|
Karol Dučák |
V poslednom čase sme s manželkou
rozcestovaní po Slovensku a tešíme sa z našej krásnej, Bohu milej
domoviny. V sobotu 29. júla sme navštívili Mariánske pútnické miesto na hore Živčáková neďaleko Turzovky a zašli sme sa pomodliť do malej, ale
veľmi peknej Kaplnky Panny Márie Kráľovnej Pokoja.
Ešte predtým sme však boli na svätej omši
v neďalekom Chráme Panny Márie Matky Cirkvi. Tento kostol bol dokončený
v roku 2015 a je svedectvom živej viery katolíkov slovenskej krajiny.
Staval sa od roku 2008 a jeho výstavba stála takmer tri milióny eur. Do
oltára boli vložené pozostatky svätých: Andreja-Svorada a Beňadika, Jána Pavla
II., Márie Goretti, ako aj blahoslavenej sestry Zdenky. Kostol bol slávnostne
konsekrovaný 4. októbra 2015 a odvtedy ho navštevujú prúdy veriacich
nielen zo Slovenska, ale aj zo susednej Moravy, Poľska a mnohých iných
krajín.
Aj my sme boli na svätej omši moravských
pútnikov, ktorí tu prišli dvoma autobusmi a tiež osobnými autami. Práve na
tomto mieste som sa konečne osobne zoznámil s pánom Romanom Tomekom z FATYMu
(pozri: fatym.com), s ktorým som sa predtým poznal len z písomného
styku. Naplnený bohatými duchovnými zážitkami sme sa s manželkou vrátili
do Rajeckých Teplíc, kde sme momentálne na kúpeľnom pobyte.
V nedeľu 30. júla sme boli o 9:30 na
svätej omši v Rajeckých Tepliciach. Kostol Božského Srdca Ježišovho bol
plný veriacich, svätú omšu slávil kňaz a asistovalo mu trinásť
miništrantov, z toho jeden bohoslovec. Parkovisko pri kostole aj okolité
parkovacie plochy boli beznádejne plné, musel som zaparkovať v uličke asi
150 metrov od kostola.
Aj tento kostol je relatívne nový. Bol
dokončený a slávnostne konsekrovaný v roku 2001, pretože pôvodný
kostolík Nanebovzatia Panny Márie už svojou kapacitou nezodpovedal nárastu
počtu veriacich v kúpeľnom meste Rajecké Teplice.
Zaiste by bolo nesprávne idealizovať situáciu
Katolíckej cirkvi na Slovensku, ale keď čítame hrôzostrašné svedectvá
o búraní katolíckych kostolov vo Francúzsku, nevdojak musíme byť vďační
Bohu za to, čo na Slovensku máme. Je to krutý paradox doby. Kým vo Francúzsku
búrajú katolícke chrámy, u nás pribúdajú nové kostoly.
|
K. Dučák (vľavo) a R. Tomek s manželkami v Chráme Panny Márie Matky Cirkvi na Zivčákovej |
Tradovalo sa, že Francúzsko je prvorodenou
dcérou Cirkvi. Už to, žiaľ, neplatí. Rozbor príčin by bol dlhý
a vyčerpávajúci, reálny pohľad na vec je veľmi smutný. Stáročia
sekularizačných tendencií vo francúzskej spoločnosti prinášajú neblahé ovocie.
Všetko zlé je však na niečo dobré. Je to výstraha pre „mladšie“ katolícke
národy, aby sa vyhli „francúzskej ceste“. Pre Francúzov platí do istej miery
to, čo povedal Pán Ježiš vo svojom podobenstve: „Vám sa Božie kráľovstvo vezme
a dá sa národu, ktorý bude prinášať úrodu“ (Mt 21, 43).
Sme, žiaľ, svedkami toho, že viera starých
katolíckych národov vymiera, ale nové národy prinášajú úrodu. Kým bohatý
Západ prežíva ťažkú krízu, na Východe zažíva Katolícka cirkev rozkvet. A nie sú
to len východoeurópske krajiny ako Slovensko, Poľsko, krajiny bývalej
Juhoslávie, atď., ale aj krajiny Afriky a Ázie. Dokonca aj Rusko. Ešte
v roku 1984, keď svätý Ján Pavol II. zasvätil svet, vrátane Ruska,
Nepoškvrnenému Srdcu Panny Márie, Katolícka cirkev v Rusku prakticky
neexistovala. Dnes má Katolícka cirkev v Rusku podľa oficiálnych údajov
1,5 milióna veriacich a tento počet rastie.
Katolíkov paradoxne pribúda aj
v moslimských krajinách, a to aj napriek tomu, že sú často vystavení
represáliám. Božie kráľovstvo sa teda berie neverným a odovzdáva sa
národom, ktoré prinášajú úrodu. Niekde stonásobnú, inde šesťdesiatnásobnú, inde
tridsaťnásobnú. Môžeme k nim bez falošnej skromnosti pripočítať aj
slovenský národ, aj keď na našom katolíckom Slovensku je zaiste nemálo
problémov. Našu krajinu, zasvätenú Božskému Srdcu Ježišovmu a Nepoškvrnenému
Srdcu Panny Márie, však brány pekelné nepremôžu.
