Rozhovor s
publicistom a spisovateľom Karolom Dučákom
(O literárnej tvorbe, hedonizme, celospoločenskej kríze a vzbure
proti Bohu...)
|
Karol Dučák |
Ján Maršálek: Pán Dučák,
čitatelia vás poznajú hlavne ako autora textov s teologickým obsahom.
Nedávno ste však vydali knihu rozprávok. Ako k tomu došlo?
Karol Dučák: Na počiatku boli
články. Tie píšem už vyše štyridsať rokov. S písaním kníh a rozprávok som
začal omnoho neskôr. A prečo rozprávky? Samého ma to prekvapilo. Najprv
som napísal jednu, pretože som dostal náhlu inšpiráciu (či vnuknutie?). Potom,
s odstupom času, začali pribúdať ďalšie, až vznikla útla kniha rozprávok.
Paradoxne, tá úplne prvá moja rozprávka v mojej prvej knihe rozprávok nie
je. Hádam sa dostane do druhej knihy rozprávok, na ktorej som už začal pomaly
pracovať.
Každý autor, ktorý to chce vo svojej tvorbe
niekam dotiahnuť, experimentuje, hľadá nové obzory. Nedávno som našiel na
internete diplomovú prácu Janky Šeligovej s príznačným názvom „Rozprávka a
jej význam v súčasnej rodine“. Ako uvádza autorka, mnohé svetové osobnosti sa
o rozprávke vyjadrili veľmi pozitívne. Známy je výrok Friedricha
Schillera: „V rozprávkach, ktoré som počúval v detstve, spočíva hlbší význam
než v pravde, ktorú učí život.“ S patričnou úctou a rešpektom sa
o rozprávkach vyjadrovali aj také osobnosti ako G. K. Chesterton, C. S.
Lewis a iní. Som presvedčený o tom, že práve rozprávky môžu pomôcť
pri obrode západnej civilizácie. Ale nie hocijaké rozprávky! Mám na mysli
klasické rozprávky.
Ja chcem byť autorom katolíckych rozprávok.
Bolo mi to už aj vytýkané. Moje rozprávky sa totiž vymykajú z rámca
klasických rozprávok. Ale to mi neprekáža. Nechcem kopírovať. Chcem byť
originálny. Neviem, či uvažujem správne, ale z nastúpenej cesty sa už
nevrátim. Budúcnosť ukáže, či som mal pravdu, alebo som sa mýlil.
J. M.: Nadväzujúc na
vaše slová, prirodzene vyvstáva otázka, aké sú vaše ďalšie tvorivé plány. Čomu
sa chcete venovať? Máte niečo rozpísané, rozpracované?
K. Dučák: Ak by som mal
podrobne vymenovať, čomu všetkému by som sa chcel venovať, bolo by to na veľmi
dlhé rozprávanie. Najlepšie mi svedčí faktografia, publicistika, ale púšťam sa
aj do iných oblastí písaného slova.
J. M.: Nemalou časťou
vašej tvorby sú články do novín a časopisov. Javí sa, že publicistická
činnosť tvorí gro vašich aktivít. Aj v PriestorNete pomerne veľa publikujete –
ako katolícky publicista, ktorý sa zaoberá problémami našej spoločnosti
a postavením Katolíckej cirkvi v nej. Alebo sa mýlim?
K. Dučák: Nie, nemýlite sa.
Je to naozaj tak. Práve publicistické aktivity ma momentálne nepustia k tvorbe
ďalších kníh, beletrie, atď.
J. M.: Stále viac ľudí
hovorí a priznáva, že naša západná civilizácia je v hlbokej kríze,
spojenej s úpadkom kresťanského povedomia. Ako to vnímate?
K. Dučák: Máte pravdu.
Západná civilizácia naozaj prežíva hlbokú krízu. Jej korene spočívajú
v ľudskej pýche. Ako keby sa opakoval pád Lucifera. Lucifer bol najkrajší
a najdokonalejší z anjelov. Pýcha mu však zatemnila myseľ. Chcel sa
rovnať Bohu, preto padol na samé dno. Zato sa chce Bohu pomstiť a keďže
tak nemôže urobiť priamo, robí to okľukou, cez ľudí. Vie, že Boh ľudí miluje
nevýslovnou láskou a že ho bolí strata každej duše, ktorá odmietne spásu,
preto sa snaží priviesť čo najviac ľudí do večného zatratenia. Je to jeho
pomsta Bohu.
