O Vianociach sa hovorí, že sú to sviatky
pokoja, lásky, zomknutosti rodiny pri sviatočnom stole. Je to spomienka na narodenie
Ježiška v chudobnej maštali v Betleheme.
Aj preto premýšľam o zvykoch,
ktoré sa v poslednom čase strácajú z nášho žitia, pritom dlhé desaťročia, ba stáročia
pretrvávali ako ľudové obyčaje, zvyklosti našich rodičov a prarodičov
a prenášali sa z pokolenia na pokolenie.
V tomto vianočnom čase chcem svoje myšlienky
spriadať o tých Vianociach dávnejších, ktoré sme my starší v minulosti
ako deti prežívali. I o tom, ako nám o nich rozprávali naši rodičia...
Akýmsi symbolom príchodu Vianoc je adventné
obdobie. V mnohých kresťanských rodinách je prítomný veniec so štyrmi
sviecami, ktorý sa v prvú adventnú nedeľu nosí
na požehnanie ešte i v súčasnosti do kostola. Veniec z čečiny (z vetvičiek ihličnatých
stromov), na ktorom sú umiestnené štyri sviece, z ktorých sa každú
adventnú nedeľu zapáli ďalšia jedna. (Škoda, že na mnohých vencoch už nevidieť
sviecu z parafínu a včelieho vosku – kus bohatstva našich predkov.)
Ešte z čias detstva si spomínam na ranné
sväté omše – roráty v špitálskom kostole, na ktoré sme včas ráno
často chodievali s rodičmi. Bola to akási príprava rodiny na
príchod Spasiteľa.
Z obdobia od Štedrého dňa do Troch kráľov
si v pamäti uchovávam zvyky, ktoré nemohli chýbať v žiadnej kresťanskej
rodiny na dedine.
Nesmel chýbať vianočný stromček. Na Štedrý
deň, teda na Adama a Evu, bol vložený do dreveného podstavca a umiestený
v izbe pri okne. Býval vyzdobený salónkami z kockového cukru, alebo z malých
drevených kociek v pozlátku, na konci postrihanom na pásiky, ďalej rôznymi
drevenými figúrkami biblických postáv, zvierat, najmä oviec, pastierov, ale aj
jabĺčok, hrušiek a inými ozdobami zhotovenými doma. (V tých časoch nebolo peňazí
na drahé kupované ozdoby ako dnes.)
Nesmel chýbať ani betlehem postavený zväčša z drobných
kúskov dreva, s postavami Svätej rodiny, so somárikom a kravičkou,
s pastiermi a ovcami. Všetko to naozaj pripomínalo chudobnú maštaľ, miesto
narodenia Ježiška.
Skôr ako si rodina sadla za štedrovečerný
stôl, gazdiné museli pripraviť všetko potrebné, prestrieť čistý obrus
s vianočnými ozdobami, utkaný na krosnách počas zimných večerov, s výšivkami,
so symbolmi Vianoc alebo plodov zeme – živiteľky všetkého, čo Boh stvoril. Na
takto vyzdobený stôl sa v prvom rade položil peceň nenačatého chleba, upečeného
v chlebovej peci, ktorý sa mohol načať až na Nový rok, aby rodina takéto
dobroty mohla užívať celoročne. Na stole boli aj jabĺčka, hrušky, sušené
slivky, uvarený hrach a ďalšie ovocie a zelenina, tiež opekance
s makom, koláče s tvarohom, slivkovým lekvárom, kapustnica
s usušenými hríbmi. A samozrejme oblátky zo znakom Vianoc alebo kríža
a med. To všetko zdobilo vianočný stôl.
Pred tým, ako rodina zasadla, najstarší člen
rodiny – zväčša muž – z každého
pokrmu odlomil štipku na tanier a zaniesol do maštale zvieratám: kravičke,
v chudobných rodinách koze, ovciam a iným zvieratám chovaným doma.
Až potom celá rodina prišla k prestretému
stolu. Zapálili sa všetky štyri sviece adventného – vianočného venca. V pološere
štyroch horiacich sviec sa rodina spoločne pomodlila: znakom kríža, modlitbou
Otče náš... Zdravas... Sláva... a nakoniec znova znamením kríža.
Hlava rodiny potom, ako bývalo zvykom, povedala: „Bože, požehnaj tieto dary,
ktoré sme položili na tento stôl z tvojej štedrosti, aby sme ich mohli
požívať celý rok v hojnosti.“ Rukou nad stolom urobila znak kríža. Vtedy si
rodina mohla spoločne sadnúť.
