|
Vlado Gregor |
Keď som začínal písať (v roku 1978), nazval
som svoju prvú knižku Kódex hnutia za morálny realizmus podľa Morálneho
kódexu budovateľa komunizmu. Máme u nás v katolíckej Cirkvi mnoho morálnych
teológov – a pýtam sa ich: Ako možno presadzovať morálku bez realizmu?
Môj syn veľmi rád cestuje po moslimských
krajinách a má pocit, že ľudia tam majú reálnejší pohľad na to, čo môžu a čo
nemôžu, čo dokážu a čo nedokážu. Sú to hádam hlboké tradície, ktoré zanechala
ešte prvá vznikajúca organizovaná a vyspelá civilizácia. Myslím si, že tento
realistický a triezvy pohľad na život pohol aj spoločného otca všetkých
monoteistov Abraháma ujsť z veľkého a na tú dobu vynikajúceho mesta Ur.
V súvise s blahorečením nášho
veľkého trpiteľa dona Titusa Zemana sa uvažuje o povinných zázrakoch,
rozdeľovaní relikvií a podobne. Napadne nám pritom, že asi dôležitejšia je
pravda, ktorú tento mučeník hlásal a realizoval. Ale ľudia sú takí, že nejaká
absolútna a abstraktná pravda im nestačí, oni potrebujú veriť a dúfať. Skrátka,
vo veľkej väčšine bažia viac po senzáciách a zázrakoch ako len po akejsi
destilovanej pravde. V tom je veľký realizmus katolíckej Cirkvi, že vychádza
týmto úplne prirodzeným ľudským sklonom podľa možnosti v ústrety.
Tieto riadky píšem na Michala – konajú sa
teraz mnohé hodové slávnosti, aj v krásnom karloveskom Líščom údolí. Iste sa
tam ľudia odviažu a budú sa tam diať aj hriešne skutky, ale zároveň tam človek
uvidí aj mnoho krásneho a radostného. Aj v tom vidím živý realizmus katolíckej
Cirkvi, ktorá určite najúplnejšie nasleduje najväčšieho realistu ľudských
dejín, nášho pôvodcu a zakladateľa Ježiša Krista. On si nikdy nechcel
privlastňovať božské atribúty v zmysle všemohúcnosti, absolútnej dobroty a
dokonalosti a práve preto ich získal a preto ich reálne, živo a naveky vlastní.
Snažíme sa mu veriť a nasledovať ho v jeho sebakritickosti a nie naivnej, ale
živej dobrote, a v tom je možnosť nie síce dokonalej a bezhriešnej, ale možnej
sebarealizácie každého z nás.
Protestantstvo, islam, budhizmus a tak ďalej
sú možno jednoznačnejšie a jasnejšie formulované, ale hĺbka pohľadu na život a
jeho realitu im väčšmi chýba ako nám. Náš vzor, ktorý chceme a túžime
nasledovať a tak radi a aj za cenu toľkých obetí to robíme, je totiž asi
jedinou veľkou osobnosťou dejín, ktorá sa narodila ako bezdomovec a zomrela ako
zločinec. Aj preto nám mohla plasticky ukázať, že žiadne dobro a nijaké morálne
a dokonalé koncepty ľudského správania a presadzovania správnych ideí sa nedajú
realizovať násilím, bez tolerancie, odpustenia, milosrdenstva a reálneho
pohľadu na svet a život.
Ježiš nás teda celým svojím životom a konaním
presviedča, že on je naozaj jedinou cestou, pravdou a životom – a nemusíme sa
báť, lebo naozaj premohol nielen svoje pokušenia, ale neodvolateľne zmenil a
doslova premohol svet, naveky usmernil jeho vtedajšie i budúce dejiny. Isteže
to bolo aj za cenu trápenia a krvi, ale v určitej miere sú tieto nepríjemné „detaily“
pre nás ľudí potrebné, užitočné a oslobodzujúce. Pre všetkých, nielen pre
svätcov a hrdinov, akým bol don Titus Zeman a mnohí iní, celý ten
nespočítateľný oblak svedkov našej neustále živej viery a nádeje.
Vlado Gregor
::
::
Váš názor nás zaujíma! Môžete ho vyjadriť
formou komentára pod článkom. Ďakujeme.
Myslím, že reálnejší (reálny) pohľad na to, čo sa môže a čo nemôže, čo sa patrí a čo nepatrí, mal donedávna až náš pospolitý ľud. Ale ako sa hovorí: kde niet Boha, niet ani hriechu.
OdpovedaťOdstrániťKeď človek odhodí vieru, stratí normotvorný základ a schopnosť rozlišovať dobro a zlo. Znie to tvrdo, mnohí s tým nebudú súhlasiť, ale je to tak. Životná prax a skúsenosti generácií to potvrdzujú.