Osobne chcem aj touto formou vyjadriť hrdosť
na slovenskú Katolícku cirkev a na našich biskupov, ktorí v tomto
roku obnovili zasvätenie Slovenska Božskému Srdcu Ježišovmu a Nepoškvrnenému
Srdcu Panny Márie po sedemdesiatich rokoch. S nesmiernou radosťou
v srdci môžem verejne prehlásiť, že som hrdý na slovenských biskupov,
kňazov, rehoľníkov a rehoľníčky, ktorí robia našej krajine
i Katolíckej cirkvi dobré meno vo svete.
Spomínaná nedeľná svätá omša v Rajeckých Tepliciach
bola nádherná. Zvlášť mi v pamäti utkvela jedna hodnotná myšlienka z
prvého čítania: „Vieme, že tým, čo milujú Boha, všetko slúži na dobré“ (Rim 8,
28).
Často s bolesťou v srdci registrujem
nenávistné útoky proti riadnej forme rímskej liturgie. Boh nás však na konci
sveta nebude súdiť podľa toho, či sme chodievali na tradičnú latinskú omšu
alebo na omšu Pavla VI., ale podľa toho, ako sme ho milovali. Tomu, kto
nemiluje Boha a nezachováva jeho prikázania, nijako nepomôže účasť na
tradičnej omši, ani na omši Pavla VI. A naopak tomu, kto miluje Boha
a zachováva jeho prikázania, slúži na dobré účasť tak na tradičnej
latinskej omši, ako aj na omši Pavla VI.
Pre mňa osobne má síce jednoznačnú prioritu Missa
Nova (omša nová), ale v žiadnom prípade nevylučujem, že pre niekoho
môže mať naopak väčší osoh účasť na tradičnej latinskej omši. Veľkú hodnotu
tejto tradičnej liturgie som nikdy nespochybňoval, aj keď som jej vytýkal
a vytýkam isté formálne nedostatky. Missa Nova zaiste tiež nie je
dokonalá a ja sám vo svojich článkoch poukazujem na naliehavú potrebu
obnovy misála Pavla VI., lenže stále je to forma ordinaria (riadna
forma) rímskej liturgie.
Ako hovorí apoštol Pavol, „tým, čo milujú
Boha, všetko slúži na dobré“ (Rim 8, 28). Aj Missa Nova!
Alfou a omegou nie je vonkajší prejav,
ale to, čo človek nosí v srdci. Kto nemiluje Boha, pre toho nemá cenu
žiadna svätá omša. Svet naliehavo potrebuje obrodu, ale cestou k nej
nemôže byť vojna medzi rôznymi frakciami katolíkov! Apoštol Ján hovorí: „Ak
niekto povie: ,Milujem Boha,´ a nenávidí svojho brata, je luhár. Veď kto
nemiluje brata, ktorého vidí, nemôže milovať Boha, ktorého nevidí. A toto
prikázanie máme od neho: aby ten, kto miluje Boha, miloval aj svojho brata“
(1Jn 4, 20–21).
Ako teda môže niekto povedať, že miluje Boha,
ak nenávidí tých, ktorí nechodia na tú istú svätú omšu ako on?!
Karol Dučák
::
Súvisiace články:
::
Vážený čitateľ,
ak vás zaujíma, čo pripravujeme, ak chcete získať publikácie z našej
edície,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
podrobnejšie informácie.
Je potešiteľné a povzbudzujúce vidieť bohatý náboženský život v obci – farnosti. A takých miest je na Slovensku nemálo. Ale sú aj farnosti či celé oblasti, kde je to horšie, kde niet miništrantov, niet organistu, o kostol sa nemá kto, resp. za čo starať, návštevnosť bohoslužieb je nízka...
OdpovedaťOdstrániťNevieme, aká bude budúcnosť, či aj Slovensko čaká osud Západu, alebo či bude tým kvasom, ktorý prekvasí Európu. Všetko je možné. Zázraky sa dejú.
Ale ak sa zázrak neudeje, asi padneme tak, ako padlo v článku spomínané Francúzsko.
Treba hádam povedať i to, že aj vo Francúzsku žijú opravdiví kresťania. A mnohí sa držia statočne, usilujú sa napríklad o stiahnutie pornografických filmov z kín... Ako som sa práve dnes dozvedel z tlače, katolícka organizácia Promouvoir mala v tejto oblasti úspechy, keď sa jej podarilo súdnou cestou dosiahnuť zákaz či obmedzenie premietania niektorých obzvlášť vulgárnych filmov.
OdstrániťJ.M., máte pravdu. Možno to bolo voči Francúzom príliš tvrdé. Je potrebné si uvedomiť, čo všetko si Katolícka cirkev vo Francúzsku musela vytrpieť. Veľká francúzska revolúcia, pri ktorej zvlášť vo Vendée vykynožili státisíce katolíkov, medzi nimi aj kňazov, rehoľníkov a rehoľníčky, ale aj neskorší "kultúrny" boj proti Katolíckej cirkvi od roku 1870 do 80.rokov 19. storočia, a neskoršie útoky proti Katolíckej cirkvi zo strany slobodomurárov. Toto sa nemohlo neprejaviť na sile Katolíckej cirkvi vo Francúzsku.
Odstrániť