie v portugalčine, v druhej,
oranžovej, bol jeho preklad do taliančiny. Pápež sa oboznámil s obsahom
tretej časti tajomstva a 11. augusta 1981 Mons. Martinez vrátil obe obálky do
archívu Posvätného ofícia.
Energický pápež Ján Pavol II. sa hneď rozhodol
pre zasvätenie sveta Nepoškvrnenému Srdcu Panny Márie a zostavil aj modlitbu na
obrad, definovaný ako „akt odovzdania“, ktorý bol naplánovaný na slávnosť Turíc
7. júna 1981 v Bazilike Santa Maria Maggiore.
Pápež sa pôvodne plánoval osobne zúčastniť
tohto aktu, okolnosti mu to však znemožnili. Preto bolo jeho posolstvo
vysielané v rozhlase. Text, vzťahujúci sa na akt, má v slovenskom
preklade nasledovné znenie:
„Matka všetkých ľudí a národov, ty poznáš všetky ľudské utrpenia a
nádeje, ty materinsky preciťuješ všetky boje medzi dobrom a zlom, medzi svetlom
a temnotou, ktoré trápia svet. Prijmi naše volanie, ktorým sa v Duchu Svätom
obraciame priamo na tvoje Srdce, a objím láskou Matky a Služobnice Pána
všetkých, čo toto objatie najviac očakávajú, a spolu s nimi tých, ktorých
prejav odovzdania zvlášť očakávaš. Prijmi pod svoju materinskú ochranu celú
ľudskú rodinu, ktorú s láskou zverujeme tebe, Matka. Nech sa pre všetkých
priblíži čas mieru, slobody, čas pravdy, spravodlivosti a nádeje.“ (3)
O rok neskôr,13. mája 1982, pápež tento akt
zopakoval počas ďakovnej púte do Fatimy. Keďže však chcel čo vernejšie splniť
žiadosť Panny Márie o zasvätenie, pápež dňa 25. marca 1984 na Námestí sv.
Petra v duchovnom spojení s biskupmi celého sveta zasvätil Máriinmu
Nepoškvrnenému Srdcu ľudí a národy celého sveta, pričom kládol dôraz na
národy, ktoré si Panna Mária obzvlášť želala zasvätiť. Pápež pritom myslel predovšetkým
na národy Ruska, aj keď túto najväčšiu krajinu sveta explicitne nemenoval.
Konkrétne znenie tohto zasvätenia tak, ako ho
predniesol pápež Ján Pavol II., je v slovenskom preklade nasledovné:
„A tak, Matka ľudí a národov, ty, ktorá poznáš všetky ich bolesti
a nádeje, ty, ktorá matersky cítiš všetky boje medzi dobrom a zlom,
medzi svetlom a temnotou, ktoré sužujú súčasný svet, prijmi náš hlas,
ktorým sa pohnutí Duchom Svätým obraciame priamo na tvoje Srdce: objím
s láskou Matky a Služobnice Pána tento náš ľudský svet, ktorý ti
zverujeme a zasväcujeme, plní nepokoja nad pozemským a večným osudom
ľudí a národov. OSOBITNE TI ZVERUJEME A ZASVÄCUJEME TÝCH ĽUDÍ
A TIE NÁRODY, KTORÉ TOTO ZVERENIE A TOTO ZASVÄTENIE ZVLÁŠŤ POTREBUJÚ.
,Pod tvoju ochranu sa utiekame, Svätá Božia Rodička! Neodmietni prosby nás, čo
sme v skúškach!´
Hľa stojíme pred tebou, Matka Krista, pred tvojím Nepoškvrneným Srdcom,
a túžime sa spolu s celou Cirkvou zjednotiť v zasvätení, ktoré
z lásky k nám učinil tvoj Syn voči svoju Otcovi. ,Pre nich sa ja sám
posväcujem...`, povedal, ,aby boli aj oni posvätení v pravde...` (Jn 17,
19). Chceme sa v tomto zasvätení sveta a ľudí zjednotiť s naším
Vykupiteľom – v zasvätení, ktoré v jeho božskom Srdci má moc
dosiahnuť odpustenie a priniesť nápravu.