Gazdiná zobrala oblátky, natrela ich medom
a každému podávala. Potom kapustnicu s hríbmi. Makové opekance
symbolizovali početnosť rodiny a jej súdržnosť. Ostatný pokrm bol položený
na stole. Brali si ho podľa svojej chuti. O vyprážanej rybe sa nikomu ani
nesnívalo. Nebolo peňazí na jej kúpu. Jesť sa začala – aspoň v našej
rodine – až po II. svetovej vojne.
V jednom rohu bol prázdny tanier, do
ktorého sediaci za stolom dali kúsok zo svojho jedla, od oblátky po koláče či ovocie.
Bol to akýsi zvyk, aby sa takto rodina stretla aj o rok. Od stola nemohol
nik odisť, lebo ako hovorila povera, o rok už za stolom by nesedel. Keď sa
skončila večera, znovu všetci povstali, pomodlili sa, hlava rodiny urobila nad
stolom znak kríža a povedala: „Bože, ďakujeme ti, že sme mohli požívať
tvoje dary v štedrosti, ktoré si nám doprial z tvojej Božej milosti.“
Až potom rodina opustila stôl a deti šli
hľadať svoj darček, ktorý poslal Ježiško. Nebol to elektrický vláčik ani bábika
či iné vymoženosti dnešného sveta, ale nejaké oblečenie, topánky a iné
potreby každodenného života. Bola to odmena za službu pasenia kráv, husí
a inú pomoc detí rodičom.
Po večeri sa išlo zaspievať pod okná rodine:
„Narodil sa Kristus Pán, radujme sa...“ Spievajúcich uvítali a podarovali koláčmi,
jabĺčkami a ďalšími dobrotami zo štedrého stola. Na polnočnú svätú omšu
išla väčšina ľudí z dediny.
Na Božie narodenie (druhý sviatok vianočný) sa
zaplnil kostol do posledného miesta. Aj utrápené ľudské tváre stratili smútok
v tento deň a žiarili radosťou Vianoc.
I novoročný obed mal svoje pravidlá. Na
starý rok, teda na Silvestra, sa uvarila šošovicová polievka, ktorá bola podávaná
na Nový rok. Každý z nej musel porciu zjesť. Šošovica symbolizovala
peniaze, ktoré by nemali chýbať počas roka v rodine.
Akosi sa vytrácajú staré zvyky z našich
príbytkov... napríklad symbolika Troch kráľov. Miestny duchovný vtedy
s miništrantmi po svätej omši navštívil kresťanské rodiny, aby posvätil
ich príbytok. Zavinšoval šťastný nový rok, miništranti povedali niekoľko riekaniek,
veršov, posvätil príbytok a na dverovú zárubňu napísal bielou kriedou prvé dve číslice
letopočtu, potom veľkými písmenami G-M-B, (mená troch kráľov Gašpara, Melichera,
Baltazára, ktorí prišli s darmi do Betlehema) a nakoniec zostávajúce
číslice letopočtu. Za spevu miništrantov sprievod opustil dom, aby pokračoval
do ďalšieho domu.
Spomenuté zvyky sú len častou tradícií našich
predkov, ktoré sa postupne vytrácajú z našich príbytkov. Nahradila ich materiálna
stránka života. A je to veľká škoda.
Ak si nezachováme obyčaje a „dedičstvo otcov“,
vytratí sa z nášho života aj kus národného povedomia. Ak si to nezachováme
vieru v Boha, stratíme veľmi veľa. Aj preto prosme: „Dedičstvo otcov
zachovaj nám, Pane...“
Jozef Nemčok
::
(Na prvej priloženej fotografii vidno oltár kostola v Demandiciach
počas Vianoc – jasličky, v ktorých je uložené Dieťa, zhotovil autor
článku. Druhá fotografia zobrazuje jeho domáci betlehem, ktorý spravil asi pred
40 rokmi svojim vtedy malým dcéram – dnes slúži vnúčatám a pravnúčatám.)
::
Rozhovor s autorom:
::
P. S.
Možno patríte k tým, ktorých obsah tejto stránky zaujal.
Ešte viac dobrého čítania získate, keď budete odoberať náš e-mailový vestník:
podrobnejšie informácie.
Možno patríte k tým, ktorých obsah tejto stránky zaujal.
Ešte viac dobrého čítania získate, keď budete odoberať náš e-mailový vestník:
podrobnejšie informácie.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.