Nedá sa ani vypovedať, ako veľmi Satan
nenávidí ľudí. Pritom je omnoho inteligentnejší ako sme my, obyčajní
smrteľníci, a veľmi dobre vie, na ktorú ľudskú strunu má zabrnkať, aby
dosiahol u človeka vzburu voči Bohu. Najnebezpečnejšia struna, na ktorú
brnká, sa volá pýcha. Veď aj jeho samého na počiatku zatratila pýcha. Je to
prvý a hlavný hriech, najistejšia prekážka spásy ľudskej duše. Preto Satan
rozdúchava v človeku pýchu. Pýchu človeka na jeho vlastné schopnosti, na
jeho úspechy na poli vedy, techniky a iných odborov ľudskej činnosti. On
vie veľmi dobre, akým mocným spojencom mu je vedecko-technický pokrok ľudstva,
zvlášť v posledných storočiach. Ten pokrok prináša mnohé pozitívne veci,
ale ak človek stratí pokoru a bázeň pred Bohom, spoľahlivo vedie do
zatratenia. Vtedy Satan triumfuje. Je to majstrovský manipulátor, ktorý
nahovára človeku, že on sa môže stať Bohom, hoci samotný Satan človekom pohŕda.
Lenže človek mnohokrát naletí a neodolá pokušeniu hrať sa na Pána Boha. Namýšľa
si, že jeho schopnosti sú neobmedzené, že sa bez Pána Boha zaobíde
a všetko vyrieši svojimi vlastnými schopnosťami. Preto nerozvážne búra
všetky hranice, ktoré Boh človeku stanovil. Začal experimentovať s umelými
potratmi, genetickými manipuláciami, umelým oplodnením in vitro,
s náhradným materstvom, zmenou pohlavia, ba dokonca by chcel Bohom daný
klasický model rodiny, zloženej z otca, matky a detí, nahradiť
vlastnými modelmi rodiny, skladajúcimi sa z homosexuálnych párov
a adoptovaných detí.
V západnej civilizácii už prestáva platiť
Desatoro Božích prikázaní a to náboženstvo, ktoré priniesol človeku Ježiš
Kristus. Človek neodolal pokušeniu hrať sa na Boha Stvoriteľa. Chce Bohu
konkurovať, chcel by sa mu rovnať, ba sám by chcel byť Bohom – a začal tak
napodobňovať Lucifera. A práve toto bol najväčší triumf Satana. Preto sa
západná civilizácia otriasa v základoch.
J. M.: Myslíte si, že
sú dnešní ľudia na Západe horší ako ich rodičia či prarodičia?
K. Dučák: Nie. Určite nie.
To Satan má dnes omnoho lepšie možnosti zvádzať ľudí na hriech. Dnešný človek
sa stal do istej miery obeťou seba samého. Rozvoj vedy a techniky dosiahol
netušených rozmerov a naozaj vzbudzuje úctu. Ľudia lietajú do vesmíru,
človek pretvára rodnú planétu na svoj obraz – žiaľ, mnohokrát
s katastrofálnymi následkami – lekárska veda predĺžila ľudský vek
a svet sa výrazne zmenšil.
Paradoxne však rozvoj vedy a techniky,
ktorý na jednej strane priniesol ľudstvu toľko vymožeností, privádza zároveň
človečenstvo na pokraj skazy. Od konca 19. storočia, ale predovšetkým
v 20. a 21. storočí, dostalo ľudstvo do rúk také množstvo predtým
netušených materiálnych vymožeností, že si s nimi často nevie dať rady. Je to
akoby ste posadili človeka, ktorý nemá vodičský preukaz a nevie šoférovať,
do pretekárskeho auta. Začala sa formovať nová kultúra, technická a technokratická
kultúra, ktorá má ambície stať sa vesmírnou. Lenže je tu výrazné riziko, že
nadvláda technokracie nad duchovnom zatlačí do úzadia hodnoty, ktoré nie sú
materiálne a vznikne tak kultúra techniky bez ducha, bezbrehá kultúra konzumu,
pre ktorú budú duchovné hodnoty neprijateľnou prekážkou.