Sila tohto zasvätenia trvá po všetky veky a objíma všetkých ľudí
a národy, prekonáva každé zlo, ktoré je duch temnôt schopný prebudiť
v ľudskom srdci a v ľudských dejinách a ktoré v našich
časoch skutočne prebudil.
Ach, ako hlboko cítime potrebu zasvätenia ľudstva a sveta: pre náš
súčasný svet, v jednote so samým Kristom! Na Kristovom vykupiteľskom diele
má mať svet účasť prostredníctvom Cirkvi. Vyjadruje to aj tento Rok vykúpenia:
mimoriadne jubileum Cirkvi. Buď zvelebená v tomto Svätom roku nad všetky
stvorenia ty, Služobnica Pánova, ktorá si na svete najplnším spôsobom poslúchla
Božie volanie! Buď pozdravená ty, ktorá si plne zjednotená s vykupiteľským
zasvätením tvojho Syna!
Matka Cirkvi! Osvecuj Boží ľud na cestách viery, nádeje a lásky!
OSVECUJ ZVLÁŠTNYM SPÔSOBOM NÁRODY, KTORÝCH ZASVÄTENIE A ODOVZDANIE SA TEBE
OČAKÁVAŠ OD NÁS. Pomôž nám žiť v pravde zasvätenia celej ľudskej rodiny
a súčasného sveta Kristovi. Zverujeme ti aj samotné zasvätenie sveta, vkladajúc
ho do tvojho materinského Srdca. Ó, Nepoškvrnené Srdce! Pomôž nám víťaziť nad
hrozbami zla, ktoré sa tak ľahko zakoreňuje v srdciach ľudí, vo svojich
nesmiernych dôsledkoch hrozí súčasnému životu, a zdá sa, že uzatvára východisko
do budúcnosti! Od hladu a vojny, osloboď nás! Od nukleárnej vojny, od
nevypočítateľného sebazničenia, od každého druhu vojny, osloboď nás! Od
hriechov proti ľudskému životu od jeho počiatku, osloboď nás! Od nenávisti
a od ponižovania dôstojnosti Božích detí, osloboď nás! Od každého druhu
nespravodlivosti v spoločenskom, národnom a medzinárodnom živote, osloboď
nás! Od ľahkosti, s ktorou prekračujeme Božie prikázania, osloboď nás! Od
snáh zatieniť v srdciach ľudí samotnú Božiu pravdu, osloboď nás! Od straty
svedomia, citlivého na dobro a zlo, osloboď nás! Od hriechov proti Duchu
Svätému, osloboď nás! Prijmi, Matka Kristova, toto volanie plné utrpenia všetkých
ľudí! Plné utrpenia celých spoločností! Pomôž nám v sile Ducha Svätého
víťaziť nad každým hriechom: nad hriechom človeka, nad hriechom sveta, nad
hriechom v každom jeho prejave. Nech sa ešte raz v dejinách sveta
prejaví nekonečná spasiteľná moc vykúpenia: moc milosrdnej Lásky. Nech ona
zastaví zlo! Premení svedomia! Nech sa v tvojom Nepoškvrnenom Srdci zjaví
pre všetkých svetlo Nádeje!“ (4)
(Veľkými písmenami autor článku vyznačil
pasáže, ktoré síce nie explicitne, ale významovo predsa poukazujú na zasvätenie
národov Ruska.)
Samotná sestra Lucia vo svojom liste dňa 8. novembra 1989
potvrdila, že toto zasvätenie bolo vykonané tak, ako si to želala Panna Mária. Doslova napísala: „Sim, está feita tal como Nossa Senhora a pediu,
desde o dia 25 de Março de 1984.” (5)
V preklade táto veta
znie: „Áno, bolo uskutočnené tak, ako si ho priala Matka
Božia, dňa 25. marca 1984.“
Odkaz na tento list a presná citácia
uvedenej vety sestry Lucie je na internetovej stránke Svätého stolca,
v materiáloch Kongregácie pre náuku viery. (6)
Práve pápež Ján Pavol II., ktorý zasvätil
národy sveta vrátane národov Ruska Nepoškvrnenému Srdcu Panny Márie, napokon
pristúpil aj k zverejneniu tretej časti fatimského tajomstva. Stalo
sa tak v roku 2000 na prelome dvoch storočí, ale aj dvoch tisícročí. Pápež
však nechcel konať sám, ale spolupracoval s osobou najpovolanejšou,
sestrou Luciou. Najprv napísal sr. Lucii do kláštora v Coimbre list,
v ktorom jej oznámil, že dňa 13. mája 2000 má v pláne beatifikovať vo
Fatime Františka a Hyacintu a dúfa, že sa bude môcť s ňou
nakrátko stretnúť. Pri tejto príležitosti však nebude čas na dlhší rozhovor,
preto poveruje Mons. Tarcisia Bertoneho, sekretára Kongregácie pre náuku viery,
aby s ňou prerokoval záležitosti týkajúce sa interpretácie tretej časti
fatimského tajomstva.
