Vlado Gregor |
Tie moje vyznania viery sú dosť osobné, intenzívne
a možno aj kŕčovité. Ešte za mládeneckých čias som mal medzi desaťbojármi
prezývku Kŕč, lebo hoci som bol riadne „nadupaný“, nevedel som sa
uvoľniť, čo je v atletike veľmi dôležité.
Mám veľmi rád Bibliu a aj Cirkev. Čerpám
z týchto prameňov od začiatku svojej tvorby a iste v dobrom ovplyvnili aj
môj život. Musím ale menej dôverčivým a viac skeptickým uznať, že v Biblii sú
niektoré texty ťažko pochopiteľné a ľahko spochybniteľné. „Kladiem na
Sione rohový kameň, kameň úrazu a pohoršenia...“ Toto konštatuje prorok Izaiáš
a cituje ho aj evanjelista Lukáš a apoštoli Peter aj Pavol. Ba aj samotný Ježiš
hovorí, že blažený je, kto sa na ňom nepohorší a že neprišiel priniesť
pokoj, ale rozdelenie.
Aj inteligentní a vzdelaní ľudia sú často
ťažko chápaví a takisto im chýba výučba na vlastnej koži, vnímanie
reálnych problémov a naozajstného trápenia. To všetko zažil náš zakladateľ
Ježiš Kristus v miere vrchovatej. Preto sa nebojím povedať, aj za cenu
pohoršenia rôznych extra, super a ultra pravoverných, že rozhodujúci pre moju
stopercentnú vieru v Boha je hlavne môj vlastný život a rovnakou mierou aj
poznanie života ľudí okolo mňa. Čím sme totiž starší, tým lepšie vidíme a
intenzívnejšie vnímame, že sme tu pre druhých a vďaka druhým. Aj
evanjelista Ján nás o dôležitosti a prvotnosti životnej skúsenosti presviedča
slovami o Božom slove: „V ňom bol život a ten život bol svetlom ľudí... A
toto svetlo osvecuje každého človeka prichádzajúceho na tento svet.“
Ešte raz opakujem, že nepochybujem o
dôležitosti Svätého písma a Učiteľského úradu Cirkvi. Ale prísť k Bohu možno aj
bez špeciálnych a náročných znalostí, a keby bolo písanie také dôležité, Ježiš
by iste písal nielen do piesku. Aj zbožňovanie tej najsvätejšej a najpoučnejšej
knihy môže byť modlárstvom. Vyslovujem nádej, že v tomto sa môžeme zhodnúť
a dohodnúť aj s tými nekompromisnými moslimami. Aj my aj oni iste uznávame, že
Boh je väčší aj ako Korán, aj ako Biblia. Koniec koncov, na tomto by sa mali
prednostne a príkladne dohodnúť a zhodnúť aj pochybujúci a rozhádaní katolíci s
podobne a ešte viac rôznorodými protestantmi.
Je to paradoxné, ale Mohamed aj Luther rovnako
popierajú a neuznávajú slobodnú vôľu. Hovoria o úplnej skazenosti človeka, o
absolútnej závislosti od akejsi bližšie neurčiteľnej milosti, či dokonca od
predurčenosti, ktorá môže byť vzhľadom na tú proklamovanú ničotnosť človeka
jedine ľubovoľná a nespravodlivá. Takýmto spôsobom sa popiera nielen hodnota
človeka, ale aj veľkosť Boha! V koncepcii slobodnej vôle a osobnej
zodpovednosti človeka sa asi skôr zhodneme s ateistami, ktorí vlastné
rozhodovanie a zodpovednosť človeka v rámci možností predsa len uznávajú a
nepopierajú...
Svet smeruje k jednému ovčincu a jednému
pastierovi cez mnohé trápenia a prekážky a je to asi potrebné a nevyhnutné, ale
nepridávajme si k týmto ťažkostiam aj rôzne iné a často zbytočné, ktoré si
zapríčiňujeme my sami. Bez rozdielu vyznania. To, že máme slobodnú vôľu, nám
nepotvrdzujú natoľko naše vynikajúce prednosti, nakoľko naše veľké hriechy a
hlúpe chyby.
BOŽE, BUĎ NÁM MILOSTIVÝ A ZACHRÁŇ NÁS!
Vlado Gregor
::
Predchádzajúci článok autora:
::
Váš názor nás zaujíma! Môžete ho vyjadriť
formou komentára pod článkom. Ďakujeme.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.