Konzumizmus sa stal pre Západ veľmi vážnou
hrozbou. Sekularizmus si nikdy v minulosti neosvojil také agresívne formy ako
práve v našej dobe. Blahobyt už nie je výlučnou záležitosťou elity spoločnosti,
ale stal sa masovým fenoménom, ktorý zmenil život miliónov ľudí. Bezbrehá,
živelná kultúra hedonizmu je ďalším majstrovským kúskom Satana, pomocou ktorej
opantal masy obyvateľstva najvyspelejších krajín sveta. Túžba žiť a hlavne
užívať si pozemského života nadobudla masové rozmery. Deti, budúcnosť národov,
sa stali neželanou príťažou. Ľudia dali prednosť pohodliu pred mnohopočetnými
rodinami a to spôsobuje demografickú katastrofu v krajinách západnej
civilizácie.
Rozmohol sa dravý individualizmus a túžba
presadiť sa vo svete aj za cenu morálnych ústupkov. Rebríček hodnôt u mnohých
ľudí sa radikálne menil. Úcta k tradičným inštitúciám a hodnotám sa
vytráca. Moderná technická kultúra bez kresťanského ducha smeruje zákonite do
záhuby. Najhoršie je, že vývoj doslova predbehol človeka, jeho schopnosti
ovládať mohutné sily prírody, ktoré sám odhalil. Človek vypustil džina
z fľaše a teraz si v mnohých prípadoch nevie rady. Jadrové
mocnosti dnes majú toľko jadrových zbraní, že ich použitie by niekoľkonásobne
zničilo existenciu ľudstva. Zbrojenie však pokračuje a ľudstvo sa ocitlo
na nebezpečnej ceste k sebazničeniu.
Človeku sa situácia vymyká z rúk. Uvoľnil
gigantické sily, ktoré nedokáže spoľahlivo ovládať, a preto hrozí, že sa
sám stane obeťou síl, ktoré odhalil. Ľudská spoločnosť nikdy predtým nečelila
takým masívnym a všestranným hrozbám ako práve v posledných
desaťročiach. Sú ohrozené nielen všetky materiálne výdobytky ľudstva, ale aj
mravné a náboženské hodnoty, ľudská veda, kultúra a celá ľudská
civilizácia.
J. M.: Je to koniec
západnej civilizácie? Čo bude ďalej?
K. Dučák: Nie je jednoduché
predvídať budúci vývoj. Isté je, že Západ sa v tej podobe, ako ho poznáme
dnes, stáva minulosťou. Gréckemu filozofovi Herakleitovi z Efezu sa
pripisuje výrok: „Nevstúpiš dvakrát do tej istej rieky.“ Za posledné desaťročia
prešla západná civilizácia mnohými zmenami. Niektoré boli pozitívne, niektoré
negatívne, niektoré dokonca takpovediac katastrofálne.
Mení sa svet a mení sa aj Západ. Po celé
stáročia tu bola hegemónia západnej civilizácie. Nielen materiálna, ale dokonca
aj duchovná. Platilo to napokon aj pre Katolícku cirkev. Práve západná
civilizácia, predovšetkým Európa, zabezpečovala misijnú činnosť po celom svete.
Boli sme naučení vnímať svet touto optikou, lenže s tým je koniec.
Nastupuje hegemónia Východu. Dva najľudnatejšie štáty sveta, Čína a India,
tvoria dnes približne tretinu obyvateľstva planéty. Ich hospodársky potenciál
čoskoro predstihne Západ.
Aj keď je podľa niektorých ukazovateľov
najvýkonnejšou ekonomikou sveta ekonomika USA, podľa iných ukazovateľov,
napríklad podľa porovnania parity kúpnej sily, čínska ekonomika predstihla
americkú už pred niekoľkými rokmi. Pritom ešte v roku 2000 produkovali
Spojené štáty americké trikrát viac ako Čína. Toto len dokazuje, ako dramaticky
klesá reálna sila západnej civilizácie, a aký razantný je nástup Východu
na svetovej scéne. Pritom čínske hospodárstvo nie je jediné, ktoré má ambíciu
predstihnúť USA. Výrazne sa na čínsku ekonomiku doťahuje indická ekonomika,
ktorá je vzhľadom na paritu kúpnej sily treťou najväčšou ekonomikou sveta.