Dňa 27. apríla 2000 sr. Luciu navštívil na
Karmeli svätej Terézie v Coimbre Mons. Tarcisio Bertone. Pri tomto
stretnutí bol prítomný aj biskup Leirie-Fatimy Mons. Serafim de Sousa Ferreira
e Silva. Priebeh stretnutia je zdokumentovaný v materiáloch Kongregácie pre
náuku viery, prístupných na internetovej stránke Svätého stolca, a opisujú
ho aj iné zdroje. Sr. Lucia bola podľa tohto materiálu pozitívne naladená a mala
radosť predovšetkým z pripravovaného blahorečenia Františka
a Hyacinty, ktoré mal vo Fatime vykonať pápež Ján Pavol II. Pozorne si
vypočula text vlastnoručného listu pápeža, ktorý jej prečítal biskup diecézy
Leiria-Fatima. Potom ho s úctou prevzala do vlastných rúk, aby si ho
osobne prečítala. Cítila sa byť poctená týmto osobným listom pápeža. Vzápätí
vyjadrila ochotu úprimne odpovedať na všetky otázky. Potom jej Mons. Bertone podal
obálku, v ktorej bola vložená druhá obálka s textom tretej časti
fatimského tajomstva. Keď sa obálka s tajomstvom ocitla v rukách sr.
Lucie, tá bez zaváhania povedala: „É a minha carta“ (to je môj list), a
pri čítaní listu vyhlásila: „É a minha letra“ (to je moje písmo). (7)
Potom sr. Lucia odsúhlasila originálny text
v jej materinskom jazyku tak, ako jej bol prečítaný a interpretovaný
za pomoci biskupa z Leirie-Fatimy. Fotokópia tohto rukopisu je – podobne ako
fotokópie rukopisov prvých dvoch častí fatimského tajomstva – súčasťou
dokumentácie Kongregácie pre náuku viery, prístupnej na internetovej stránke
Svätého stolca. (8)
Originálny text v portugalčine je
nasledovný:
„J. M. J.
A terceira parte do segredo revelado a 13 de Julho de 1917 na Cova da Iria-Fátima.
Escrevo em acto de obedięncia a Vós Deus meu, que mo mandais por meio de
sua Ex.cia Rev.ma o Senhor Bispo de Leiria e da Vossa e minha Santíssima
Măe.
Depois das duas partes que já expus, vimos ao lado esquerdo de Nossa
Senhora um pouco mais alto um Anjo com uma espada de fôgo em a măo esquerda; ao
centilar, despedia chamas que parecia iam encendiar o mundo; mas apagavam-se
com o contacto do brilho que da măo direita expedia Nossa Senhora ao seu
encontro: O Anjo apontando com a măo direita para a terra, com voz forte
disse: Penitęncia, Penitęncia, Penitęncia!
