Vlado Gregor |
Často a dlhé roky sa zamýšľam nad rôznosťou
náboženstiev a nad tým, v čom má kresťanstvo a konkrétne katolíctvo svoje
prednosti, výhody a kapacity. Problémom nielen náboženských, ale všetkých
ideológií je to, že sa fakticky už z definície snažia aspoň o relatívnu
dokonalosť oproti ostatným. Vďaka svojim nasledovníkom a vďaka ľudskej povahe
tvrdia, že im ide dokonca o absolútnu dokonalosť. Človek má totiž vždy skôr
sklon veriť, že sa niečo dá, ako to, že sa niečo nedá.
Ak sa však táto dokonalosť vyžaduje nasilu a
ak sa priveľmi uťahujú ventily, začína to vybuchovať... Tieto tendencie mali a
opakovane majú všetky náboženstvá, ideológie a vyznania. Všetky si tiež
idealizujú svoju minulosť, napriek tomu, že už starodávny Kazateľ nás
upozorňuje, aby sme nehovorili o minulých časoch, že boli lepšie, lebo nie z
múdrosti to hovoríme.
Tie tendencie poučovať a robiť sa múdrejší sú
tu a sú nevykoreniteľné. V nedávnej úvahe (Ideál a realita) som pri tvrdej kritike Body
the exhibition, teda výstavy autentických mŕtvol, spomenul aj naše
prehrešky, naivnosti a podvody v prehnanej úcte k relikviám. A to som zabudol
napísať o súdnych procesoch s vykopanými mŕtvolami, myslím tým Formóza a
Viklefa.
Snahy o dokonalosť sa teda generujú neustále,
pod populistickými, sociálnymi, demokratickými, autokratickými i teokratickými
heslami, pritom všetky ľudské cesty majú od dokonalosti ďaleko, nehovoriac o
ich praktickej realizácii. Keď chceme vychvaľovať staré časy a kritizovať
liberálnu súčasnosť, vyvedú nás z omylu knihy markíza de Sade alebo povedzme
dokumentácia veľmi dlho netrestaných výčinov grófky Báthoryovej. Obyčajný
človek znamenal v tých časoch veľmi málo.
Manipulácia, ideologizácia a nereálne ciele
vznikajú v odtrhnutosti od života. Vidím v tomto smere aj rozdiel medzi
„teoretickou mystikou“, snahou o riešenie tajomstiev, ktoré hľadači a
skúmatelia nezažili, a medzi živou mystikou Ježiša Krista. Pretože si myslím,
že také osoby ako milosrdný Samaritán, márnotratný syn alebo nepoctivý správca
boli živými a nie vymyslenými ľuďmi – a náš večne živý zakladateľ ich poznal a
hovoril s nimi z očí do očí.
Na záver by som sa teda, ako obyčajne, zastal
toho nášho ponižovaného a podceňovaného katolicizmu. Ak som spomenul potrebu
ventilov a neprikrášlený pohľad na históriu, prišli mi na myseľ naše sympatické
hody, karnevaly, oslavy menín, narodenín a iných radostných dogiem a jubileí.
Pretože o toto v skutočnosti ide a mal by to byť jasný cieľ všetkých vyznaní,
katechizmov a kódexov – o neskresľovaný pohľad na súčasný život, a teda aj
o odpúšťanie, milosrdenstvo a z toho vyplývajúce a neprestajné snahy o
väčšiu slobodu a nezničiteľnú radosť.
DEO GRATIAS! VĎAKA BOHU!
Vlado Gregor
::
::
P. S.
Možno patríte k tým, ktorých obsah tejto stránky zaujal.
Ešte viac dobrého čítania získate, keď budete odoberať náš e-mailový vestník:
podrobnejšie informácie.
Možno patríte k tým, ktorých obsah tejto stránky zaujal.
Ešte viac dobrého čítania získate, keď budete odoberať náš e-mailový vestník:
podrobnejšie informácie.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.