Práve prípad Indie dokazuje neudržateľnosť demografických
a národohospodárskych teórií maltuziánstva či neomaltuziánstva.
J. M.: Máte na mysli
teórie, ktoré hovoria o nedostatočnosti pozemských zdrojov a požadujú
obmedzovanie rastu obyvateľstva?
K. Dučák: Áno. Na rozdiel od
Katolíckej cirkvi, ktorá hlása, že rast populácie nemá byť regulovaný násilnými
opatreniami, maltuziánstvo či neomaltuziánstvo začalo obhajovať
decimovanie obyvateľstva v záujme zachovania dostatku potravín pre rastúcu
populáciu. Prípad súčasnej Indie dokazuje neudržateľnosť týchto teórií. India
mala v roku 1955 niečo vyše 405,7 milióna obyvateľov, dnes má vyše 1,349 miliardy
obyvateľov a je po Číne druhým najľudnatejším štátom sveta. Teda
v rokoch 1955–2017 vzrástol počet obyvateľov Indie viac ako trojnásobne.
Napriek tomu životná úroveň Indov stúpa, aj keď časť obyvateľstva krajiny ešte
aj dnes živorí v ťažkých podmienkach. Je však potrebné konštatovať, že
India v posledných desaťročiach nezaznamenala také hladomory ako počas
britského koloniálneho panstva.
J. M.: Snahy
o umelé či dokonca násilné obmedzovanie populačného rastu teda odmietate.
K. Dučák: Čo najrozhodnejšie.
Tieto neľudské teórie sú v príkrom rozpore s kresťanským učením, ale
aj s reálnymi poznatkami vedy. Aj v súčasnosti, keď na Zemi žije
okolo 7,5 miliardy ľudí, je dostatok potravín pre všetkých. Problém je len
v ich správnej distribúcii.
Ale vráťme sa ešte k Indii. Štatisticky
zhruba každý piaty obyvateľ tejto krajiny je príslušníkom strednej triedy,
ktorá má potenciál nárastu. A práve vďaka strednej triede rastie domáca
spotreba, ktorá je hnacím motorom masívneho hospodárskeho rastu krajiny. Vo
veľkom sa kupujú aj autá a India je paradoxne na špičke tempa rastu dopytu
po rope vo svetovom meradle. Zaiste má táto krajina ešte ďaleko od ideálu, ale
je reálny predpoklad, že indická ekonomika v dohľadnej dobe predstihne
ekonomiku USA. Navyše, americká ekonomika sa ocitla nad priepasťou pre svoj
astronomický dlh. Američania už dávno žijú nad pomery a je reálna hrozba,
že krach americkej ekonomiky rozkolíše celé globálne hospodárstvo. Nechcem si
ani len predstaviť, čo to prinesie v praxi.
Ak však hovoríme o západnej civilizácii,
patrí k nej aj západ a stred Európy, ktorý sa borí s obrovskými
problémami. Vari najmarkantnejšie to vidíme v Nemecku, ktoré je najľudnatejšou
a hospodársky najsilnejšou krajinou západnej Európy. Dnes je síce Nemecko
hlavným ekonomickým ťahúňom Európskej únie (EÚ) a zatiaľ je hospodársky
vitálne, ale nad jeho prosperitou visí Damoklov meč.
J. M.: Čo máte na
mysli?
K. Dučák: Katastrofálny
demografický vývoj. Nemecký národ hrozivo starne a vymiera. Ak má
ekonomika dlhodobo udržať svoju výkonnosť, potrebuje mladú krv. Staré ročníky
vymierajú, prípadne odchádzajú na zaslúžený odpočinok, avšak mladé ročníky sú
slabé a nemecké hospodárstvo čoskoro pocíti akútny hlad po kvalifikovaných
pracovných silách. Lenže krajina je povážlivo prestarnutá a mladých Nemcov
je akútny nedostatok. Štát bude zúfalo hľadať záchranné kolesá a využije
každú možnosť na zabezpečenie pracovných síl pre mohutný priemysel. Použije aj
nepopulárne opatrenia, napríklad zvyšovanie veku odchodu do dôchodku. Lenže
takéto opatrenia majú len dočasný efekt a pádu ekonomiky nezabránia.