E vimos n'uma luz emensa que é Deus: “algo semelhante a como se vęem as pessoas
n'um espelho quando lhe passam por diante” um Bispo vestido de Branco “tivemos
o pressentimento de que era o Santo Padre”. Varios outros Bispos, Sacerdotes,
religiosos e religiosas subir uma escabrosa montanha, no cimo da qual estava
uma grande Cruz de troncos toscos como se fôra de sobreiro com a casca; o Santo
Padre, antes de chegar aí, atravessou uma grande cidade meia em ruínas, e meio
trémulo com andar vacilante, acabrunhado de dôr e pena, ia orando pelas almas
dos cadáveres que encontrava pelo caminho; chegado ao cimo do monte, prostrado
de juelhos aos pés da grande Cruz foi morto por um grupo de soldados que lhe
dispararam varios tiros e setas, e assim mesmo foram morrendo uns trás outros
os Bispos Sacerdotes, religiosos e religiosas e varias pessoas seculares,
cavalheiros e senhoras de varias classes e posiçőes. Sob os dois braços da Cruz
estavam dois Anjos cada um com um regador de cristal em a măo, n'ęles recolhiam
o sangue dos Martires e com ęle regavam as almas que se aproximavam de
Deus.
Tuy-3-1-1944“ (9)
Jeho slovenský preklad znie:
„J. M. J.
Tretia časť tajomstva odhaleného 13. júla 1917 v Cova da Iria, Fatima.
Píšem v poslušnosti voči tebe, môj Bože, ktorý mi to prikazuješ
prostredníctvom najdôstojnejšieho pána biskupa z Leirie a tvojej i mojej
Najsvätejšej Matky.
Po dvoch častiach, ktoré som už predložila, videli sme po ľavej strane
Našej Panej trochu vyššie anjela s ohnivým mečom v ľavej ruke. Šľahal z
neho iskriaci plameň, ktorý, ako sa zdá, mal zapáliť celý svet. Iskry však
zhasínali pri dotyku s jasom Našej Panej, ktorý vychádzal z jej pravej ruky
smerom k nemu. Anjel ukazujúc pravou rukou na zem silným hlasom povedal:
Pokánie, pokánie, pokánie!
A v nesmiernom svetle, ktorým je Boh, sme videli: ,niečo podobné tomu,
ako sa vidia osoby v zrkadle, keď pred ním prechádzajú´, biskupa oblečeného do
bieleho, ,mali sme predtuchu, že je to Svätý Otec´. Ďalší rôzni biskupi, kňazi,
rehoľníci a rehoľníčky vystupovali na strmý vrch, na vrchole ktorého bol veľký
kríž z neotesaných kmeňov, akoby boli z kôry korkového stromu. Svätý Otec,
skôr než tam prišiel, prešiel cez veľké mesto spolovice zrúcané a neistým krokom,
strápený bolesťou a utrpením, modlil sa za duše mŕtvych, s ktorými sa stretal
na svojej ceste. Keď prišiel na vrchol hory, kľačiac pod veľkým krížom, bol
zabitý skupinou vojakov, ktorí naňho strieľali z rôznych zbraní a šípmi, a takým
istým spôsobom zomierali jedni po druhých biskupi, kňazi, rehoľníci a
rehoľníčky a rôzne svetské osoby, muži a ženy rôznych tried a rôzneho
postavenia. Pod ramenami kríža boli dvaja anjeli. Každý z nich mal v ruke
krištáľovú nádobu a do nej zbierali krv mučeníkov a ňou polievali duše, ktoré
sa približovali k Bohu.
Tuy, 3. januára 1944” (10)
Sestra Lucia sa v prítomnosti Mons.
Bertoneho a biskupa Leirie-Fatimy stotožnila s výkladom, že podstatou
tretieho tajomstva je prorocké videnie, týkajúce sa predovšetkým boja
ateistického komunizmu proti Cirkvi a kresťanom a popisujúce nesmierne
muky ľudí, prenasledovaných za vieru v 20. storočí. Potom dostala otázku: „A
personagem principal da visăo é o Papa?“ (Je hlavnou osobou videnia pápež?)
Vtedy sr. Lucia odvetila: „Coitadinho do Santo Padre. Tenho muita pena dos pecadores!“
(Úbohý Svätý Otec, je mi veľmi ľúto hriešnikov!)
Potom pokračovala: „Năo sabíamos o nome do
Papa; Nossa Senhora năo nos disse o nome do Papa. Năo sabíamos se era Bento XV,
Pio XII, Paulo VI ou Joăo Paulo II, mas que era o Papa que sofria e isso fazia-nos
sofrer a nós também.“ (Nepoznali sme meno pápeža; Naša Pani nám
nepovedala meno pápeža, nevedeli sme, či to je Benedikt XV., alebo Pius XII.,
Pavol VI. alebo Ján Pavol II., bol to však pápež, ktorý trpel, a to spôsobovalo
utrpenie aj nám.) (11)
Potom sa hovorilo o doposiaľ
nezverejnenom rukopise diela „Os apelos da Mensagen de Fatima“ sr.