V poslednej dobe upadla do nemilosti
nielen v Nemecku, ale aj v iných krajinách Európy kancelárka Merkelová pre
prijímanie migrantov do krajiny. V záujme objektivity musíme konštatovať,
že Nemci si tú situáciu zavinili sami. Nemecké ženy totiž prestali rodiť deti. Klasické
kresťanské rodiny v minulosti sa skladali z otca, matky a klbka
detí. V posledných desaťročiach sa však deti stali hrozbou pohodlného
života a Nemci odsúvajú vlastné potomstvo na vedľajšiu koľaj. Dnešný model
nemeckej rodiny je: otec, matka, jedno dieťa a pes! Následky pre spoločnosť sú
fatálne! Kým ešte v roku 1900 tvorila mládež do 20 rokov 44 % nemeckého
obyvateľstva, v roku 2013 tvorili mladí ľudia do 20 rokov už len 18 % obyvateľstva,
zato starší nad 65 rokov predstavovali 21 % nemeckého obyvateľstva! Teda
v Nemecku je viac starých ako mladých ľudí! A prognózy Štatistického
úradu v nemeckom Wiesbadene z roku 2015 sú ešte hrozivejšie! Podľa
nich má v roku 2060 tvoriť podiel nemeckých mladých ľudí do 20 rokov už
len 16 % obyvateľstva, zato zhruba každý tretí obyvateľ Nemecka bude mať
minimálne 65 rokov!
Natíska sa otázka: Kto týchto ľudí uživí?
Nemci strávia sami seba! Ale môžu si zato sami! Keď Katolícka cirkev, verná
učeniu Ježiša Krista, po celé predchádzajúce desaťročia varovala liberálnu
spoločnosť pred nebezpečenstvom potratovej politiky a znižovania pôrodnosti,
utŕžila za to nemálo ponižovania a osočovania. Žiaľ Bohu, realita dnešného
života dáva až priveľmi drasticky za pravdu Katolíckej cirkvi!
Nemci majú len dve možnosti: buď iniciujú
vlastnú demografickú explóziu, alebo sa budú musieť premiešať
s imigrantmi! Tretej cesty niet! Ak by totiž pokračoval súčasný vývoj,
podľa Štatistického úradu vo Wiesbadene klesne počet obyvateľov Nemecka aj
v prípade zachovania obmedzenej imigrácie cudzincov do krajiny zo
súčasných 82,5 milióna na 67,6 miliónov v roku 2060. A ak by Nemci
úplne zastavili prijímanie utečencov do krajiny, zmenšila by sa populácia
Nemecka do roku 2060 ešte drastickejším spôsobom. Zrejme nikomu netreba
vysvetľovať, že pri takomto rapídnom poklese počtu práceschopných obyvateľov
nie je možné udržať súčasné tempo hospodárskeho rastu a Nemci budú musieť
znovu prijímať cudzincov tak, ako prijali po druhej svetovej vojne do krajiny
milióny Turkov. A ak by aj pôrodnosť v Nemecku hneď od budúceho roku
výrazne stúpla, výsledný efekt sa dostaví až po niekoľkých desaťročiach, kým
dorastú nové generácie mladých ľudí!
Európania, a Nemci predovšetkým,
z dlhodobého hľadiska nemajú inú možnosť, ako aspoň dočasne otvoriť brány
prisťahovalcom z cudziny. V Európe totiž niet krajiny s rastúcou
populáciou. To isté je ostatne realitou aj v USA, kde rastie počet
obyvateľstva len vďaka prisťahovalectvu.
J. M.: Čo z toho
podľa vás vyplýva?
K. Dučák: Žiaľ, racionálne
fakty sú neúprosné a hovoria jasnou rečou. Radšej poviem krutú pravdu ako
milosrdnú lož. Ak západná civilizácia čo najrýchlejšie neprijme radikálne
opatrenia na výrazné zvýšenie pôrodnosti, prestane byť civilizáciou bieleho človeka.
Biela rasa postupne vymizne a nahradí ju zmiešané obyvateľstvo.
J. M.: Viete si to
predstaviť?
K. Dučák: Viem. Pozrite sa,
aj Rímska ríša zanikla a jej obyvatelia sa premiešali s barbarmi,
ktorí ju dobyli. Dejiny nás učia, že táto mocná ríša podľahla mravnej skaze,
podobne ako dnes Európska únia. Historické zákonitosti sú nekompromisné
a trestajú za chyby.