Lucie, ktorý bol reakciou na početné listy mariánskych pútnikov
a ctiteľov. Na otázku, či by ju potešilo zverejnenie tohto rukopisu, sr.
Lucia odpovedala: „Se o Santo Padre estiver de acordo, eu fico contente;
caso contrário, obedeço ŕquilo que decidir o Santo Padre“ (Ak Svätý Otec
súhlasí, budem spokojná, inak poslúchnem, ako rozhodne Svätý Otec.)
Sestra Lucia vyjadrila želanie dať rukopis na schválenie cirkevnej
autorite a tak ho vydať. Pri
objasňovaní časti textu, týkajúcej sa smrteľne raneného biskupa v bielom,
teda pápeža, sr. Lucia súhlasila s tvrdením pápeža: „Foi uma măo
materna que guiou a trajectória da bala e o Santo Padre agonizante deteve-se no
limiar da morte.“ (Bola to materská ruka, ktorá viedla smer guľky a
smrteľne zranený pápež ostal stáť na prahu smrti.) (12)
Na konci rozhovoru bola sr. Lucia obdarená
ružencom, ktorý jej venoval pápež, a ona sama darovala zopár ružencov,
ktoré vlastnoručne vyrobila. Potom dostala požehnanie, udelené v mene
pápeža, a tým sa stretnutie skončilo.
Od tejto chvíle nič nebránilo zverejneniu
poslednej časti fatimského tajomstva. Dňa 13. mája 2000, na záver slávnostnej
svätej omše, pri ktorej pápež beatifikoval fatimské deti Františka
a Hyacintu, oznámil kardinál Angelo Sodano pápežovo rozhodnutie zverejniť
tretiu časť fatimského tajomstva. 26. júna 2000 predstavila tlačová kancelária
Svätého stolca dokument Posolstvo Fatimy, ktorého súčasťou bol aj rozsiahly
teologický komentár, ktorý pripravil vtedajší prefekt Kongregácie pre náuku
viery kardinál Joseph Ratzinger.
V tom čase však už kolovalo
v oficiálnych aj neoficiálnych kruhoch Katolíckej cirkvi i mimo nej
množstvo rozličných konšpiračných teórií. Aj to bol jeden z dôvodov, pre
ktoré pápež Ján Pavol II. zverejnil tretiu časť fatimského tajomstva. Ako
uviedol v tomto období pre Katolícke noviny kardinál A. Sodano: „Svätého
Otca k tomu viedli hlavne dva dôvody. Po prvé, predpovede obsiahnuté v tajomstvách
sa týkali dvadsiateho storočia a to sa už končí, je preto vhodné zverejniť ich,
aby o tom vedeli aj veriaci. Druhým dôvodom boli mnohé mýty a skreslené
interpretácie, rôzne falošné texty fatimského tajomstva, ktoré vnášali medzi
veriacich škodlivý zmätok. Mnohí šírili, že hovorí o konci sveta. Boli dokonca
takí, čo tvrdili, že najväčšou skazou pre Cirkev bol II. vatikánsky koncil, a
že Panna Mária už vo Fatime pred ním varovala pápežov. Svätý Otec chcel spraviť
koniec všetkým týmto falošným vysvetleniam a zameral našu pozornosť na to
podstatné: výzvu na pokánie a obrátenie.“ (13)
Ani zverejnenie tretej časti neprinieslo do
Cirkvi potrebný pokoj. Mnohí boli sklamaní a tak ďalej živili konšpiračné
teórie.
V snahe uviesť veci na pravú mieru Svätý
stolec rozhodol znovu vyslať za sr. Luciou Mons. Tarcisia Bertoneho
s prosbou o jasnú odpoveď na otázky, znepokojujúce masy veriacich
katolíkov. Rozhovor sa uskutočnil 17. novembra 2001 popoludní a trval vyše
dvoch hodín. Rozhovor prebehol so súhlasom kardinála Josefa Ratzingera
a dvoch biskupov. Jeden bol z diecézy Leiria-Fatima, druhý
z diecézy Coimbra. Pri rozhovore boli prítomní: o. Luis Kondor SVD,
vicepostulátor v beatifikačnom procese Františka a Hyacinty,
a priorka karmelitánskeho Kláštora sv. Terézie v Coimbre.