J. M.: Hovoríte teda,
že prijímanie migrantov do Nemecka a iných krajín Európy je vlastne
nevyhnutné?
K. Dučák: Ak chcú Nemci
a Európania vôbec udržať svoje hospodárstvo nad vodou, nemajú inú
alternatívu. Je neskoro plakať nad rozliatym mliekom a budúce generácie sa
musia poučiť z chýb svojich predchodcov. Ale teraz musia Nemci, ale aj iné
národy Európy hasiť to, čo ich najviac páli. Naozaj musia prijímať imigrantov,
ale ak tým nechcú zároveň pochovať Európu, musia na to ísť racionálne.
J. M.: Čo to znamená,
ísť na to racionálne? A nemá mať zachovanie kultúrnej a náboženskej
identity prednosť pred ekonomickými záujmami?
K. Dučák: Jednoznačne áno.
Napokon aj barbari, ktorí dobyli Rímsku ríšu, prevzali rímsku kultúru
a náboženstvo. Európa musí ostať kresťanská. Ako správne konštatoval svätý
Ján Pavol II., buď bude Európa kresťanská, alebo nebude vôbec. Toto musí byť
alfa a omega všetkých rozhodnutí Európanov a predovšetkým imigračnej
politiky EÚ. Je nutné raz navždy odmietnuť multikulturalizmus a vrátiť sa
ku kresťanským koreňom, pretože jedine na kresťanských koreňoch môže rásť
zdravé európske spoločenstvo. Je absolútne neprijateľné, aby si moslimovia v
Európe presadzovali nadštandardné práva. V súkromí môžu svoju vieru
vyznávať, v žiadnom prípade však nemožno tolerovať, aby nám, kresťanom,
vnucovali islam! Moslimských radikálov, ktorí vyzývajú na organizovanie
teroristických činov, ale aj tých cudzincov, ktorí takéto počínanie akokoľvek
podporujú, je nutné neodkladne deportovať. Takíto ľudia do civilizovaného sveta
nepatria.
Jednoznačne je potrebné uprednostňovať
kresťanských imigrantov. Z moslimských prisťahovalcov udeľovať azyl len
tým, ktorí sú preukázateľne prenasledovaní vo svojich domovských
krajinách. Ide predovšetkým o moslimov, ktorí prejavili snahu konvertovať na
kresťanstvo. Prijímanie takýchto utečencov nielenže neodmietam, ale naopak,
vítam.
Keďže pracujem v Rakúsku, z vlastných skúseností
viem, že práve novopokrstení, ktorí prijali katolícku vieru a boli predtým
moslimami, sú významným oživením tradičných domácich spoločenstiev. Akékoľvek
živelné prijímanie kultúrne a nábožensky odlišných moslimských imigrantov však
kategoricky odmietam, pretože predstavuje neprimerané bezpečnostné riziko.
V každom prípade je nevyhnutné výrazne sprísniť požiadavky na udelenie
azylu. Musíme diferencovať medzi utečencami a ekonomickými migrantmi.
J. M.: Ale ako môžeme
spoľahlivo rozoznať, s akými zámermi migranti prichádzajú? Ľudia sa dokážu
maskovať, skrývať svoje skutočné úmysly.
K. Dučák: Ja osobne
navrhujem vybudovať dvojstupňový systém záchytných táborov. Migranti by boli
najprv zhromažďovaní v táboroch prvého stupňa s najprísnejším režimom,
strážených armádou alebo políciou. Tie by boli izolované od európskeho
kontinentu. A je jedno, či by boli v Afrike, na nejakom opustenom európskom
ostrove, alebo inde. Našou povinnosťou by bolo zabezpečiť, aby títo ľudia
nezomreli od hladu, zimy alebo násilia v akejkoľvek forme. Tam by museli
podstúpiť procedúru overovania totožnosti, ich politických aktivít, atď. V
prípade, že by sa u niektorého z nich zistila kriminálna minulosť, prípadne
napojenie na terorizmus, bol by okamžite deportovaný tam, odkiaľ prišiel.
Naopak, tí, ktorí by nepredstavovali bezpečnostné riziko, by boli prevezení do
táborov druhého stupňa s voľnejším režimom, ktoré už by mohli byť na európskom
kontinente a kde by sa rozhodovalo o udelení azylu, resp. práva na
trvalý pobyt na území EÚ.
Každá krajina pritom musí mať právo určiť si,
koľko utečencov chce prijať. Veľmi dôležité však je, aby Katolícka cirkev v
spojení s charitatívnymi organizáciami pokračovala vo svojej pomoci utečencom
priamo v ich domovských krajinách a EÚ musí finančne prispieť na
tieto charitatívne projekty. Ak má Európska únia peniaze na podporu pochybných
projektov LGBTI či na financovanie svojho nadbytočného byrokratického aparátu,
musí byť schopná zafinancovať aj rozvojové projekty v krajinách,
z ktorých odchádzajú masy ľudí. Problémom je skôr šokujúca nemohúcnosť
tohto mocenského hybridu, ktorý vyciciava celú Európu. A to je veľmi zlý
signál do budúcnosti.
J. M.: Veľa sa hovorí
aj o kríze Katolíckej cirkvi. Máte obavy o jej budúcnosť?
K. Dučák: Ani
v najmenšom. Ako každý katolík, úprimne milujúci svoju Cirkev, vnímam síce
vážne vnútorné rozpory, s ktorými Katolícka cirkev zápasí, ale pýtam sa:
Kedy neboli v Katolíckej cirkvi vnútorné rozpory? Za dve tisícročia rokov
existencie Katolíckej cirkvi bolo na pápežskom stolci 266 pápežov vrátane
súčasného. Za ten čas bolo, ak sa nemýlim, dvadsaťdva období dvojpápežstva,
počas ktorých každý jeden z pápežov prehlasoval toho druhého za
vzdoropápeža. V dvoch obdobiach sme mali dokonca troch pápežov súčasne.
Celková doba dvojpápežstva a trojpápežstva zaberá približne 144 rokov.
Teda 144 rokov z dvetisíc rokov existencie Katolíckej cirkvi sme mali buď
dvoch alebo troch pápežov súčasne. Dovoľujem si tvrdiť, že obdobie pápežskej
schizmy v rokoch 1378–1418 bolo omnoho vážnejšou hrozbou pre existenciu
Katolíckej cirkvi ako dnešná situácia.
Sväté písmo zachytáva príbeh o plavbe v
búrke: „Potom nastúpil na loďku a jeho učeníci za ním. Zrazu sa na mori strhla
taká veľká búrka, že vlny sa valili na loďku. Ježiš však spal. Pristúpili
k nemu a zobudili ho: ,Pane, zachráň nás, hynieme!´ On im však povedal:
,Čo ste takí bojazliví, vy maloverní?´ Potom vstal, pohrozil víchru a moru a
zavládlo hlboké ticho” (Mt 8, 23–26). Prečo by som sa ja mal báť o lodičku
Katolíckej cirkvi, keď viem, že v tej lodičke je s nami náš Pán Ježiš
Kristus? Možno sa nám zdá, že spí, ale ja mu bezhranične verím, veď on sám
povedal apoštolom: „Ak budete mať vieru ako horčičné zrnko a poviete tomuto
vrchu: ,Prejdi odtiaľto ta!´ – prejde. A nič vám nebude nemožné“ (Mt 17, 20).
Vo Svätom písme je aj tento výrok proroka
Daniela: „Bože večný, ktorý poznáš skryté veci, ktorý vieš všetko skôr, ako sa
stane“ (Dan 13, 42). Uvedomme si, že dejiny Katolíckej cirkvi nie sú dielom
náhody, ale už od počiatku existovali v podobe idey v Božom rozume. Nič sa
nedeje náhodne. Boh už od počiatku vekov vedel o tom, čo sa odohrá
v 20. a 21. storočí.
Katolícka cirkev nepatrí nám. Je Božia a bolo
by prejavom nedôstojnej malovernosti obávať sa, že Boh si vo svojej Cirkvi
nedokáže urobiť poriadok. Je predsa všemohúci. Najlepšie, čo môžeme urobiť my,
je bezhranične dôverovať Bohu, intenzívne sa modliť a žiť sviatostným
životom.