Na ilustráciu aspoň niekoľko odpovedí sr. Lucie
na otázky Tarcisia Bertoneho:
– Je pravda, že pri rozhovore s o. Luigim
Bianchim a o. José dos Santosom Yalinhom ste vyjadrili pochybnosti
o správnosti interpretácie tretej časti tajomstva?
To nie je pravda. Úplne potvrdzujem interpretáciu uvedenú
v Jubilejnom roku.
– Aký je váš názor na tvrdenie
o. Grunera, ktorý viedol akciu zbierania podpisov, aby pápež konečne
vykonal zasvätenie Ruska Nepoškvrnenému Srdcu Panny Márie, ktoré sa vraj nikdy
neuskutočnilo?
Karmelitánske spoločenstvo nikdy neprijalo formuláre slúžiace na
zbieranie týchto podpisov. Už som hovorila, že zasvätenie, po ktorom túžila
Panna Mária, bolo vykonané v roku 1984 a v nebi ho prijali.
– Je pravda, sestra Lucia, že ste veľmi
znepokojená poslednými udalosťami (útokmi 11. 9. 2001) a nespíte, ale sa
modlíte vo dne v noci?
To nie je pravda. Ako by som sa mohla modliť počas dňa, keby som
v noci neodpočívala? Koľko slov mi ľudia vkladajú do úst, koľko vecí mi
pripisujú! Nech čítajú moju knižku, tam sú rady a výzvy, ktoré vyjadrujú
túžby Panny Márie. Modlitba a pokánie s veľkou vierou v Božiu
moc prinášajú spásu sveta. (14)
Ani tento a ani nasledujúce kroky
Apoštolského stolca však nezabránili bujneniu rozličných konšpirácií týkajúcich
sa tejto kauzy. Žiaľ, história sa tragicky opakuje. V ľuďoch je priam
bytostne zakotvená túžba po senzačných odhaleniach. Často aj tam, kde nijaké
nie sú. To ale nie je nič nového pod slnkom. V prípade tretej časti fatimského
tajomstva k tomu prispel aj fakt, že toto bolo zverejnené až 83 rokov po
samotnom zjavení v roku 1917. Ponaučenie, ktoré z toho plynie pre
Katolícku cirkev: Akékoľvek polovičaté informovanie verejnosti je
v konečnom dôsledku na škodu veci. Informačné vákuum a absencia
hodnoverných faktov zákonite zvádza k špekuláciám a konšpiračným teóriám. Preto
by mala byť Katolícka cirkev otvorenejšia voči svetu a mala by ochotnejšie
umožňovať odbornej verejnosti prístup do zákulisia Apoštolského stolca.
Poznámky:
(1) Congregaçăo para a Doutrina da
Fé. A Mensagem de Fátima.
(2) Spomienky sestry Lucie. 2.
doplnené slovenské vydanie, s. 210.
(3) Citované podľa: Spomienky sestry
Lucie. 2. doplnené slovenské vydanie, s. 191.
(4) Spomienky sestry Lucie. 2.
doplnené slovenské vydanie, s. 192–194.
(5) Cumpriu-se a Consagração pedida por Nossa
Senhora em Fátima e em Tuy?
(6) Porov. Congregaçăo para a
Doutrina da Fé. A Mensagem de Fátima.
(7) Congregaçăo para a Doutrina da
Fé. A Mensagem de Fátima; Spomienky sestry Lucie. 2.
doplnené slovenské vydanie, s. 209.
(8) Porov. Congregaçăo para a
Doutrina da Fé. A Mensagem de Fátima.
(9) Congregaçăo para a Doutrina da
Fé. A Mensagem de Fátima.
(10) Spomienky sestry Lucie. 2. doplnené slovenské vydanie, s. 205.
(11) Congregaçăo para a
Doutrina da Fé. A Mensagem
de Fátima; Spomienky sestry Lucie. 2. doplnené slovenské vydanie, s.
209–210.
(12) Congregaçăo para a
Doutrina da Fé. A Mensagem
de Fátima; Spomienky sestry Lucie. 2. doplnené slovenské vydanie, s.
210.
(13) Citované podľa: Havran, J. Fatima
a Rusko. In: Impulz.
(14) Citované podľa: Rozhovor so
sestrou Luciou, ktorý viedol Tarcisio Bertone, sekretár Kongregácie pre náuku
viery. In: Listy z Karmelu 1/2017, s. 10.
Použitá literatúra:
1. Congregaçăo para a Doutrina da Fé. A Mensagem de Fátima. Dostupné
na internete: vatican.va.
2. Cumpriu-se a Consagração pedida por Nossa
Senhora em Fátima e em Tuy?
In:
Consagração da Rússia ao Imaculado Coração de Maria. Dostupné na internete: amen-etm.org.
3. Havran, J. Fatima
a Rusko. In: Impulz. 2011, roč. 7, č. 1. Dostupné na internete: impulzrevue.sk.
4. Rozhovor so sestrou Luciou, ktorý viedol
Tarcisio Bertone, sekretár Kongregácie pre náuku viery. In: Listy z Karmelu 1/2017.
5. Spomienky sestry Lucie. 2. doplnené slovenské vydanie, 20. február
2009. ISBN: 978-972-8524-79-1. Dostupné na internete: maria.sk.
Viem, že otázka fatimských zjavení viacerých zaujíma. Tento obsažný článok vnímam ako pomôcku tým, ktorí – stojac zoči-voči rôznym konšpiračným teóriám – hľadajú fakty a svedectvá dôveryhodných ľudí.
OdpovedaťOdstrániťKdyž zasvěcení Ruska proběhlo tak jak si přála Panna Maria, jak je možné, že se omyly Ruska jako potraty, gender ideologie a homosexualismus rozšířily do celého světa a stále šíří dále a nabírají na intenzitě?
OdpovedaťOdstrániťNehnevajte sa, ale nazvať potraty, gender ideológiu či homosexualizmus omylmi Ruska je úplne pomýlené. Keď už, hovorme o produktoch boľševizmu – a hovorme aj o tom, že boľševizmus bol Rusku vnútený. Ako napísal Solženicyn, táto zvrátená ideológia bola Rusom vnútená po krvavej občianskej vojne, v ktorej bola „zlomená duša národa“.
OdstrániťPS 1:
OdstrániťAlexander Solženicyn, ktorého hlas si isto zasluhuje rešpekt, zdôrazňoval (napríklad v knihe Súostrovie Gulag), že Rusko sa na nijaký socializmus nehodilo, do boľševického područia sa dostalo vplyvom nepriaznivých okolností, násilím, zlomením duše národa. Komunisti ani po krvavom víťazstve v občianskej vojne neprestali s prenasledovaním skutočných či domnelých odporcov nového zriadenia. Lenin už v januári 1918 vyhlásil, že je nutné „očistenie ruskej krajiny od všetkého škodlivého hmyzu“. Ruské obyvateľstvo bolo rôznorodé, za „hmyz“ boli pokladaní mnohí – azda väčšina národa.
PS 2:
Nemám pocit, že tie zvrátenosti k nám prichádzajú z Ruska. Nie, neprichádzajú z východu, prichádzajú zo západu.
Pojem "omyly" nebo "bludy" Ruska jsem si nevymyslel, je přece součástí fatimského zjevení - varování pokud nebude zasvěcení Ruska provedeno. A víme, že Panna těmi omyly myslí komunismus nebo marxismus. Ten sice se Sovětským svazem padl, ale neomarxismus, který stejné myšlenky neprosazuje silou ale postupnou manipulací veřejnosti se mezitím rozšířil po celém světě a je to mnohem horší.
OdstrániťJeště jsem chtěl připomenout, že Rusko pod vlivem komunismu bylo první na světě, které povolilo potraty bez omezení.
OdstrániťÁno, je to tak. V Rusku boli povolené potraty najskôr. Len by som zdôraznil to "pod vplyvom komunizmu".
Odstrániť