J. M.: Posuňme sa
ďalej. Dlhodobejšie sa zaoberáte problematikou Druhého vatikánskeho koncilu a
ste jeho apologétom, ako ste sa už neraz aj verejne vyjadrili. Niektorí kritici
koncilu z takpovediac konzervatívnej časti katolíckeho spektra však
tvrdia, že na úpadku západnej civilizácie má svoj podiel práve Druhý vatikánsky
koncil. Čo vy nato?
K. Dučák: Predovšetkým
s takto zjednodušeným pohľadom zásadne nesúhlasím, ale to je na dlhú
debatu. Veľmi dlhú. Vyžadovalo by si to minimálne jeden samostatný rozhovor, ak
by sme chceli aspoň čiastočne odhaliť nuansy koncilu.
J. M.: Dobre. Mám teda
návrh: venujme Druhému vatikánskemu koncilu samostatný rozhovor v blízkej
budúcnosti. Súhlasíte?
K. Dučák: Súhlasím.
J. M.: V poriadku.
Takže nás v blízkej dobe čaká ešte jeden rozhovor. Ale v závere tohto
rozhovoru by som vám chcel položiť ešte jednu otázku, vrátiac sa akoby na
začiatok. Zdá sa, že slovo – písané i hovorené – stráca na význame. Aké je
dnes podľa vás postavenie publicistu, spisovateľa? V čom spočíva jeho
úloha v meniacom sa svete?
K. Dučák: Predovšetkým
vyjadrím svoj postoj z pozície slovenského publicistu a spisovateľa,
ktorému sa žiada už dlhú dobu vykričať do sveta, že majstri písaného slova na
Slovensku sú nedocenení. Pritom práve publicisti a spisovatelia majú
nespochybniteľnú zásluhu na rozvoji slovenského jazyka. To, že naši štúrovci
kedysi kodifikovali spisovnú slovenčinu, bol len prvý krok k vytvoreniu
živého národného jazyka. Vysvetlím to na príklade, ktorý z praxe pozná
každý z nás. Vodič, ktorý práve zložil vodičské skúšky, ešte nie je majster
volantu. Tým sa stane, až keď najazdí tisíce kilometrov. Aj spisovná slovenčina
by bola mŕtvym jazykom, ak by ju nerozvíjali spisovatelia, umelci, vedci pri
tvorbe odborných a umeleckých diel. Slovenský národ, slovenská spoločnosť
však akosi nedokáže oceniť tieto zásluhy kultúrnych pracovníkov. Každý
schopnejší podnikateľ si žije materiálne zabezpečeným životom, ale ak chce
literát vydať knihu, najprv musí zháňať peniaze, či už vlastné, alebo peniaze
sponzorov. Slovenský literát je poľutovaniahodný úbožiak, ktorý musí žobrať,
aby mohol prispieť k rozvoju vlastného národa. To je hanba, ktorá padá na
Slovensko. Mne nejde o to, aby boli slovenskí žurnalisti a spisovatelia
milionári. Ide mi o to, aby nemuseli nedôstojne živoriť a žobrať
o možnosť tvoriť a vydávať svoje diela.
J. M.: Ďakujem za
rozhovor.
::
Súvisiace príspevky:
::
Váš názor nás zaujíma! Môžete ho vyjadriť
formou komentára pod článkom. Ďakujeme.
Rozhovor s Karolom Dučákom, to je silná káva, ale v pozitívnom zmysle. Hovorí to, čo mnohým ani na um nepríde, alebo sa to boja povedať.
OdpovedaťOdstrániťNie som šovinista, ale normálnym ľuďom (ospravedlňujem sa postihnutým) nemôže byť blízky multikulturalizmus ani LGBTI. milan zámocký
OdpovedaťOdstrániťVieme. Lenže Nemci sa nezobudia, a počet mohamedánov bude v Nemecku narastať. Najmúdrejšie bude z EU vystúpiť a zriadiť si nejaký nový spolok vo východnej Európe, ktorý bude stáť na hodnotách, nie len na peniazoch.
OdpovedaťOdstrániťProblém je v tom, že vystúpenie z Európskej únie nie je v súčasnosti reálne. Slovensko je priveľmi naviazané a závislé na tomto zoskupení (vidíme aj na prípade Veľkej Británie, aké problémy sa robia). Viac-menej musíme čakať na vývin medzinárodnej situácie.
Odstrániť